Autodiagnoosi  Carcom Oy

B200E sytty pätkii, paranee lämmetessään

  • 3 Vastauksia
  • 1890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1815
  • It's Hip To Be Square
B200E sytty pätkii, paranee lämmetessään
« : 27.12.2012, 19:21:53 »
Nyt alkaa vastustaa siihen malliin, että pitää kysellä vinkkejä viisaammilta, vaikka näitä samanlaisia topikkeja onkin netti pullollaan. V:>

Eli jakajaan vaihdettu hiljattain kuluvat osat eli tiivisteet, kansi, pyörijä ja hall-anturi. Tämän jälkeen on käynyt varsinkin kylmänä huonosti, eli pätkii, ottaa rykien kierroksia ja ammuskelee putkeen. Samalla kiekkamittari nykii ja seilaa n. 500-1000 kierroksen haarukassa. Kun saa ajettua kunnolla lämpimäksi oireet vähenevät ja saattaa pelata pitkiäkin aikoja moitteettomasti, alkaen vain satunnaisesti nykimään ja pätkimään.

Hall-anturin mittasin jakajaa käsin pyörittelemällä, antoi sen ~5 V aina aukon kohdalla kuten kuuluu, samalla räpsi nätisti puolanjohdosta kipinää. Hallille tulevat johdot mittasin piuhaa samalla taivutellen mahdollisten katkosten löytämiseksi, ei vaikutusta. Töpseli putsattu moneen kertaan, hallin maaliittimestä löytyikin ensimmäisellä kerralla huono kosketus jonka korjasin, ei vaikutusta toimintaan. Sytkäpäätteen pistokkeestakaan ei silmämääräisesti löytynyt mitään hämärää, mittailin siitäkin kosketuksia ja vastuksia, mutta ilman kytkentäkaaviota en tullut hullua hurskaammaksi.

Puolan ensiöpiirin liittimet olivat hieman hapettuneet, putsasin ne ja mittasin puolan vastukset, olivat OK.

Ajoitusta en ole tarkistanut stroboskoopin puuttuessa, mutta jakaja on samassa asennossa kuin aikaisemminkin, ja toimiessaan pelaa kuin unelma ja vetää virkeämmin kuin ennen remonttia.

Mitä tuosta vielä osaisi tarkistaa? Vaikuttaisi vahvasti kosketushäiriöltä tai katkokselta, ja mittarin kimpoilun takia nimenomaan pyörimisnopeuden signaalissa tai puolan ohjauksessa, mutta vikaa ei löydy. Ja muuhun ei ole koskettu kuin jakajaan... ???

Ottaako kierroslukumittari tietonsa hallilta, sytkäpäätteeltä vai puolalta? Entä mistä muualta sytkä saa tietoa kuin jakajalta, eli minkä perusteella säätää ennakkoa? Jos löytäisi selkeän sähkökaavion noista sytytyksen osista niin voisi paremmin käydä läpi ennenkuin alkaa summanmutikassa vaihtelemaan osia uusiin.

Kiitos ja anteeksi. -H-
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 16:04:52 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1815
  • It's Hip To Be Square
-
« Vastaus #1 : 28.12.2012, 19:15:41 »
.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 14:21:13 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1815
  • It's Hip To Be Square
Vs: B200E sytty pätkii, paranee lämmetessään
« Vastaus #2 : 05.01.2013, 16:09:38 »
Ainiin, '89 740 kyseessä mikäli merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 16:16:40 kirjoittanut HammerDown »
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200E sytty pätkii, paranee lämmetessään
« Vastaus #3 : 05.01.2013, 16:37:06 »
Jakajalta asentotieto menee boksille ja boksilta sytkävahvistimelle, rundikello haistelee sytkävahvistimen lähtöä eli puolan miinusnapaa.

Veikkaan edelleen hallia, vaikka se on juuri vaihdettu. Olisiko toisella jakajalla testaaminen mahdollista?

PS: kato se ajotuskin, jakajan asennolla ei ole merkitystä kun anturi vaihtui niin varmasti joku muuttui.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Proturbo  Autodiagnoosi