Tässäpä tarina eräästä S80 Sylinterikansivauriosta.
Autoon tehtiin kesällä -12 180 tkm huolto ilman jakohihnan vaihtoa PK-seudun Volvo jälleenmyyjällä. KK myöhemmin autoon tehtiin Jakohihan vaihto eräässä AD-huollossa Länsi-uudelmaalla. Auto toimi moitteetta aina marraskuun vikalle viikolle saakka, kunnes se jätti kesken työmatkan tielle.
Auto hinattiin Autoasi liikkeesseen, jossa todettiin moottorista kolinaa ja kerrottiin, että jotain isosti on mennyt rikki. Auto hinattiin tänne AD-huoltoon missä jakohihnan vaihto tehtiin. Viikon tutkinnan jälkeen AD-huolto totesi, että apulaitehihnan kiristäjä oli pettänyt, josta johtui, että apulaitehihna lähti vinoon ja leikkautui kuminpalasiksi hihnapyöriä vasten. Kumin palaset olivat päässeet jakopuolelle ja siellä jakohihnan ja hammaspyörien väliin. Hihna pääsi hyppäämään pari pykälää ja kansivaurio oli valmis.
Koneesta oli kaikki 20 ventttiiliä solmussa ja kaikki venttiilien nostimet taittuneet ja murtaneet sylinterikannen. Huolto-ohjeiden mukaan apulaitehihnan kiristäjän vaihto ei kuulu jakohihnan vaihtotyöhön, joten AD-huolto pesi kätensä koko hommasta. Seuraavaksi selvitettiin, että mihin huoltoon se kiristäjän vaihto kuuluu.
Kiristäjän ja apulaitehihnan vaihto kuuluu omana työnään siihen 180 tkm huoltoon. Joten seuraavaksi yhetys Volvo jälleenmyyjään, jossa huolto tehtiin. Korjaamopäällikön tutustuttua kirjalliseen selvitykseen tapahtuneesta, hän myönsi että huollossa oli tehty laiminlyönti. Korjaamopäällikön arvio remontin hinnasta oli n 6000€ ja hän tarjosi että he maksavat remontista 35 % ja asiakas 65%. Perusteena; olen saanut jo moottorista n 2/3 hyödyn ja käytti esimerkkinä että kotivaakutuksessakin tehdään ikävähennyksiä korvauksista.
En suostunut tarjoukseen siltä istumalta. Seuraavaksi yhteydenotot kuluttajavirastoon, maahantuojaan, toiseen Volvo jälleenmyyjään. Kuluttajaviraston kanta; ei missään nimessä noin kuluja jaeta, vähintään 50/50. Maahantuoja ei tietenkään ryhtynyt kummankaan puolelle, mutta sanoi että kyllä tälläisissä huollon virheissä pitäisi käyttää kohtuullistamista. Toinen Volvo jälleenmyyjän kanta oli, että moottorin arvioitu kestoikä on 400-500 tkm.
Päätin tehdä kirjallisen vastineen puhelimessa annetusta tarjouksesta kulujen jakamisesta. Vastineessa vaadin auton korjaamista siihen kuntoon, missä se oli ennen moottorivauriota, enkä suostunut korjaamopäällikkön ehdotukseen. Puhelu päällikölle ja kerroin että kirjallinen vastine löytyy sähköpostista. Korjaamopäällikkö kysyi vielä puhelun aluksi että mitä minä tarjoan kulujen jakamisesta. Sanoin etten ryhdy prosenttihuutokauppaan puhelimessa vaan haluan kirjallisen vastauksen minun vastineeseen ja kerroin että tämä asia katsotaan vaikka loppuun saakka.
Korjaamopäälliikö kysyi sitten että olisnko ollut yhteydessä maahantuojaan ja kerroin että näin tein. Päällikkön kanta asiaan alkoi muuttua, kun hän oli päivän mittaan vähän enemmän "valveutunut" aiheesta ja tarjosi, että he laittavat auton kuntoon omaan piikkiin. Suostuin tarjoukseen ja pyysin saman kirjallisena.
Auton asiakashinta remontista oli 7026€. Remontissa vaihdettiin käytännössä sylinterinkansi ja kaikki siitä ylöspäin. Jakohihnat, kiristimet ja muut tilpehöörit.
Tarinan opetus: älkää koskaan suostuko ensi kuulemalta saamaanne kohtuuttomaan tarjoukseen.
Auto meni perjantaina vaihtoon BMW 3-sarjalaiseen esittelyautoon, joten kohta ilmestyy myyntiin perusteellisesti koneremontoitu S80.