Nyt on kyllä pakko olla muutamasta asiasta hieman eri mieltä:
1) Mielestäni 940 ei sisätiloiltaan ole missään nimessä isompi auto, 850/S/V70 tilojen käyttö on huomattavasti fiksumpaa, tavaratilassa tulee sitten jonkun verran eroa 940 hyväksi.
2) Olen ajanut muitakin etuvetoisia ja todennut 850/x70 yllättävän fiksuksi painojakaumalta, toki en kiistä etteikö sitä keulapainoa tuntisi kesälläkin mutka-ajossa mutta ainakin nuo turbojen ja GLT:den jäykemmät alustat korjaa sitä fiilistä parempaan suuntaan, lisäksi noilla saa äkkikäännöksellä perän kivasti mukaan eli ei tarvitse pelätä sitä puskemista.
Huoltokuluista täytyy olla ikävä kyllä samaa mieltä.. 850/x70 on suunniteltu jo eri pöydältä ja sen näkee sitten korjauskuluissa.
1) mielipiteet metrinmitalla mitattavissa asioissa ovat siitä vaarallisia, että joku voi ne tarkistaa

Leveydet menevät aika tasoihin, kun Legopalikan muotoisen Merikontin sisäleveys on edessä ja takana 143 cm. V70:ssa edessä 140.4 ja takana 145.2 cm. Tuossa suhteessa minäkään en ole kokenut eroa lainkaan merkittäväksi, enkä olisi edes tehtaan esitteestä tarkistamatta tiennyt kumpi on leveämpi.
Kun en aja itse, istun yleensä takana ja siellä ei totuus pääse unohtumaan ilman mittanauhaakaan, vaan Ysinelikympin 277 cm akseliväli vie ja 850 perintönä tuleva 266 vikisee. Tai oikeammin autoa ajavan minua hieman pidemmän poikani takana V70 takapenkillä istuva vikisee. Se hieman yli 10 senttiä nimittäin on osin konepellin alla, mutta siitä on myös selkeästi näkyvä ja tuntuva osa pois takajalkatilasta.
Takapenkit kipattuna farmarin takaluukusta etupenkin selkänojaan tulee eroa 195 vs. 181 ja 945 vielä kompensoi tavaratilan suuremman syvyyden myös pari senttiä suuremmalla korkeudella.
Sen verran voin antaa periksi, että B-pilarista taaksepäin selvästi tilavamman 945:n kiistämättä suuremmilla tiloilla ei ole paljon merkitystä hänelle, joka istuu aina edessä eikä tavaraa ole paljon. Takanaistuva ja roudaaja kokee 900:n ilman muuta mukavammaksi.
Aivan kuten sanoinkin, V70 on eri vuosikymmenen auto, mikä näkyy myös sisustuksessa, vaikkei se lisää tilaa tuokaan.
2) oma vertailukohteeni ovat 244, 744, 944, S60 ja S80 ja tässä vertailussa V70 I on auttamatta nokkapainoisin. Se on noista ainoa jota minun pitää ajaa jäisissä liikenneympyröissä mitä tahansa meillä asunutta muuta Volvoa hitaammin pelkästään sen vuoksi, että toisin kuin nuo kaikki muut mallit, sitä en osaa ajaa läpi jäisen liikenneympyrän 50 rajoituksella jarruun koskematta.
En suinkaan luule sen olevan mahdotonta (tai saattaa ollakin, kun käsijarrua ja vasemman jalan jarrutusta tarjotaan). Mutta 944 tai S80 menee samat ympyrät läpi ihan vain ajamalla, ympyrään tullessa valutellaan hieman kaasua keventäen, ympyrään kääntäessä terävä kaasun nosto samalla kun kääntää ja mikä tahansa muu noista tutuista Volvoista kiepsahtaa ympyrään ja kevyellä vastaheitolla sieltä pois ilman että jarruvalot edes välähtävät. V70 lähtee kääntymään oikealle muita raskaammin ja ympyrän puolivälissä se ei vaihda suuntaa riittävän nopeasti vasempaan, eihän se ole edes ehtinyt kääntyä riittävästi oikeallekaan. Eli nopeudella, jolla vanha 940 kiertää ympyrän nätisti hyvin lievällä yliohjauksella vastaheitoin, auraa V70 melkein suoraan ympyrän läpi etupyörät vuorotellen eri puolille luistaen vailla kovin konkreettista ohjausvaikutusta.
Omani on täysin vakiomalli vuodelta 2000, eli yksi viimeisistä. Tiukemmista alustoista minulla ei ole kokemusta. Puhut 850 / x70 malleista, minkä arvelen tarkoittavan myös sedania? Sellaista minulla on liian vähän havaintoja, mutta "musta tuntuu" että äitini 854 sedanissa en tunnista tuota samaa ilmiötä niin pahana. Ehkä farmarimallin erilainen painojakaumakin vaikuttaa asiaan?
En sanonut ettei sitä voi ajaa, vaan ainoastaan että se on muihin etuvetoisiinkin Volvoihin verrattuna sen verran paljon aliohjaavampi, että huomaan joutuvani hidastamaan huonosti kääntyvän autoni vuoksi enemmän kuin keli vaatisi. Ellei tätä koe haitaksi, niin sittenhän asia ei ole ongelma. Minulle se häiritsee, koska
en osaa ajaa näin raskaasti puskevaa etuvetoista.
Maantienopeuksissa kaasun nosto kaarteeseen provosoi jo selvästi loogisemman kevyen yliohjauksen kunnolla tasapainotetun etuvetoisen tapaan eikä siitä olekaan muuta valittamista, kuin äärimmäisen raju tappisladi silloin kun (oman kokemukseni mukaan kerran joka toinen tai kolmas talvi) takapyörät päättävät irrottaa otteensa jopa suoralla tiellä. Mutta tämä sama riski liittyy käytännössä kaikkiin, joten sitä ei voi lukea tuon korimallin ongelma.