onko tarkotus lyyä heti pyttykohtainen lisärikastus pakolämpöjen perusteella vai onko plugit vaan tulevaisuuden optio?
Nipat on toistaiseksi vain varaus/optio. Mutta tarkoitus olisi tosiaan toteuttaa EGT mittaus nelikanavaisella mittarilla ihan tarkkailua ja vianselvitystä varten. Eli MGL / Procater digimittari joka tallentaa raja-arvot jne..
Oishan toi aika kova saada ecullekkin nuo pyttykohtaset EGT tiedot. Tuppaa vaan syömään aika paljon noita boxin inputteja koska Vipecissä(kään) ei ole suoraan ecussa EGT/k-type sisääntuloja erikseen. Ja onhan se pyttykohtanen säätö mun mielestä ehkä vähän jo hifistelyä. Pienet lämpötilaerot ei varmaan juurikaan haittaa ja jos isoja heittelyjä on niin sitten kyllä melkeen pitäisi vikaa etsiä..
Jatketaans tuota kuulumisten päivittelyä. Eli tosiaan pakosarja sai vielä päällensä DEI Titanium pakoputkinauhan. Ei tuo olisi ihan välttämätön ollut, mutta tulee kyllä pakopuolelle melko paljon ohjelmaa ja vähän tilanpuutettakin joten lienee ihan hyvä vähän eristää nuota lämpöjä ettei kaikki maalit /letkut /piuhat pala..
Samaan rahaan tuli sitten pakosarja tökättyä myllyyn kiinni ja vähän soviteltua/kasailtua muutakin osaa koneeseen..

Ja sehän rupeaa näyttämään jo vähän moottorilta. Tuossa vähän pakopuoleltakin kuvaa

Siitä sitten alkoi kaikenmaailman nippelin hieromista että rupeaisi saamaan konetta "nostokuntoon".
Mm. Anturoinnin kanssa oli mukavaa ohjelmaa. Tuossa kannessa oli kaikki vesikanavan kierteet eri kokoisia/mallisia. Oli ainakin 1/4npt ja jotain 3/8 putkikierrettä jne tehty?? No suoraan ei löytynyt mitään sopivaa jengaa ecun vesianturille niin päätin veistää tuosta ~3/8" mysteerijengasta 3/8npt jengan kun sellainen tappikin löyty tallilta. Siihen ei sitten suoraan löytynyt mitään adapteria että saisi millijengalla olevan anturin niin sellastakin sai itse alkaa veistämään.. Kaava oli seuraava: Hydikkaliikkeestä 3/8npt-> joku bsp? adapteri. Se oli sopivan mallinen ja riittävän pienellä reiälllä että on työstövaraa. BSP osa laikalla pois-> viilalla raaka tasohionta-> reiän poraus 10,2mm osamilliterällä-> m12x1,5 kierteen teko-> anturin tiivistyspinnan tasohionta rhs palkkia vasten ensin 240 hiomapaperilla ja vesissä hioin vielä naarmut pois/kiiltäväksi. Olipahan taas askartelua yhden anturin takia mutta tuntuis ainakin käyvän paikalleen


Triggerintelinettäkin tuli pähkäiltyä ja veisteltyä useampi ilta. Siitäkin tuli varsinainen monumentti mutta ei ole kuvaa tän hetkisestä tilanteesta. Joten laitan siitä kuvaa/tarinaa jokupäivä. Siitä jatkui sitten moottorin hilppeiden hierominen. Startti sai myös vähän huolenpitoa osakseen kun oli vähän kulahtaneessa maalissa. Varmaan täytyy tuo starttikin silti jossainvaiheessa päivittää tuoreempaan..

Pikkuhiljaa rupesi moottori olemaan läjässä. Pieniä hommia oli vielä mm. tulppien hankinta, kärkivälin säätö ja asennus, moottorinkannakkaiden maalaus ja asennus, ahtimen asennus, ahtimen öljylinjojen asennus jne.. Ahtimen öljylinjat löytyi sopivasti Faabio Racing Partsin varastosta ylimääräisenä joten ei tarvinnut niitä se pidemmältä metsästää. Fabi oli joskus askarrellut ne omaan käyttöön mutta ei ollut enään sopivat nykyisen kokoonpanon kanssa..

Moottori pois pukista, vauhtipyörä, kytkin ja laatikko kiinni ja moottori/laatikkopaketti löysi tiensä koriin. Ja ei toivonmukaan tarvitse heti nostaa pois..

Ihan kivaltahan se näyttää sekä motivaatiota/inspiraatiota tuli rutkasti lisää kun sai jotain näkyvää aikaiseksi! Pieni takapakki /kolaus siinä sitten tuli samaan rahaan. Eli tuli huomattua että laatikko on erikoisessa asennossa (kallellaan apparin puolelle) vaikka muuten laatikko ja tekniikkapaketti istuu. Hieman jo kiinnitin vastaavaan asiaan huomiota sillon joskus kun laatikko oli sovitusmoottorin kanssa keulilla. Kuvittelin sen johtuvan sillon siitä että se oli "roiskastu" keulille etran moottorintukikumeilla. Eli ajattelin että löysistä kumeista vaan johtuu hieman erikoisen näköinen asento.
Pientä selvittelyä ja selvisi että laatikko on hitsattu joskus virheellisten tietojen mukaan kasaan. Eli hitsattu sen mukaan että vinokone on 15astetta vinossa vaikka oikeasti se on 19-20. Eli mulla on nyt sitten laatikko pystylinjasta 4-5astetta kallelaan. Perkele. No ei voi mitään. Laatikkopalkin räjäytys osa 3 siis luvassa ja tuo kaltevuus pitää ottaa huomioon keppitelinettä/ vaihteensiirtoa tehdessä. Sekä laatikkoöljyjen täytössä/tarkastuksessa. Toivonmukaan tuon keppitelineen/kepin saa silti fiksusti vaikka on kallellaan tuo lodju. Meinaa kepin/vaihteensiirron linja ei osu enään keskelle keppiaukkoa sekä pitää hitsailla romut kallelleen..

No leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Tein pakopuolen moottorinkannakkeen ja moottoripalin väliin 3mm spacerin. Näin saa konetta aavistuksen ryhtiin ja saa laatikkoa aavistuksen fiksumpaan kulmaan. Ja samalla karvan verran lisätilaa pakopuolelle josta ei ole haittaa. Vaikka tollasenaankin olisi mahtunut olemaan. Ihan fiksu systeemi sinänsä että pakopuolen kumilla on huomattavasti kovempi kuormitus niin tuo kompensoi myös sitä kasaanpainumista vähän. No loppujen lopuksi tuo vaikutus laatikon kulmaan oli lähes silmällä huomaamaton. Eli kulma korjaantui varmaan ihan max 1astetta. Tod näk luokkaa 0,5ast.

Laatikkopalkki tuli sitten tosiaan räjäytettyä kolmannen kerran koska ei nuo aikasemmin tehdyt kumien paikat istu enää sinnepäinkään. Tai kuskinpuoli on ihan ok mutta apparin puolen kumin alustaa pitää tuon kaltevuuden takia saada n. 15mm alemmaksi ja loivempaan kulmaan. No ei muuta kun uutta millistä dewalttiin kiinni ja romut p*skaksi.

Vähän karun näköinen taas mutta ei muuta kun sovittelemaan ja parsimaan. Ja siitähän se lähti kasaantumaan. Tuossa välivaiheesta kuva. Laitan valmiista tuotteesta kuvan sitten kun saan sen hierottua loppuun..

Keulan osia ja kennoja tuli koepultattua että saa katsottua nyt vähän miten kaikki istuu kun moottori on ekaa kertaa paikoillaan imu ja pakosarjoineen jne.. Ja ihan ok setti tulee. Mallintelin vähän ahtoputkia ja syylariin täytyy tod näk tehdä ainakin ylälähtö uusiksi. Eli joko natsa kallelleen tai sitten n.45ast mutka heti kennoon. Tulee fiksumpi linja letkuun ja saa paremmin tilaa ahtoputken kanssa. Todennäköisesti menee samaan konkurssiin myös alalähtö uusiksi ja jo aikasemmin tiedossa oleva vesipumpun lähtö uusiksi. Tuossa kuvassa näkyy myös vähän sitä aikasemmin mainitsemaani triggerintelinettä. Siitä tosiaan tarinaa myöhemmin..

Siinä nyt mennään tekniikkapuolen kanssa tässäkohtaa. Pari viikkoa sitten sain vihdoinkin tilattua nuo etujarrusatulat. Ne saapui nyt torstaina ja pääsin niitä sovittamaan/ pulttaamaan. ja ihan kivastihan ne istuu. paloiksi tuli aikasemmin jo nuo EBC yellowstuffit. Adapterit ja pultit yms tuli tehtyä ja hankittua onneksi jo sillon keväällä niin nyt pääsee vihdoinkin pulttaamaan vaan jotain osaa kiinni. Tosin adaptereiden kierteet piti "hoonata" vielä tapilla läpi ja satuloiden kiinnitysreiät porata 12milliseksi. Ne kun on tehtaan jäljiltä joku tuumakoko (vähän vajaa 12mm).

Ja vanteenkin kanssa mahtuu hienosti. Se nyt olikin tiedossa että sen kanssa ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Voipi olla että menee vielä 16" vanteetkin..

Tällästä taas tälläkertaa. Jos sitä jatkossa olisi täällä internetinkin puolella aktiivisempi niin ei olisi niin työlästä tämä päivitysten tekeminen ja lukemin kun kerralla on tarinaa 2-3kuukauden ajalta

Saa lukea, saa kommentoida ja jatketaan asiaa taas kun jotain tapahtuu.
-Lauri