Carcom Oy  Elekma

945 b230ft sammuu kierroksilta

  • 19 Vastauksia
  • 6426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kilroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
945 b230ft sammuu kierroksilta
« : 18.11.2012, 16:38:35 »
Morjes!

Elikkäs 945 b230ft -98 ongelmana on, kun polkasee kaasua ja laskee kaasun nopeasti ja antaa pudota kierrosten takasin tyhjäkäynnille niin moottori ei jää tyhkäynnille vaan sammuu suoraan. Sen jälkeen kun on sammunu tuolleen niin käynnistyminen on nihkeää joutuu sahaamaan ja antamaan kaasua, että saa taas pysymään tyhjäkäynnillä. Muuten toimii kyllä hyvin kiertää ilman ongelmia, käy tyhjäkäyntiä hyvin ja käynnistyy hyvin, paitsi silloin kun on juuri sammunut ja jos kaasun laskee hitaasti takaisin tyhjäkäynnille niin silloin taas pysyy käynnissä. Tuntuu ku sytytys ei toimisi ollenkaan sen jälkeen kun laskee kaasun nopeasti ja antaa kierrosten tippua.

Vikakoodeja luin ja sytkäboksista(nasta 6) 1-1-1 eli ei vikakoodeja ja ruiskuboksin(nasta 2) vikakoodit yritin lukea samalla tavalla kun sytkäboksin niin ledi ei alkanut vilkkua olleenkaan vaikka kuin yritin. Viittaisko tuo johonkin vikaan?

Autossa on tosiaan Tonin tekemät lastut molemmissa bokseissa. On kokeiltu lastuttomilla bokseilla niin ei vaikutusta toimintaan. Imuvuotoja olen brackleenillä ettiny, mutta ei ole löytyny, lambda anturi mittausten mukaan toimii ja laajakaistan mukaan ei mene edes hirveän rikkaalle kun sammuu. Bensapumpun relekkin on uusi ja sytkäjohdot, pyörijä, virranjakajankansi ja puola toimii (on tarkastettu ja putsattu). Imm testasin ainoastaan ottamalla piuhan irti, niin käynti huononi huomattavasti ja lopulta sammu, sitte ku piuhan laitto takas nii kävi taas hyvin. Kaasuläppä kytkin myös säädetty ja mitattu toimivaksi.

Mistähän vois olla kyse?  Vinkkejä kaipaisin?
945 b230ft -98
ex. S80 V8 -07
ex. S60R aut. -04

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #1 : 18.11.2012, 17:07:55 »
eikai vaan ole normi homma että olet ottanut bypassin pois käytöstä?

Poissa Kilroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #2 : 18.11.2012, 17:52:15 »
Tohon on tosiaan vaihdettu ahdin sellaiseen missä ei ole bybassia ja dumppiakaan ei ole. Erillinen bybas tulee kun aletaan ottaa painetta pannuun, mutta nyt viellä kokeillaan, että kaikki toimii pienillä ahdoilla.
945 b230ft -98
ex. S80 V8 -07
ex. S60R aut. -04

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #3 : 18.11.2012, 19:57:39 »
Vikakin siis löytyi, ja oli jopa itse tehty.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kilroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #4 : 18.11.2012, 21:53:27 »
Johtuuko tuo oikeasti siitä, että ei ole bybassia? Vaikka ei ole vielä oikeastaa ajettu ja kokeiltu kuin alipaineilla. Paikallaankin jos kierräättää vaikka 3000 rpm ja laskee kaasun nopesti niin sammuu, eikä mene eden ahtojen puolelle.
945 b230ft -98
ex. S80 V8 -07
ex. S60R aut. -04

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #5 : 18.11.2012, 23:19:29 »
Johtuuko tuo oikeasti siitä, että ei ole bybassia? Vaikka ei ole vielä oikeastaa ajettu ja kokeiltu kuin alipaineilla. Paikallaankin jos kierräättää vaikka 3000 rpm ja laskee kaasun nopesti niin sammuu, eikä mene eden ahtojen puolelle.

Itse heitin bypassin pois, ruuvaat kaasuläppää puolisen kierrosta auki (ehkä enemmänkin), säädät kaasuläpänkytkimen kohdalleen ja tadaa. LH säätää kierrokset siihen n.800rpm mutta ei enään tiputa (koska ei pysty tippumaan).  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #6 : 19.11.2012, 08:58:44 »
Mikähän idea ylipäätään on ajella ilman bypassia?

:facepalm:

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #7 : 19.11.2012, 09:40:04 »
Mikähän idea ylipäätään on ajella ilman bypassia?

:facepalm:
Saa suhtkoht pian tekosyyn laitella isompi ahdin, tietysti ilman pyypässiä, parhaana päivänä vielä kunnon hinttipillillä ja pääsee taas hämmästelemään miksi vehkeet sammuu vedosta  *taavih->
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kilroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #8 : 19.11.2012, 17:26:40 »
Joo vois kokeilla nyt alkuun tota puliuk0n neuvoa ja laittaa sit sen bybassinkin tilaukseen. Meinasin vaan aluks kokeilla miten toimii pikkupaineilla (0,5bar) kun ei ole viellä bybassia. Dumppi oli hetken (10-20km) ku oli pakko kokeilla sillä, mut eihän se sillä toiminu niikun muiden kokemus kertoikin ni otin poies. Aattelin että toi ahdin ei ota noin pienillä ahdoilla viellä itteensä jos vähän sakkaa.

Mutta mutta osaako kukaan sanoa tosta ecun vikakoodinlukemisesta, kun ei sieltä saanu mitää ulos vaikka kuin yritti. Kun taas ezk:sta sain 1-1-1.
945 b230ft -98
ex. S80 V8 -07
ex. S60R aut. -04

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #9 : 19.11.2012, 17:54:15 »
Mikähän idea ylipäätään on ajella ilman bypassia?

:facepalm:

Lähinnä mun bypass oli rikki. Tai se jousi oli niin löysä(?) että toiminut kunnolla. Ahdoilla päästi läpi. Tietty toisen jousen kun ois kikkaillut...

Ei se ahdin siitä sakkaamisesta hajoa, herran jestas mitä mutuilua. :D
Nissanissa ollut koskaan bypass/dumppia (tuolla tekniikalla eli noin about 4kesää eikä ahtimessa yhtään väljää eikä sanomista?)

Tietty onhan se harmittavaa jos Volvolla normaalisti pääsee 350tkm samalla ahtimella ja nyt pääsee 340tkm.

Btw esim. RS Turbo Escortissa ei ole mitään bypass tai dumppia. Siinäkin oli vakio ahdin vuodesta -87 ja toimivana vieläkin kaverin caprissa. Ahdin vaihtui isompaan aikoinaan. 3v ahtimella ajettiin 1.1bar ahdoilla (vakio 0.5bar). Sitä en tiedä vieläkö caprissa sama ahdin. Sekin myyty.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

855_T5R

  • Vieras
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #10 : 22.11.2012, 14:03:00 »
Itelläli ryttyili tyhjäkäynti suhkot samallalailla ja kun laiton toimivan bypassin nii rupes pelaamaan. Tosin alipaineletkutkin oli moro mut se pässi ratkaisi lopullisesti ongelmat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #11 : 26.11.2012, 17:16:12 »
Vikakoodeja luin ja sytkäboksista(nasta 6) 1-1-1 eli ei vikakoodeja ja ruiskuboksin(nasta 2) vikakoodit yritin lukea samalla tavalla kun sytkäboksin niin ledi ei alkanut vilkkua olleenkaan vaikka kuin yritin. Viittaisko tuo johonkin vikaan?
Tuo tarkoittaa vikaa lastussa, jos vikakoodeja ei tule. Edes sitä kaikki Ok koodia!
Lastu voi toimia kaikilta muilta osin silti hyvin!

Lähinnä mun bypass oli rikki. Tai se jousi oli niin löysä(?) että toiminut kunnolla. Ahdoilla päästi läpi. Tietty toisen jousen kun ois kikkaillut...
Pässin jousi saa muuten olla todella löysä, että se päästää jousen vuoksi ahdoilla läpi, nimittäin orkkisjousikin on lähinnä mustekynän nousen voimaluokissa ja silti se ei vuoda edes 1,3 baarin ahdoilla.

Juu on siinä, että ahdoilla siellä jousen voiman lisänä on myös se ahtopaine eli paine-eropinta-ala on mitättömän pieni!  :pomo:
Eri asia on, jos pässin kalvo on rikki tai sen tiivistyspinta on kulunut urainen tms.

Ei se ahdin siitä sakkaamisesta hajoa, herran jestas mitä mutuilua. :D
Nissanissa ollut koskaan bypass/dumppia (tuolla tekniikalla eli noin about 4kesää eikä ahtimessa yhtään väljää eikä sanomista?)

Tietty onhan se harmittavaa jos Volvolla normaalisti pääsee 350tkm samalla ahtimella ja nyt pääsee 340tkm.

Btw esim. RS Turbo Escortissa ei ole mitään bypass tai dumppia. Siinäkin oli vakio ahdin vuodesta -87 ja toimivana vieläkin kaverin caprissa. Ahdin vaihtui isompaan aikoinaan. 3v ahtimella ajettiin 1.1bar ahdoilla (vakio 0.5bar). Sitä en tiedä vieläkö caprissa sama ahdin. Sekin myyty.

Tuotas....  Väitätkö, ettei pässin/dumpin puuttuminen rasita ahtoputkistoa tai turboa?

