Samppasport  Futurez

S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta

  • 5 Vastauksia
  • 2291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Talvivaara

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta
« : 14.11.2012, 22:01:22 »
Onkohan mitenkä normaalia että tuollasessa s80 2.5d:ssä automaattivaihteisto pykältää pienempää vaihdetta kun laittaa cruisen päälle? Esim. maantiellä ilman cruisea ajettaessa 100km/h, jolloin kierrokset tasasesti 2000rpm. Kun painan cruisen päälle "+"- painikkeesta niin automaatti pykältää pienemmän vaihteen silmään ja kierrokset nouse n. 2300-2400 tietämiin eikä vaihda isompaa vaihdetta.

Lisäksi tuossa 90-100km/h välimaastossa cruise ei suostu menemään päälle. Kun cruisea yrittää laittaa päälle niin se välittömästi menee pois päältä. 100km/h jälkeen tämä taas toimii eli cruise jää päälle, mutta pykältää tosiaan pienempää. Lisäksi sama pienempään pykältäminen tapahtuu myös pienemmissäkin vauhdeissa kuin 100km/h.

Autoon on hetki sitten edellisen omistajan toimesta vaihdettu vaihelaatikko sekä jakopää on tehty. Mittaristossa palaa keskellä kolmiovalo(!) sekä moottorinvikavalo ja service valo myös palaa hetken aikaa startin jälkeen.

Tällaiseen syndroomaan pitäisi saada jotakin ehdotuksia. Edellinen omistaja oli sitä mieltä että autoa pitäisi käyttää autocomin perässä ja nollata ilmeisesti vanhan hajonneen laatikon aiheuttama mahdollinen vikakoodi? Mahtaako tuo moottorivalo vaan idikoida tuosta laatikko hommasta vai voisiko se liittyä johonkin muuhun? Jakopää remppaan tms?

Olisikohan Jyväskylän seudulla tai sen lähipiiristä kellään autocom testeriä? Ja olisi halukkuutta lukaista auton vikakoodit pientä korvausta vastaan? Asiantuntevia korjaamojakin voi esittää mieluusti.
« Viimeksi muokattu: 14.11.2012, 22:09:30 kirjoittanut Talvivaara »

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta
« Vastaus #1 : 14.11.2012, 23:16:00 »
Kuulostaa uskomattomalta mutta mitäs luulet niiden vikavalojen siinä indikoivan? Että kaikki ei ehkä ole ihan kunnossa.... sillon on outoa toivoa että auto käyttäytyisi kuin se olisi täysin ehjä. Itse en kyllä ihan heti ostaisi autoa jossa valot vilkkuu kuin joulukuuset ja omistaja kehottaa viemään luettavaksi notta saa vanhat synnit nollatuksi....   :idiot2:

Eikä sitä millään autocomilla musta saa edes luettua. Siniselle vaan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta
« Vastaus #2 : 15.11.2012, 00:01:18 »
autocom:lla voi hyvinkin todennäköisesti saada koodit luettua ja nollattua, menee aikalailla ilmeisesti samoilla viivoilla meidän käyttämän bosch:n kanssa, eli pääsee lukemaan ja nollaamaan suht hyvin koodeja autoista.

Mut tosiaan, se mitä vikavalot indikoi, se ei selviä, kuin lukemalla ne koodit ja siihen siis kelpaa myös jokin muu ammattilaisten käyttämä testeri, kuin autocom
Yleensä jos moottorin vikavalo palaa, niin vikavalo sammuu muutamien käynnistysten tai hetken ajon päästä siitä kun vika joka valon on sytyttänyt, on korjattu.
Eli se, että vikavalo palaa nyt, kertoisi siitä, että siellä tosiaan on jokin vika.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta
« Vastaus #3 : 15.11.2012, 08:23:36 »
Onkohan mitenkä normaalia että tuollasessa s80 2.5d:ssä automaattivaihteisto pykältää pienempää vaihdetta kun laittaa cruisen päälle? Esim. maantiellä ilman cruisea ajettaessa 100km/h, jolloin kierrokset tasasesti 2000rpm. Kun painan cruisen päälle "+"- painikkeesta niin automaatti pykältää pienemmän vaihteen silmään ja kierrokset nouse n. 2300-2400 tietämiin eikä vaihda isompaa vaihdetta.

Lisäksi tuossa 90-100km/h välimaastossa cruise ei suostu menemään päälle. Kun cruisea yrittää laittaa päälle niin se välittömästi menee pois päältä. 100km/h jälkeen tämä taas toimii eli cruise jää päälle, mutta pykältää tosiaan pienempää. Lisäksi sama pienempään pykältäminen tapahtuu myös pienemmissäkin vauhdeissa kuin 100km/h.

Ei ole ollenkaan normaalia.
Vakkari menee muistaakseni aina päälle jos nopeutta on yli 30km/h. 75km/h pitää olla että pitää turbiinilukon päällä suurimmalla vaihteella (ainakin tolla nelipykäläisellä).

Edellinen omistaja oli sitä mieltä että autoa pitäisi käyttää autocomin perässä ja nollata ilmeisesti vanhan hajonneen laatikon aiheuttama mahdollinen vikakoodi? Mahtaako tuo moottorivalo vaan idikoida tuosta laatikko hommasta vai voisiko se liittyä johonkin muuhun? Jakopää remppaan tms?

Jos siihen on tehty yllä kuvatun kaltaiset operaatiot, niin olisi ollut todella pieni operaatio/kustannus käydä siinä samalla nollaamassa myös vikakoodit.
Eli vähän haiskahtaa ettei tuo operaatio ole mennyt ihan putkeen ja vikakoodia ei ole saatu pois päältä.

Poissa Talvivaara

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta
« Vastaus #4 : 15.11.2012, 14:02:47 »
Juu, luetaan viat ja koitetaan kuitata ne. Katsotaan sitten kuinka käy.

Poissa Mooni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2.5D -01 ja automaatin/cruisen toiminta
« Vastaus #5 : 15.11.2012, 19:11:02 »
http://www.avainvaunu.fi/avainvaunu/avweb2.nsf/home
tuolla lukevat ja nollaavat koodit  hinta oli viikko sitten 35€  ja vikakoodi listan saa itselle pyytämällä. 

 

Samppasport  Futurez