Elekma  Autoracing

v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???

  • 52 Vastauksia
  • 16961 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #30 : 22.11.2012, 21:06:55 »
Mahtasko joku tietää tarkemmin, mitä sille öljylle tapahtuu 80.000km käytön aikana. Onko öljyssä vain pienen pieniä metallilastuja yms. mitä on irronnut kierron sisäpuolelta vai tapahtuuko öljylle kemiallisesti jotain? Minusta kunnon suodatin saattaisi olla hyvinkin tarpeellinen näissä. Mitä lie valmistajat ajatelleet jos öljyjen kerrotaan kestävän laatikon käyttöiän? Lisämyyntiä vai muuta? Kysehän ei ole mistään uutuudesta, josta kokemukset olisivat vähäiset. Laatikoita on ollut yli 60 vuotta yleisesti henkilöautoissa.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #31 : 22.11.2012, 21:42:54 »
Öljy ns palaa ja siihen kertyy hienoa kytkinjauhetta ja pienen pieni määrä metallihiukkasia. Laatikoissa on kyllä magneetit sisällä keräämässä sitä metallijauhoa. Eli laatikkoöljyjen tummuminen ajan/kilometrien lisääntyessä on täysin normaalia.
Ne kytkimet ovat melkein ikuiset, ellei jokin aiheuta niiden luistamista.
Eli jos laatikko luistaa, se johtuu usein loppuunkuluneista kytkinlevyistä, mutta se kuluminen on tullut luistamisesta, jonka on aiheuttanut jokin muu kuin itse kytkimet, eikä ns normaali kuluminen.  ::)

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #32 : 22.11.2012, 23:08:56 »
Kyllä itse ainakin uskon, että tuo huuhteluvaihto on se paras tapa tehdä tuo öljynvaihto. Niinhän se moottoriöljykin vaihdetaan, vanha öljy mahdollisimman hyvin pois ja uusi tilalle. Samalla uusi suodatin laatikkoon jos sellainen siitä löytyy.

Kun rupee maalaisjärjellä tota hommaa ajatteleen niin tuo mahdollisimman puhdas öljy auttaa puhdistamaan laatikosta niitä epäpuhtauksia, joita sinne mahdollisesti on kertynyt. Puhdas öljy pystyy sitomaan itseensä paremmin epäpuhtauksia kuin vähän likaisempi. Näin vältytään epäpuhtauksien kertymiseltä kriittisiin paikkoihin, kuten solenoideihin. Lisäksi kun vaihtaa uuden suodattimen kertyvät likapartikkelit uuden hyvin puhdistavan öljyn mukana suodattimeen.

Mikäli laatikosta ei löydy suodatinta voidaan semmoinen siihen asentaa helposti, esimerkiksi tuo aikaisemmin mainitsemani Magnefine. Moni on asentanut näitä jenkkilässä juurikin Volvoihin. Kyseinen suodatin löytyy omasta autostanikin ja on toiminut hyvin jo 40tkm ajan. Ekan kerran vaihdoin sen vuoden/15tkm jälkeen ja avasin suodattimen. Magneettiin oli kertynyt hienojakoista metallijaudetta ja suodatinpaperi oli hieman likaantunut, itse öljy oli kuitenkin vielä ihan punaista, mutta hienoisesti tummunutta. Öljy oli vaihdettu viimeksi suodattimen asennuksen yhteydessä. Voin vain todeta, että suodatin todellakin toimii. Mitään ongelmia ei ole kyseisen suodattimen asennuksen jälkeen ilmennyt, mutta jokainen tietenkin asentaa omalla vastuulla.  ::)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #33 : 22.11.2012, 23:19:42 »
Eikö silloin tuo öljynvainto kierrättämällä ole huonoin vaihtoehto?

Öljypohja pois ja vanhat sotkut veke ja sen jälkeen vain osa kierrätetään. Ainakin x - määrä sonnasta olisi jo pois mekanismeista.

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #34 : 22.11.2012, 23:41:28 »
Öljypohja pois ja vanhat sotkut veke ja sen jälkeen vain osa kierrätetään. Ainakin x - määrä sonnasta olisi jo pois mekanismeista.


