Mites paljon porukat on muuten päässyt näkemään (kun sitä lämpömittaria ei ole), paljonko noin asteissa tuolla maskin tukkoonlaittamisella on vaikusta?
Itselläni on Garmin Ecoroute HD mokkula kiinni OBD-portissa, joka nakkaa navikaattorin näytölle esim. mitatun moottorinlämmön ja kun laitoin maskin (sekä ylä- että alaritilän) umpeen, niin motarilla lievää ylinopeutta ajaessa nollakelissä lämmöt alkoivat nousemaan normaalista 78 asteesta 96 asteeseen!?!
Oli pakko pysähtyä tutkailemaan, että toimiiko termostaatti. Toimihan se, vesi (riittävästi säiliössä) kiersi syylärissä ja tuuletin pyöri sen minkä kerkesi. Tulihan ne lämmöt alas, kun moottoria ei rasittanut voimalla, mutta sama homma uudelleen, kun nostin nopeuden päälle satasen.
Piti ottaa alaritilästä suoja pois, niin siten lämmöt ei nouse koskaan yli tuon normi 78 asteen. En tiedä kuinka korkealle mahtaisi lämmöt noustakaan muutamassa lämpöaseteessa. Olisiko peräti keittämisen vaara.
Näin ainakin minulla S80 -08 2,0d koneella (lastutettu, 170 hv/400Nm). En usko, että tuolla lastutuksella on osuutta asiaan, kun on tullut kesähelteellä vedettyä asuntovaunuakin ilman mitään lämpöhalvausta.