Samppasport  Futurez

960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?

  • 21 Vastauksia
  • 13094 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« : 19.02.2011, 20:11:03 »
Noni. Kyseessä siis 960 3.0 -95 ja syylärinvaihto meneillään. Samalla vois vaihella automaattiin öljyt kun joka tapauksessa lisäilemään joutuu. Liittyykö hommaan jotain kikkoja mitä pitäis ottaa huomioon, vai muuta kun vanhat ulos ja uutta tupaan? Ja sitten tuo laatu, eli onkos Castrol Transmax Z siihen Aisin-Warneriin sattuvaa? Tuohon lootaan on liemet vaihdettu tietääkseni kahdesti, vaikkei sitä kai vaadita ollenkaan, kun siinä joskus oli jotain pientä vaihtamisongelmaa. Nytkään sieltä jäähdyttimestä valunut öljy ei ihan lähellä punaista ollut, pikemminkin ruskeaa. Voisikohan tällä olla jotain tekemistä sen kanssa, että takarenkaissa ei enää ole yhtäkään nastaa jäljellä ja kesäkumeissakin tuntuu pinta olevan varsin löysässä? Joka tapauksessa hyvät neuvot tarpeen, eli pitääkö sitä nyt sitten huuhdella, kannattaako öljypohja käyttää auki ja putsata, mitä ainetta laitetaan ja kannaattaako ennemmin kysellä vaihtoa siniseltä, kuin ruveta itte puljaamaan?

Ja sitten vähän samat perän suhteen...
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

The moose

  • Vieras
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #1 : 19.02.2011, 20:20:46 »
huuhtelemalla suurin osa väestä vaihtaa loota öljyt, öljypohjan kautta vaihtuu vain osa ja turbiiniin jää vanhat. laatikon tyypistä riippuen öljymäärä vaihtelee ja sen tyyppi. niistä jotain FAQ osiossa.

perään toki kannattaa laittaa uutta jos vanhoista ei mitään hajua. itse ostin liquid moly perä öljyä. alimmainen murikan kuoren ruuvi pois ja ylin, se toimii ilmareikänä. keskellä perän koppaa on tulppa joka toimii tarkistus reikänä eli öljyä lisätään siihen asti.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #2 : 20.02.2011, 21:09:13 »
http://www.brickboard.com/RWD/volvo/1462183/940/960/980/V90/S90/auto_trans_fluid_change.html

Oiskohan toi ohje nyt sitten semmonen, mitä uskaltaa noudattaa? Se on siinä kolmannessa vastauksessa.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

The moose

  • Vieras
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #3 : 21.02.2011, 08:52:30 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=132.0

kato täältä, näillä ohjeilla ne muutkin on tehneet.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #4 : 21.02.2011, 14:32:25 »
Thänks. Enpäs tota löytäny. Vähän ihmettelinkin tota Brickboardin ohjetta, kun siinähän jäähdyttimen tuloöljyputken kautta huuhdellessa jää se jäähdytin ja paluuöljylinja huuhtasematta. :nohnoh Ei tietysti tässä tapauksessa mikää ongelma, jäähdytinhän on kuiva.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #5 : 21.02.2011, 14:38:34 »
Thänks. Enpäs tota löytäny. Vähän ihmettelinkin tota Brickboardin ohjetta, kun siinähän jäähdyttimen tuloöljyputken kautta huuhdellessa jää se jäähdytin ja paluuöljylinja huuhtasematta. :nohnoh Ei tietysti tässä tapauksessa mikää ongelma, jäähdytinhän on kuiva.
Ei taida olla mitään väliä tuolla koska se paluu linja on ja tuossa vaiheessa varmaankin valunut tyhjäksi ja vaikkei olisikaan, niin jäisikö nyt sitten sinne 1-2dl öljyä .
Jos oikeen alkaa vaivaamaan niin voihan linjan tyhjentää vaikka paineilmalla. ;)
Tuo ohje on helpoin tapa jos ei halua turhaan purkaa autoa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #6 : 21.02.2011, 14:53:50 »
No oikein kun pilkkua nussitaan, niin se paluulinjahan lähtee ylämäkeen, että ei sieltä varmaan ainakaan kaikki öljy laatikkoon omineen kiipeä. Puhaltamalla sitten tietysti. Tällä erää varmaan kyllä vaihdan sieltä syylärin päästä, kun se on tosiaankin uus ja puhdas. Mutta mitäs öjyä nyt on porukat käyttänny? Koitin FAQ:sta etsiä, mutta ei tärpänny. Niin ja täähän on tosiaan AW30-XX sarjalainen. Castrol suosittaa ATF DexII Multivehicle nimistä öljyä.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #7 : 21.02.2011, 17:27:35 »
Anyway, sinne menee nyt Valvoline Max Life ATF DEX/MERC. Ja perään samaa, mitä oon kilpureissa käyttäny, eli Castrol SAF-XJ 75W-140.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #8 : 05.05.2011, 18:49:16 »
Nohnih. Nostellaas välillä. Eli kellään mitään havaintoa, kuinka tohon lossiin olis tarkotus vaihtaa peräöljyt? Kun ei sinne oikein mistään näyttäs pääsevän käsiks.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #9 : 06.05.2011, 12:01:03 »
Nohnih. Nostellaas välillä. Eli kellään mitään havaintoa, kuinka tohon lossiin olis tarkotus vaihtaa peräöljyt? Kun ei sinne oikein mistään näyttäs pääsevän käsiks.

Tuossa on varmaankin multilink -perä? Pohjassa on ainakin vadiksen mukaan tyhjennystulppa ja päällä täyttötulppa. Täyttötulppa on siellä jossain päällä. Kuvassa osat 54 ja 55: http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=234235&ukey_product=1194835

Normaali perä näin:
...alimmainen murikan kuoren ruuvi pois ja ylin, se toimii ilmareikänä. keskellä perän koppaa on tulppa joka toimii tarkistus reikänä eli öljyä lisätään siihen asti.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 12:08:43 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #10 : 06.05.2011, 16:46:52 »
Niin, näinhän se menee, mutta miten sinne yläpuolelle on tarkotus päästä puljaamaan. Takapuolella on varapyöräkotelo aika huolella tiellä. Ei nyt ihan viittis takakelkkaa laskee ton takia alas. :idiot2:

Ja minkähänlainen lukko siellä on? Eikös siinä jonkun sorttinen pitäis olla?
« Viimeksi muokattu: 06.05.2011, 16:48:52 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #11 : 06.05.2011, 16:56:31 »
Niin, näinhän se menee, mutta miten sinne yläpuolelle on tarkotus päästä puljaamaan. Takapuolella on varapyöräkotelo aika huolella tiellä. Ei nyt ihan viittis takakelkkaa laskee ton takia alas. :idiot2:

Minä en tiedä, mutta tuolla tunnutaan tietävän:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Driveline.htm#DifferentialOilChangeRecommendation

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 843
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #12 : 26.08.2012, 00:51:09 »
Nostetaas vanhaa topiikkia ylöspäin.

Onkos kukaan onnistunut tässä peräöljysavotassa? On aika hankalan näköinen homma, pohjaroppua ei taida olla ollenkaan? Pitääkö täyttöropun kautta imeä vanhat pois ja pumpata uudet tilalle?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #13 : 26.08.2012, 02:08:11 »
Tyhjennystulppaa ei ole ainakaan facelift 960 perässä. Täyttötulppa löytyy, suurinpiirtein samassa kohtaa kuin tässä kuvassa olevassa AWD-perässä. Itse vaihdoin öljyt samalla kun vaihdoin koko perän niin öljyt sai kätevästi pois kun irrotti takakopan, mutta kai ne imemälläkin lähtee.

« Viimeksi muokattu: 26.08.2012, 02:37:05 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 843
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: 960 -95 Automaatin ja perän öljynvaihto?
« Vastaus #14 : 26.08.2012, 09:45:11 »
Kiitos! Nyt selkis tääkin homma. Kyseessä juurikin tuo facelift -97 960 multilink.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Autoracing  KL-varaosat