Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S40 2.0d 2006 jakohihnan vaihtoväli ja xenonit vihertävät

  • 14 Vastauksia
  • 16208 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Huoltokirja väittää 2.0d s40 2006 jakohihnan vaihtoväliksi 4 vuotta tai 240 000km. Voiko tämä tosiaan pitää paikkansa ?

Toinen kysymys noista bi xenoneista. ne on varmaan tiensä päässä kun valon väri on enemmän vihertävä kun sinertävä/valkoinen vai kuuluuko tosiaan olla tuon väriset ?

Mites 6 vaihteinen manuaali vaihteisto..onko proppua mistä vaihdella öljyt kun ei huoltokirjassa oo mitään mainintaa niitten vaihdosta..tuskin kuuluu mihinkään kilometrihuoltoihinkaan ?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Toinen kysymys noista bi xenoneista. ne on varmaan tiensä päässä kun valon väri on enemmän vihertävä kun sinertävä/valkoinen vai kuuluuko tosiaan olla tuon väriset ?

Sinertävä/valkoiset ne ainakin minulla on/ollut. Jotain hämärää noissa on, vaihtokunnossa ehkä...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa qazu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi

Poissa Simo_06

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Tuo jakohihnan vaihtoväli on Suomessa tuon 4 vuotta. Ruotsissa ne kestävät 10 vuotta. Täällä on niin paljon pahempi ilmasto kuin esim. Ruotsin Lapissa. Tai sitten tällä halutaan vain rahastaa. Jos haluat mielenrauhan, niin vaihda 4 vuoden välein.

Poissa jukra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mulle sanoivat Käyttöauton huollon tiskillä, että hihnan vaihtoväli on 10v. Auto V50 2.0D -09. Luottaako tuohon vai ei, ken tietää..

Poissa a.link

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Niinhän se muualla taitaa olla tuo vaihtoväli. Suomessa vain 120tkm. Epäilen myöskin vahvasti ahnetta maahantuojaa/heidän huoltoa.

Mulla on -04 vuosimallin 2.0d ja mittarissa 190tkm/8v kun meni hihna vaihtoon. Auto on viettänyt ensimmäiset 6v Keski-Euroopassa. Ei ne huollossa sanoneet mitään hihnan huonosta kunnosta. Jos huolettaa vaihtovälin pituus niin ei muuta kuin hihna vaihtoon niin saa yöt nukutuksi. ;)
Itse vaihdatin samalla vesipumpun. Taisi olla +400e koko roska. AH-autossa Espoossa käytin mutta en suosittele puljua. Syynä huono työnlaatu.

Xenonit saattaa vanhetessaan muuttaa väriään, onpa tuolla tienpäällä näkynyt punaisiakin lamppuja. Taitaa vaan tuo valoteho heiketä värin muuttuessa, että turvallisuuden vuoksi vaihtaisin lamput uusiin.

Poissa V50R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 386
Hyvä ET joku muukin "kehuu" tuota AH-auto(huoltoa) :)

Terv. R-Design kuski penkki rasvassa lähtiessä ja se diagnoosi autoni viasta :)  hah
Minulta löytyy tuuliohjaimia volvoihin ja pakettiautoihin :) Myös hirvitarroja löytyy, myös ns linssiversioo. Linssiversioo nyt myös hopeana, mustana, valkoisena ja punaisena.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Jep, jenkkilässäkin on 10 vuotta hihnan vaihtoväli, myös Alaskassa. Sehän on Etelä-Suomeen verrattuna ihan trooppinen paikka... Tosin autoni on T5 mutta kummasti siinäkin hihnan vaihtoväli tippuu neljään vuoteen kun auton sijainti muuttuu. Katsoin vuosi sitten syksyllä miltä hihna näyttää ja miltei uudennäköinen se oli. Täytyy taas talven jälkeen vilkaista missä nyt mennään.

Täytyy tietysti muistaa että vaihtoväliin vaiukuttavat myös kiristäjän osat. Aika monessa autossa jossa on esiintynyt jakopäävikoja, pettää ensin kiristäjä ja sitten hihna. Täytyykin vähän alkaa seurailla Swedespeedin foorumeita josko oireita alkaisi näkyä kun ensimmäiset autot lähestyvät 8 vuoden ikää.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vaikuttaa autonpitokulttuurikin tuohon asiaan. Siellä se tarkoittaa yhden vaihdon taktiikkaa eli ei vaihdeta. Auto on jo lunastus arvoinen kun hihnaa tarvitsee vaihtaa. Hajoamisprosentti sillä odotetulla eliniällä pienempi ja tappiot katsotaan normaaliksi jos nyt sattuisikin hajoamaan. Taas meillä autoveroparatiisissa autoa raastetaan 300tkm+. 250tkm kohdalla hajotessaan Jamppa V soittaa vielä kuluttajan suojaan ja itkee huonoa kohtaloaan kun vasta vain 20vuotta vanha hajosi yllättäen. Tokihan huollolakin otetaan rahat pois. saadaan enemmän vaihtoja ensimmäisen (sen maksavan asiakkaan) ajalle. Itse ehkä kuitenkin vaihtaisi aiemmin sen hihnan juuri sen ajatuksen takia että autoa ajetaan muutakin kuin vain se 80tkm (muualla kun se ylimenevä kesto on vain ekstraa).
« Viimeksi muokattu: 03.12.2012, 09:55:01 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa EMX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Toinen kysymys noista bi xenoneista. ne on varmaan tiensä päässä kun valon väri on enemmän vihertävä kun sinertävä/valkoinen vai kuuluuko tosiaan olla tuon väriset ?

Uutta kenonpolttimoa tilalle. Ebay.de niin saat parin philipsejä kotiin halvemmalla kuin yhden kappaleen motonetista..
C30 2.0D R-design

Poissa a.link

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2006 jakohihnan vaihtoväli ja xenonit vihertävät
« Vastaus #10 : 04.12.2012, 09:10:14 »
Ai niin, tuosta vaihdelaatikosta...
Eipä tosiaan taida kuulua manuaalilaatikon öljynvaihdot huolto-ohjelmaan. Olen omissa autoissani tottunut vaihdattamaan ne 100tkm välein. Nykyinen auto ajettu 200tkm ja alkuperäisillä öljyilla tietääkseni mennään. Kovemmilla pakkasilla saa hieman arvpoa vaihteita, joten ölyt on menossa vaihtoon ensi tilassa.
Kävin perus Autoasi pajalla kysymässä vaihtoa. n.150e on kustannusarvio eikä korjaamon mukaan siellä pitäisi olla normaalista poikkeavaa eli proppu auki, vanhat ulos ja uudet sisään.

Btw. Ihan samaa settiä oli täälläkin AH-Auton jäljiltä. Penkki ja sisäpanelit rasvassa, lattiamatossa pikisiä kengänjälkiä, muoviosia repsotti, auto seisoi pihassa yhden päivän kun tilasivat vääriä osia ja bonuksena vaihtoivat vääriä osia eikä vika tullut kuntoon vaikka niin sanoivatkin. Käytän tästä edespäin 50km päässä Järvenpäässä Tervashongalla.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2006 jakohihnan vaihtoväli ja xenonit vihertävät
« Vastaus #11 : 04.12.2012, 23:19:58 »
Pitää paikkansa että autonpitokulttuuri on jenkeissä erilainen. Siellä on kuitenkin paljon ajavia tyyppejä jotka ovat hyvin tarkkoja ajopelistään ja haluavat vaihdossa kunnon hyvityksen.

Nämä hihnojen vaihtovälit tulevat siis oikeasti testattua ja varmasti asiasta nousisi kova haloo jos hihnat pettäisivät ennen vaihtovälin kulumista umpeen (mailiraja on 120 000). Lisäksi tulee muistaa että kyseessä on asianajotoimistojen luvattu maa joten varmuusmarginaalien on pakko olla kunnossa myös jakohihnoissa.

Oma autoni on muuttoautona jenkeistä tuotu ja olen taipuvainen uskomaan että luvattu 10 vuoden / 120000 mailin vaihtoväli pätee vaikka auto onkin roudattu Suomeen jonka ilmassa on vissiin jakohihnoja syövää salaista substanssia...  ;)
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa hemukatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2006 jakohihnan vaihtoväli ja xenonit vihertävät
« Vastaus #12 : 22.12.2012, 22:08:14 »
Eukon autoon (vm2006 V50 2.0d)  vaihdoin eilen hihnan joka oli alkuperäinen ja 241tkm ajettu, hihnalla olisi vielä ajanut, ei mitään pykimisen merkkejä näkynyt mutta kiristäjärullan ja ohjainrulla laakerit rahisivat jo aika pahasti.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: S40 2.0d 2006 jakohihnan vaihtoväli ja xenonit vihertävät
« Vastaus #13 : 22.12.2012, 22:17:20 »
yleensä xenoneissa on se punertava sitä viimistä väriä! sillon kannattaa viimeistään vaihdella polttimot! Pareittain tietysti vaikka muutaman kympin maksaakin pala mutta jos vaihtaa yhden kerrallaan on toinen huomattavasti kirkkaampi ja eri värinenkin!!
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Arto Soikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0d 2006 jakohihnan vaihtoväli ja xenonit vihertävät
« Vastaus #14 : 24.01.2013, 12:51:58 »
Mulla auton myyjäliike vaihtoi hihnan 128tkm kohdalla, vaikka moottorikin on kertaalleen vaihdettu uuteen 46tkm kohdalla. Syynä oli se, että näissä volvoissa ei heidän havaintojen mukaan hihnat kestä vaihtoväliä pidempään :)
Eivät ammatinharjoittajana halua ottaa riskiä, että jakohihna katkeaa ja moottori tuhoutuu, koska on halvempaa vaihdattaa hihna omassa huollossa ennen eteenpäin myyntiä.
Autohan on s40 T5

Itse en ole jaksanut murehtia tuota, mutta varmaan jatkossakin vaihtelen hihnaa 4v/120tkm, koska auto ei ole ihan vakio enää.
Volvo V70 mk3 2.5T

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron