Elekma  Autoracing

Öljyruiskut ja uudempi (suurempituottoinen) öljypumppu B230ft 94->

  • 57 Vastauksia
  • 35976 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Öljyruiskullisissa turbokoneissa on ilmeisesti suurempitehoinen öljypumppu, mikä on sen varaosanumero?

Millainen homma on asentaa öljyruiskut sellaiseen lohkoon jossa niitä ei ole?

Esimerkiksi b19 lohkot tai vanhemmat b2xx lohkot.


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Öljyruiskullisissa turbokoneissa on ilmeisesti suurempitehoinen öljypumppu, mikä on sen varaosanumero?

Millainen homma on asentaa öljyruiskut sellaiseen lohkoon jossa niitä ei ole?

Esimerkiksi b19 lohkot tai vanhemmat b2xx lohkot.

Öljypumpun numeroa, tuottoja yms. en tiedä, mutta öljyruiskut (BMW) on tuossa pöydällä odottamassa. Jahka saan lohkon pora päräyttää tämän ketjun mukaiset reiät:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=115422

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Kuulemma 1985-1990 välsiin lohkoihin joissa on 8-limppuinen kampiakseli EIKÄ "knöölejä" öljyruiskuille, olisi tila-ongelmia noiden kanssa. Varmasti saa sopimaan, mutta onko vaivan väärti?

4-limppuisella kampuralla olevat lohkot ovat helpompia asentaa, kun voi asentaa sinne missä ei ole kampuran vastapainoa pyörimässä, eli B18/19/20/21/23 lohkot.

Itse öljypumppu sopii heittämällä ymmärtääkseni B18/20/17/19/21/23/200/230 lohkoihin. B20 ja B18 en ole 100 varma, mutta muihin ainakin. Osanumero on 1346144.

Haluaisinkin kysyä, että MIKSI noita öljyruiskuja tarvitsee olla? 400-500hv tehoilla ne eivät ainakaan ole tarpeellisia oman kokemuksen mukaan. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 615
  • www.vrcf.fi
Läheltä menee vastapaino  ,B230-89 lohko,8-vastapainonen akseli .
 
Hyvä pylväsporakone tai jyrsinkone helpottaa "tekemistä".
Suuttimelle täytyy saada sileä tasopinta lohkoon ja kierre banjopultille.
Suuttimissa on eroja ,näissä on pieni ohjaustappi jolle on porattu pieni matala reikä tasopintaan
käyttäen "ohjurina" yhtä ylimääräistä suutinta mistä se ohjaustappi oli poistettu.


Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Haluaisinkin kysyä, että MIKSI noita öljyruiskuja tarvitsee olla? 400-500hv tehoilla ne eivät ainakaan ole tarpeellisia oman kokemuksen mukaan. :)

Itse järkeilin asian niin, että kun kone on kerran auki, niin sille tehdään nyt kaikki mitä ei voi tehdä myöhemmin. Öljyruiskut ei varmaankaan ole sieltä ihan tarpeellisimmasta päästä, mutta jos tuo nyt kuitenkin insinöörien viisaudessa on todettu hyödylliseksi, niin eiku kiinni vaan. Pesee ainakin männän alapuolelta körnää pois ja eihän sitä ikinä tiedä, jos vaikka jäisi se koneen räjäyttävä nakutus tulematta, kun nuo on paikoillaan :P.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.

Hyvältä kuullostaa.

Nuo orkkis männät (-89, B230F, 320tkm), jotka on tuossa pöydällä on aika lailla reunoista raavittu ja sylinterit oli soikeat. Kolkotusta en kyllä muista hetkeen kuulleeni, mutta ehkä sille on jo tullut immuuniksi :).

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Itse järkeilin asian niin, että kun kone on kerran auki, niin sille tehdään nyt kaikki mitä ei voi tehdä myöhemmin.

Öljy ruisku jäähdyttää mäntää.
Männän keraaminen pinnoittaminen eristää palokaasujen lämmön siirtymistä mäntään
Kait sulle tulee pinnoitetut männät? ;) Ja stressilevy runkolaakeripukkien alle?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Öljy ruisku jäähdyttää mäntää.
Männän keraaminen pinnoittaminen eristää palokaasujen lämmön siirtymistä mäntään
Kait sulle tulee pinnoitetut männät? ;) Ja stressilevy runkolaakeripukkien alle?

No tuota... Kaikki mitä ymmärrän, että tarvitsee tehdä :). Mikä tuo stressilevy edes on?

Kuka noita pinnoituksia muuten tekee? Martelius?
« Viimeksi muokattu: 17.02.2011, 18:32:19 kirjoittanut googe 2.0 »

hevonen

  • Vieras
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
Jaa, mä en ole ajanut yhtäkään yli 400 tkm ajettua öljyruutallista niin en tiedä, aina ollut niin "vähän ajettuja". Voisko tuossa olla jotain perää..? ^-^
Eihän se ruutta kyllä normikonetta haittaakaan.

Meillä oli jotain 430tkm ajettu 230et, ei sen männät päästänyt ääntä, muuten vuosi kyllä joka paikasta ja oli vähän loso tietenkin. Ölppäruiskujahan tuossa ei ollut.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Enpä ole ajanut yhtään 400tkm ajettu öljysuuttimetonta B200/230, joka ei kolkottaisi männistään, ja toisaalta en ole törmännyt vielä männistään kolkottavaan öljyruutalliseen koneeseen.
Johtunee siitä että yleensä vain B200 koneet kolkattavat pienemmän porauksen+männän helmapinta-alan takia, ja niissä on HYVIN harvoin öljyruiskuja, koska tulivat kai vasta joskus 1994 nuo öljyruiskut ja siihen aikaan B200 koneiden valmistusmäärä on ollut suomessa olevista ehkä 10% ja B230 90%. :)

Mulla on kaks B230 86/87 konetta jotka olleet veneessä, ja kumpikaan ei kolkata vaikka eivät varmaan ole alle 70% rasitusastetta ja alle 3500rpm nähneet kun 5% käyttötunneistaan, eli käyttö vastaa about sitä kun ajetaan autobahnilla nappi laudassa 160km/h++ :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Johtunee siitä että yleensä vain B200 koneet kolkattavat pienemmän porauksen+männän helmapinta-alan takia, ja niissä on HYVIN harvoin öljyruiskuja, koska tulivat kai vasta joskus 1994 nuo öljyruiskut ja siihen aikaan B200 koneiden valmistusmäärä on ollut suomessa olevista ehkä 10% ja B230 90%. :)

Mulla on kaks B230 86/87 konetta jotka olleet veneessä, ja kumpikaan ei kolkata vaikka eivät varmaan ole alle 70% rasitusastetta ja alle 3500rpm nähneet kun 5% käyttötunneistaan, eli käyttö vastaa about sitä kun ajetaan autobahnilla nappi laudassa 160km/h++ :)
Ei mulla ole tuommosia vajaaporauksisia ollu herran aikoihin, itse asiassa kaikki mulla olevat/olleet öljyruiskuttomat b230 koneet ovat kolkottaneet enempi tai vähempi, yksi ET todella paljon enempi :P.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Nyt on omassa lohkossa reiät, kierteet ja tasanne tehtynä ja nuo epäpyhät ja kiistanalaiset ruiskutkin vetäisin suurin piirtein paikoilleen. Öljykanavat losottelin taas tutulla ja turvallisella lamppuöljyllä suurinpiirtein puhtaiksi.



Kampiakseli menee aika läheltä ja tuo putki tulee kiertokangen ja vastapainon väliin. Ruuviin tulee punaista kierrelukitetta ja koska tuossa ruiskussa ei ole mitään ohjuria, niin sen ja kuparitiivisteiden välit tuhrin täyteen laakerilukitetta.

Poissa Grease Monkey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Mikä lohko tuo on? Jos viitsit, niin laitatko kuvan alapuoleltakin? Tulen tekemään saman homman omalle lohkolle jossain vaiheessa.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
mistä nuo öljyruiskun tarvikkeet saa ostettua ? onko niitä erinlaisia vaihtoehtoja ? b230A lohkoon tulisi.

ylempänä tuli osanumero:
Lainaus
Osanumero on 1346144.
onko tuo nyt se äkäisempi pumppu ?

eken viestiin kaipaisin selvennyksiä  ;)
thx !
« Viimeksi muokattu: 24.02.2011, 15:39:40 kirjoittanut skebazu »

 

Carcom Oy  Elekma