Ateho  Elekma

Volvo V60 AWD Haldex-versio?

  • 23 Vastauksia
  • 13259 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« : 24.11.2012, 18:16:17 »
Tilattu on, ja ennen joulukuun puoliväliä saapumassa, Volvo V60 D4 AWD Aut Biliasta, ja tietenkin se on vuosimallia 2013.

Kun kokeilin kyseisenlaista ajokkia, se oli toki hiukkasen vanhempi, vm -12, jossa varmuudella tiedän olevan Haldex v4:n, joka toimikin todella hyvin.

Nyt kuitenkin törmäsin tietoon, jonka mukaan monissa Volvon malleissa Haldex on "päivittynyt" versioon 5. Täältä voi linkin takaa katsoa kommentteja uudesta versiosta:

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?177772-Haldex-GenV-Performance

Eli tuota kautta löytyy länsinaapurista varsin katkeria kommentteja viitosversion toimivuudesta. Eipä liene yllätys, kun lukee valmistajan kehut: Kevyempi, ja halvempi valmistaa = harvoin edeltäjäänsä parempi.  :(

Nyt en ole löytänyt 100%:n varmaa tietoa siitä, että joko v60:ssäkin tuo versio on päivittynyt nelosesta - toivottavasti ei.

Olisiko kellään varmaa tietoa, onko nyt toimitettavissa V60:ssä nelos- vai viitosversion Haldex?

Oma tilaus on jo niin pitkällä, ettei sitä enää pysty perumaan, mutta kiinnostaa silti. Erityisesti harmittaa sen takia, koska tein valinnan nimenomaan nelivedon hyvän toimivuuden pohjalta. Toivottavasti ei vielä V-malliin olisi muutos ehtinyt.  >:(

PS. Tiedän toki, että jatkuva neliveto on ihan eri asia ja parempi, mutta sitä kun ei tähän saa, niin joutuu vain vertailemaan avustavia keskenään.
V90 D4 AWD Inscription

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #1 : 24.11.2012, 18:30:55 »
Itse asiassa täältähän tuo vastaus löytyy:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=83704&p=664524&hilit=Haldex#p664524

Kiitokset vaan Volvolle, meni päivä, loppuvuosi ja osa seuraavistakin pilalle.  :'(
V90 D4 AWD Inscription

Poissa gubbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #2 : 24.11.2012, 20:54:56 »
 Tästähän oli paljon juttua mm. jagrullar forumilla mutta sitten  testasivat hiekkamontulla ja taitaa tuo ero olla aika marginaalinen  haldex gen 4 vs haldex gen 5.

http://www.youtube.com/watch?v=v8DlCQ6IZdQ

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #3 : 24.11.2012, 22:09:34 »
Juu, tuon näinkin. Eipä tuo v5 kyllä kovin kummoisesti ylämäkeen mennyt.

Alan kyllä nyt ymmärtää myyntitapahtumaa: Kun pariinkin kertaan totesin testaamani version olleen paras ei-jatkuva nelikko, mitä olen kokeillut, niin myyjä oli kummallisen hiljaa tuolloin, eli se jäi erityisesti mieleen. Nyt ymmärrän kyllä miksi.  >:(

Jossain määrin on huijatuksi tullut olo.  :idiot2:
V90 D4 AWD Inscription

Poissa gubbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #4 : 24.11.2012, 22:28:55 »
Kyseesä oli testi kuinka nopeasti takapyörät lähtevät vetämään gen 4 vs gen 5, koska siitähän siellä väännettiin , ei kuinka ylös mäkeä noustaan.

Poissa Peeveli.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #5 : 25.11.2012, 09:10:16 »
Tilattu on, ja ennen joulukuun puoliväliä saapumassa, Volvo V60 D4 AWD Aut Biliasta, ja tietenkin se on vuosimallia 2013.



Oma tilaus on jo niin pitkällä, ettei sitä enää pysty perumaan, mutta kiinnostaa silti. Erityisesti harmittaa sen takia, koska tein valinnan nimenomaan nelivedon hyvän toimivuuden pohjalta. Toivottavasti ei vielä V-malliin olisi muutos ehtinyt.  >:(


Itse haldexiin en ota kantaa, kun en tiedä asiasta. MUTTA: tilauksen pystyt perumaan kernaasti vielä. Joudut maksamaan tosin sopimussakkoa/korvausta autoalan kauppa-ja tilaussopimuksen määrittämällä tavalla, eli 4200 euroon asti uuden auton kauppahinnasta 10% ja siitä yli menevästä kauppahinnan osasta 3%.
V40 D4 A Business Inscription MY17

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #6 : 25.11.2012, 11:08:32 »
Kyseesä oli testi kuinka nopeasti takapyörät lähtevät vetämään gen 4 vs gen 5, koska siitähän siellä väännettiin , ei kuinka ylös mäkeä noustaan.

Ihan totta, kommentoin huonosti ja asian vierestä, kun harmittaa koko juttu.

Juuri tuo muiden pyörien viive on se, jolla minulle on merkitystä. Jagrullarilta löytyy useita pettyneitä kommentteja aiemmin v4:llä ajaneilta, nykyisin v5:llä, joiden mukaan tilanteessa kuin tilanteessa viive viitosessa on puolen sekunnin luokkaa, kun nelosessa sitä ei ollut käytännössä lainkaan. Edit: Puuttumaan jää siis Haldexin mainio ominaisuus, jota Volvo markkinoi nimellä Instant Traction. Markkinointimateriaalissa tuo tosin esiintyy edelleen, mutta käytännössä jää pois.

Harmittaa kun löytyi sellainen neliveto, joka omassa testailussa tuntui todella hyvältä ja selvästi paremmalta verrattuna muihin, ja nyt sitten selviää, että tuleekin huonompi :(

Mutta eiköhän tämä valitus jo riitä. Sillä on mentävä mitä on ja tulee.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 11:16:27 kirjoittanut pallep »
V90 D4 AWD Inscription

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #7 : 25.11.2012, 11:13:28 »
Itse haldexiin en ota kantaa, kun en tiedä asiasta. MUTTA: tilauksen pystyt perumaan kernaasti vielä. Joudut maksamaan tosin sopimussakkoa/korvausta autoalan kauppa-ja tilaussopimuksen määrittämällä tavalla, eli 4200 euroon asti uuden auton kauppahinnasta 10% ja siitä yli menevästä kauppahinnan osasta 3%.

Joo tosiaan, tämähän on mahdollista, kiitos tarkennuksesta. Sitten tulee vaan ongelmaksi vaihtoehdot: Jos neliveto on kohdallaan, niin sitten merkki ei... tuon enempää rahaa (reilu 50k) ei kuitenkaan kestä panostaa. Pitää varmaan vaan niellä pettymys ja yrittää kestää.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2012, 11:19:17 kirjoittanut pallep »
V90 D4 AWD Inscription

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1049
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #8 : 25.11.2012, 14:28:14 »
Harmittaa kun löytyi sellainen neliveto, joka omassa testailussa tuntui todella hyvältä ja selvästi paremmalta verrattuna muihin, ja nyt sitten selviää, että tuleekin huonompi :(


BMW:ssä on normaalitilanteessa voimajako 40:60 ja taka-akselille siis enemmän voimaa. Miksi ostaa neliveto, joka ajelee suurimman osan ajasta vain etuvetona?

Instead of a permanent torque split (which the earlier systems exhibit), xDrive provides variable torque split between the front and rear axles through the use of a multi-plate wet clutch located in the gearbox on the output to the front drive shaft. This setup allows xDrive to modulate the torque split between the front and the rear axles, which is normally split at 40:60 ratio. If wheel slip is detected by the ABS/DSC system, xDrive can react within a tenth of a second to redistribute up to 100% of the engine power to the front or rear axle

Kulutuseroakaan ei ole, kun katselee mitä XC60:set yleensä vie...

Poissa ElectroNoire

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #9 : 26.11.2012, 15:25:13 »
Ihan totta, kommentoin huonosti ja asian vierestä, kun harmittaa koko juttu.

Juuri tuo muiden pyörien viive on se, jolla minulle on merkitystä. Jagrullarilta löytyy useita pettyneitä kommentteja aiemmin v4:llä ajaneilta, nykyisin v5:llä, joiden mukaan tilanteessa kuin tilanteessa viive viitosessa on puolen sekunnin luokkaa, kun nelosessa sitä ei ollut käytännössä lainkaan. Edit: Puuttumaan jää siis Haldexin mainio ominaisuus, jota Volvo markkinoi nimellä Instant Traction. Markkinointimateriaalissa tuo tosin esiintyy edelleen, mutta käytännössä jää pois.

Harmittaa kun löytyi sellainen neliveto, joka omassa testailussa tuntui todella hyvältä ja selvästi paremmalta verrattuna muihin, ja nyt sitten selviää, että tuleekin huonompi :(

Mutta eiköhän tämä valitus jo riitä. Sillä on mentävä mitä on ja tulee.

Jep. Itselläkin meni auton vaihtosuunnitelmat jäihin kun tuli tietoon nuo ensimmäiset kokemukset Gen5 suorituskyvystä. Itse en ole vielä päässyt testailemaan miltä tuo uusi Haldex tuntuu, mutta eiköhän tässä kohtapuoliin. Hieman kauhulla kyllä odottelen kun sen verta nirso olen näiden suhteen. Jos tuo uusi systeemi on pettymys niin nykyinen S60 Gen4 Haldexilla varmaankin jää taloon hieman pidemmäksi aikaa.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 751
  • V90 D3 AWD R-Design -18
Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #10 : 26.11.2012, 16:03:35 »
Eikö tuo uusi ole enään esipaineistettu ?
Kolmos versio oli ensimmäinen mihinkä tuo tuli ja sehän on käytännössä viiveetön.

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #11 : 26.11.2012, 17:02:08 »
Eipä ole esipaineistettu ei. Täältä löytyy kuvat ja selitys: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?177772-Haldex-GenV-Performance&s=742af23d7d4314fac67e1829470fd508&p=1947474&viewfull=1#post1947474

Yhden rivin lainattu yksinkertaistus tuosta postista: No accumulator = no pre-charged = no "instant traction".

Ei sitä kukaan huonoksi hauku, mutta viiveetön se ei enää ole. :(
V90 D4 AWD Inscription

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 751
  • V90 D3 AWD R-Design -18
Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #12 : 26.11.2012, 17:09:26 »
No justiin. Aika jännä veto. Millähän tuo on perusteltu ?

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #13 : 26.11.2012, 17:50:47 »
V90 D4 AWD Inscription

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 751
  • V90 D3 AWD R-Design -18
Volvo V60 AWD Haldex-versio?
« Vastaus #14 : 26.11.2012, 18:40:51 »
Eli raha ratkaisee. No siinä mentiin samalla sitten 10 vuotta kehityksessä taaksepäin. Ei hyvä.

 

Futurez  Proturbo