RallyBaron  Samppasport

940:lle seuraaja?

• 114 Vastauksia
  • 41301 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
Vs: 940:lle seuraaja?
« Vastaus #75 : 20.02.2011, 09:50:36 »
Hah, ja uudessa autossahan ne vakuutukset, hankintahinta ja varaosahinnat jäävät siedettävän alapuolelle ;D?

Uusissa autoissa ei ole mitään halpaa. Esimerkkinä lähipiiristä -05 V70 josta ekoilla pakkasilla jäi flekti täysille aina kun auto kävi. Tais vaihto töineen jäädä just alle 500€.  :o Se miksi se meni rikki, johtui edellisen omistajan konehuoneen pesusta.  ::)

Huollotkin pitäis vissiin noissa uudemmissa tehdä suurinpiirtein ajallaan ja paikassa joka voi lyödä leiman paperiin. Onneks noihin vanhempiin voi tehdä lähestulkoon kaiken itse.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Dave

• Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #76 : 20.02.2011, 09:56:52 »

Huollotkin pitäis vissiin noissa uudemmissa tehdä suurinpiirtein ajallaan ja paikassa joka voi lyödä leiman paperiin. Onneks noihin vanhempiin voi tehdä lähestulkoon kaiken itse.

Tähän semmoinen, että kyllä itse pidän todella tärkeänä huoltokirjan pitämistä ajantasalla. Ja meillä on kotona vm. 95 Vectra, joka yhä käytetään merkkihuollossa ja kirjassa kaikki merkinnät. Mutta ihan totta että voi itsekin kaikkea vanhempiin tehdä ja voihan itsekin huollot kirjata... :)
a car you can believe in

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #77 : 20.02.2011, 10:00:01 »
Tähän semmoinen, että kyllä itse pidän todella tärkeänä huoltokirjan pitämistä ajantasalla. Ja meillä on kotona vm. 95 Vectra, joka yhä käytetään merkkihuollossa ja kirjassa kaikki merkinnät. Mutta ihan totta että voi itsekin kaikkea vanhempiin tehdä ja voihan itsekin huollot kirjata... :)

Mulla itsellä ei ole leimasinta olemassa mutta jokaikinen homma öljynvaihdosta ylöspäin on kirjattu kilometreillä ja päivämäärällä varustettuna huoltokirjaan.  ;)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tuplakontti

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #78 : 20.02.2011, 10:39:34 »

Vaikka en mikään remonttireiska olekaan, niin esim. nokkahihnat, jarrut, pakoputket rassaan itse. Sitten jos aletaan mennä vaihteiston ja moottorin irrotuksiin, niin jätän väliin. Tämän vuoksi mieleellän ostan semmoisen pirssin, jota vielä itse pystyy laittamaan.

Poissa Riikka

• Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #79 : 20.02.2011, 10:49:26 »
Kyllä ne leimat siellä kirjassa vaan merkkaa aika paljon.  :)  Kumpi näyttää paremmalta, merkkiliikkeen leima ja huoltokirja asiallisesti ruksattuna kuin omistajan merkintä "Nokkahihna vaihdettu", ohessa motonetin kuitti  :D  Mitenkään tee-se-itse-ihmisiä loukkaamatta, mutta kun ikinä ei voi arvata miten työ on tehty.  :)

Omaa autoa en tietenkään missään käytä huollossa vaan teen itse, kun auton arvo on lähinnä tunnetasolla mitattavissa, mutta kyllä sitä ruutuvihkoa tulee täyteltyä kun jotain tekee..  :)  Alkuperäinen huoltokirja on johonkin hukattu, on sääli kun auton historia jää täydeksi kysymysmerkiksi  :-\

240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Tuplakontti

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #80 : 20.02.2011, 11:13:30 »
Ymmärrän tuon huoltokirjan tärkeyden silloin, kuin autolla on muutakin kuin käyttöarvoa ja onhan se ostaessa tietty tae. Itse pidän vaan ruutuvihkoa, vaikka osan töistä teetänkin korjaamolla. Tiedän sen, että multa lähtiessä auton arvo alkaa määräytymään sen mukaan, paljonko on leimaa jäljellä, eli olen se viimeistä käyttäjää edellinen auton omistaja. Joku saattaa mun jälkeen vuoden pari pyristellä mun myymällä autolla.

Poissa sjos

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #81 : 20.02.2011, 11:18:04 »
Nyt menee lujasti OT:ksi.. :hello:

Tämä huollettavuus ja itse korjaamisen mahdollisuus, päättää aika pitkälti meikäläisen auton hankinnan.
Melkein satavarmasti voinen sanoa, ettei tule mitään uudempaa autoa ikuna.
Eihän niihin pysty edes öljyjäkään kaikkiin vaihtamaan enään itse.. :idiot2:

Ja itse kun tekee, tietää mitä tekee ja miten on tehty.

Ex emännän auto (rellu) kavi viime kesänä Lahden sinisellä jakopään vaihdossa.
Ja stana, kaikki letkut johdot lohkolämppärin yms oli jätetty laittamatta paikoilleen.
Johdoille ja letkuille omat kinnikkeet, ettei muutakuin painaa paikoilleen.
Lohkolämppärin haarottimet ja muut roikkuivat ties missä.

No, autossa säästettiin, ettei vaihdettu laitehihnaa uuteen, joulun tienoilla rivahti hihna ja porsi samalla jakopäänhihnan.. :idiot2:
Son kaput, nyt.

Ja kyllä, näin kuulemma käy RELLUSSA, hihnan  kappaleita kuulemma pääsee jostakin jakopäähän..

Vakuutuksissa on isojakin heittoja autojen välillä.
Ja vanhoissa (-99 itsellä), ni ei paljon kannata ottaa kuin pakollinen liikennevakuutus, tai itse en ainakaan ota.
Tuossa -99 v70 2.4 benziinissä on täysillä boonuksilla (70%) ifvissä 140€ vuos, ei paha mielestäni.

Tässä viimesessä ostoksessa ei edes tullut mitään lippuja lappuja mukana, ei hultokirjaa etc.
Kunto/hinta ratkaisi, tai niiden sopusointu..
:smoke:

Poissa Tuplakontti

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #82 : 20.02.2011, 11:53:47 »
Nyt menee lujasti OT:ksi.. :hello:

Tämä huollettavuus ja itse korjaamisen mahdollisuus, päättää aika pitkälti meikäläisen auton hankinnan.

Onko tämä ekakoppainen 70-kymppinen vielä tee se itse persoonalle sopiva? Kakkoskoppasessa taitaa jo olla himputtimia....

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #83 : 20.02.2011, 12:15:55 »
Vaikka en mikään remonttireiska olekaan, niin esim. nokkahihnat, jarrut, pakoputket rassaan itse. Sitten jos aletaan mennä vaihteiston ja moottorin irrotuksiin, niin jätän väliin. Tämän vuoksi mieleellän ostan semmoisen pirssin, jota vielä itse pystyy laittamaan.

Moottorin pois nostaminen se vasta mielenkiintoista puuhaa onkin.  :) Nokkahihna on kyllä takavetosiin mukava vaihtaa. Voi olla että etuvetoseen jäis vaihtamatta, tai jääkin niin kun ei semmosta koskaan tule. Se on sitten eri asia että onko nelikossa moottori pitkittäin vai poikittain.

Kyllä ne leimat siellä kirjassa vaan merkkaa aika paljon.  :)  Kumpi näyttää paremmalta, merkkiliikkeen leima ja huoltokirja asiallisesti ruksattuna kuin omistajan merkintä "Nokkahihna vaihdettu", ohessa motonetin kuitti  :D  Mitenkään tee-se-itse-ihmisiä loukkaamatta, mutta kun ikinä ei voi arvata miten työ on tehty.  :)

Omaa autoa en tietenkään missään käytä huollossa vaan teen itse, kun auton arvo on lähinnä tunnetasolla mitattavissa, mutta kyllä sitä ruutuvihkoa tulee täyteltyä kun jotain tekee..  :)  Alkuperäinen huoltokirja on johonkin hukattu, on sääli kun auton historia jää täydeksi kysymysmerkiksi  :-\