Niiden suojelemista vartenhan se pässi/dumppi on. Koska on täysin turhaa tehdä ahtopainepiikkejä vakio coolerille tai kumiputkistolle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #12 : 27.11.2012, 20:56:43 »
Tuo tarkoittaa vikaa lastussa, jos vikakoodeja ei tule. Edes sitä kaikki Ok koodia!
Lastu voi toimia kaikilta muilta osin silti hyvin!
Pässin jousi saa muuten olla todella löysä, että se päästää jousen vuoksi ahdoilla läpi, nimittäin orkkisjousikin on lähinnä mustekynän nousen voimaluokissa ja silti se ei vuoda edes 1,3 baarin ahdoilla.

Juu on siinä, että ahdoilla siellä jousen voiman lisänä on myös se ahtopaine eli paine-eropinta-ala on mitättömän pieni!  :pomo:
Eri asia on, jos pässin kalvo on rikki tai sen tiivistyspinta on kulunut urainen tms.

Tuotas....  Väitätkö, ettei pässin/dumpin puuttuminen rasita ahtoputkistoa tai turboa?

Niiden suojelemista vartenhan se pässi/dumppi on. Koska on täysin turhaa tehdä ahtopainepiikkejä vakio coolerille tai kumiputkistolle.

Rasittaa tietenkin. Ainoa vaan että rasittaako niin että ahdin (tuskin muukaan) hajoaa...
Tätä spekuloitu vaikka kuinka pitkää netissä, ja vieläkään ole mun korviin ja silmiin kantautunut että ahdin ois hajonnut.
Viri nissaneissa vuosia ajeltu ilman bypass ja dumppeja. Hyvin toimii, yleensä moottorit hajoaa sitten ihan muuhun.  :D

Bypass varmaan laitettu tehtaalta lähinnä sen takia, että olisi hiljanen. Ja ehkäpä mahdollisia vikakoodeja vähentämään... Ja ehkäpä hitusen nopeampi vaihteiden vaihdoissa.

Voi olla, että bypass on vuotanut hieman, totta meinaan tuo ettei voi muuten oikein vuotaa ahtoja. Kalvo ehjä...

Enivei, mulla pientä välystä tossa 300tkm ajetussa pilleriahtimessa. Kattellaan miten käy.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kilroy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #13 : 29.11.2012, 21:28:48 »
Joo, en hankkinu vielä bybassia kun ei ole liiemmin nyt ylimäärästä rahaa, kattoo enskuun puolenvälin jälkeen. Mutta kokeilin sitten tota niksiä minkä puliukk0 neuvo ja sillä ei toiminut vielä, vaan sammui yhä.

Päätin sitte kokeilla siirtää imm:n painepuolelle kuulerin ja kaasuläpän väliin, kun oli vielä 3" pakoputkea jemmassa mistä pystyi imm:lle putken rakentaa, sekä kesällä ostettuja 3" silikoniletkuja. Johtoakin oli kotona niin sai imm:n johtoja pidennettyä. Nyt on imm painepuolella kuulerin ja kaasuläpän välissä ja toimii, eikä sammu enää. Ei ihme että moni kokeillu ja kehunut että paremmin toimii noin, toistaseksi minullakin.

Ja tosiaan ecu ei anna sitä kaikki OK koodiakaan, eli lastussa varmaan sitte jotain vikaa. Lastu pelaa kyllä muuten hyvin niin ajattelin, että ei sitä tarvi nyt vaihtaa, vaan ajaa sillä nytten kun kerta muuten pelittää.
945 b230ft -98
ex. S80 V8 -07
ex. S60R aut. -04

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1195
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 945 b230ft sammuu kierroksilta
« Vastaus #14 : 20.12.2012, 20:40:41 »
Täällä oli sama homma kun heitti kierroksilta - mataliltakin - kaasun pois, niin käväisi kierrokset jotain 300-400rpm tai sammui. Kaikki hommat käytiin läpi eikä mikään auttanut. Sitten IMM painepuolelle ja vika hävisi kokonaan?!?!? Kyseessä oli FB moottori missä GT28 RS ahdin kyljessä, kaikki muua vakiota, mitään ei muutettu tai koskettu johtoihin, bixeihin tms. LH2.4 turboja on jokunen värkkäilty ja aikanaan aika eksoottisia virityksiä, mutta aina ne vaan ovat toimineet.

Dumppi/by-pass pitää aina olla. LH:ssa se mielellään pitäisi olla kierrättävä jotta mitattu ilmamäärä pysyy samana. Paljon on ajeltu myös ihan kunnon ulkoisella dumpilla ja isolla ahtimella ilman mitään vikaa. Sammumiseen tuolla ei ole vaikutusta, jos joku paikka LH:ssa sekoaa dumpin takia niin silloin kierrokset jää jotain 1300-1500rpm luokkaa. Sitten jos käyttää virtoja pois niin nopeasti ettei kone sammu niin vika eli ominaisuus resetoituu.

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

 

Futurez  Kulkukoira