Venttiilikoneistossa ei ole mitään liukuvia osia, joten se ei kulu samalla tavalla kuin esim sylinterin seinämät. Niissä yli 300tkm ajetuissa 24/7 käyneissä takseissa keinuvivut ovat edelleen kohtuullisessa kunnossa. Nuo tapit ovat hajonneet jos moottori raksuttaa pahasti. Silloin niissä ei pysy öljy sisällä. Osa välyksellisistä hajoaa käsiin kun niitä vaihtaa. Mielestäni on hieman bisneksen tuntua tuossa kulumisväitteessä.
Dieseliä kertyy hiukan öljyyn hiukkassuodattimen polttamisen takia. Normaalitilanteessa sitä ei kerry. Lisäksi dieseliä pitäisi olla öljyssä runsaasti että öljyn voitelukyky oleellisesti heikkenisi. Veikkaan että jos öljyä on normaalisti niin moottoriin ei edes mahdu niin paljon dieseliä öljyn sekaan, että voitelu heikkenisi liikaa. Myös se dieselpolttoaine itsessään on voitelevaa.
Edit: Oleellista tietenkin on se, että moottoriin ei ole laitettu mitään teräketjuöljyä vaan vaatimukset täyttävää "longlife" öljyä jolloin se kestää sen 30000 km vaihtovälin.