Kyllä, oikeassa olet. Tuo on paras tapa. Mutta otinkin kantaa nyt vain siihen että kannattaako öljy vaihtaa huuhtelemalla vai osittain aina muutama litra kerralla. Ja yleensä jos laatikosta suodatin löytyy on se öljypohjassa ja sen vaihtaminen vaatii öljypohjan irrotuksen. Samalla suodattimen vaihdon yhteydessä tulee se öljypohjakin puhdistettua liasta. En tiedä sitten kuinka helppo näissä Aisinin laatikoissa on tuo öljypohjan irrotus, on kaiketi tiivistemassalla kiinni ja ahtaassa tilassa. Öljypohja ei taida olla edes irrotettavaksi tarkoitettu, toisin kuin yleensä takavetoisten laatikoissa.

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #35 : 23.11.2012, 06:25:30 »
Öljypohjaan se suurin lika kertyy ja silloin se on hyvä putsata, jos vain mahdollista. Pumpun suodattimen imukohta kun on suoraan öljypohjassa ja imee tietysti eniten likaa siitä kohtaa.
Mitä tohon paluulinjaan asennettavaan suodattimeen tulee, niin aika tarpeeton näissä aisin laatikoissa.
Lähes kaikki öljy, joka tulee ulos laatikossa jäähdyttimelle on imetty sen laatikon oman suodattimen läpi, kulkenut venttiilikoneiston ja turbiini läpi. Se ei siis millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisin osiin. Pahimmillaan tukkeutuneen aiheuttaa häiriötä öljynjäähdytykseen ja laatikko ylikuumenee.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1108
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #36 : 23.11.2012, 11:02:53 »
Kun tehdään tuota kierrätystä, onko mahdollista että öljyä, mikä ei kierrä, olisi enemmän kuin vain pieniä määriä jossain laatikon osassa? Laatikon paineet / vaihteita (esim. 1-6) ei käytetä kierrätyksen aikana, tuli mieleen?

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #37 : 23.11.2012, 11:58:05 »
Kyllä ne käytännössä kaikki vaihtuu. Se öljymäärä, joka jää johonkin venttiilipöydän lokoseen, ei ole merkityksellinen, kun sen suhteuttaa kokonaisöljytilavuuteen.

Eli vastaus kysymykseesi:
Kun tehdään tuota kierrätystä, onko mahdollista että öljyä, mikä ei kierrä, olisi enemmän kuin vain pieniä määriä jossain laatikon osassa?

Ei ole mahdollista.

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #38 : 23.11.2012, 18:37:07 »
Öljypohjaan se suurin lika kertyy ja silloin se on hyvä putsata, jos vain mahdollista. Pumpun suodattimen imukohta kun on suoraan öljypohjassa ja imee tietysti eniten likaa siitä kohtaa.
Mitä tohon paluulinjaan asennettavaan suodattimeen tulee, niin aika tarpeeton näissä aisin laatikoissa.
Lähes kaikki öljy, joka tulee ulos laatikossa jäähdyttimelle on imetty sen laatikon oman suodattimen läpi, kulkenut venttiilikoneiston ja turbiini läpi. Se ei siis millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisin osiin. Pahimmillaan tukkeutuneen aiheuttaa häiriötä öljynjäähdytykseen ja laatikko ylikuumenee.

Eikös tuo laatikon oma suodatin ole vain tiheä metalliverkko, ainakin näissä etuvedoissa missä ei ole vaihdettavaa suodatinta. Se ei kovin kummoista suodatusta tarjoa, suodattaa n. 200 mikrometriä suuremmat partikkelit. Vertaa auton moottorin öljynsuodattimeen, joka suodattaa n. 25 mikrometriä suuremmat partikkelit. Mainitsemani Magnefine suodattaa n. 35 mikrometriä suuremmat partikkelit.
En kyllä ymmärrä väitettäsi, että paluulinjaan asennettava suodatin ei millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisiin osiin. Sehän nimen omaan estää, koska vaihteiston eri osista irtoaa likapartikkeleja ajon aikana öljyyn, jonka mukana ne kulkeutuvat sitten paluupuolen suodattimeen ja jäävät sinne. Näin ei pääse öljypohjaankaan muodostumaan mitään suurempia sakkakertymiä. Itse olen paljon tekemisissä hydraulisten laitteiden kanssa ja paluupuolen suodattimia käytetään hyvin paljon. Toki on myös imupuolen suodattimia.
Tuo paluupuolen suodatin on erittäin kätevä silloin kun öljysäiliötä(öljypohjaa) ei päästä helposti puhdistamaan. Kun paluupuolella on suodatin ei säiliöön pääse kertymään likaa. Takavetoisissa vaihdettavissa oleva imupuolen suodatin on järkevä, koska öljypohjakin irrotetaan aina suodattimen vaihdon yhteydessä ja öljypohja on helppo puhdistaa samalla.
Enkä halua mitenkään mainostaa tuota Magnefinea sen enempää, mutta sen tukkeutumisesta ei ole vaaraa koska siinä on sisäänrakennettu ohitusventtiili mikäli suodatin pääsisi niin pahasti tukkeutumaan. Omaan autoon se tuli nyt vain asennettua kun öljyjä ei oltu aikaisemmin vaihdettu ajallaan ja ajattelin että olisi hyvä jos edes osa laatikkoon kertyneestä moskasta jäisi tuohon suodattimeen  ::)

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #39 : 23.11.2012, 20:16:54 »
Tarkoitin sillä sitä, että kun kytkimistä jne irtoaa hienoa likaa, se imeytyy laatikon oman suodattimen läpi pumpulle ja siitä venttiilikoneistoon ja turbiinin läpi jäähdyttimelle ja takaisin laatikkoon. Se lika joka irtoaa, on siis sen paluulinjan suodattimen jälkeen ja se ei suoraan estä sitä lian kulkua sinne pumppuun ja venttiilikoneistoon.
Tietenkin se tavallaan jäkisuodattaa sitä öljyä ja sillä voi olla vaikutusta öljyn käyttöikään.
Noissa hydrauliikkajörjestelmissähän se suodatin on useimmiten kustannussyistä paluu puolella. Taitaa uusimmissa rekoissa olla yli 300bar järjestelmä ja sen paineen kestävä suodatin onkin sitten hiukan toista hintaluokkaa kuin perus öljyfiltteri.

Mutta jokainen tavallaan. Onhan noilla volvon 4 ja 5 vaihteisilla ajeltu yli 500tkm pelkikkä öljynvaihdoilla.

Poissa volvo T6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 188
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #40 : 24.11.2012, 11:18:49 »
GM-laatikon öljynvaihto http://www.youtube.com/watch?v=0bnjbmUXFVQ , löytyiskö tuolta AW:kin?, muutenkin löytyy useita korjausvideoita youtubesta. ;)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2012, 11:32:06 kirjoittanut volvo T6 »

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #41 : 24.11.2012, 14:15:41 »
Ilman alaan liittyvää koulutusta kommentoin tätä suodatin asiaa.
Ja siis tämä on ihan tavantallaajan ajatus.
Kun suodatin, joka kerää öljystä epäpuhtaudet, sijoitetaan paluulinjaan niin se estää edellisellä kierrolla osista irronneiden likojen saapumisen takaisin koneistoon.
Tämä tuntuisi näin maallikon ajatuksiin olevan ihan ok.
Toki jos suodatin on heti pumpun jälkeen painepuolella on kenties parempi.
No insinöörit yms. osaa&tietää paremmin ja se on sitten ihan toinen asia.

-AR-
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #42 : 24.11.2012, 21:05:21 »
Tarkoitin sillä sitä, että kun kytkimistä jne irtoaa hienoa likaa, se imeytyy laatikon oman suodattimen läpi pumpulle ja siitä venttiilikoneistoon ja turbiinin läpi jäähdyttimelle ja takaisin laatikkoon. Se lika joka irtoaa, on siis sen paluulinjan suodattimen jälkeen ja se ei suoraan estä sitä lian kulkua sinne pumppuun ja venttiilikoneistoon.
Tietenkin se tavallaan jäkisuodattaa sitä öljyä ja sillä voi olla vaikutusta öljyn käyttöikään.
Noissa hydrauliikkajörjestelmissähän se suodatin on useimmiten kustannussyistä paluu puolella. Taitaa uusimmissa rekoissa olla yli 300bar järjestelmä ja sen paineen kestävä suodatin onkin sitten hiukan toista hintaluokkaa kuin perus öljyfiltteri.


