Omassa seiskassa lataushuolet etenivät seuraavalla kaavalla:
Ostaessani auton, vain osa merkkivaloista toimi, kuten lataus- ja öp-valo ainakin. Aina startatessa latausvalo jäi palamaan, mutta kierroksia antamalla se sammui.
Myöhemmin kävi niin, että kierroksia vaadittiinkin tavallista enemmän valon sammumiseen ja pian valo syttyikin aina tyhjäkäynnillä. Laturin sisällä näkyi kipinöintiä ja hiilet olivat täysin loppu.
Vaihdoin ensiapuna jännitteensäätimen hiilineen uuten ja laturi toimi hetken aikaa normaalisti.
Jonkun ajan päästä kuitenkin huomasin ajossa merkkivalojen hehkuvan varsinkin pienillä kierroksilla, selvä merkki heikosta latauksesta. Latausvalo ei syttynyt, koska laturi kuitenkin latasi edes hiukan.
Tässä vaiheessa vaihdoin laturin uuteen ja ajattelin kaikkien ongelmien poistuvan, mutta ei. Latausvalo jäi edelleen palamaan startissa.
Tähän vaivaan auttoi lopulta mittariston tinaus, vika oli sinisessä piirikalvossa, selvä murtuma trippimittarin nupin kohdalla johteessa.
Laturin perään tuleva pieni lattaliitin on latausvalolta tuleva heräte. Vaikka valo minulla toimikin, ei jännite mittariston vian takia ilmeisesti ollut riittävä.
Tämän testasin yksinkertaisesti irroittamalla herätteen ja yhdistämällä lasikantapolttimon johtimet laturin plusnapaan ja herätteen liittimeen. Tällöin valon pitäisi palaa koneen ollessa seis ja sammua heti startissa, jos laturi on kunnossa. Se siis toimii, kuten latausvalo kojelaudassakin, mutta mittariston viat ei pääse sotkemaan.