Kulkukoira  Proturbo

kartaani tärrää (kiire)

  • 26 Vastauksia
  • 7132 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
kartaani tärrää (kiire)
« : 06.12.2012, 19:54:46 »
joo ei menny itsenäisyys päivä putkeen ku vaihdoin kartaanin laakerin ja sen kumin niin nyt täryttää melkosesti ja mitään olennaista ei näy. :idiot2:  onko kartaanit tasapainoitettu erikseen vai yhteen kytkettynä, niin että menikö väärille rihloille?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #1 : 06.12.2012, 19:56:56 »
niin ja auto 940 m90
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6625
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #2 : 06.12.2012, 20:07:19 »
Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan :2funny:

Samanlaisten mystisten tärinöiden kanssa on paininut yksi, jos toinenkin 900-sarjan omistaja. Kokeile siirrellä ja käännellä sitä kannatin kumia eri asentoihin. Omasta autosta häipyi tärinät, vaikka en oikeastaan edes tehnyt mitään, kunhan vaan irroitin ja asensin kardaanin monta kertaa :(

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #3 : 06.12.2012, 20:14:25 »
kolme kertaa laitettu >:( eikä mitää auta..    aattelin vaan että mikäs se pusla on joka on etupään kartaanin sisällä laatikon päässä
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6625
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #4 : 06.12.2012, 20:19:17 »
Se keskittää kardaanin siihen laatikon laippaan. Se ei ole pelkästään sen kumilaipan varassa.

En usko, että keskiboorin väärä asento aiheuttaa suurtakaan tärinää. Olen jatkanut, lyhentänyt ja sotkenut eri kardaanien osia vaikka kuinka paljon, eikä ikinä ennen ole ollut tärinäongelmia, paitsi kunnes hommasin 900-sarjan.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #5 : 06.12.2012, 20:20:58 »
varmaan se. liitikon laipan keskellä on tappi joka menee kartaanin sisään niin siinä oli joku pikku pusla joka on rikki
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6625
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #6 : 06.12.2012, 20:21:51 »
No jos se kardaani on löysä siihen tappiin, niin saattaa aiheuttaakkin tärinää.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #7 : 06.12.2012, 20:23:45 »
80 ylös päin tärrää ja kun moottori jarruttaa niin tuntuu et pian joku yrittää sisälle, eli pahenee
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #8 : 06.12.2012, 20:49:42 »
Aivan sama ongelma tuli omassani motonetin tukikumin kanssa, alkuperäinen vanha takasin niin värinät loppu.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #9 : 06.12.2012, 21:13:40 »
Täällä toinen, jonka kardaaniongelmat loppui viemällä uusi motonetistä haettu scantech kumi poies ja laittamalla vanha, sikakitillä kasaan parsittu takaisin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 278
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #10 : 06.12.2012, 22:42:22 »
se kartaani ei pääse liikkumaan ylösalas tarpeeks sillä tarvikekumilla. Itse tein tuolle ex ysille niin,että tukikumin sisäkehästä leikkasin mattopuukolla koko kierroksen verran siivua niin että kumin keskiosa liikkuu hyvin ulkokehän sisällä ylösalas. Toimii!
amazon B20 - 70
S60 D5 -04
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #11 : 06.12.2012, 23:11:28 »
Tuo edellinen vinkki saattaa pitää paikkansa. Minulla oli joskus kauan sitten Fiat Mirafiori, johon edellinen omistaja oli vaihtanut Fiatin twincamin-moottoriin. Siitä oli tuo tukilaakerin kumi kulunut niin että kardaani pääsi huomattavasti liikkumaan, mutta eipä värissyt lainkaan vaikka auto oli aikaansa nähden sangen nopea. Toinen 740 GLT malliin tekemäni asennus tehtiin käyttäen apuna kumirasvaa (runsaasti), jolloin se asentuu helpommin ilman jännityksiä kuin "kuivana". Tämä kardaani on kokonaan nivelristikoilla koottu eli ei sitä "rättiniveltä". Joudun hakemaan sitä "hiljaisinta asennusta" muutaman kerran ja noin1000 ajokilometsrin jälkeen akseli oli hiljainen. Kaikki nuo pikkutekijät voivat vaikuttaa lopputulokseen. Kumiosa ja laakeri oli Scan-Tech tuote.

Mitä taas itse kardaaniin tulee, se on periaatteesa Volvossa kolmella nivelellä rakennettu. Niveliä pitäisi taas olla 2 kpl / kardaaniosa ja esim kuorma-autoissa käytetään  näitä "kahden rakenteita" usampia peräkkäin jos halutaan ns "varma tulos". Asia voidaan ilmaista myös siten, että Volvon epäparillisessa kardaanissa siinä "orvossa" voi olla vain 1/2 astetta kulmaa ja tämäkin siksi että nivelet pääsevät tavallaan ajossa "pyörimään". Täysin suora tuhoaa itsensä joskus nopeasti.

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #12 : 07.12.2012, 07:34:57 »
Täällä toinen, jonka kardaaniongelmat loppui viemällä uusi motonetistä haettu scantech kumi poies ja laittamalla vanha, sikakitillä kasaan parsittu takaisin.
Tähän lopputlokseen olen myös päätynyt,kokeiltuani kahta Scan-Tech`in kumia.Melko resulla alkuperäisellä pääsee parempaan lopputulokseen,mitä uudella Scan-Techillä.
Kardaanin tehtaan  keskitysmerkit voi löytää hyvällä tuurilla "paskan" alta.  Keltaiset täplät.Ohessa kuva

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #13 : 07.12.2012, 17:01:18 »
no joo täytyy hakea vissiin vanha takas mut millä ihmeellä sen laakerin saa ehjänä irti kartaanista?  joo tosiaan oon väännelly ja käännelly kartaania eri kohtiin 6 kertaa ja nyt on vissiin kohillaan mut tärrää vielä vähän ja se on jännä ku moottori jarruttaa niin sillon rupee oikeen huolel jyryttää
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6625
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: kartaani tärrää (kiire)
« Vastaus #14 : 07.12.2012, 17:04:06 »
se on jännä ku moottori jarruttaa niin sillon rupee oikeen huolel jyryttää

Samanlaisia oireita oli täälläkin.

 

Elekma  Autoracing