Tämä laite on ollut hallussa tässä vaiheessa jo noin 7v ja 4kk. Silloin oston jälkeen aika pian tuli tehtyä peltityöt, maalaus, vaihdettua sisusta tuoreemmaksi mustaksi 940 kojelaudalla, uusittua tuulilasi ja muuta pientä. Sen jälkeen sai maata heinäladossa yli 6v tähän syksyyn asti hyvin rauhassa kun tuli ilmoitus että pitäis saada muun tavaran tieltä pois. Tuumasin tehdä samontein kilpiin jottei jatka nurkissa pyörimistä, koska ei rullaavanakaan mennyt kaupaksi. Onhan tästä jo nyt noin kuukausi aikaa kun kävin hakemassa työpaikan pihaan.
Ennen ja jälkeen:


Tekniikkavaihtoehtoja on vuosien varrella ollut muutamia ja lopulta tulin tulokseen päästää itsensä helpolla ja ostin AVK:lta -97 940 purkuun joka käy luovuttajaksi. 940:stä siirtyi kone, hammastanko, koko auton johtosarjat(ei tarvinnu modata mittariston johtoja jne.), tankki, heittolukollinen taka-akseli tukivarsineen ja muuta pientä. Koneeseen perusjutut eli kaikki stefat, jakopää, pakosarjantiivisteet ja uudet öljyt. Muutoin toistaiseksi täysin vakio. Laatikoksi laitoin tässä vaiheessa M47 8v turbo-Saabin asetelmalla ja littupyörällä. Alunperinhän piti tulla kone täysin vakiona paikoilleen

Moottorinohjauksesta huolehtii MS2 v2.2 levyllä, kierrostieto hallijakajalta ja turboksi vaihtui HX35 12 pakopesällä ihan vaan sen takia koska vakio mitsu oli väljä

Rälläköin vakiosta pakosarjasta huulen pois ja tein Holsetille lyhyen väliputken jotta mahtuu olemaan ja sai hukkaportille putken. Hukkaportti on samanlainen Tial-kopio kuin oli 242:ssa. Cooleri on kennoltaan 350x400x76 taaksepäin olevilla lähdöillä. Oikeanpuoleisen lähdön hitsautin eri paikkaan niin ei tarvinnut rälläköidä valojentauspelleistä kuin pienet suikaleet pois, jotta mahtui syylärin etupuolelle. Pakoputkisto turbolta takapöntölle on 3", takapönttö ja häntä 2,5".
Puskurit ovat uudemmasta 700:sta, ne tuli käytyä purkamassa kans joskus yli 6v sitten talteen. Maski on vielä laittamatta paikalleen koska näytää sen kanssa todella hölmöltä, kehiteltävä jotain ns. järkevää jottei jää kauhea rako puskurin ja valojen väliin. Lisäksi vaihdoin uudemman mallin etutolpat koska tämän ikäisessähän on alkujaan 240 jousilautasella olevat tolpat. Tolppia asentaessa tuli huomattua pieni ero vanhassa ja uudemmassa korissa. Tolpan yläpään läpivientireikä on pienempi vanhemmassa ja uudempi yläpää tuli juuri ja juuri läpi. Myös kiinnityspulttien asentoa piti muuttaa pystymmäksi, uudemmissahan ne ovat hieman kallellaan toisistaan poispäin. Katsoin myös, että iskarin yläpää tulee aika lähelle konepeltiä ja niinhän ne katsastusreissulla ottivat kiinni konepeltiin. Kierteettömän osan laikkasin pois ja nyt on sopiva. Korissa yläpää tulee siis 1-1,5cm ylemmäs kuin uudemmissa. Kaikkea pieniä muutoksia ajan myötä. Vakioista 13,5mm lankaisista etujousista nappasin pois 1,75 kierrosta ja takaa 2. Taakse tuli 6-ovisessa ja hopeassa 745:ssä olleet Gazin lyhemmät jäykkyyssäädettävät jottei jouset pomppaa aina pois paikaltaan.
Hukkaportin sijoituspaikka on vähän vähemmän huoltoystävällinen, öljynsuodattimen vieressä etupalkin takapuolella alaspäin. Mutta kun ei sitä oikein fiksusti muuallekaan saanut ja onpa pois näkyvistä

Voi olla, että otan öljynsuodattimen vesikiertojalan pois ja laitan sudin suoraan lohkoon, parhaiten tilaa siten saa suodattimen vaihdolle jne. Kaikkea pientä vielä puuttuu sisustasta ja ulkopuolelta. Osa on olemassa, osa on hukkunut jonnekin ja etsittävä sekä hommattava. Isommat suuttimet tulevat 245:stä kunhan vaihdan siihen isommat.
Olihan siinä kaikkea pikkujuttua kasatessa, mutta ei mitään ihmeitä. Esim. 940 tankki meni heittämällä alkuperäisen peltisen tilalle, eivät olleet muuttaneet kiinnityspulttien paikkoja ajan myötä. Samalla laitoin 940 bensalinjat. Perusvarusteina sähköpeilit, jotka hommasin alkuperäisen malliset ja sähkölasit. Kuraläpät tilasin Volvolta, ens viikolla pitäis päästä ruuvaamaan kiinni.
Rekisteröintikatsastus tuli suoritettua hyväksytysti eilen, tarvittavat muutokset kirjattiin auton tietoihin ja ruuvasin paikalleen kilvet aiemmalla tunnuksella. Muutama sata kilsaa ajoa takana ja mikäs siinä ajellessa. Yllättävän hiljainen ajella vaikka sisustassa ei ole kaikki verhoilupaneelit paikallaan ja lattiasta uupuu äänieristeitä. Kone on vielä todellakin täysin vakio, T-nokalla hyvin nöyrä ajaa eikä sen puoleen mikään pakko ois muuttaa. Hommailen jossain vaiheessa toisen kannen jonka porttaan ja teetän seetit. Kaveriksi sille hyllyssä oleva VX hieman myöhästetyllä ajoituksella.
Koko
kuvakansio.
Ja
niputtelukuvat nyt syksyltä.