Joku vanha ketju näistäkin oli mutta josko ihan uuden kuitenkin.
Hiljakkoin oli ongelmaa öljynvaihdon jälkeen pitkään palava öljynpaineen merkkivalo -99 V70 tdi:ssä. Aikani sitä tuskailin ja vaihdoin uuden suodattimen, vika hävisi. Lähetin suodattimen tutkimuksiin M-filtterille ja sieltä tulikin vastaus että suti oli viallinen, tyhjentymisen estävä kumiläppä oli rikki.
Hyvä.
Tympeää tässä oli se että suodattimen vaihdon jälkeen totesin että öljymäärä oli tikussa virheellinen tuon vuotavan sudin takia. Valui niin nopeasti sammutuksen jälkeen tyhjäksi että öljymäärä tikun mukaan oli ok. No todellisuus oli se että pinta oli niukinnaukin alamerkissä, uuden suodattimen asennuksen jälkeen joutui lisäämään ~litran öljyä. Jossain raskaassa käytössä tms. vajaus voisi olla tuhoisaa moottorille.
Ajeltiin pitkät pätkät tyytyväisenä kun jokin aika sitten valon sammumista joutui taas odottelemaan hieman pidempään kuin yleensä. Pidin syynä noita kesäkaudella käyttämiäni öljyjä jotka ovat inan paksuja talvelle, vaihto iski nyttemmin kohdalle ja suodattimen irroituksessa totesin että taas se on tyhjä. Ei paljoa valunut ränniä pitkin. ( OSCA suodatin) Auto seissyt ~2h sammutuksesta.
Kirosin hiljaa mielessäni ja täytin vanhan sudin öljyllä, laitoin sen kyljelleen valutusritilälle ja niinhän se vaan vuotaa tämäkin suodatin sieltä kumiventtiililtä.

Auton valmistuttua hajoitin sen vuotavan sudin. Näytti ehjältä mutta joku ihme höttö oli venttiilin välissä, luulin jo karstaretaleeksi mutta tutkimus näytti siltä että joku muru on irronnut suodattimesta itsestään. Varsinaista vikaa en löytänyt mutta suodatinmateriaali ja toisessa päädyssä oleva liimaus oli TODELLA MURENEVA. Suodatinelementti irtosi käytännössä itsestään toisen pään liimauksesta ja paperi itsessään on aivan älyttömän korppua. Silloin tällöin puran suodattimet ihan mielenkiinnosta

ja koen niin että paperi saisi olla hieman sitkeää.
Saas nyt nähdä miten käy tuon M-filtterin kanssa. (sain kaksi silloin hyvityksenä risasta)
Yleensä olen ajellut Hengst sudilla kun niitä on ollut Mnetin hyllyssä, eikä ongelmia ole ollut. Mosassa tuskin on mitään mikä pilaisi suodattimen? Ainakaan naftaa ei mene öljynsekaan kun öljyt haisevat öljylle eikä naftalle, nafta voisi olla myrkkyä jos sitä liiemmin asuisi öljyssä. Kiesillä myös ajetaan runsaasti ja pitkähköjä siivuja. +40tkm/v.