Noniin, tehdäänpä tästä nyt sittenkin projektipäiväkirja tänne. Volvojahan tässä on tullut enemmän tai vähemmän harrastettua kohta 5vuoden ajan joten nyt oli aika sitten aloittaa varsinainen projektiauto.
Elettiin elokuuta 2012 ja olin juuri saanut myytyä talviautoksi ostamani "välimallin" 240:sen pois. Ajattelin että pidän hetken taukoa näistä "rotkoista", mutta viikko tämän jälkeen kaveri laitto myyntiin hienossa kunnossa (ainakin päällisesti) olevan pappavolvon.. Vuosimalli oli sopiva (eli -86), väri oli mieleinen ja kunto päällepäin hieno. Olihan mittarissakin vasta 192tkm.. Ei muuta kun autoa tarkemmin tutkiskelemaan ja kauppoja hieromaan. Siinä vaiheessa jo selviskin että paikan tai pari joutuu pohjaan tekemään, mutta ei mitään mahdotonta.. Noh, nimi paperiin ja Volvo pihaan:

Suunnitelmissa on tehdä peltitöitä siihen malliin että saa ruostehommat tehtyä, munapussit pois, hieman pyörälle tilaa ja pientä sipistelyä (listojen sheivailua yms..). Sisälle tulee häkki mallia AKK hyväksytty. Alusta ja jarrut käydään läpi, eli kaikki osat kunnostetaan tai vaihdetaan uuteen. Perä on 1031 ja sinne kaveriksi tulee lukkomurikka. Voimansiirto tulee paria pykälää vakiota järeämmät.. Konehuoneen puolelle olisi tarkotus istuttaa B230 lohkoon pohjautuvaa 8venttiili turbotekniikkaa. Polttoaineeksi tulee E85.
Päivittelen tänne sitämukaan kun jotain tapahtuu ja suunnitelmat tarkentuu. Tarkoitus olisi tällä autolla ajaa ensikesänä. Oli pellin alla sitten väkivahva b200k tai jotain ihan muuta...
Tällähetkellä on asennettu seuraavaa (päivitetty 2019):
Moottori / Voimansiirto
-B230FT lohko - poraus 96,5mm
-Wiseco männät
-Eagle H-profiili kanget
-ARP pultit kiertokangille & kannelle
-Clevite kk-laakerit/ Glyco kampuranlaakerit
-Uusi FT -öljypumppu
-Cometic MLS 1,14mm kansitiiviste
-531 kansi - portattu/ 46/38 Ferrea venttiilit/KL-racing tuplajouset&retainerit/ R-seetit/ K-linet/ Puristukset n. 8,8:1
-Custom hiottu nokka - 12,3mm/290ast
-Nuke säädettävä nokkapyörä
-Custom kaksoisplenumi imusarja By: Turbo&car service - 50mm suppilot/ 70mm kaasuläppä / AMW painekoteloaihio
-FRP jaettu t3 pulssipakosarja - 42mm putkea
-Holset HX42 LPS 62.45/64 #18
-Isohko K&N suodatin
-Turbosmart Hyper-gate 45mm hukkaportti
-FRP 3,5" Rosteri downpipe
-3,5" rosteri putki perälle asti, 500mm simons ovaali rst vaimennin perässä
-3" alumiini ahtoputket
-Nuke Performance 50mm dumppi
-Greddy öljynsuodatinjalka termostaatilla, Runmax jdm siirtojalka lohkossa
-Blingfactory billet teräsvauhtipyörä
-ARP vauhtipyöränpultit
-Sachs SRE -765 - paineasetelma
-LPS 4lapanen sintterilevy
-MKMotorsport ZF GS6-37dz vaihdelaatikko
-MKMotorsport vaihdelaatikon kiinnike ja vaihteistopalkki
-MKMotorsport shifteri
-Wilwood kytkinpääsylinteri
-Chevrolet 12bolt taka-akseli modattuna Volvoon, 3.40 välitys, Moser vahvistettu koppa
-Moser 33-spline custom vetarit
-Detroit truetrac -lukkomurikka
-400x350x102 välijäähdytin (KL-racing)
-Griffin alumiini syyläri
-DaviesCraig EWP115 sähköinen vesipumppu
-Setrab 16rivinen öljyjäähy
-Spal 16" flekti
Sähkö / Polttoaine
-ViPEC i44 - mottorinohjaus
-Bosch EV14 2000/2200cc suuttimet
-Jaz 45L tankki mittarianturilla
-3L alumiini välitankki
-Aeroflow anodisoidusta 1/2"alumiiniputkesta linjat kontista tulipellille(n.AN8)
-Väliletkut konehuoneessa ja kontissa AN8 teflon nylonpunos
-Facet redtop siirtopumppu
-Aeromotive A1000 pumppu
-Aeromotive E85 30micron hienosuodatin & GB 100micron karkeasuodatin
-Aeromotive A1000 bensapaineensäädin
-Nuke Performance bensa ja alipaine -tukit
-034 motorsport/IGN1A suorasyttypuolat
-Accel Extreme 9000 ceramic sytytysjohdot
-PLX laajakaistalambda -setti
-PLX öljynpainemoduuli
-Optima Yellowtop akku
-Asus 7" tabletti mittaristona
Alusta / Jarrut / Rengastus
-Custom coilover alusta
-Edessä Bilstein iskarit, Lyhennetty ja shimmattu Rallysystemsillä
-Takana Gaz Twinadjustment alumiini coilover tolpat MKMotorsportilta
-MKMotorsport taka-alatukivarret, akseli siirretty 20mm eteenpäin
-MKMotorsport säädettävät ylätukivarret uniball/pusla
-MKMotorsport säädettävä panhardi uniball/pusla
-Kaplhenke Quicksteer /roll correction kit
-IPD 25mm takavakaaja
-Addco 1" etuvakaaja
-Powerflex uretaanipuslat
-Camber säätöyläpäät
-EBC uritetut&rei'itetyt levyt (Edessä 320x28mm, takana vakiokoko)
-EBC Yellowstuff palat
-Edessä Wilwood superlite 4mäntäset satulat
-Takana vakiotyyppiset satulat tuplana MKMotorsport adaptereilla
-Mustang GT jarrupääsylinteri
-MKMotorsport hydraulinen käsijarru
-Wilwood jarrubalanssin säädin
-Tommis billet jaonmuutos adapterit
-Enkei RPF1 vanteet - Edessä 17x8,5" / Takana 17x10"
-Renkaat Zestino Gredge - Edessä 215/45 Soft / Takana 255/40 Medium
Kori & Sisusta
-Turvakaaret - 6/8piste, AKK-liitteen tyyppiset
-Sparco Evo kuppipenkit
-Sabelt 4/6 -piste vyöt
-Hiilikuituinen 'group-a' takaspoileri
-Suurin osa bitumeista ja verhoiluista poistettu
-Varapyöräkotelot poistettu ja korvattu sirommilla koteloilla
-Ruostehommat tehty ja peltejä vaihdettu
-Takapyöränkotelot/kaaret muokattu
-Vahvistuksia
Kuvat projektista löytyy:
http://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240GL+-86/Syksy 2016:


Kevät 2019:

