Nostellaan vanhaa aihetta...
Potilas 2002 S60 D5 DSTC:n kera. Viileät aamut taas muistuttivat tästä kiusallisesta vaivasta. Kun lähtee liikkeelle, niin vakkari aktivoituu normaalisti (cruise-teksti tulee mittaristoon). Noin 500-800 metrin ajon jälkeen se häviää. Aiemmin luulin, että se häviää aina tietyssä lähikadun heitossa, mutta enää en ole niinkään varma, että tällä olisi yhteyttä mihinkään suurempaan joustoliikkeeseen tai korin heilahdukseen. Joskus kovilla pakkasilla cruisen häviäminen voi tapahtua n. 10 km ajon jälkeenkin. Lämpimämmillä keleillä ei ole mitään toiminnallista riesaa.
Joka tapauksessa, kun auton käynnistää uudelleen, cruise toimii, eikä enää häviä toiminnasta.
Vikakoodeina pyörii kesät talvet BCM-0115 (Communication between control units Communicational problems with SAS, signal missing) ja BCM-0148 (Communication between control units Wrong configuration ID)
Ratin kääntymiskulma-anturiin päin tuo siis aika vahvasti viittaa. VADIksen diagnostiikkatekstit antoivat ymmärtää, että tuo ID-herja voi olla ihan seurausta huonosta signaalista. Tietysti myös väylävikaa tarjottiin potentiaaliseksi aiheuttajaksi. Onko tässä vain aloitettava kääntymiskulma-anturin vaihdolla, vai voisiko vielä ennen vaihtoa tehdä jotain tarkentavia/varmentavia tutkimuksia tai elvytystoimenpiteitä?