Jos sitä nyt sitten vaikka vähän jatkaisi tarinaa siitä mihin viimeksi tuli jäätyä.. Ja kaarihommillahan homma jatkui:
Siitä alkaa kaaret pikkuhiljaa muovautumaan ja hytti täyttymään..

Tuli myös käytettyä nuo vanhat takaputkien kiinnityslaput hyväksi. Eli taiteilin tuollaiset diagonaalit siihen väliin. Ja pakko myöntää että lopputulos oli aika hyvä. Omasta mielestä sopii kokonaisuuten ulkonäöllisesti hyvin, ja varmasti tuo tukevuutta lisää. Ja mikä parasta, ei tarvinnut alkaa lattiaa pilkkomaan että saa vanhat laput pois. Varsinkin kun ne on suoraan runkoaisan päällä ja pyöränkoteloonkin hitsattu..

Tuli sitten hommattua vihdoinkin nuo WRC tyyliset a-pilarivahvikkeet. Noita nyt olen hamuillut jo pitkään ja ne oli nyt hyvä hetki duunata kun kaaret ja hytti oli muutenkin työmaana.


Ns. oviputketkin tuli tehtyä vielä taakse ja niistä tuli kanssa ihan soppelit. On aika tukevat ja räyhäkkäät, mutta silti pääsee vielä tarvittaessa hyvin käsiksi/kulkemaan tuonne takaosaan hyttiä.. Itse tuli tosiaan kaikki putket suunniteltua, tehtyä ja heppailtua kiinni (ja liitoksien alle jäävät saumat hitsasin kanssa). Ja koska saumojen on vähintäänkin suotavaa olla todella hyvää kestoltaan + mielellään ulkonäöltäänkin ja kaveripiiristä löytyy ammattimiehiä niin J0nza sitten kävi hitsuuttelemassa nuo lopulliset ympärisaumat. Olisihan ne itsekkin saanut kokonaan hitsattua, mutta luotin tässä tapauksessa enemmän ammattipläkkäriin.

Ja saumoista tulikin hyvät. Ottaen kumminkin huomioon että on MIGillä vedetty eikä TIGillä..

Vaikka aluksi aavistuksen harmittikin alkaa kaaria tekemään uusiksi niin pakko myöntää että olen kyllä nyt tosi tyytyväinen. Ei mennyt työ hukkaan. Sen lisäksi että penkin saa nyt riittävän taakse niin kaaret ovat todella paljon paremman näköiset ja todennäköisesti turvallisemmatkin. Häkki on hyvännäköinen kun putket on leveällä välillä ja mukailee koria melko läheltä. Muutenkin fiilis on nyt niiden suhteen aika hyvä.

Siinä sitten samalla tein penkeille uudet kiinnikepaikat. Vakiokiskoihin nuo penkit ei mene sivukiinnikkeillä mitenkään järkevästi ilman adapterisysteemejä koska penkki on v-mallinen pohjasta katsottuna eli kiinnitysväli/jako on etu ja taka kiinnityspisteissä 3cm erolla. Lisäksi kiskoilla penkit jäisi vähän turhan korkealle varsinkin jos vielä jotain adapterilevyjä olisi väliin tehnyt. Niin tein penkeille nyt sitten kiinteät kiinnitysalustat 5mm teräksestä. On huomattavasti tukevammat kuin kiskoilla ja penkin sai nyt n.2cm alemmaksi. Lisäksi koin että kiskosäätö on hieman turha tälläisessä autossa varsinkin kun sillä lähes 100% tulee ajettua vain itse.. Sivukiinnikkeissä on kumminkin useampi vaihtoehto mistä pulttaa kiinni joten manuaalisesti pystyy tarvittaessa penkkiä siirtämään. Tuossa keskeneräisistä kiinnikkeistä kuvaa:

Sitten akulle tuli tehtyä teline. Akku tulee ns. takajalkatilaan apparin penkin taakse. Takakontissa ei oikein ole fiksua tilaa akulle kun siellä on niin paljon bensahärpäkettä ja painopisteen kannalta tuo on huomattavasti parempi paikka. Juurikaan tuon alemmaksi ja keskemmälle autoa ei akkua saa sijoitettua.. Telineen aihiona käytin tuollaista universaalia akkukiinnikettä. Meinasin itse alkaa profiilista leikkaa&liimaa tyyliin tekemään mutta tuo oli sen verta siistimpi ja edullinen hinnaltaan että ei paljoa olisi kannattanut itse alkaa raakamateriaalista tekemään.. Ja kiinnitysperjaate on läpipultattuna lattiaan että on tukeva. Ja koska lattia ei tuosta kohtaa suora ole niin akkutelinettä piti vähän parannella. Eli tuli hieman hitsattua lattaa ja shimmejä telineen pohjaan. Heppailin sitten täkkipultit vielä telineeseen niin on kivempi asennella.. Tuossa työvaiheesta kuvaa:

Vuorossa sitten rupesikin olemaan sisustan maalaus uudestaan. Sen verta oli rälläkkää ja kemppiä käytetty hytissä että ei olisi paikkamaalaamalla enään siistiä saanutkaan. Ja ei se edellinen väri ja maalipinta muutenkaan parasta mahdollista ollut.. Noin 10tuntia tuli hiottua ja tehtyä pohjatöitä ja sitten päästiinkin J0nzan kanssa vetämään väriä pintaan. Pinnasta tuli hyvä vaikkakin vähän roskaa/pölyä on. Mutta maalauspaikka (talli) ei ole ihan laboratorio olosuhteita vastaava ja vanha alle jäävä maalipinta oli aika karhea niin siihen nähden olen kyllä tyytyväinen.


Tuli sitten osia puhallettua (akkuteline,vaihteensiirron osat ja penkinkiinnikkeet). Vetäsin niihin sitten ruiskulla samaa väriä millä tuo sisustakin tuli vedettyä.


Joskus tuli hommattua tuollainen tummansininen etuosan lattiaverhoilu. Se nyt ei ihan miellyttänyt väriltään eikä olisi sopinut nykyiseen sisustan värimaailmaan joten värjäsin sen sitten mustaksi. On se kiva olla tuo verhoilu niin ei tule heti naarmutettua tuota uutta maalia ja onhan se mukava että on jotain mattoa/verhoilua jalkatilassa. Muuten on vähän karu ja ikävä. Tuossa työvaiheesta kuva:

Ja abaut tässäkohtia tällähetkellä mennään. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa. Mutta on kumminkin ilo silmälle ja hermolle kun on kerrankin jotain kiiltävää ja ehjää pintaa. Ja pääsee vihdoinkin niputtelemaan autoa kunnolla. Se on aina ikävä kun tulee takapakkeja ja joutuu tehdä samoja hommia ja alkaa häkkiä/koria pilkkomaan vaikka mieli tekisi kasaanpäin laittaa..
Mutta näillä mennään kohti kevättä! Eiköhän tässä jotain ala tapahtumaan joten kannattanee pysyä linjoilla jos asia kiinnostelee!