Itse ainakin merkkaan huoltokirjaan asioita vain itseä varten. Se on aivan sama mitä tuleva omistaja niistä ajattelee. Nokkahihnan vaihdosta, joka siis vaihdettiin ja "leimattiin" itse, on jo puolitoista vuotta aikaa ja hyvin se tuntuu kukkuvan.  ::) Luulenpa että näissä ~15-30 vuotta vanhoissa autoissa on tärkeintä se että eri kohteita on huollettu ja tarvittavia osia vaihdettu kuin se että huoltokirjassa on merkkiliikkeen leimoja viimeisiltä vuosilta.

Poissa Riikka

• Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #84 : 20.02.2011, 12:32:05 »

Itse ainakin merkkaan huoltokirjaan asioita vain itseä varten. Se on aivan sama mitä tuleva omistaja niistä ajattelee. Nokkahihnan vaihdosta, joka siis vaihdettiin ja "leimattiin" itse, on jo puolitoista vuotta aikaa ja hyvin se tuntuu kukkuvan.  ::) Luulenpa että näissä ~15-30 vuotta vanhoissa autoissa on tärkeintä se että eri kohteita on huollettu ja tarvittavia osia vaihdettu kuin se että huoltokirjassa on merkkiliikkeen leimoja viimeisiltä vuosilta.
Näinhän se vanhojen autojen kanssa on, että itseä varten sitä huoltokirjaa pidetään. Mutta meinasinkin lähinnä noita uudempia autoja ja erityisesti asiaa ostajan kannalta, kuten aloittajan tilanne on.  :) Eihän sillä auton käytön kannalta ole merkitystä missä remppa on tehty kunhan se toimii, mutta kun autoa on ostamassa, on aina vaikea arvioida kuinka hyvin remontit on tehty ja miten pitkään auto kestää.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa sjos

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #85 : 20.02.2011, 15:29:10 »
Onko tämä ekakoppainen 70-kymppinen vielä tee se itse persoonalle sopiva? Kakkoskoppasessa taitaa jo olla himputtimia....

Miun mieleistäni kyllä.
Ja ihmisethän näitäkin korjailee, kaiketi  :2funny:

Tuolta kiinasta vaan tilasin OBD2 lukijan, millä saa koodit katseltua ja nollailtua.
Perus kauraa tämäkin on tekniikaltaan.
:smoke:

Poissa Make

• Grand Touring
  • Volvo - Luxury car for people who think
« Vastaus #86 : 20.02.2011, 16:17:50 »
Olennaisimpia eroja (bensiini) on että virranajakaja jäi pois(puolat joka pytylle) sähköinen kaasuläppä. I vs II
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

hevonen

• Vieras
« Vastaus #87 : 20.02.2011, 16:44:15 »
Onhan tota v70.stä myös jakajalla ja vaijerikaasulla, ainakin 97-98.. Ite ottaisin semmosen. Sähkökaasu tuli vm-99.
Mitään en tosin mistään tiiä...

:hello:

Poissa Make

• Grand Touring
  • Volvo - Luxury car for people who think
« Vastaus #88 : 20.02.2011, 17:49:41 »
Onhan tota v70.stä myös jakajalla ja vaijerikaasulla, ainakin 97-98.. Ite ottaisin semmosen. Sähkökaasu tuli vm-99.
Mitään en tosin mistään tiiä...

:hello:
Juuri niin että I:ssä yleensä vaijeri ja jakaja. Viimeisissä 99-00 kuten II:ssä puolat ja sähköläppä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

EVO8

• Vieras
« Vastaus #89 : 21.02.2011, 13:20:44 »
juuri tämä uudempi malli on ollut harkinnassa. Siinähän taitaa olla ketjukone vai kuinka? Onko hyvät sisätilat? 940:sen kanssa on oppinut arvostamaan tuota väljyyttä.

Ja juuri siinä uudemmassa Nissanissa on ollut sen ketjun kanssa ikäviä ongelmia. Googlaamalla lisää ;)

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron