KL-varaosat  Race.fi

240 B200e ei lämpene ?

  • 17 Vastauksia
  • 4651 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
240 B200e ei lämpene ?
« : 22.12.2012, 17:54:53 »
Moi,

Kirjottelinkin tuossa vähän aikaa sitten öljyvuodosta ja se ongelma on ratkaistu, kiitos siitä.

Viime viikkoina kun pakkanen kiristynyt niin volvo ei enää käy normaaleissa lämpötiloissa ja meinaa tulla vilu ajaessa. Noh, kävin hakemassa uuden 87 asteisen termostaatin kun ei ole ensimmäistä kertaa historiassa mulla että termostaatti on rikki (ollut 3 volvoa ennen tätä josta kahdesta saanu vaihtaa uuden termarin).

Vaihdoin termarin ja tais sinne litra mennä uutta jäähdytysnestettäkin. Ilmasin järjestelmän ja tästä huolimatta kone ei lämpene niinkuin sen pitäisi lämmetä ? Ulkona kirjoitushetkellä 15 astetta pakkasta, 10min tyhjäkäynnin aikana lämpes melkein normaaleihin lämpöihin (pitäs olla piirun verran alle puolivälin, nyt lämpes n. 2/5 asteikosta).

Lähdin ajamaan niin silminnähtävästi mittari tippu n. 1/5 asteikosta. Konepellin kun aukasin niin ylävesiletku ei ollu mitenkään järin kuuma - niinkuin sen pitäisi olla(?) - vaan ennemminkin lämmin että sitä pysty painelemaan.

Ajelin 40-80km/h ja lämmöt heittelehti 1/5-1/3 asteikosta. Kävin polkemassa pari mutkaa kakkosella ja kolmosella eikä oikein silminnähtävää eroa lämpöihin.

Menee taas yli hilseen. Uus termari rikki vai mittaristo kusettaa ? Ensimmäinen talvi tällä volvolla, entisillä volvoilla talvipakkasilla 10 ajetun kilometrin jälkeen ei paljoa saunasta eroa  ???

Poissa -Silveri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Sillä lailla!
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #1 : 22.12.2012, 17:58:13 »
Viskoflekti jumissa? Ei muu tullu mielee

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #2 : 22.12.2012, 18:02:52 »
Kävi itselläkin mielessä mutta eihän sen pitäisi liikkeessä enää vaikuttaa ? Tuolla se pyörii niinkuin ennenkin.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #3 : 22.12.2012, 18:13:29 »
Itellä ei lämmennyt tarvike 88 termarilla normaaliin lämpöön
pysyi siinä alarajan ja normaalin lämmön , puolivälissä ja oli jäätyä sisälle

92 on ns: talvitermari ja ehdottomasti alkuperäisenä ottaa
tarvikemallit on alumiinistä. alkuperäinen kuparinen
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #4 : 22.12.2012, 18:15:26 »
Saakos noita alkuperäsia muualta kuin bilialta haettuna ? Hinta ? Yli viittäkymppiä ei kehtais termarista maksaa..

On mulla edellisissä autoissa tarviketermarit toiminu, kait se poikkeus vahvistaa säännön ettei aina kannata mätänettiin luottaa. Tyhmä kysymys, mutta olen aina käyttänyt noita ns. kesätermareita. Vissiin nuo talvitermarit pitää koneen kesäsin normaaleissa lämmöissä vaikka olisi millanen helleaalto ettei taas keväällä tartte vaihtaa takaisin "kesätermariin" ?
« Viimeksi muokattu: 22.12.2012, 18:21:05 kirjoittanut vilsua »

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #5 : 22.12.2012, 18:24:50 »
Saakos noita alkuperäsia muualta kuin bilialta haettuna ? Hinta ? Yli viittäkymppiä ei kehtais termarista maksaa..

On mulla edellisissä autoissa tarviketermarit toiminu, kait se poikkeus vahvistaa säännön ettei aina kannata mätänettiin luottaa. Tyhmä kysymys, mutta olen aina käyttänyt noita ns. kesätermareita. Vissiin nuo talvitermarit pitää koneen kesäsin normaaleissa lämmöissä vaikka olisi millanen helleaalto ettei taas keväällä tartte vaihtaa takaisin "kesätermariin" ?

Siniseltä hajin 25€ maksoi
Kyllä itellä on ollu kesät talvet 92 eikä mitään ongelmia ole lämpöjen kanssa ollut
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #6 : 23.12.2012, 16:54:18 »
Noi tarvike termarit kyllä on mitä on, itellä motonetistä osttetuja, 88c asteinen tekee semmosta että antaa käydä melkee punarajalla ennen kun aukeaa, sitten taas 92c aukeaa ihan liian aikasin, mittari nousee hyvinki nopeasti 2/5 asteikolla mutta sen jälkeen menee todella kauan että on puolessavälissä.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2012, 23:54:50 kirjoittanut jompsa »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1523
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #7 : 23.12.2012, 17:44:28 »
Itsekkin suosittelen hakemaan termarin siniseltä. Toimintavarmuus on aivan toistaluokkaa kuin monissa tarvikemalleissa ja ei tarvitse olla heti vaihtamassa uudestaan ja hintaerokin on sen verran mitätön tarvikkeeseen verrattuna.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa -Silveri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Sillä lailla!
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #8 : 25.12.2012, 16:00:33 »
Itsekkin suosittelen hakemaan termarin siniseltä. Toimintavarmuus on aivan toistaluokkaa kuin monissa tarvikemalleissa ja ei tarvitse olla heti vaihtamassa uudestaan ja hintaerokin on sen verran mitätön tarvikkeeseen verrattuna.
Yhdyn tähän, tarvike termarit ei oo hirvee pitkä ikäisiä

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #9 : 26.12.2012, 14:49:52 »
Omaan 940:iin ostin motonetistä syksyllä uuden termarin. Vanhassa luki Calorstat made in france ja olipa siinä volvon logokin. Myös tämä motonetin termari oli calorstat made in france ;) On pelannut.
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #10 : 26.12.2012, 15:39:28 »
onko tämä wahler sitten mimmonen?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #11 : 27.12.2012, 11:20:30 »
Bilialla ei yllätysyllätys kukaan vastaa vaikka koko aamun yrittäny pommittaa enkä pääse livistää töistä ellen ole 100% varma että termareita löytyy varastosta. Kaveri suositteli tuota Wahleria, pitänee hakea paikallisesta varaosaliikkeestä tuo kun siellä sentään vastataan puhelimeen  ;)

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #12 : 27.12.2012, 21:22:10 »
Calorstat-termostaattien valmistaja Vernet SA on perustettu 1927, Wahler vähän aikaisemmin.  Halpoja jäljitelmiä tekevä firma ei yleensä pysy pystyssä noin kauan.

Pari italialaista tarviketermostaattia minulla on hajonnut.  Molemmat juuttuneet auki.  Eivät ehkä kestäneet Suomen pakkasia, kun talvella hajosivat.  Saattavat valmistusmaassaan olla hyvinkin kestäviä.

Väärin suunnitellulle termostaatille käy kovassa pakkasessa kuin vesihanalle, jota kierretään suljettu-asennosta vielä kaksi kierrosta kiinnipäin.

Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa vilsua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #13 : 27.12.2012, 22:43:28 »
Hain sitten paikallisesta varaosaliikkeestä tarviketermarin, tuommonen keltamusta paketti ja ettei olis ollu vaan tuo Calorstat merkkinen ja kyljessä luki jotain W-alkavaa. Mutta jokatapauksessa tämä termari toimii niinkuin pitääkin eikä lämmöt enää pompi miten sattuu. Tämän termostaatin pääty oli kuparinen toisin kun motonetin termari oli alumiininen.

Uudella termarilla (91 asteinen) lämpömittari nousee n. 2/5 asteikosta eli jää vielä vajaaksi siitä mitä se normaalisti on. Kaverin kanssa tuumattiin vartin ihmettelyn jälkeen auton ollessa tyhjäkäynnillä että ei se uus termostaatti rikki ole kun lämmöt pysyy tasaisena ja alko lämmintäki puskemaan volvomaisesti eli saunahan tuo on 0 keleillä parin kilometrin jälkeen.

Liekkilukkoa vaihdettaessa noteerasin sillon täysin respaantuneet johdot lohkon kyljessä (jos en väärin katsonut niin lämpötila-anturin liitin). Mutta nyt toimii volvo, tutkitaan tuota lämpötilamittaria kesällä uudestaan kun tuolla talvella ei kehtaa konepelti ylhäällä puuhata muutakuin välttämättömimmät.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 240 B200e ei lämpene ?
« Vastaus #14 : 27.12.2012, 23:00:29 »
Uudella termarilla (91 asteinen) lämpömittari nousee n. 2/5 asteikosta eli jää vielä vajaaksi siitä mitä se normaalisti on. Kaverin kanssa tuumattiin vartin ihmettelyn jälkeen auton ollessa tyhjäkäynnillä että ei se uus termostaatti rikki ole kun lämmöt pysyy tasaisena ja alko lämmintäki puskemaan volvomaisesti eli saunahan tuo on 0 keleillä parin kilometrin jälkeen.


Kyllä jos on kunnossa -20 asteen pakkasella pitää olla sauna
nimimerkillä ajettiin kuusamoon whitellä t-paidassa sai istua ja kuuma oli silti  :D
vaikkei puhaltimen moottori ollut päällä muuta kuin kaikki hanikat käänettynä lämpimälle
ihan normissa pysy lämmöt toisin sanoen puolessa välissä
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

 

Proturbo  Autodiagnoosi