Carcom Oy  Elekma

Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46

  • 158 Vastauksia
  • 88890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2006
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #135 : 15.03.2015, 14:37:05 »
Mun koneessa (b230ft) oli ollut 13c ja laitoin pikku garretin. Mitsun paluulaippa on sama kun garretin tulo, joten sahasin sen poikki ja hitsasin siihen mutterin, johon taas tuli teflon teräspunos letku. Paluu putken tein vanhasta, jolle tein itse mustasta laipan ja taisinpa pätkän joutua letkuakin laittamaan. Eli samat ei minulla ainakaan ollut.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #136 : 16.03.2015, 17:54:37 »
onko sulla turbon puoleinen banjo? mä juotin(hopealla) siihen (940:ssä) vakio banjoon rst putken ja teetin hiflexillä teräspunos/teflon letkun jossa iso banjo joka käy moottoriin siihen pakosarjan alle, toisessa päässä helmiliitin rst putkelle->banjo turbolle.

mistään ei kuulemma löydy niin pientä banjoliitintä valmiina kuin mikä mitsun ahtimessa on  :idiot2:

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #137 : 16.03.2015, 18:01:53 »
On mulla se koko 940:n alkuperäinen tulolinja hässäkkä vielä toistaiseksi. Eikös se nyt ole ihan perus 12mm banjo siinäkin? Ainakin KL-racingiltä sais valmiin M12->AN4 banjon.
Tietysti Garrettistakin sais soivan pelin jos vaihtais pelkän pakopesän tuoreeseen. Pari viikkoa aikaa funtsia, sitten loppuu taas hetkeksi mahdollisuudet koneistaa maksutta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #138 : 16.03.2015, 19:31:41 »
kävin kysymässä etra/hiflex ja kummastakaan ei saanut turbon banjoa.

Neuvottiin jopa tekemään ensin kuparista tulolinja ja teinkin joo helppo tehdä mut poikkihan se meni muutamassa kuukaudessa....

eikös se 940:n linja käy suoraan jos sulla sellanen jo on?

« Viimeksi muokattu: 16.03.2015, 19:49:16 kirjoittanut Niksa »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #139 : 18.03.2015, 21:21:46 »
Uudessa Bilteman luettelossa on just M12-AN nippoja. Saippuan hinnoissa
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #140 : 21.03.2015, 18:02:13 »
eikös se 940:n linja käy suoraan jos sulla sellanen jo on?
Kymppisarjalaisessa on öljynlähtö muistaakseeni eri kohdassa kuin satasarjan lohkoissa. Muuten passaisi kyllä.

Uudessa Bilteman luettelossa on just M12-AN nippoja. Saippuan hinnoissa
Kiitokset vinkistä!

Lokareita tuli tänään puuhasteltua ajan kuluksi hieman. Mikäs ton vilkun silotukseen nyt olis kestävin tapa? Ajattelin, että takapuolelta hitsaa pienen lapun ja siloittaa pakkelilla tasaiseksi. Vinkkejä?

Fiksumpi olis tietty ottanut sinkkilokarit aihioiksi, mutta kun tämmöset nyt sattu olemaan hyllyssä.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #141 : 21.03.2015, 18:56:59 »
eikös tuommoiseen aukkoon nyt saa sen pellinkin taittumaan ihan nätisti ettei tartte kitin kanssa tuollein kikkailla  ???

Poissa Labitch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #142 : 21.03.2015, 19:06:28 »
ite ainakin hitsailisin aavistuksen pienemmän palasen tuohon reikään sit karkee hionta ja nätti kitti päälle :)

Niko_S

  • Vieras
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #143 : 21.03.2015, 21:05:58 »
Yksi vaihtoehto olisi myös laittaa peltiliimalla lätkä takapuolelle, ja sitten etupuolelta metalli- tai lasikuitukitillä karkea täyttö, ja viimeinen liippaus hienokitillä.

Autokoripuolen käyneenä kuitenkin sanoisin, että paras vaihtoehto olisi tuo Labitchin ehdoittama.
Jos hyvän pohjan haluaa, niin ensin hioo hitsaussauman melkein ympäröivän pellin tasolle, ja viimeistely p120 Roloc-laikalla.
Lamellilaikalla saa myös ihan hyvää jälkeä, jos ei Rolocia ole. Lamellia vaan hieman varovaisemmin käyttäen, kun on haukkaavampi laikka.


Näitä sinun (Kalamies) hommia on mukava seurata. Muutama kerta aikaisemmin mainittua kyllä, mutta onhan se kulttuuriteko pelastaa 240 Turboja.  :hello:
Hieman kateellinen olen kuitenkin, koska jos olisi itselläni olisi tarpeeksi pelimarkkoja, niin varmasti olisi 244 Turbo kesäautona (1. vuosikerta on se unelma, ja TUA:n värisenä  S*).

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #144 : 21.03.2015, 21:57:04 »
Jotenkin näin ne nyt tuli väkerrettyä.  *W->

Lokarista ruosteet hiottu pois ja vetästy varastointi väri päälle:


Sopiva peltipalikka:


Hitsattu hieman alemmas kuin itse lokarin pinta ja sauma madallettu katkaisulaikalla:


Takaa putsattu ja kuvan jälkeen vielä vetästy paksu pensselimaali päälle:


Valmis tuote:

Pientä vetelyä tohon lokariin tuli, mutta se nyt oli sinäällään arvattavissakin. Saa kuitenkin paklattua pikkuvaivalla suoraksi. Tarvii vielä alalaita loksun takapuolelta hiekkapuhaltaa, kunhan kelit hieman paranee. Tonne lumihankeen viitsi mennä puhaltelemaan, kun on sitten ruosteessa heti uudestaan. Ensiviikolla jos saisi aikaiseksi haettua pakkelia ja hiomapaperia. Pääsis hieromaan pohjat näihin valmiiksi.

Näitä sinun (Kalamies) hommia on mukava seurata. Muutama kerta aikaisemmin mainittua kyllä, mutta onhan se kulttuuriteko pelastaa 240 Turboja.  :hello:
Hieman kateellinen olen kuitenkin, koska jos olisi itselläni olisi tarpeeksi pelimarkkoja, niin varmasti olisi 244 Turbo kesäautona (1. vuosikerta on se unelma, ja TUA:n värisenä  S*).
Kiitän!  -H-

Mitään järkeähän tässä ei ole missään vaiheessa ollut, vaan on menty puhtaasti tunteella. Mullahan oli silloin aikoinaan mint kuntonen 240 kartano, mutta iskin sen samantien myyntiin kun TUA ilmestyi kaupattavaksi. Joskus vuonna nakki ja Jeesus kun reissattiin johonkin, niin motarilla kiiti tämmöinen hiton moista kyytiä ohi ja siitä se jäi sitten kytemään. Tuli sitten pari päivää myöhemmin löydettyä Oksanen Tuningin sivut ja soppa oli valmis. 240 aito Turbo piti vaan saada. Hakusessa oli tietty hopea kuten Madeleine ja Carl-Philip, mutta jälkeenpäin mietittynä on tämä kyllä kivempi väri ja onhan autolla pirun hieno historiakin!

Lainaus
Vuonna 1981 jokin öljysheikki on ostanut 18 kpl kyseisiä Volvoja henkivartijoilleen. Autoja ei
kuitenkaan toimitettu koskaan määrämaahan, koska valtaan nousi nimeltämainitsematon joulukuussa -06 narun jatkoksi laitettu
ukko ja jäädytti ulkomaisia hankintoja. Autot ovat seisseet tullivarastossa 2 vuotta ja Suomalainen autoliike olisi ostanut ne tai osan
niistä. Tätä tukee auton rekisteröintipäivä. Auto on muutoskatsastettu 2 kk ko päivästä. Sitä en tiedä mitä sille on silloin tehty, mutta
todennäköisesti auto on kolaroitu ja kilvet vaihdettu.
:D

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #145 : 21.03.2015, 21:57:20 »
Yhdyn Nikoon, näitä Kalamiehen touhuja on mukava seurata, sais vaan joskus aikaseks ajella vaikka paikanpäälle Lahteen mennessä.
Ite ku ei saa oikee aikaseks, niin haetaan kiinnostus mm. tästä ketjusta ;)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #146 : 22.03.2015, 23:37:42 »
Itsehän ammennan motivaatiota mm. Mistan Volvosta joka on myös ollut hieman mätä kuten tämäkin.  :D

Ja itse asiaan: Pakosarja ja puhallin (13C) tuli napattua Sinisestä tähän kuten myös aiemmin nokka-akselikin (D) ja myöhemmin vielä "lainaan" G80-lukonkin tähän varmaan. Selvis senverta, että tulolinja ei passaa mitenkään fiksusti, mutta T03 paluusta saa laipan vaihtamalla käypäsen. Samalla pitää jatkaa sitä noin 1cm ylöspäin. Tulolinjaksi tulee varmaan KL-racingilta teräspunos AN4 linja. Kattelin, että 50cm pitkä hoitaa homman hienosti. Pitää Biltsusta käydä noukkimassa se M12-AN4 banjo ahtimen päähän. Mitään peruuttamatonta tuhoa ei siis tule tehtyä, jos vaikka joskus Garrettiin haluaiskin palata. Kuviakin tuli räpsittyä, mutta uppiminen jää jollekkin muulle päivälle.

Myös pienimuotoista siivousta tuli suoritettua ketjussa, niin on sitten jälkipolville vähän helmopaa luettavaa. Mitään vakavaa ei hävitetty.  :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #147 : 03.04.2015, 17:14:34 »
Pussihousut lepattaa taas:


Sais vaan kelit parantua, niin viitsis alkaa korille tossa pihalla jotain tehdäkkin. Räntäsateessa ei oikein nappaa tehdä mitään ja moottorista loppuu kohta tekeminen.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #148 : 20.06.2015, 20:53:48 »
Pari viikkoa sitten sunnuntaina (7.6.) tuijottelin tietokoneen taustakuvaa tylsyyksissäni ja totesin, että tälle tarvis oikeesti kai tehdä jotain. Ei muuta kun tuumasta toimeen ja pihalle ihmettelemään koria, joka oli yltäpäältä siitepölyn peitossa. Pikanen huuhtasu ja työntelin sitten korin talliin. Siinä hetken silmäilin ja totesin ei tää nyt niin paha oo.... Päätin aloittavani apukuskin puolesta ja ei muuta kun hommiin.

Hetken siinä revin sitten mätää helmaa rälläkän avustuksella pois ja totesin, että tästä ei tule yhtään mitään. Maanantaina motonetistä pistehitsipora ja parikymmentä katkaisulaikkaa ja uudestaan kokeilemaan. Kah, hommahan hoituu oikein näppärästi!

Ei ole minusta oikein tarinoimaan joten laitetaan muutama kuva akselilta 7.6.-20.6. jonkinlaisessa aikajärjestyksessä. Ei varmasti ole menty virallisten koritöiden oppien mukaan, mutta menkööt ja muistutetaan työmaan olevan pahasti kesken / viimeistelemätön.





















Korin lisäksi myös moottorin parissa on tullut häärittyä. Aika valmis se jo olikin, mutta parit "isommat" hommat oli vielä jäljellä. Jakaja puuttui ja 13C:n öljynkierto oli kokonaan ratkaisematta. 940:n osia ei voinut käyttää ns. suoraan, kun satasarjan lohkoissa on öljyntulo ja paluu noin 2cm taaempana kuin kymppisarjalaisissa.

Paluuputkena meinasin alunperin käyttää Garrettin omaa, mutta sitten päätin jättää sen koskematta jos pussihousut vaikka alkavatkin lepattaa joskus. Tulolinjan käyttämistä ei pystynyt edes harkita erilaisen laipan takia. Romukasasta löytyi ysikantin paluuputki aihioksi. Heti aluksi päätin, että mitään ehjää ja toimivaa klemmarihelvettiä tähän ei tule. Päädyin siis kasaamaan paluuputken hitsaamalla ja minun mielestä siitä tuli oikein hyvä. Ei ota edes öljyjäähyn putkiin kiinni, vaikka en mokomia huomioinut ollenkaan aluksi.









Tulolinjan ratkaisin M14 -> AN4 ja M12 -> AN4 banjopalikoilla. Väliin tuli sitten 60cm teräspunosletku. Osat tulivat KL-racingiltä näppärästi.




Auton mittaristo tuli myös kunnostettua uuteen loistoon, mutta siitä nyt ei taida olla kuvaa tarjota. Toisaalta eipä siinä kai mitään nähtävää ole? Loppuun motivaatio linkki: http://www.gatbilar.se/b1nny/18525/volvo-244-turbo-1981/bilder/162779/
(Taas hämmentää nuo takaniskatukien huput...)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« Vastaus #149 : 20.06.2015, 22:19:29 »
Uusi pelti on aina parempaa kuin ruosteinen vanha.

Oikeestaan munkin pitäis ostaa tällanen -81:n niin ois niinku mies ja auto samaa vuosikertaa  :D
Tallin pihassa seisoo korvikkeena -82 GLE joka pitäis kans pellittää..

 

Kulkukoira  Proturbo