RallyBaron  Samppasport

Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa

  • 10 Vastauksia
  • 6625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Eli ongelmaa on lämmön kans tai sitte tuo mittari näyttää liikaa. TDIC :llä kun kiertää peltoa nelosvaihteella vähän vedättäen niin lämpömittari näyttää hetkenpäästä sataa, kuitenkaan ei mielestäni tuuletin huutanu. Pakkasta oli   7 astetta, lämmityslaite täysin kuumalla ja puhallin kakkosella, termostaatti on 80-asteinen. Lämpö palautuu nopeaa normaalimpaan kun vähän ajoa keventää. Siinä on bensa-automaatin syyläri joka on kyllä pienempi kun dieselin, auton oma lämpömittari on kytketty samaan anturiin (haittaisko tarvike mittarin toimintaa). Viime talvena koneessa oli 97-asteen termostaatti eikä alkuperäinen lämpömittari muistaakseni näyttänyt paljoa yli puolen välin koskaan. Kesällä kun oli noin 20 astetta lämmintä niin tuuletin pyöri lähes koko ajan kun paikallaan käytteli.
  En tiedä pitäiskö alaata kattelemaan oikeanlaista syyläriä ???

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #1 : 11.12.2012, 16:35:14 »
Tarvikemittareihin ei kannata luottaa täysin ikinä, eikä mihinkään sähköiseen mittariin, kyllä ne sinnepäin kuitenkin yleensä näyttävät. Onko anturi tarvikemittarin vai auton oma? Sähkömittarille pitää olla oma anturi, harvoin erimerkkiset mittarit käyttävät samoilla vastusarvoilla olevia antureita. Eli jos paikoillaan on auton oma anturi niin oma mittari näyttää oikein (joka on kyllä harvinaista herkkua seitenkantissa) ja tarvike mittari väärin tai jos on tarvike mittarin anturi niin oma mittari näyttää väärin.

Mun DTIC nosti lämmöt punarajalle jos pudotti maantiellä kilometritolkulla lämäpohjassa kovallakin pakkasella vaikka piti lämppärin täysillä ja sivuklasin auki liian lämmön poistamiseksi (ja viskoflekti puhalsi keulalla), kun nosti jalan kaasulta rupes lämmötkin laskemaan. Yleensäkin DTIC nostaa lämpöjä jos vedättää pitkään kovilla ahdoilla, vakio ahtimella ja nostetuilla ahdoilla vielä selvemmin kun pakopaineet kasvaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #2 : 11.12.2012, 18:13:53 »
Tarvikemittarin anturi on kiinni, oma mittari ei näytä mitään.

Mikähän termostaatti sielä sitte o? entä onko syyläri oikea?

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #3 : 11.12.2012, 19:46:32 »
Useampia "tarvikemittareita" asentaneena olen kyllä tullut siihen tulokseen että ne ovat ns autotehtaiden mittareihiin verratuna selvästi parempia  :). Ainoa ongelma voi syntyä siitä, että auton latausjärjestelmä ei kykene tuottamaan stabiilia jännitettä ja vaihtelu aiheuttaa virhettä suoraan akusta syötettynä. Tyypillisiä "hienouksia" ovat esim Volvo 740 mallin kaikki mittarit, jotka monimutkaisuudessaan ovat huippuluokkaa. Esimerkiksi lämpömittari näyttää keskiasentoa kun lämpö on "sinne päin" ettei omistaja suotta hermostu  ;D. Polttoainemittari taas näyttää vanhemmiten mitä sattuu eikä nopeusmittarikaan saa minulta päänsilitystä  :'(. Mittareissa paras ominaisuus on että ne toimivat "maailman tappiin" ja näyttävät tyydyttävän kuvan tilanteesta. Esimerkiksi vanhan Hiacen mittaristosta pystyin näkemään lähes litran tarkkuudella paljoko sinne menee polttoainetta, vaikka rakenne oli tosi yksinkertainen. Auto oli sentään yli 20 vuotias kun sen 18 vuotta minua palvelleena myin pois  :). Tällä hetkellä Pajerossa pyörii neljättä vuotta vanhaa Bilteman sarjaa: öljynpaine - lämpö - voltit ja toimii moitteitta.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #4 : 11.12.2012, 22:18:12 »
Jaa jännitteen vaihtelu taitaa selittää sen minkä takia sammuksissa virta päällä näyttää vähän eriä

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #5 : 12.12.2012, 07:42:31 »
Siinä on bensa-automaatin syyläri joka on kyllä pienempi kun dieselin, auton oma lämpömittari on kytketty samaan anturiin (haittaisko tarvike mittarin toimintaa).

No tottakai haittaa, ton jälkeen ei kumpikaan mittari näytä oikein.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #6 : 12.12.2012, 18:03:11 »
No hyvä ku joku tietää, otinki ne johdot irti sieltä tänää, jotta nyt ei häirintää pitääsi olla, ja toivottavasti mittari näyttäis vähän pienempiä lukemia, jos ei niin pitää varmaan ruveta ettimään sitä isointa syyläriä mitä noissa on käytetty  :P
Onkohan siinä ylikuumenemisen vaaraa/mahdollisuutta ennenku viskokin alakaa huutamaa?


Veikkaan kuitenkin että jos viimetalvena olisi ollut jo tarvikemittari niin se olis näyttäny 120 astetta melekeen koko aija ku jäällä mentii aivan täysiä ja pakopaineita ties kuinkapaljo :D

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #7 : 13.12.2012, 00:05:12 »
Suljetussa jäähdytysjärjestelmässä voi olla 120 astetta ja on vielä "ihan normaalia". Järjestelmään muodostuva paine nostaa kiehumispistettä eikä ala keittää. Selvää myös on että jos systeemin paine/alipainetulpat eivät toimi oikein, alkaa keittämään ja  painaa höyrynä pihalle... Noita on joko paisuntasäiliön kannessa tai lähinnä japanilaisissa jäähdyttäjän korkissa (tulpassa).

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #8 : 13.12.2012, 10:27:09 »
Tierä sitte onkohan paisuntasäiliön korkis jotaki vikaa, ku jos sammuksis olles vähä puristaa letkusta niin heti tirinä kuuluu?
 

Poissa J-P Heimonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #9 : 13.12.2012, 12:58:31 »
Elä hanki jää/peltoautoon sitä suurinta jäähdytintä ku se tulee 10 cm sen poikkipalkin alle. Se särkyy nimittäin helposti jos ajellaan muuala ku vallanteillä ja sit kyllä nousee lämmöt. Hanki vaan perusdieselin jäähdytin. En tiedä onko sitä korkeeta jäähdytintä  saanu ku erikoistilauksena ku ei kaikissa TD koneissakaan ole.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Voiko motonetin 11.90 €uron lämpömittariin luottaa
« Vastaus #10 : 13.12.2012, 20:10:20 »
Hyvä ku tuli ilimi jotta korkia syyläri menee niin alas, sellaasta ei kannata mun hommata. Se ei kumminkaan mahtuusi niin ylähä jottei se olisi sen pelliprofiilin alapuolella.

Riisselin syyläriä on varmasti sen 10 leviämpiäkin, kun tuo pensavehkeen, eli pitääs löytää sellaanen leviä mutta ei liian korkia syyläri, eikö kellää olisi?

Korjausopas sanoo
nestetilavuuksista näin: D24 iliman turpua           9.4 litraa
                                   D24 turpolla                  11.0 litraa
                                   D24 turpolla ja coolerilla 10.7 litraa
Nuo arvot on manuaalivaihteisissa, automaateissa tilavuudet on desin verran pienempiä.

 

RallyBaron  Samppasport