KL-varaosat  Carwist

Akku keskustelu

  • 343 Vastauksia
  • 91056 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #285 : 05.02.2019, 16:35:57 »
Tavallinen lyijyakku ottaa pakkasella virtaa vastaan vain 2-3A.

Jostain syystä tuolla tienpäällä silti vilisee autoja. Meillä kolme autoa ja pienin akku muistini mukaan 45Ah. Ei ole latailtu ulkoisilla latureilla tänä talven jos koskaan. Mites tämä on mahdollista??
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2271
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #286 : 05.02.2019, 16:59:20 »
Jostain syystä tuolla tienpäällä silti vilisee autoja. Meillä kolme autoa ja pienin akku muistini mukaan 45Ah. Ei ole latailtu ulkoisilla latureilla tänä talven jos koskaan. Mites tämä on mahdollista??

Mitä lämpimämpi sitä enemmän ottaa virtaa vastaan. Konehuone lämpee suht nopeasti, akku lämpeää. Akut parempia kuin ennen. Uudemmissa autoissa latausjännite korkea kylmänä jne jne jne.

Jos ajettu vähänkään pidempää matkaa niin akut kestää pidempään. 11 vai 12v AGM akun vaihdoin bemarista pari viikkoa sitten, tällä hetkellä vanhin mikä vaihdettu.
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #287 : 05.02.2019, 17:08:40 »
Mitä lämpimämpi sitä enemmän ottaa virtaa vastaan. Konehuone lämpee suht nopeasti, akku lämpeää. Akut parempia kuin ennen. Uudemmissa autoissa latausjännite korkea kylmänä jne jne jne.

Jos ajettu vähänkään pidempää matkaa niin akut kestää pidempään. 11 vai 12v AGM akun vaihdoin bemarista pari viikkoa sitten, tällä hetkellä vanhin mikä vaihdettu.

Oikeastaan yhdelläkään meidän autoista ei ajeta pitkää matkaa. Volvolla ajetaan eniten, usein 100km per päivä joka sekin pätkissä ja webasto esilämmityksellä ryyditettynä (yhteensä 2-3h per talvipäivä). Autossa AGM akku jota ei koskaan ladata ulkoisesti. Kahdessa muussa autossa muistaakseni 45Ah ja 65Ah perinteiset flooded akut. Niistä toisella ajetaan 2x10km per arkipäivä. Ikinä ei ole ladattu ulkoisesti. Toisella ajetaan ehkä 20-30km per päivä pätkissä eikä tätäkään latailla. Akun uusin kaiken varalta syksyllä kun näytti olen 12v ikäinen Kia orggisakku ;D Ei niiden akkulaturien kanssa tarvi vehtata jos on sähköjärjestelmä hyvin suunniteltu.

Eikä ole lämmintä tallia :)

Edit: enkä kyllä lataillut autojen akkuja takavuosinakaan. Silloinkin muistan ihmetelleeni laturijapinoita. Onhan se selvä että autolla pitää ajaa jos sen saa keploteltua tulipalopakkasilla käyntiin. Tämä tuli nuorena miehenä jo tutuksi 8)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2019, 17:29:04 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2271
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #288 : 05.02.2019, 17:29:51 »
Oikeastaan yhdelläkään meidän autoista ei ajeta pitkää matkaa. Volvolla ajetaan eniten, usein 100km per päivä joka sekin pätkissä ja webasto esilämmityksellä ryyditettynä (yhteensä 2-3h per talvipäivä). Autossa AGM akku jota ei koskaan ladata ulkoisesti. Kahdessa muussa autossa muistaakseni 45Ah ja 65Ah perinteiset flooded akut. Niistä toisella ajetaan 2x10km per arkipäivä. Ikinä ei ole ladattu ulkoisesti. Toisella ajetaan ehkä 20-30km per päivä pätkissä eikä tätäkään latailla. Akun uusin kaiken varalta syksyllä kun näytti olen 12v ikäinen Kia orggisakku ;D Ei niiden akkulaturien kanssa tarvi vehtata jos on sähköjärjestelmä hyvin suunniteltu.

Eikä ole lämmintä tallia :)

Edit: enkä kyllä lataillut autojen akkuja takavuosinakaan. Silloinkin muistan ihmetelleeni laturijapinoita. Onhan se selvä että autolla pitää ajaa jos sen saa keploteltua tulipalopakkasilla käyntiin. Tämä tuli nuorena miehenä jo tutuksi 8)

2x10km on paljon enemmän kun 2x1.5km, niitäkin näkynyt ja akku kestä kun päälle puolisen vuotta Webaston kanssa...  :D
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #289 : 05.02.2019, 17:32:17 »
2x10km on paljon enemmän kun 2x1.5km, niitäkin näkynyt ja akku kestä kun päälle puolisen vuotta Webaston kanssa...  :D

Joo..no heille sopisi polkupyörä. Tai paremminkin kävely. Polkupyörästä kun voi ketju hypätä pois päältä tai renkaat kaivata ilmaa ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1136
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #290 : 05.02.2019, 18:42:04 »
2x10km on paljon enemmän kun 2x1.5km, niitäkin näkynyt ja akku kestä kun päälle puolisen vuotta Webaston kanssa...  :D

Olen kuullut tapauksesta jossa ajoprofiili on, myös yli 20 asteen pakkasilla, mallia:

Aamulla auto käyntiin, kylmänä koska ei ole lohkolämmitintä, ajoa 600m töihin.
Ruokatunnilla auto käyntiin ja kotiin syömään.
Ruokatunnin päätteeksi auto käyntiin ja töihin.
Työpäivän jälkeen auto käyntiin ja kotiin.

Autot on kuulemma ihan paskoja kun ei lähde talvella kylmempinä päivinä käyntiin. Tilannetta korjataan vaihtamalla vuoden, parin välein alle uusi alle tonnin pommi.

Poissa Xanthe_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • Tunari
    • http://xanthe.arkku.net/
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #291 : 05.02.2019, 19:41:00 »
Ostin Bosch silver S4 70Ah aikoinaan ja tänä talvena kyykähti kun latasin hetken kun ei käynnistynyt enään ja kävin kaupassa ja kaupan pihassakin kangerteli startti että viimeisillä mehuilla lähti käymään joten otin sisälle +4v vanhan Bosch akun ja annoin "sulata" yön yli ja sitten laitoin https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-cc-bc-10-e-4006825613186 laturiin joka työntää täyteen akun kuin akun jos pystyy.. koko päivän otti virtoja sisään ja nyt on taas kestänyt virrat akussa vaikka jos auto ollu parkissa muutaman päivän.


Meinasin jo sanoa että huono akku Bosch mutta taisi -29C pakkas illat tehdä tehtävänsä.


P.S. huonoja kokemuksia "smart" latureista.. etenkin se lidlin. Tyhmä laturi varas.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2019, 19:44:41 kirjoittanut Xanthe_ »
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #292 : 05.02.2019, 22:50:01 »
P.S. huonoja kokemuksia "smart" latureista.. etenkin se lidlin. Tyhmä laturi paras.
Vanha "tyhmä" ja painava muuntajalaturi tuuppaa virtaa akkuun kelissä kuin kelissä. Älylaturit ei osaa tyhjää akkua ladata lainkaan, heittää vaan errorit päälle. Pakkasessa vähän sama vika, lataus jää aivan puolitiehen.

Kahdessa muussa autossa muistaakseni 45Ah ja 65Ah perinteiset flooded akut. Niistä toisella ajetaan 2x10km per arkipäivä. Ikinä ei ole ladattu ulkoisesti. Toisella ajetaan ehkä 20-30km per päivä pätkissä eikä tätäkään latailla.
Näissä autoissa ei ole webastoa? Yksi startti ottaa virtaa sanotaan 400A x 2s  = 800 As. Kylmäkin akku ottaa virtaa vastaan 2 A. Täytyy siis ajella 400 sekuntia, jotta käynnistysvirta on saatu takaisin kovalla pakkasella. 10 km on ihan riittävän pitkä matka. Kesällä riittää alle minuutin ajo suuntaansa. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4475
  • LH-uuno
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #293 : 05.02.2019, 23:01:14 »
Noista 2-3A latausvirroista porukka ei ehkä hahmota, että eipä se bensakoneen startti mitään kulutakaan. Otetaanpa esimerkiksi normaali vinokoneen starttaus, startti on kytkettynä karkeasti 2 sekuntia, ja muistan jonkun mitanneen oikeen virtasilmukalla keskimääräiseksi starttivirraksi about 200A kylmäkäynnistyksessä reiluhkossa pakkasessa. Tuosta voikin laskea, montako Ah palaa yhdessä startissa, ja toisaalta kauanko sen lataaminen kestää esim 3A latausvirralla. Lisäksi joskus kokeilin isommalla laturilla, juuri pakkasesta kaivettu, x varauksessa oleva (muutaman viikon seissyt) akku otti parin kylmästarttia simuloivan bensattoman starttauskokeen jälkeen puolisen tuntia yli 10A latausvirtaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4032
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #294 : 05.02.2019, 23:06:59 »
Ei kyllä edelleenkään voi moittia Bilteman harmaata akkua.

1.5 vuotta vanha, 62Ah akku. Ainakin viisi kertaa startattu liian vajaaksi (niin tyhjäksi, ettei kannata jatkaa kun ei jaksa startilla kamalammin pyöriä) ja yksistään talvella satoja "pitkiä" startteja (yksi käynnistys = 3-5kertaa starttaus, kovalla pakkasella jopa 3-5 minuuttia lyhyitä startteja).
Ja vielä pelaa hienosti! Viimeksi lauantaina piti lopettaa starttailu, kun ei jostain syystä 10 minuutin starttailun jälkeen kone herännyt ja alkoo virta hiipumaan. Tunti kone lämmössä ja ihan hienosti jaksoi sen kaksi/kolme starttausta.

Autohan on 940 volvo, 2.3 litranen bensakone, joka muutettu etanolille ja säätötyö kylmäkäynnistyksien osalta kesken (vaatii useita 2-3 sekunnin starttauksia pakkasessa ilman lämmitystä).


Ei varmastikkaan markkinoiden paras, mutta hinta/laatusuhde kyllä kohdallaan. Taisi maksaa 65 euroa tuo akku.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #295 : 06.02.2019, 08:37:22 »
Noista 2-3A latausvirroista porukka ei ehkä hahmota, että eipä se bensakoneen startti mitään kulutakaan. Otetaanpa esimerkiksi normaali vinokoneen starttaus, startti on kytkettynä karkeasti 2 sekuntia, ja muistan jonkun mitanneen oikeen virtasilmukalla keskimääräiseksi starttivirraksi about 200A kylmäkäynnistyksessä reiluhkossa pakkasessa. Tuosta voikin laskea, montako Ah palaa yhdessä startissa, ja toisaalta kauanko sen lataaminen kestää esim 3A latausvirralla. Lisäksi joskus kokeilin isommalla laturilla, juuri pakkasesta kaivettu, x varauksessa oleva (muutaman viikon seissyt) akku otti parin kylmästarttia simuloivan bensattoman starttauskokeen jälkeen puolisen tuntia yli 10A latausvirtaa.
Justhan mä tuossa edellä laskin...
Akku latautuu hetkellisesti isolla virralla heti startin jälkeen, mutta vain hetken. Sitten aletaan kihnuttamaan parin ampeerin virralla. Lämmin akku pystyy ottamaan noita yli 10 A virtoja vähän pidempään. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #296 : 06.02.2019, 14:37:38 »
Näissä autoissa ei ole webastoa?

Ei (tietenkään). Volvossa on. Mut mun pointti olikin et tavallisessa käytössä ainakin minä pärjään enemmän kuin hyvin ilman mitään ulkoista latausta (ylläpito tms). Olen pärjännyt kymmeniä vuosia 8) Itseasiassa webastollisen Volvon kanssa sama homma mutta siinä onkin paljon isompi akku joka AGM ja autolla oikeasti ajetaan luokkaa 100km päivä. Mutta jos akku ottaa talvella vastaan vai  2A niin miten mä voin n.2h ajolla huudattaa webastoa 2-3h per päivä :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 06.02.2019, 14:43:27 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1401
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #297 : 06.02.2019, 14:59:37 »
Ei (tietenkään). Volvossa on. Mut mun pointti olikin et tavallisessa käytössä ainakin minä pärjään enemmän kuin hyvin ilman mitään ulkoista latausta (ylläpito tms). Olen pärjännyt kymmeniä vuosia 8) Itseasiassa webastollisen Volvon kanssa sama homma mutta siinä onkin paljon isompi akku joka AGM ja autolla oikeasti ajetaan luokkaa 100km päivä. Mutta jos akku ottaa talvella vastaan vai  2A niin miten mä voin n.2h ajolla huudattaa webastoa 2-3h per päivä :idiot2:
Konehuone ja akku lämpiää 50 km aikana jo kesälämpötiloihin ja akku ottaa virtaa vastaan ihan toiseen tyyliin kuin -20 asteinen akku. Ja lisäksi AGM:n varautumiskyky on muutenkin parempi kuin perinteisellä akulla.

Summa summarum, sinun ajomäärällä homma toimii hyvin. Joku toinen ajaa alle 5 km kerrallaan ja lämmittää webastolla joka kerta. Akku tyhjenee viikossa.

Edit: Lisäksi Suomi on pitkä maa. Etelän loskassa ei lähtökohtaisesti ole akkumurheita verrattuna pohjoisen jatkuviin -30 asteen pakkasiin. Etelässä webastoakin käytetään lähinnä siksi, kun ei viitsitä laittaa pitkiä kalsareita jalkaan. Auto lähtisi käyntiin kaikissa tilanteissa myös ilman esilämmitystä. Pohjoisessa webaston ensisijainen tehtävä on lämmittää konetta sen verran, että se saadaan käyntiin. On vaan kiva lisä, jos matkustamokin lämpiää siinä samalla. Täsmennettäköön vielä, että itse asun lähempänä etelää ja homma rokkaa webaston kanssa hyvin ilman ylläpitolaturia. 
« Viimeksi muokattu: 06.02.2019, 15:10:58 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6567
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #298 : 06.02.2019, 15:40:09 »
Pohjoisessa webaston ensisijainen tehtävä on lämmittää konetta sen verran, että se saadaan käyntiin. On vaan kiva lisä, jos matkustamokin lämpiää siinä samalla.

Kyllähän siinä samalla myös moottorin kuluminen vähentyy ja ainakin sähköllä lämmittäessä löpöäkin säästyisi.

Mutta totta on että siitä käynnistymisestä tulee säästön lisäksi eksistentiaalinen kysymys lähteekö ollenkaan.
745 B230F -89, 765 B280 -85, 765 B28E -85, XC90 T8 -17
Kesämiitti Kemora 17.8.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3331
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #299 : 06.02.2019, 16:41:40 »
Konehuone ja akku lämpiää 50 km aikana jo kesälämpötiloihin.

Pisin matka joka Volvolla huristellaan yhtäsoittoa on 23km. Hieman epäilen että tuollanen 27kg möykky lämpeää kesälämpöihin tuon 20min ajon aikana kun XC60 akku on siinä tuulilasin edessä ja sen kansi vain osaksi konepellin katveessa. Loppuosa kannesta on taivasalla :) Tosin onhan se hieman lämmennyt webastolle virtaa syöttäessään ja hohkaahan se webaston lämmittämä moottorikin hieman.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2019, 16:44:28 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

KL-varaosat  Carwist