Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

apuvirran antaminen ja ottaminen?

  • 11 Vastauksia
  • 25069 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pikku_paha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
apuvirran antaminen ja ottaminen?
« : 15.02.2011, 11:11:03 »
Äkkiseltään ei näkynyt vastaavaa topikkia. Eli miten mahtaa ohjeistus tai kokemus puhua apuvirta asioissa Volvolla? Eli saako tuolla S80:llä esimerkiksi antaa virtaa toiseen autoon? Ja pitääkö tehdä jotain kommervenkkejä ettei omat boxit kärähtele autosta vai ihan perinteisesti? Entä sitten jos oma akku hyytyy?  ???

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #1 : 15.02.2011, 11:18:56 »
Tuulilasin sivuilla oli seuraava ohje:

Toimi näin:

Avustavan auton pitää olla käynyt jonkin aikaa, jotta sen moottori käynnistyy helposti.

Aja avustava auto riittävän lähelle autettavan auton keulaa ja sammuta moottori.
 Avaa kummankin auton konepelti ja akun suojakotelo.
Kytke PUNAINEN apukaapeli kummankin auton akun plusnapaan. Varmista, että liittimet ovat kunnolla kiinni.
Kytke MUSTAN apukaapelin toinen pää toisen auton akun miinusnapaan.
Kytke MUSTAN apukaapelin toinen pää moottorin tai korin maalaamattomaan metalliosaan, joka on riittävän etäällä akusta.
Käynnistä avustavan auton moottori ja pidä se käynnissä muutaman minuutin ajan. Voit pitää moottorissa hieman tyhjäkäyntiä suurempia kierroksia, esimerkiksi 1500–2000 r/min. Autettavaa autoa ei saa yrittää käynnistää avustavan auton moottorin käydessä. ÄLÄ anna kenenkään edes istua autettavan auton kuljettajan paikalla!
Kun autettavan auton akkua on näin ladattu muutama minuutti, sammuta avustavan auton moottori.
Käynnistä autettavan auton moottori.
Irrota MUSTAN apukaapelin se pää, joka ei ole kiinni akussa. Irrota sen jälkeen muut apukaapelien liittimet.
Aseta akkujen suojakotelot takaisin paikoilleen ja sulje autojen konepellit.
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa pikku_paha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #2 : 15.02.2011, 12:55:28 »
No kyllähän toki tuo on aikalailla tiedossa  ;) lähinnä kiinnostaa se että saako antaa virtaa? Kun joissain autoissa ehdottomasti kielletään virran antaminen...

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #3 : 15.02.2011, 13:23:19 »
Pari viikkoa sitten lankusta simahti akku ja toimittiin niin, että kaverin Puma kokoajan käynnissä ja tuikkasin Volvon käytiin. Akut yhdistettiin punainen punaiseen ja musta suoraan mustaan. Kuulemma uudemmissa tärkeämpää laittaa musta avustettavan akusta kauas, ettei kipinät riko tietokoneita yms. härdelleitä.

Johtopussin ohjeesta kun luin, niin tosiaan aloin itsekin miettimään, että mihin ihmeeseen se avustettavan musta pitää laittaa. Ei siis väliä, vaikka johonkin moottoriin kiinni?

edit:
Tuon mustan kaapelin kiinnittämisellä avustettavan auton runkoon pyritään siihen että kipinöinti ei sytytä latautuvasta akusta mahdollisesti nousevia palavia kaasuja.

-H-
« Viimeksi muokattu: 15.02.2011, 13:33:49 kirjoittanut adrock »

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #4 : 15.02.2011, 13:26:59 »
Tuon mustan kaapelin kiinnittämisellä avustettavan auton runkoon pyritään siihen että kipinöinti ei sytytä latautuvasta akusta mahdollisesti nousevia palavia kaasuja.

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #5 : 15.02.2011, 13:44:53 »
No kyllähän toki tuo on aikalailla tiedossa  ;) lähinnä kiinnostaa se että saako antaa virtaa? Kun joissain autoissa ehdottomasti kielletään virran antaminen...
Voi virtaa antaa, ei siinä mitään, kunhan se tapahtuu juurikin noin, kun "Kaasuvolvo" kertoili.
ensin ladataan autettavan akku, sitte kaapelit irti.  ;)
Vahinko yleensä tapahtuu siinä, kun kaapelit ovat kiinni, ja avustettava auto lähtee käymään, ja antaa pikkasen virtapiikkiä.

Muuten kipinöinnit on kipinöintiä, se ei mitään riko sinällään, kertoo vaan että kuormaa on takana, paitsi jos ihan akun päällä kipinöi, ja akusta tulee höyryjä.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #6 : 16.02.2011, 12:53:51 »
Miksi ei voi lukea siitä käyttöohjekirjasta tekstin ja kuvien kera miten juuri sillä autolla pitää milloinkin toimia?

Poissa pikku_paha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #7 : 16.02.2011, 12:56:46 »
Miksi ei voi lukea siitä käyttöohjekirjasta tekstin ja kuvien kera miten juuri sillä autolla pitää milloinkin toimia?

Jos vaikka ei löydy käyttöohjekirjaa???  :o

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #8 : 17.02.2011, 08:27:06 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=98.0

Ei ole juuri tuolle vuosimallille, mutta muistaakseni sähköjärjestelmä on lähes sama ja näin ollen ohjekin apuvirran antoon ottamiseen.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #9 : 17.02.2011, 10:06:17 »
Joltakin korjaamomieheltä kyselin aikaa sitten edellisen S40 aikaan tuota apuvirran ottoa/antoa.

Suositteli suoraan olla antamatta/ottamatta apuvirtaa.
Volvoton

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #10 : 20.02.2011, 12:09:34 »
Joltakin korjaamomieheltä kyselin aikaa sitten edellisen S40 aikaan tuota apuvirran ottoa/antoa.

Suositteli suoraan olla antamatta/ottamatta apuvirtaa.
Miksiköhän, en nyt ymmärrä. Jos edelläolevia ohjeita noudattaa niin silloin pelaa kyllä varman päälle, ehkä tää "korjaamomies" ei ole tiennyt noita perusteita ja on itse käräyttänyt parin auton elektroniikat...

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1995
  • S60 T6 AWD -11
Vs: apuvirran antaminen ja ottaminen?
« Vastaus #11 : 20.02.2011, 14:30:35 »
Joltakin korjaamomieheltä kyselin aikaa sitten edellisen S40 aikaan tuota apuvirran ottoa/antoa.

Suositteli suoraan olla antamatta/ottamatta apuvirtaa.
Tässä on oma järkensä, et voi aina tietää onko sen autettavan auton akku vaikka oikosulussa, jäätynyt kokonaan tai jotain muuta pahempaa vikaa kuin akku alilatautunut.
Varsinkin ihan tuntemattomaan autoon virran antaminen on siis aika riskialtista.

460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron