Proturbo  Autodiagnoosi

-89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...

  • 29 Vastauksia
  • 7171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
-89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« : 27.11.2012, 21:31:56 »
Elikkäs nyt kun tämä ko.auto on saatu toimimaan ja leimattua niin aika perehtyä muihin kysymyksiin. Olen monesti kuullut puhuttavan että volvot ovat lämpimiä autoja.., noh enpä nyt oikein ole asiasta kovinkaan vakuuttunut tämän yksilön kohdalla. Pakkasta vajaa -10, puhallin pitää huutaa 2-asennossa ja eipä tule hiki ei. Viime talvena talviauton virkaa toimitti -88 bensa 740:nen ja jotenkin tuntuu siltä että siinä tarkeni paremmin. Siinä kun oli ns.vaijerivetoinen lämmityslaite (tässä alipainehässäkkä) niin ainakin puhalluksen suunnat oli järkevämmin valittavissa, ainakin omasta mielestä... Ilmaa tuntuis kyllä tulevan mutta lämpöä ei oikein. Viisarin mukaan lämmöt nousee puoleen väliin asteikolla mutta ajattelin kumminkin jossakin vaiheessa termarin vaihtaa. Mitä tälle oikein kannattais ruveta tekemään? Lämpöhanaa en silmäillyt vielä yhtään, mitä siitä ylipäätänsä tarttis tarkastaa, aukeeko kokonaan? Pitäiskö puhdistaa kenno, miten se olisi viisain toteuttaa? Ajatuksia, ideoita..., kiitos!
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4673
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #1 : 27.11.2012, 21:38:37 »
Kokeileppa kennolle menevät letkut.

Jos meno on kuuma ja paluu on viileä on kenno tukossa.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #2 : 29.11.2012, 15:01:45 »
tai sama kun mulla nyttemmin. tarvikenno. ei oikein tarkene, vaikka pakkasta vain 20 astetta. taidan vaihtaa takaisin sen alkuperäisen kennon. mulla tosin karvahattumalli, johon kenno sujahtaa hetkessä. verrattuna noihin ilmastoinnilla varusteltuihin...

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #3 : 29.11.2012, 21:36:48 »
Lainaus
Kokeileppa kennolle menevät letkut.

Jos meno on kuuma ja paluu on viileä on kenno tukossa

Huomenna testataan nuo letkut, tänään ei ollut tarvetta autoilla...

Lainaus
tai sama kun mulla nyttemmin. tarvikenno. ei oikein tarkene, vaikka pakkasta vain 20 astetta. taidan vaihtaa takaisin sen alkuperäisen kennon. mulla tosin karvahattumalli, johon kenno sujahtaa hetkessä. verrattuna noihin ilmastoinnilla varusteltuihin...

ÖÖÖ... ei sitä kyllä ole ilmastointia tuossakaan...

Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

hevonen

  • Vieras
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #4 : 29.11.2012, 22:33:40 »
Halpa kokeilu on panna sen alipainehanan tilalle suora putkenpätkä.
Jotkut ap-hanat ei vaan aukee kokonaan.
Jos se ei auta niin jotain on sitten tukossa.

Poissa Juhani_80

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #5 : 29.11.2012, 23:06:21 »
Mul on sama ongelma , ei tuu tarpeeks lämmintä vaikka on termari ok ja alipainehana otettu pois ja letkut tulikuumat ... luulen et joku läppä jää hiukan auki tai kennon rivoissa on jtn paskaa et viilentää ... ? Kauhee homma ottaa kenno esil :)
Käyttikset : Volvo 740 B200e -89 , Volvo 340 GL -89 (Muijal)
Ex autot : Volvo 740 B200e -87 , Volvo 240 GL -87 ,  Volvo 340 1.4 -84 , Volvo 360 GLT -86 , Volvo 360 GL -87 , Volvo 343 1.4 -82 , Volvo 345 GLS -83

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #6 : 30.11.2012, 00:46:35 »
Nimenomaan sinne lämppärikanavaan kulkeutuu koivunlehdistä alkaen kaikkea ryönää joten kennon päällä voi olla kohtuu paksu ulkoinen eristekerros. Eihän siellä silloin ilma lämpene.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #7 : 30.11.2012, 09:33:17 »
Nimenomaan sinne lämppärikanavaan kulkeutuu koivunlehdistä alkaen kaikkea ryönää joten kennon päällä voi olla kohtuu paksu ulkoinen eristekerros. Eihän siellä silloin ilma lämpene.
Eli kenno käsiin ja puhdistus... ja ennenkun kenno on käsissä niin taidetaan purkaa ja PALJON... niinkös se oli?  :-\ 
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #8 : 30.11.2012, 12:15:36 »
Eli kenno käsiin ja puhdistus... ja ennenkun kenno on käsissä niin taidetaan purkaa ja PALJON... niinkös se oli?  :-\
Alipainehärdellissä se on vähän kova homma kyllä. Testaa ekana ne letkut, toiseksi kuuntele tarkasti puhallin nollassa että onko alipainevuotoja, ja kolmanneksi tuon ikäisessä 740 alipainelämppärissä voi vielä olla yksi läpän säätö vaijerilla. Kokeiles vetää lämpösäädin noin puoleen ja sillain nopeasti nypätä se täysille (ei väkivaltaa, eli ei tarkoitus rikkoa). Kuuluuko pömpelin sisältä *plonk*. Liukusäätimillä olevassa pitäisi kuulua, ainakin pari vuotta vanhemmassa, tällöin kylmäpuoli on tukittuna kun tuo läppä lopsahtaa toppariin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #9 : 01.12.2012, 11:40:02 »
Alipainehärdellissä se on vähän kova homma kyllä. Testaa ekana ne letkut, toiseksi kuuntele tarkasti puhallin nollassa että onko alipainevuotoja, ja kolmanneksi tuon ikäisessä 740 alipainelämppärissä voi vielä olla yksi läpän säätö vaijerilla. Kokeiles vetää lämpösäädin noin puoleen ja sillain nopeasti nypätä se täysille (ei väkivaltaa, eli ei tarkoitus rikkoa). Kuuluuko pömpelin sisältä *plonk*. Liukusäätimillä olevassa pitäisi kuulua, ainakin pari vuotta vanhemmassa, tällöin kylmäpuoli on tukittuna kun tuo läppä lopsahtaa toppariin.

Letkut tuntuivat kylmiin käsiin jokseenkin saman lämpöisiltä, varmistan vielä infrapunalämpömittarilla letkujen lämmöt. Alipainevuotoja kuuluu sellaisia olevan että kun lämmityksen suuntaa vaihtaa niin pienoinen suhina kuuluu hetken aikaa ja sitten suhina häviää... en sitten tiedä että onko normaalia vai ei... Tuo *plonk* ääni on saatu kuulumaan mainitsemallasi tavalla eli vois olettaa että läppä on kiinni... Ajattelin että josko vaihtais ihan piruuttaan nuo jäähdytysnesteet (samalla kun termari vaihtuu) niin mikä olisi sellainen aine mitä vois tuolla järjestelmässä kierrättää ja jolla olisi jonkinlaista puhdistavaa-ominaisuutta....? Ei varmaankaan auta milläänlailla asiaan mutta eihän tuo hommana olisi oikein paha...
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa J-P Heimonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #10 : 01.12.2012, 13:51:43 »
lämppärin letkut irti ja porakonepumpulla kuumaa vettä jossa on vähän konetiskijauhetta kierrättää siitä kennon läpi. Omassa 760 volvossa tuli todellla paljon  moskaa tuolla menetelmällä ja rupes muuten lämmintä tulemaan.Niin ja kannattaa sitte lopuksi huuhtoa puhtaalla vedellä pari kertaa ni ei jää sitä tiskiainetta sinne järjestelmään.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #11 : 01.12.2012, 16:45:39 »
Näppihärö tuli tähän... ;)
« Viimeksi muokattu: 01.12.2012, 16:57:28 kirjoittanut MK-73 »
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #12 : 01.12.2012, 16:53:27 »
lämppärin letkut irti ja porakonepumpulla kuumaa vettä jossa on vähän konetiskijauhetta kierrättää siitä kennon läpi. Omassa 760 volvossa tuli todellla paljon  moskaa tuolla menetelmällä ja rupes muuten lämmintä tulemaan.Niin ja kannattaa sitte lopuksi huuhtoa puhtaalla vedellä pari kertaa ni ei jää sitä tiskiainetta sinne järjestelmään.

Käykö pumppu suoraan noihin kennon letkuihin, mikä on putken halkaisija? olis meinaan yks porapumppu tuolla tallissa... mites tuo annostelu, keitettyä vettä+pari ruokalusikallista pesuainetta vai miten, miten pitkään kierrätetään...?
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

s73

  • Vieras
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #13 : 01.12.2012, 17:00:40 »
Muistaakseni letku on 16mm.

Poissa J-P Heimonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: -89 745 ei oikein hurmaa lämmöillään...
« Vastaus #14 : 01.12.2012, 17:19:44 »
Itelllä oli jatkoletkut ja vati siinä auton vieressä pöydällä ja pari lusikallista ainetta. Ei sitä tarvinnu kauaa kierrättää ku alko vesi mustua ja sellasia klönttejä sieltä tulla. Saatto muuten olla että kierrätin molempiin suuntiin. ja kannattaa tosiaan puhtaalla vedellä sitte huuhtoa pari kertaa ettei jää kovin paljon jäämiä siitä pesuaineesta.

 

Elekma  Autoracing