Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940:lle seuraaja?

  • 114 Vastauksia
  • 36888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8993
  • Teiden tukko
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #45 : 19.02.2011, 09:45:47 »
Itsellekkin tulee tämä kysymys aikanaan eteen että mikä auto 940:sen jälkeen.
Vaihtoehtoja on muutamia;
-Mahdollisesti joku AWD Volvo
-Audi Quattro
-Joku Subaru

Todennäkösin on Audi jos p*rse kestää semmosen ostaa. Eli Volvolla ajetaan melkein maailman tappiin.  :2funny:

Aikaisempi historia omistettujen autojen suhteen on seuraava;
-Ensimmäinen autoni, Volvo 242 L 1.9 -77
-Toyota Carina II 1.6 LB -89
-Opel Calibra 4x4 Turbo -92 (Ajo-ominaisuuksiltaan jotain uskomattoman hienoa  S*)
-Volvo 940 Classic -98

Kesällä tehdään 940:seen "pieni" remontti niin sillä ajaa taas piiiiiitkään, kori kun on ehjä ja ruosteeton.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3089
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #46 : 19.02.2011, 10:03:10 »

1.6 Si farkku -98 oi kyseessä... syksyllä jo meni helposit yli kymmenen litraa sekalaisessa ajossa. Pienin mihin pääsin oli 9.4 l/100km ja se oli lähestulkoon matka-ajoa...

Edellinen keskikulutus 8.3l/100km (tankkaamalla laskettu), ja kiessi on vastaava kaksilitrainen. Toi sun kiessihän pitäis viedä "vähemmän" kuin tuo mun.

hevonen

  • Vieras
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #47 : 19.02.2011, 10:16:23 »
Täällä nyt jotkut ottaa nokkiinsa jos ei pidetä tietyistä autoista. Ei kannata.

Jos se suorakylkivolvo ei farkkuna kelpaa, mites ässänä? Itellä on molempia ollut ja tykkään kyllä tuosta S mallista ajolleen enemmän. On hiljaisempi ja ei niin takapainoinen. Onnistuu nopia ajo mukavasti mutkatiellä ja liukkaalla, jopa vakioalustalla.
Kulutuksessa noilla ei paljon eroa ole.
Itellä nyt käytössä tommonen ässä, ajettu jotain 356 tuhatta. Ei syö öljyä käytännössä yhtään ja tottelee nöyrästi. Remonttia on syksyn ostamisen jälkeen ollut tillivän syylarin uusiminen ja toinen umpio, kun halusin paremmat valot. Ei mitään ylläreitä. Keväällä vois vaihtaa remmin kun tulee vuodet täyteen.

Väittäisin että noitten remontteja pelätään suotta, ei sinne osat maksa mitään maltaita. *kahvia->

Juu, volvolasit on vissiin kasvanu naamaan kiinni. Se käypi helposti kun hevosella on niin pitkä nassu. :D

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #48 : 19.02.2011, 12:52:16 »
Nyt on kyllä pakko olla muutamasta asiasta hieman eri mieltä:

1) Mielestäni 940 ei sisätiloiltaan ole missään nimessä isompi auto, 850/S/V70 tilojen käyttö on huomattavasti fiksumpaa, tavaratilassa tulee sitten jonkun verran eroa 940 hyväksi.
2) Olen ajanut muitakin etuvetoisia ja todennut 850/x70 yllättävän fiksuksi painojakaumalta, toki en kiistä etteikö sitä keulapainoa tuntisi kesälläkin mutka-ajossa mutta ainakin nuo turbojen ja GLT:den jäykemmät alustat korjaa sitä fiilistä parempaan suuntaan, lisäksi noilla saa äkkikäännöksellä perän kivasti mukaan eli ei tarvitse pelätä sitä puskemista.

Huoltokuluista täytyy olla ikävä kyllä samaa mieltä.. 850/x70 on suunniteltu jo eri pöydältä ja sen näkee sitten korjauskuluissa.
1) mielipiteet metrinmitalla mitattavissa asioissa ovat siitä vaarallisia, että joku voi ne tarkistaa  ;)
Leveydet menevät aika tasoihin, kun Legopalikan muotoisen Merikontin sisäleveys on edessä ja takana 143 cm. V70:ssa edessä 140.4 ja takana 145.2 cm. Tuossa suhteessa minäkään en ole kokenut eroa lainkaan merkittäväksi, enkä olisi edes tehtaan esitteestä tarkistamatta tiennyt kumpi on leveämpi.

Kun en aja itse, istun yleensä takana ja siellä ei totuus pääse unohtumaan ilman mittanauhaakaan, vaan Ysinelikympin 277 cm akseliväli vie ja 850 perintönä tuleva 266 vikisee. Tai oikeammin autoa ajavan minua hieman pidemmän poikani takana V70 takapenkillä istuva vikisee. Se hieman yli 10 senttiä nimittäin on osin konepellin alla, mutta siitä on myös selkeästi näkyvä ja tuntuva osa pois takajalkatilasta.

Takapenkit kipattuna farmarin takaluukusta etupenkin selkänojaan tulee eroa 195 vs. 181 ja 945 vielä kompensoi tavaratilan suuremman syvyyden myös pari senttiä suuremmalla korkeudella.

Sen verran voin antaa periksi, että B-pilarista taaksepäin selvästi tilavamman 945:n kiistämättä suuremmilla tiloilla ei ole paljon merkitystä hänelle, joka istuu aina edessä eikä tavaraa ole paljon. Takanaistuva ja roudaaja kokee 900:n ilman muuta mukavammaksi.

Aivan kuten sanoinkin, V70 on eri vuosikymmenen auto, mikä näkyy myös sisustuksessa, vaikkei se lisää tilaa tuokaan.

2) oma vertailukohteeni ovat 244, 744, 944, S60 ja S80 ja tässä vertailussa V70 I on auttamatta nokkapainoisin. Se on noista ainoa jota minun pitää ajaa jäisissä liikenneympyröissä mitä tahansa meillä asunutta muuta Volvoa hitaammin pelkästään sen vuoksi, että toisin kuin nuo kaikki muut mallit, sitä en osaa ajaa läpi jäisen liikenneympyrän 50 rajoituksella jarruun koskematta.

En suinkaan luule sen olevan mahdotonta (tai saattaa ollakin, kun käsijarrua ja vasemman jalan jarrutusta tarjotaan). Mutta 944 tai S80 menee samat ympyrät läpi ihan vain ajamalla, ympyrään tullessa valutellaan hieman kaasua keventäen, ympyrään kääntäessä terävä kaasun nosto samalla kun kääntää ja mikä tahansa muu noista tutuista Volvoista kiepsahtaa ympyrään ja kevyellä vastaheitolla sieltä pois ilman että jarruvalot edes välähtävät. V70 lähtee kääntymään oikealle muita raskaammin ja ympyrän puolivälissä se ei vaihda suuntaa riittävän nopeasti vasempaan, eihän se ole edes ehtinyt kääntyä riittävästi oikeallekaan. Eli nopeudella, jolla vanha 940 kiertää ympyrän nätisti hyvin lievällä yliohjauksella vastaheitoin, auraa V70 melkein suoraan ympyrän läpi etupyörät vuorotellen eri puolille luistaen vailla kovin konkreettista ohjausvaikutusta.

Omani on täysin vakiomalli vuodelta 2000, eli yksi viimeisistä. Tiukemmista alustoista minulla ei ole kokemusta. Puhut 850 / x70 malleista, minkä arvelen tarkoittavan myös sedania? Sellaista minulla on liian vähän havaintoja, mutta "musta tuntuu" että äitini 854 sedanissa en tunnista tuota samaa ilmiötä niin pahana. Ehkä farmarimallin erilainen painojakaumakin vaikuttaa asiaan?

En sanonut ettei sitä voi ajaa, vaan ainoastaan että se on muihin etuvetoisiinkin Volvoihin verrattuna sen verran paljon aliohjaavampi, että huomaan joutuvani hidastamaan huonosti kääntyvän autoni vuoksi enemmän kuin keli vaatisi. Ellei tätä koe haitaksi, niin sittenhän asia ei ole ongelma. Minulle se häiritsee, koska en osaa ajaa näin raskaasti puskevaa etuvetoista.

Maantienopeuksissa kaasun nosto kaarteeseen provosoi jo selvästi loogisemman kevyen yliohjauksen kunnolla tasapainotetun etuvetoisen tapaan eikä siitä olekaan muuta valittamista, kuin äärimmäisen raju tappisladi silloin kun (oman kokemukseni mukaan kerran joka toinen tai kolmas talvi) takapyörät päättävät irrottaa otteensa jopa suoralla tiellä. Mutta tämä sama riski liittyy käytännössä kaikkiin, joten sitä ei voi lukea tuon korimallin ongelma.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #49 : 19.02.2011, 13:03:04 »
Siis pattikylkinen ei ihan niin tarkka ohjaukseltaan? Itse en ole tuota pattikylkistä V70 ajanut joten en osaa tähän ohjaustunto-asiaan ottaa kantaa.  :)
Juuri niin. V70 I suuntavakavuudessa ja ohjausvasteessa ei ole mielestäni mitään hävettävää, vaikka vertailuun tuotaisiin ajettavana pidettyjä saksalaisvaunujakin.

Pattikylkisarjoissa ohjaustuntuma etenkin keskiasennon lähellä ei ole yhtä täsmällinen, ei ainakaan ennen nykyistä tuotannossa olevaa mallisarjaa, jossa onneksi onkin tuolta osin mukavan paljon Fordin DNA:ta.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12515
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #50 : 19.02.2011, 13:13:49 »
Kun en aja itse, istun yleensä takana ja siellä ei totuus pääse unohtumaan ilman mittanauhaakaan, vaan Ysinelikympin 277 cm akseliväli vie ja 850 perintönä tuleva 266 vikisee. Tai oikeammin autoa ajavan minua hieman pidemmän poikani takana V70 takapenkillä istuva vikisee. Se hieman yli 10 senttiä nimittäin on osin konepellin alla, mutta siitä on myös selkeästi näkyvä ja tuntuva osa pois takajalkatilasta.
Vaikka se akseliväli on 11cm lyhyempi niin takapenkki on S70:ssä parempi kuin esim. 960/S90 mallissa. Pistää miettimään että mihin se 11cm on hukattu. Tämä on todettu mun vanhalla S70 ja vanhempien -97 mallin 960:llä. Tavaratila 960:ssä isompi, mutta ajettavuudessa ja ergonomissa S70 vei 6-0. Tuo sisätila vertailu tehtiin niin että kuskina olin minä (180cm) ja takana oli isäni (178cm). Itsellä oli molemmissa autoissa penkki takimmaisessa asennossa (normi ajoasento).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #51 : 19.02.2011, 13:14:36 »
Ja lisään tähän vielä sen vasemman jalan jarrutuksen. On suorastaan hauska ajettava lumisella mutkatiellä kun pitää sen oikean jalan kaasulla koko ajan ja vasemmalla jarrutellaan. Pienellä jarrun näpäytyksellä ja sopivalla ohjausliikkeellä perä irtoaa käännökseen mukaan ja mennään joko nopeasti tai näyttävästi, riippuen kuskin taidoista ja onnistumisesta.... ;D
940 tekee saman, sillä erotuksella, ettei vasenta jalkaa tarvita. Kaarteeseen mennessä siinä kohdassa jossa V70 kuski arpoo seuraavan näpäytyksen "riippuen kuskin taidoista ja onnistumisesta", 940 kuljettaja nostaa kaasun hetkeksi samalla kun kääntää.

Lopputulos ei ole millään tavoin näyttävä, koska takapyörien tullessa n. 1 cm etupyörän jälkien ulkopuolella ei auto näytä edes luistavan lainkaan. Nopeaa tuo ei varmaan ole, mutta se onnistuu joka kerta ja aina yhtä helposti kuskin taidoista riippumatta.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #52 : 19.02.2011, 13:34:15 »
Vaikka se akseliväli on 11cm lyhyempi niin takapenkki on S70:ssä parempi kuin esim. 960/S90 mallissa. Pistää miettimään että mihin se 11cm on hukattu. Tämä on todettu mun vanhalla S70 ja vanhempien -97 mallin 960:llä. Tavaratila 960:ssä isompi, mutta ajettavuudessa ja ergonomissa S70 vei 6-0. Tuo sisätila vertailu tehtiin niin että kuskina olin minä (180cm) ja takana oli isäni (178cm). Itsellä oli molemmissa autoissa penkki takimmaisessa asennossa (normi ajoasento).
Istuinten mukavuudesta olen aivan samaa mieltä ja etenkin V70 nahkaistuimet ovat mielestäni jopa uudempaa pattikylkistäkin mukavammat.

Siinäkin olet oikeassa, että akseliväli kuvaa matkustamon mittaa ainoastaan samalla perustekniikalla suunnilleen samoin periaattein suunniteltuja autoja vertailtaessa. Eli 900-sarja hukkaa suurimman osan lisäsenteistään konepellin alle.

Pihalla seisoo V70 ja tallissa kesää odottamassa korihylsyltään 900-sarjan kaltainen 744, joten kävin mittaamassa takatiloja. Minun kuljettajan istuimeni takana istuessani lyhin etäisyys polvestani etuistuimeen on Seiskassa noin kolmisen senttiä pidempi kuin V70:ssa.

Tuo mitta on tietenkin mitä suurimmassa määrin kuljettajariippuvainen kysymys ja kumpaankin minä mahdun hyvin itseni taakse, mutta poikani ajaessa mukavasti vain 740:n, koska tällöin V70 takapenkillä polvet osuvat etupenkkiin.

Käyttäjästä ja käyttötarpeesta riippuu onko noilla senteillä merkitystä, mutta ei siitä nyt vaan mihinkään pääse, että B-pilarista taaksepäin 900-sarja on tilavampi.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3089
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #53 : 19.02.2011, 13:43:11 »
Täällä nyt jotkut ottaa nokkiinsa jos ei pidetä tietyistä autoista. Ei kannata.


Mutta volvoahan ei saa arvostella. Se on jumalasta seuraava.......ylöspäin :D.


Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #54 : 19.02.2011, 14:18:12 »
Mutta volvoahan ei saa arvostella. Se on jumalasta seuraava.......ylöspäin :D.
Ei ole, se olen minä ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #55 : 19.02.2011, 14:27:21 »


Moni tuntuu noita Saabbeja haukkuvan ja onhan ne 9-3:set toki GM-vehkeitä. Kiinnostavat kuitenkin kun ovat aika hyvin pärjänneet niin ruoste- kuin katsastustilastoissakin.

Älä ihmeessä mene koskemaan noihin Saapikkaisiin. Itselle tuli 15tkm ajettuna vuosimallin 2002 9-3(vanha malli), jolla ajelin lähemmäs 100 000km. Luulis tietysti, että melkeen vuosikymmenessä auto olis jo päässyt pahimmista lastentaudeista(käytännössä facelift 900), mutta ilmeisen turha oli toivo.
Auto oli enemmän korjaamolla kuin ajossa, ja sitä ei koskaan saatu kuntoon. Ilmastoinnin säätimet jäi käteen useemman kerran ja muutenkin auton viimeistely oli kyllä enemmän tasoa Japski(uus 9-3 sitten nostikin jo viimeistelyn tason ihan eri luokkaan).

Ajossa auto oli kyllä kiva, ohjaus oli parempi kuin nykysessä kuuskymppisessä, mutta alustan suhteen oli todella paljon parannettavaa. En pysty ymmärtämään miten alustasta saadaan niin epämukava, mutta samalla sellainen ettei se kestä kuormaa ollenkaan.

Nyt kun on Volvolla ajellut viimeset 200tkm, niin ainakin omakohtaiset kokemukset on sellaset, että ihmettelen miten mielenterveys kesti sen auton kanssa. Volvokin on koetellut hermoja, mutta ei ole mitään Saabiin verrattuna..
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #56 : 19.02.2011, 19:04:31 »
Itse ottaisin Audin tai Volvon, noista myös ainakin Toyotan uskoisin olevan okei. Mitenkään sen kummemmin perustelematta, oma mielipide.

Mihin nyt sitten päädytkin, tärkeämpää on hyvän yksilön löytäminen. Eli hyvin pidetty ja huollettu sen olla pitää  :)
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #57 : 19.02.2011, 20:14:38 »


Mihin nyt sitten päädytkin, tärkeämpää on hyvän yksilön löytäminen. Eli hyvin pidetty ja huollettu sen olla pitää  :)

Tämä on varmaan totta.

Tuo valikoima on tosiaan vähän kaksijakoinen: joko Japanilaista ja oletettavasti halpaa tai sitten vanhempaan ns. Premiumia.

Poissa ensikäyttäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #58 : 19.02.2011, 20:30:12 »
Hei!  Valitse se joka tuntuu käytössä (koeajo) miellyttävimmältä. Talviautona mm. lämmitys volvo on ihan  "jees", mutta-mutta jos haet jotain "fiksumpaa" hae Saksasta citroen  CX-löytyy vieläkin vähän ajettuja ja hyväkuntoisia ko.hintaluokassa, tai jos haluat "luksusta" lisähintaan osta Saksasta C 6. On muuten XC ja C6 ERITTÄIN TASAPAINOISIA JA MIELLYTTÄVIÄ AJONEUVOJA-huom!akseliväli. Kokemusta  v. 89 alkaen.

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 668
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #59 : 19.02.2011, 20:31:26 »
Tuoilla suunnitellulla rahamäärällä alkasin kattelemaan sitikoita, halpoja ja tuoreita ovat verrattuna muihin.
Ja tuppaavat olemaan paljon mainettaan parempia autoja.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

 

Carcom Oy  Elekma