Asiaan liittyen, polkasin tänään pojan nissanin tulille kun oli seissyt viikon. Pakkasta välillä -20 nyt vain n. -5astetta.
Mittasin napajännitteen ennen yritystä, oli 11,73V.
Eikun starttaamaan.
Ensin pari kertaa kaasua, tuo kun on sellainen yksipisteruisku siis suutin ruuttaa kaasariin näin helposti ilmaistuna.
Hyvin veivas, tärähti tulille, ei jaksanut käydä.
Toisen kerran sama.
Kolmas kerta toden sanoi ja jäi tulille. Tein piruuttani tuon kokeen tosiaan lämmittämättä moottoria.
Ei se mikään maailman pirtein akku ollut mutta tuntui että olis jaksanut veivata vielä pitkään...
Ajelin puoli tuntia tuolla raaserilla ja mittasin napajännitteen akusta, 12.78V.
Akku on uusi 60Ah exide, normaali lyijyakku, mitään höpöhöpöakkuja en enää ota yhteenkään autooni.
Ed. Apropo, pitäisköhän akku kylmässä virtansa paremmin kun ottais kengän irti? Meinaan jos auto seisoo vaikka pojalla pari viikkoa intissä. Ainahan se vähän purkaa mutta jos kenkä on poies niin luulis uuden täyteen ladatun akun pärjäävän paremmin?
Eded. Kuinka monella on akussa yli 12V jos auto seisoo reilun viikon yli 10 asteen pakkasessa? Lähtee silti käyntiin.
Tuo mikan laittama taulukko kuvaa ihannetilannetta, ei todellisuutta suomen talvessa jos auto seisoo muutaman päivän. Ei sitä tarvii heti laturiin laittaa jos napajännite on alle 12.4V.