KL-varaosat  Race.fi

740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.

  • 8 Vastauksia
  • 4896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Tabu90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Juu elikkäs en nyt haulla ainakaan ja pienellä penkomisella löytäny minkään valtakunnan ohjeita kyseisen säätimen korjaamiseksi tai selvitystä minkälainen on toiminnaltaan(vaijeri, kosketinpinnat....). Ongelmana on se, että säädin tuossa yksi päivä lämpöjä pienemmälle ja nyt, kun yrittää laittaa isommalle niin säädin on tunnoton eikä ala puhaltaa kunnolla lämmintä. Ja tosiaan olen lähes 100% varma että ongelma on nimenomaan tuossa säätimessä, kun meni ihan tunnottomaksi paitsi silloin kun kääntää ihan kylmälle. Saakohan tästä mun selvityksestä ny mitää tolkkua :idiot2: Mutta jos viisaammat kertoilis että minkälainen on toiminnaltaan, mikä sieltä olis rikki, kuinka korjata ja miten purkaa tuo säädinpaneeli käteen? :) Mieluiten nopeesti jotain neuvoja ku meinaa olla autos vähä kylmä :-\

Volvo 240 B200K GL -88 -> Volvo 740 B230K GL -87

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #1 : 18.02.2011, 21:57:45 »
Sieltä on voinut hajota liukusäätimen vivun päässä oleva muovinen tappi johon vaijeri kiinnittyy. Asian voi tarkastaa kömpimällä kuljettajan jalkatilaan ja etsimällä tulipellistä lämmityslaitteen hana. Jos ei vaijeri liiku niin sitten asia on aika varma.
Purkaus tapahtuu siten että vedät varovasti lämmityslaitteen muovipaneelin irti oikeasta laidastaan. Vasemmassa laidassa katkaisijoiden oikealla puolella on isompi muoviklipsu josta pitäis saada vedettyä rattiin päin esim. katkaisijoiden aukoista. Sen jälkeen kun olet saanut paneelin irti, näet ruuveja ja purkaantuminen alkaa sujumaan kuin itsestään. Jos sinulla on alipaine säätöinen lämmityslaite niin älä kovin hirveästi vedä sitä säätöyksikköä. Voi letkut lähteä irti.

Itse korjasin meidän omasta kiertämällä ruuvin muovinastan paikalle.

Lisää tilaa saat korjaukseen purkamalla paneelit alapuolelta pois.
1. Radio pois
2. Tupakansytyttimen suojapaneeli irti vetämällä.
3. Ruuvit pois ja kotelo lähtee irti
4. Tuhkakuppi irti
5. Radion paneeli on kiinni takalaidasta yhdellä ruuvilla.
6. Jäljelle jää tukirauta joka on kiinni muutamilla 10mm kannalla olevilla ruuveilla.

Mutta tietysti jos ei kiinnosta nyt korjailla suuremmin niin lämpöä saat siten että kömmit kuskin jalkatilaan ja käännät käsin lämppärin hanan auki.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2011, 21:59:24 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa Tabu90

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #2 : 18.02.2011, 22:17:16 »
Eiköhän noilla tiedoilla saa homman taas pelaamaan ja juurikin tälläistä pientä oikotie-mallista väliaikaiskorjausta kaipasinkin näin ensi hätään, koska ei oikein ole lämmintä tilaa korjata tuota :-\ Iso kiitos nopeasta vastauksesta -H-

Volvo 240 B200K GL -88 -> Volvo 740 B230K GL -87

Poissa harddick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #3 : 20.10.2011, 23:09:32 »
saiko aloittaja tolkkua systeemiin että mikä oli rikki? kiinnostaa ku itellä alko eilen samat oireet.... :-[
Nyxä: -00 V70 mkII Tbo AWD

Exät: -03 V70 D5 A, V70 D -01, 855 -94 GLT/aut. 745 GLT -90 2,3 16valve/aut,  Amazon roadster V8/aut, 244 V8/Getrag, 242 Chopattu USA-malli, 855 GLT, 945 2,3Tbo/aut -98, 745 2,3Tbo/aut -88, n.20kpl volvoja 100-700-sarjaa, muita merkkejä enemmän..

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #4 : 20.10.2011, 23:15:21 »
Vaijeri irti/poikki tai sitten jommastakummasta päästä vaijerin kiinnikkeet rikki. Ei auta kuin tutkia liikkuuko vaijeri ::)

Poissa harddick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #5 : 21.10.2011, 11:04:48 »
no niin. astiaa tutkittu päivänvalossa ja homma liukui liukusäätimestä pannuhuoneen puolelle ja jatkuu nimikkeellä vesipumpun vaihto koska ko. osa vuotaa kuin vuoksi, virtaa kuin vantaa sekä suoltaa ku simojoki kevät-tulvan aikaan vettä paisuntasäiliöön lisättäessä.

kellään mitään vinkkiä tms. erityistä huomioitavaa pumpun vaihtoa ajatellen, kone siis 2,3 16valve...
Nyxä: -00 V70 mkII Tbo AWD

Exät: -03 V70 D5 A, V70 D -01, 855 -94 GLT/aut. 745 GLT -90 2,3 16valve/aut,  Amazon roadster V8/aut, 244 V8/Getrag, 242 Chopattu USA-malli, 855 GLT, 945 2,3Tbo/aut -98, 745 2,3Tbo/aut -88, n.20kpl volvoja 100-700-sarjaa, muita merkkejä enemmän..

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #6 : 22.10.2011, 12:02:34 »
En halua maalata piruja seinille, mutta jos ongelman huomasit siitä, että lämpöjä ei tullut autoon sisälle ja korjasit sen lisäämällä vettä, niin kannentiivisteen palaminen on 90% todennäköisyydellä tapahtunut.

Siitä huolimatta, vaihda ensin ainoastaan vesipumppu, mikä on helppo homma tehdä. Ainoa söheltämispaikka siinä rempassa on vesipumpun yläpuolella olevan tiivisterenkaan saaminen kunnolla tiiviiksi. Huolellinen työ ja vahvat sormet on riittävä resurssi siihenkin.  Söheltämällä se ei onnistu - kiinnität vain siihen riittävästi huomiota, niin se onnistuu kerralla.

Tuosta saat tarkkoja ohjeita:

http://www.youtube.com/watch?v=jHBwXePU5B0
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #7 : 22.10.2011, 14:22:08 »
Paitsi että älä nyt kaikkea huomiota keskitä siihen. Myös lohkon pinta pitää saada täysin puhtaaksi. Ja ite sössin tuon vesipumpun vaihdon sisäkennon putken osalta. Laitoin tiivisteen vesipumppuun ja putki sen jälkeen. Putki leikkasi tiivisteen halki ja vettä tuli aika runsaasti. Eli tiiviste siihen putken päälle ehdottomasti.

Ja jos haluat tyhjentää vedet siististi, katso jostain reilun sentin paksuista letkua ja pistät sen pakosarjan alla, lohkon kyljessä olevaan vesihanaan. Sitten vain pyörität sitä auki pari kierrosta ja vesi tulee nätisti letkua pitkin ämpäriin :)

Poissa harddick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 740:sen lämmityslaitteen liukulämmönsäädin.
« Vastaus #8 : 31.10.2011, 10:33:34 »
do diin. vesipumppu vaihdettu ja auto pelaa ainakin toistaseks ihan normaalisti että jos vaikka ne pilujen maalailut ei olis ny osunutkaan... lähitulevaisuus näyttää. motonetissä pumppu olis ollu 29e, otin kuite orggis osan 89e. pidetään moottori volvona :idiot2:??

Chilin videolinkillä tosiaan vilahti vesipumppu kuvassa että ties mistä etsiä... ::) itse pumpullehan ei (muistaakseni) ko. videolla mitään tehty, saa korjata jos olen väärässä.

Huikkosterille kiitoksia myös vinkkilöist. mulle kävi vaan päinvastoin että ekalla kerralla sisäkennon putki kusi huolella kun laitoin sen nimenomaan putken päälle. noh, pumppu irki ja kas kummaa, koko kumirengasta ei löytyny mistään, minnelie pudonnu... :-\

vanha renkula tiivistemassalla vuoraten (Huikon vinkin jo tässävaiheessa unohtaen) pumpunpuoleiseen syvennykseen ja toisella asennuskerralla homma roger.
Nyxä: -00 V70 mkII Tbo AWD

Exät: -03 V70 D5 A, V70 D -01, 855 -94 GLT/aut. 745 GLT -90 2,3 16valve/aut,  Amazon roadster V8/aut, 244 V8/Getrag, 242 Chopattu USA-malli, 855 GLT, 945 2,3Tbo/aut -98, 745 2,3Tbo/aut -88, n.20kpl volvoja 100-700-sarjaa, muita merkkejä enemmän..

 

KL-varaosat  Race.fi