KL-varaosat  Race.fi

-89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...

  • 29 Vastauksia
  • 7173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #15 : 08.12.2012, 15:09:06 »
Itelllä oli jatkoletkut ja vati siinä auton vieressä pöydällä ja pari lusikallista ainetta. Ei sitä tarvinnu kauaa kierrättää ku alko vesi mustua ja sellasia klönttejä sieltä tulla. Saatto muuten olla että kierrätin molempiin suuntiin. ja kannattaa tosiaan puhtaalla vedellä sitte huuhtoa pari kertaa ettei jää kovin paljon jäämiä siitä pesuaineesta.
Nyt sitten sain aikaiseksi puhdistaa tuon kennon... Kylläpä täytyy myöntää että tulipa meleko likainen vesi sieltä kennosta.., sitä tuli jokun vetäisin kennon letkut irti. En tiedä, vähä kun olis ollut jopa ruosteista se vesi, tai sitten OIKEESTI liasta ruskeaa... Tosiaan metrin pätkät molempiin kennon liittimiin, pari ruokalusikallista sitä jauhetta kiehuvan veden kans sinne järjestelmään kiertämään..., kierrättelin molempiin suuntiin useampaan kertaan. Sitten huuhtelin niin monta kertaa että vesi oli puhdasta... Lopputulos: Nyt tulee lämpimämpää kun ennen puhdistusta mutta eipä tullut kyllä mittailtua puhalluslämpötilaa ennen ja jälkeen puhdistuksen että onko suurikin ero... Mutta tähän palaan en rupea asiaan enempää paneutumaan, jossakin vaiheessa vaihdan sen termostaatin ja uudet nesteet. Mutta kiitokset kaikille jotka kantoivat "kortensa" kekoon, erityis kiitos J-P Heimoselle kun toi julki tuolle kennolle aikas hyvän puhdistus konstin!!   :hello:
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

s73

  • Vieras
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #16 : 08.12.2012, 15:19:03 »
Onko kukaan puhdistuttanut liikkeessä tätä järjestelmää, tuleeko yhtä hyvä?
Itelllä oli jatkoletkut ja vati siinä auton vieressä pöydällä ja pari lusikallista ainetta. Ei sitä tarvinnu kauaa kierrättää ku alko vesi mustua ja sellasia klönttejä sieltä tulla. Saatto muuten olla että kierrätin molempiin suuntiin. ja kannattaa tosiaan puhtaalla vedellä sitte huuhtoa pari kertaa ettei jää kovin paljon jäämiä siitä pesuaineesta.
oliko molemmat letkun päät samassa vadissa vai miten ne oli?
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 15:28:29 kirjoittanut s73 »

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #17 : 01.06.2013, 09:18:42 »
Huomenta!
Palataanpa aiheeseen..., vaikka näillä keleillä ei hirveesti tarvitse lämpöhanaan koskea niin tein eilen illalla mielenkiintoisen "löydön" joka voi hieman vaikuttaa tuohon lämmön kulkemiseen varsinkin ajaessa... Snowcappia maalatessa poistin tuon pellin konepellin ja tuulilasin välistä niin hupsista keikkaa; löyty raitisilmasuodatin... *taavih->  Olen kyllä ollut sitä mieltä että tuossa autossa kyseistä "ylellisyyttä" ei ole mutta näkyypä sittenkin olevan... Mutta voi kiesus sentään että voi olla tuo suodatin olla tukossa.. Alkuperäiset suodattimen raudat on jäljellä mutta suurin osa "paperista" on leikattu pois ja tilalle on laitettu 2 kerrosta jotakin "suodatinharsoa"... joka on ollut paikallaan todella pitkään...  :facepalm: Nooh, nyt sitten toisen kerroksen poistin ja jäljelle jääneen harson puhdistin kunnolla ja ei muuta kun kotelo paikalleen ja odottelemaan ens talvea.. 
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #18 : 16.12.2013, 17:38:25 »
Nimenomaan sinne lämppärikanavaan kulkeutuu koivunlehdistä alkaen kaikkea ryönää joten kennon päällä voi olla kohtuu paksu ulkoinen eristekerros. Eihän siellä silloin ilma lämpene.
Saako niitä moskia puhdisteltua muuten kuin kennon irrottamalla?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #19 : 16.12.2013, 18:32:43 »
Saako niitä moskia puhdisteltua muuten kuin kennon irrottamalla?

Luultavasti ei.

Periaatteessa voi kokeilla irrottaa lämppärin puhaltimen ja tutkia asiaa sieltä kautta, mutta ei välttämättä pääse kunnolla käsiksi.

Vaijerisäätöisestähän se kenno lähtee suht pienellä purkamisella kuskin jalkatilasta, vähemmän mukava paikka vaan. Ilmastoidussa porvarimallissa taasen se moska on ilmastoinnin kennossa ja sitä on isompi työ sieltä saada esille. Alipainesäätöinen ilmastoimaton ("esivalmius") taitaa olla myös semmoinen kombinaatio että lämppärin kenno on sijoitettu niin ettei sitä saa sieltä kuin kojelaudan purkamalla.

EDIT: Lämppärin kennon ulkoisen moskan määrää voinee koettaa arvioida siitä, paljonko ilmanvirtaus vähenee puhallin täysillä kun vaihtaa lämmönsäätimen täysin kylmältä täysin kuumalle. Jos kenno on moskassa niin sieltä tullee vähemmän puhallusta läpi. Ja jos osalämpimällä lämmönsäätö pitää laittaa melkein täyskuumalle että saa vähänkään lämmintä --> ilmavirtaus lämppärin kennon läpi heikko, tulee paljon helpommin lämppärin ohi.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2013, 18:35:34 kirjoittanut TOK »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #20 : 17.12.2013, 16:15:45 »
Näin vähän pelkäsinkin. Kyseessä juurikin tuo esivalmiusalipainehässäkkä. Vähän aikaa sitten kokeilin josko kennossa hyväksi kuivuneet lehdet ja muut paskat ois lähtenyt liikkeelle ihan puhaltamalla, irrotin puhaltimen ja puhalsin lehtipuhaltimella kustakin suulakkeesta kerrallaan lämmityslaitteen eri asennoissa, lopputuloksena taisi tulla peräti kaksi havunneulasta jalkotilaan. >:( Eli aika huonosti lähtee vastakarvaan. Taivuttelin samalla ilmanottotorven päähän tiheän verkon ettei ainakaan enempää moskaa pääsisi sisään.

Pitää kokeilla tuota virtauksen eroa kylmällä ja kuumalla. Kovasti epäilen tuota kennon tukkeutumista kun on muutamaan vuoteen lämmöntuotto hidastunut ja heikentynyt selvästi.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9028
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #21 : 17.12.2013, 16:25:25 »
Siellä kennon pinnassahan voi periaatteessa olla ihan vaan hienojakoista mujuakin, kaikenmaailman hiekkaa ja pölyä mikä ei lähde kuin pesemällä. Riippuu niin paljon olosuhteista missä auto on ollut.

Esim. meillä tuppaa olemaan koivunlehtiä ja koivunsiemeniä kaikki paikat täynnä, kun omalla ja naapurin pihalla paljon koivuja. Tuorein hankinta taasen on männynneulasia täynnä kun mäntyvaltaisella tontilla asunut. Pölyn määräkin riippunee ajo-olosuhteista, jos hiekkateitä ajelee paljon niin kuraa varmasti joka röörissä.

s73

  • Vieras
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #22 : 17.12.2013, 18:57:38 »
Näin vähän pelkäsinkin. Kyseessä juurikin tuo esivalmiusalipainehässäkkä. Vähän aikaa sitten kokeilin josko kennossa hyväksi kuivuneet lehdet ja muut paskat ois lähtenyt liikkeelle ihan puhaltamalla, irrotin puhaltimen ja puhalsin lehtipuhaltimella kustakin suulakkeesta kerrallaan lämmityslaitteen eri asennoissa, lopputuloksena taisi tulla peräti kaksi havunneulasta jalkotilaan. >:( Eli aika huonosti lähtee vastakarvaan. Taivuttelin samalla ilmanottotorven päähän tiheän verkon ettei ainakaan enempää moskaa pääsisi sisään.

Pitää kokeilla tuota virtauksen eroa kylmällä ja kuumalla. Kovasti epäilen tuota kennon tukkeutumista kun on muutamaan vuoteen lämmöntuotto hidastunut ja heikentynyt selvästi.
toimiiko läpät oikein, ettei olisi alipaineet hukassa?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #23 : 16.05.2014, 20:01:40 »
toimiiko läpät oikein, ettei olisi alipaineet hukassa?
Tuntus toimivan kaikissa asennoissa. Ilman virtauksessa juuri ja juuri havaittava ero kylmän ja kuuman välillä.

Mutta mistähän mahtaisi johtua aikas jäätävä vinkka vaihdekepin juuressa? Aivan kuin jostain tuhkakupin takaa työntäisi raakaa ajoviimaa sisään. Tulipellissäkään ei ole puuttuvia läpivientikumeja tms. Kunhan ei olisi joku putki irronnut liitoksestaan, ja osa ilmasta karkaa kennon ohi keskikonsolin sisään... :-\

Nythän tuo ei taas haittaa muutamaan kuukauteen, mutta syksyllä ois taas rystyset jäässä. :tickedoff:
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #24 : 16.05.2014, 20:53:49 »
Tuntus toimivan kaikissa asennoissa. Ilman virtauksessa juuri ja juuri havaittava ero kylmän ja kuuman välillä.

Mutta mistähän mahtaisi johtua aikas jäätävä vinkka vaihdekepin juuressa? Aivan kuin jostain tuhkakupin takaa työntäisi raakaa ajoviimaa sisään. Tulipellissäkään ei ole puuttuvia läpivientikumeja tms. Kunhan ei olisi joku putki irronnut liitoksestaan, ja osa ilmasta karkaa kennon ohi keskikonsolin sisään... :-\

Nythän tuo ei taas haittaa muutamaan kuukauteen, mutta syksyllä ois taas rystyset jäässä. :tickedoff:

Onkohan reumaräppänä auki...?  ::)
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #25 : 16.05.2014, 21:18:31 »
Onkohan reumaräppänä auki...?  ::)
Ja v*tut, en käytä ja toinen on vielä nippusiteellä varmistettu... ;)

Oikeesti se pöläkkä käy keskikonsolissa, jostain sulakerasian ja lällärin välistä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #26 : 16.05.2014, 21:29:05 »
Lainaus
Ja v*tut, en käytä ja toinen on vielä nippusiteellä varmistettu... ;)

No sitte... Se räppänän aukiolo aiheuttaa vaan sellaisen vedon tunteen niin oveliin paikkohin jotta ei äkkiä osannu arvatakkaan..

Mutta sinun tapauksessa "vika" varmaankin muualla...
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #27 : 16.05.2014, 21:39:17 »
Juu, viime keväänä tuli tiivistettyä molemmat räppänät kuorma-auton vannenauhalla ja nasumassalla, kun rupes autoa pestessä vesi seisomaan lattialla... :D

Taitaa vielä purattaa kojelaudan tälle kesälle, piru kun ei ole tuota joutilasta aikaa hirveenä tiedossa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

s73

  • Vieras
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #28 : 16.05.2014, 21:41:37 »
Ja v*tut, en käytä ja toinen on vielä nippusiteellä varmistettu... ;)

Oikeesti se pöläkkä käy keskikonsolissa, jostain sulakerasian ja lällärin välistä.
Lehtipuhaltimen käyttö on ilmeisesti irrottanut toisen keskikonsolin putken. Mankka ja lokerot pois, näkee mistä vuotaa. ??? ???
E: muistaakseni kojelautaa tarvitse irrottaa lämppärin kennon takia.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2014, 21:45:02 kirjoittanut tulijyrä »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #29 : 16.05.2014, 22:09:06 »
Lehtipuhaltimen käyttö on ilmeisesti irrottanut toisen keskikonsolin putken. Mankka ja lokerot pois, näkee mistä vuotaa. ??? ???
E: muistaakseni kojelautaa tarvitse irrottaa lämppärin kennon takia.
Pitääpä vilkasta, eikai sitä kojelautaa tartte irrottaa mutta keskikonsolin osat jos meinaa saada kennon näppeihin.

Pitää jossain vaiheessa huuhdella kenno sisältäpäin, ois yks purettu pyykinpesukone nurkissa niin jos siitä soveltas...
« Viimeksi muokattu: 16.05.2014, 22:11:51 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Futurez  Kulkukoira