Hydrauliikka puolen suotimet on eri asia, ne on paluupuolella koska ei kestä hydrauliikan painepuolen painetta, joten ei sekoiteta noita tähän auton vaihdelaatikon asiaan. :pomo:
Niin, ja taisi tuo 300bar olla pikkasen hatusta temmattu, suodattimelle, mikä on painepuolella.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2012, 22:22:53 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #43 : 24.11.2012, 21:15:34 »
Eikös tuo laatikon oma suodatin ole vain tiheä metalliverkko, ainakin näissä etuvedoissa missä ei ole vaihdettavaa suodatinta. Se ei kovin kummoista suodatusta tarjoa, suodattaa n. 200 mikrometriä suuremmat partikkelit. Vertaa auton moottorin öljynsuodattimeen, joka suodattaa n. 25 mikrometriä suuremmat partikkelit. Mainitsemani Magnefine suodattaa n. 35 mikrometriä suuremmat partikkelit.
En kyllä ymmärrä väitettäsi, että paluulinjaan asennettava suodatin ei millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisiin osiin. Sehän nimen omaan estää, koska vaihteiston eri osista irtoaa likapartikkeleja ajon aikana öljyyn, jonka mukana ne kulkeutuvat sitten paluupuolen suodattimeen ja jäävät sinne. Näin ei pääse öljypohjaankaan muodostumaan mitään suurempia sakkakertymiä. Itse olen paljon tekemisissä hydraulisten laitteiden kanssa ja paluupuolen suodattimia käytetään hyvin paljon. Toki on myös imupuolen suodattimia.
Tuo paluupuolen suodatin on erittäin kätevä silloin kun öljysäiliötä(öljypohjaa) ei päästä helposti puhdistamaan. Kun paluupuolella on suodatin ei säiliöön pääse kertymään likaa. Takavetoisissa vaihdettavissa oleva imupuolen suodatin on järkevä, koska öljypohjakin irrotetaan aina suodattimen vaihdon yhteydessä ja öljypohja on helppo puhdistaa samalla.
Enkä halua mitenkään mainostaa tuota Magnefinea sen enempää, mutta sen tukkeutumisesta ei ole vaaraa koska siinä on sisäänrakennettu ohitusventtiili mikäli suodatin pääsisi niin pahasti tukkeutumaan. Omaan autoon se tuli nyt vain asennettua kun öljyjä ei oltu aikaisemmin vaihdettu ajallaan ja ajattelin että olisi hyvä jos edes osa laatikkoon kertyneestä moskasta jäisi tuohon suodattimeen  ::)
No.
Esimerkkejä noin yleisesti suodattimista, noin yleensä.
Selluloosasuodatin: 25 Micronia
Metalliverkko : 25-300 Micronia
Lasikuitu : 3-25 Micronia
Se, missä mitäkin suodatinta käytetään, on täysin valmistajan suosituksissa, ja mielikuvani mukaan Volvon automaattilaatikon metalliverkko suodatin on luokkaa 25-50Mic, tästä en sitten pistä päätäni pölkylle, koska on vaan hamaata muistitietoa.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2012, 22:19:26 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: v70 vm06 2.4d automaattikon öljynvaihto...???
« Vastaus #44 : 25.11.2012, 01:43:24 »
Hydrauliikka puolen suotimet on eri asia, ne on paluupuolella koska ei kestä hydrauliikan painepuolen painetta, joten ei sekoiteta noita tähän auton vaihdelaatikon asiaan. :pomo:
Niin, ja taisi tuo 300bar olla pikkasen hatusta temmattu, suodattimelle, mikä on painepuolella.

No yhdessä rekassa oli 300 bar hydrauliikkajärjestelmä. JOS siinä, tai muussa vastaavan paineen omaavassa järjestelmässä olisi suodatin painepuolella, täytyisihän sen kestää 300bar paine. Ja kuten edellä mainittiin, se on paluupuolella kustannusyistä(ei tarvitse kestää kovia paineita ja näin ollen huomattavasti halvempi valmistaa). Niin ei se mistään hatusta ole temmattu.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo