Autoracing  KL-varaosat

740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.

  • 9 Vastauksia
  • 6217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« : 04.12.2012, 13:51:34 »
Elikäs ostin talvilintaksi tommoisen 740 B230k volvon vuosimallia -87. Ongelmana on että 12 litralla pääsee 60 kilometriä. Auto myös tuntuu nuhaiselta, paikallaan kiertää suhteellisen hyvin, mutta kakkosellakin kiihdyttäessä parta kasvaa kun yrittää päästä sinne 5000krpm.

Ilmanputsari on kuin uusi, tulpat vaihoin ja sytytysennakko kohdillaan, bensa ei haise eikä näy vuotoja, olisikohan kellään tietoa mikä mättää? Automaattiryyppy? Millä periaatteella tuo ryyppy siis toimii? Lämpötila-anturin tiedollako se säätää ryyppyä auki ja kiinni? Huomasin tossa että vaihdelaatikolle(?) menevä maajohto on irti, pieni abiko liitin päässä, eli ei ole kovin ison ruuvin alla ollut. Mitään muita puutteita en ole huomannut. Imuvuotoakaan ei ole, ainakin kun bräkleeniä suihkutti niin ei alkanut leijumaan tyhjäkäynti. Puristukset voisi toki mitata, kunhan löytäisi tuolta tallista jostain sen puristuspainemittarin. Autolla on siis ajettu 440tkm.
Kantapään kautta...

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #1 : 04.12.2012, 17:00:51 »
Olet kaiketi nuorempi kuin tuo auto, mutta automaattiirikastimia ei yleesä ole tehty tuolla tavalla toimivaksi. Ainoa sähköisesti toimiva automaattirikastin on eräissä Weber - kaasuttimissa oleva malli, jonka toiminta perustuu sähkövastukseen (esim Weber GDEV). Tämäkin on tietysti mahdollista jos kaasutin on vaihdettu. Minulla on tuollainen kaasutin Pajerossa m/ oma muutostyö. Tämä selviää vain tutkimalla kaasutinta. Yleensä automaattirikastin toimii vesikierrolla ja vähentää rikastusta portaittain. Rikastin mennee päälle kun ennen käyynnistystä polkaisee kaasun kerran pohjaan ja käynnistää sen jälkeen.

Polttoaineen kulutus on minusta varsin normaalia etenkin talvioloissa. Muita oireita joudut tutkimaan mm sytytyspuolelta, mutta muistelen ettei ennakkoa tässä K-mallissa voi oikeastaan säätää, eli on automaattinen. Kun selaat palstaa taaksepäin löydät kyllä lisävinkkejä tähän malliin.

s73

  • Vieras
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #2 : 04.12.2012, 18:34:10 »
Millä bensalla ajelet? Onko tuo 12l/60km. Kaupunki ajelua vai maantie? Eihän jarrut ole jumissa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8110
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #3 : 04.12.2012, 21:31:17 »
Muita oireita joudut tutkimaan mm sytytyspuolelta, mutta muistelen ettei ennakkoa tässä K-mallissa voi oikeastaan säätää, eli on automaattinen.
B230K-koneissa on hall-anturilla varustettu virranjakaja, joten jakajaa kääntämällä saa ennakkoa muutettua. B200K puolestaan on Renixillä varustettu.

Jäähdytysneste kiertää kaasarin rintapellinpuoleisella sivulla olevassa palikassa ja sitä kautta säätää ryypyn määrää kuten pikatraktori sanoikin. Kaasun painelu ei näissä muistaakseni vaikuta mitenkään vaan toimii itsenäisesti. Kaasarin päältä irrottaa imuputken ja sen jälkeen pitäisi näkyä rintapellin puolelta kaasarin sisällä ylös nouseva tanko joka käyttää ryyppyläppää. Jos haluaa muuttaa ryypyn manuaaliseksi, pitää vaihtaa kaasari ja lisätä ryyppyvaijeri. Muutamaan autoon on tuollainen operaatio tullut tehtyä koska automaattiryyppy ei enää pelannut. Tuon verran ajetussa ei olisi mikään ihme, että ryyppy ei ole menossa täysillä mukana.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2012, 21:32:54 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #4 : 06.12.2012, 04:30:29 »
Juu, ajatuksissani kirjoittelin osittain, ilmeisesti siellä on siis bi metalli joka tosiaan tuon veden lämpötilan perusteella säätää ryyppyä auki tai kiinni. Ei vaan autoa tosiaan ole päässyt tutkimaan tuon enempää kun on ukon 128 kilpurille varattu sisätilat missä autoa voisi rassata, ja pakkasen huidellessa -20 ei paljon huvittaisi näpräillä. Ennakko kuitenkin tuli katsottua, taisi olla 16 paikkeilla sillä 800rpm, eli ihan inasen aikaisellaan, mutta eipä se aste noin paljoa vaikuta.

Ajelu on ollut lähinnä siirtymäajoa. Onhan tuossa kylmästartteja mukana jonkunverran kuitenkin. Polkemalla päästään sitten 40-50km sillä 12 litralla. 98 bensalla tullut ajettua. Jarrut kerkesin käymään läpi leudoilla keleillä ja ei laahannut.

Ongelmana on, että kesäkäyttis vei yhden tallipaikan ja rataprojekti alfallekin pitäisi keksiä paikka missä laitella. Loppuu tästä pikkukylästä rassauspaikat pikkuhiljaa kesken.

Ehdotuksia saa vielä toki laitella jos tulee vaan mieleen. Ainahan näistä on hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2012, 04:22:20 kirjoittanut Cadamuro »
Kantapään kautta...

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #5 : 09.12.2012, 05:06:00 »
Välykset oli sen 0.4 ja puristuksia oli 14, virranjakajan kansi käytetty auki ja vähän puhdisteltu, siirrytään siis kaasarin puoleen..
Kantapään kautta...

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #6 : 09.12.2012, 09:51:18 »
Aikoinaan toisen merkkisessä autossa noilla oireilla löytyi liki tukossa ollut pakoputken äänenvaimennin, oli sisuskalut irti.

Paikoillaan kiersi ihan hyvin, ajossa ahdisti hillittömästi, ei oikein kahdeksaa kymppiä kulkenut.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #7 : 09.12.2012, 10:59:49 »
Kaverilla oli aikanaan sama ongelma sen b230k kanssa.

Paikallaan otti hyvin kiekkaa mutta ajossa pätki paljon eikä oikein kulkenut minnekkään.

Kaasaria yritettiin putsata, mutta ei auttanut yhtään. Haettiin siihen purkaamolta toinen kaasari ja rupes toimimaan!


Toisella kaasarilla kulki todella hyvin ja kulutuskin tippui reilusti alemmas.

Tutkimme huviksemme vanhaa kaasaria jälkeenpäin, totesimme että koho ei liikkunut tarpeeksi.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Cadamuro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #8 : 12.12.2012, 03:45:26 »
Pakoputki tuntuis ainakin hengittävän hyvin.

Pitänee kysellä purkaamoilta kaasareita, jos nyt saisi sillä tuon kuntoon! Kylmänä käy vähän huonosti ja meinaa sammuilla jos ei anna kunnolla kierroksia..
Kantapään kautta...

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230K Bensan kulutus ja nuhaisuus.
« Vastaus #9 : 12.12.2012, 12:03:17 »
Kaasutinmoottorit ovat nykyajan autonharrastajalle puhdasta hebreaa. Kaasuttimen rakenteesta ja huollosta ei  olla selvillä ja kuvitellaan että ne toimivat suihkutusmoottorien tapaan - automaatti (ECU) hoitaa toiminnot. Kaiken lisäksi jos jostakin hajottamosta vielä sattuisi tätä mallia löytymään, se todennäköisesti on huonommassa kunnossa kuin tuo nykyinen. Kaasutin on osa joka käytön puutteessa "hapertuu pilalle". Autokorjaamoissakaan ei juuri apuja löydy, koska osaajat ovat eläkkeellä tai kuolleet pois.

Suosittelen tämän nettipaikan "taaksepäin selaamista". Sieltä voi löytyä vinkkejä ja linkkejä. Muistaakseni noin vuosi taaksepäin oli asiasta jotain tietäviä liikkeellä  ;) (erityisesti tästä kaasuttimesta). Myös FAQ kannattaa katsoa. Itselläni on pätkäpajero jossa on Weber DGEV kaasutin asennettu 2,6 litraiseen moottoriin jälkiasennuksena (eli korvauskaasutin). Asennukseen meni noin vuosi aikaa ja jouduin vielä vaihtamaan kaasuttimen mallia toiseen Weberiin. Suutinten vaihto vie runsaasti aikaa ilman mittareita eli kokeilemalla ;). Ei oikotietä onneen - tosin auto oli tästä projektista huolimatta koko ajan ajettavassa kunnossa.

 

Futurez  Kulkukoira