Futurez  Kulkukoira

Volvo 360 Turbo -86 Tulevan tekniikan pohdintaa

  • 253 Vastauksia
  • 96497 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
740 todennäköisesti b200et, jossei muuta tietoa, motronicissa on aika paljon askarreltavaa vs. LH ja murheita kun ei ruisku osaa itse vikoja kertoa, manualisointi ei ole ongelma. Todennäkösesti vielä ohkasilla kangilla niin pääset nekin vaihtaan jos meinaat kaivaa enemmänkin voimaa.

E: mutta jos on ihan viimisiä ja b230ft+tomaatti, voisin olla kiinnostunut tomaattiosista..


auto on -90 vuosimalli b230ft koneella ja aw71 vaihteistolla..

eli näillä näkymin haen auton pois 16pv kun palkka tulee 15pv..
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi

auto on -90 vuosimalli b230ft koneella ja aw71 vaihteistolla..

eli näillä näkymin haen auton pois 16pv kun palkka tulee 15pv..

Onkos noissa vanhemmisa ft:issä linnunluut? ??? Öljyruiskuja ei taida olla noin "vanhassa".. :idiot2:
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
Onkos noissa vanhemmisa ft:issä linnunluut? ??? Öljyruiskuja ei taida olla noin "vanhassa".. :idiot2:

Itesellä ei ole noista mitään tietoa ???

Mutta tosiaan soittelin tänään tuosta muutos katsastus hommasta ja jäi vähän epäselväksi kun oli katsuri yksin töissä ja hieman kiire niin soittelen
huomenna toiselle konttorille kun tulee "muutoskatsastaja" töihin niin saa kaikki tarvittavat tiedot mitä pitää muuttaa ym.

penkkiinkän ei tarvitse muutakuin ahtopainetta laskea jotta saa sopivan teholukeman lapulle ja sittenhän ei ole mitään ongelmaa kun on eka
leima tuolla turbomoottorilla.
Tekniikanluovuttajasta sen verran että omistaja laittoi varmaan 10multimediaviestiä autosta ja kysyin onko ruostetta samalla tuli vastaus kuvan kera.
Vaikka on ajettu 500tkm niin korissa ei ollut ruostetta kun toisessa kylkivilkun ympärillä. Pohjakin massattu juuri että jos tilaa olisi kori jäisi pihaan muttakun sitä tilaa ei oikein
tahdo ainakaan liikaa olla..

mutta näillä mennään ja huomenna selviää kaikki muutoskatsastukseen liittyvät asiat..
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Laita mulle facebookkiin kuvat ;)
Yms tietoja. Pihalla on edelleen tilaa.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
penkkiinkän ei tarvitse muutakuin ahtopainetta laskea jotta saa sopivan teholukeman lapulle ja sittenhän ei ole mitään ongelmaa kun on eka
leima tuolla turbomoottorilla.
Tuohompa se tyssää jos on virkaintoinen katsuri, lohkon alkupäistä tehoa kun ei saa laskea....
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
Laita mulle facebookkiin kuvat ;)
Yms tietoja. Pihalla on edelleen tilaa.

Joo pitää puhelimesta siirtää konellee ni laitan sulle parit kuvat :hello:
kori on vielä punasen värinen eikä hirveen haalistunutkaan kuvien perusteella niin siitä saisi hienon pelin :P

Lähtiskö toni lauantaina tai sunnuntaina kahtomaan tuota :pomo:

Tuohompa se tyssää jos on virkaintoinen katsuri, lohkon alkupäistä tehoa kun ei saa laskea....

Nojoo ei välttämättä sillä menen huomenna konttorille ja pyydän kaikki muutokseen liittyvät asiat peperille niin onpahan ainakin se näyttää jos rupeavat katsastuksessa sitten
pilkkua ns viilaamaan..
Ja pitää valita konttori jossa ei ole virkaintoinen jotta saa tuon ensimmäisen leiman tuolla mosalla sitä seuraavaan leimaan ei ole sitten enään hätää..
Sillä käyn vielä vanhalla tekniikalla auton leimaamassa kun on alle kuukausi enään leimaa, sitten pystyy ajella 2014 leimalle asti huoletta turbotekniikalla.
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Tuohompa se tyssää jos on virkaintoinen katsuri, lohkon alkupäistä tehoa kun ei saa laskea....

Jos tyssää eikä löydy semmosta konttoria joka sen hyväksyy niin sitte vaan 531 kansi hakuseen ja se tilalle. :) Ei vaihu huonompaan ja kun kansi ja moottori on eri paria = omavalmistemoottori. Lukeekos tuossa B230FT:n lohkossa muutaku B230 vai onko tarkennuksia?  :idiot2: Jos ei ole niin riittää ku hommaa jostaki 2.3 peltoautosta paperit ja väittää sen olevan luovuttaja-auto ja sanoo että on ahtanu sen.

Itse joskus miettiny tota T6:sen kohalla.. siitähän tulee omavalmiste jos siihen vaihtaa B6304(F) koneesta kannen..
« Viimeksi muokattu: 08.08.2013, 21:26:11 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3701
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Jos tyssää eikä löydy semmosta konttoria joka sen hyväksyy niin sitte vaan 531 kansi hakuseen ja se tilalle. :) Ei vaihu huonompaan ja kun kansi ja moottori on eri paria = omavalmistemoottori. Lukeekos tuossa B230FT:n lohkossa muutaku B230 vai onko tarkennuksia?  :idiot2: Jos ei ole niin riittää ku hommaa jostaki 2.3 peltoautosta paperit ja väittää sen olevan luovuttaja-auto ja sanoo että on ahtanu sen.

Itse joskus miettiny tota T6:sen kohalla.. siitähän tulee omavalmiste jos siihen vaihtaa B6304(F) koneesta kannen..
Riippuen konttorista tuo mikä luokitellaan omavalmistemoottoriksi, mutta jos kyseessä on vähäpäästöinen auto niin joutuu VTT testi olemaan jotta hyväksyyvät leimalla, ei riitä normaali pakokaasulappu.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
300
« Vastaus #158 : 08.08.2013, 23:19:44 »
Oman -90 FT:n purin ja vahvat kanget oli. Ilmesesti ekaa vahvaa vuosimallia. Mutta mistäpä tätäkään varmaan sanoon onko kaikissa -90:ssä ???

PS. Vastaahan siitä pantahommasta vaikka txt niin tiiän alkaa niitä tekeen nyt viikonloppuna.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Jos tyssää eikä löydy semmosta konttoria joka sen hyväksyy niin sitte vaan 531 kansi hakuseen ja se tilalle. :) Ei vaihu huonompaan ja kun kansi ja moottori on eri paria = omavalmistemoottori. Lukeekos tuossa B230FT:n lohkossa muutaku B230 vai onko tarkennuksia?  :idiot2: Jos ei ole niin riittää ku hommaa jostaki 2.3 peltoautosta paperit ja väittää sen olevan luovuttaja-auto ja sanoo että on ahtanu sen.

Itse joskus miettiny tota T6:sen kohalla.. siitähän tulee omavalmiste jos siihen vaihtaa B6304(F) koneesta kannen..
Tööt, t6 tarvii tehä vaparikellarilla jos haluaa leimata takavetosen sille. mutta ei liity tähän mitenkään.

Miksei sano vaan että on ahtanut tän auton alkuperäsen moottorin?
Ja juuri tällästen takia nimimerkki Makkiver joskus muutosti ton mun kautta paaliin kiertäneen sianpään ekaksi B230f-moottorille, koska seuraavaks olis voinu sanoa vaan ahtaneensa sen niin sillon olis kuutiotuumatkin oikein otteessa.

Ja mitä kankiin tulee, kun Volvosta on kyse niin sielähän voi olla mitä vaan börjellä on ollu hyllyssä kun on siihen kurkottanu  ;D

Lohkossa muuten lukee ainakin tossa 89ssä b230ft, mutta se voi aina olla että hiomakone lipsahtaa pistekirjotukseen jos olis tarve, onneksi itellä ei oo kun päässy 3v sitten viimeisimmästä turbo-sianpääkuumeesta.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Riippuen konttorista tuo mikä luokitellaan omavalmistemoottoriksi, mutta jos kyseessä on vähäpäästöinen auto niin joutuu VTT testi olemaan jotta hyväksyyvät leimalla, ei riitä normaali pakokaasulappu.

Joo toki vähäpäästöset on eriksee, mutta tämä autohan ei ole sellainen. :)

Tööt, t6 tarvii tehä vaparikellarilla jos haluaa leimata takavetosen sille. mutta ei liity tähän mitenkään.

Miksei sano vaan että on ahtanut tän auton alkuperäsen moottorin?
Ja juuri tällästen takia nimimerkki Makkiver joskus muutosti ton mun kautta paaliin kiertäneen sianpään ekaksi B230f-moottorille, koska seuraavaks olis voinu sanoa vaan ahtaneensa sen niin sillon olis kuutiotuumatkin oikein otteessa.

Ja mitä kankiin tulee, kun Volvosta on kyse niin sielähän voi olla mitä vaan börjellä on ollu hyllyssä kun on siihen kurkottanu  ;D

Lohkossa muuten lukee ainakin tossa 89ssä b230ft, mutta se voi aina olla että hiomakone lipsahtaa pistekirjotukseen jos olis tarve, onneksi itellä ei oo kun päässy 3v sitten viimeisimmästä turbo-sianpääkuumeesta.

No joo itellä ei oo käytännön kokemusta näistä..luin vaan jostai et riittää ku kansi ja kellari on eriparia väliä sitte mistä ne on ottanu ja kumpi on tehokkaammasta.  :idiot2:

Vapari tinakone on iha jees, siinä ei vaan oo öljysumuja.  :-\ Mutta joo, sori OT. :)

E: Audi foorumilta luin äsken, että Trafi ois ohjeistanu konttoreita vaatimaan laput sekä kannesta, että lohkosta: "kumpi osa noista tehokkaammasta alkujaan niin se on vähimmäisteho joka hyväksytään, dynolapusta välittämättä."

Mutta nämä ei varmasti ole tavoittaneet kaikkia konttoreita, että jos yks on "hankala" vaihda toiseen. O0
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 16:18:31 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa keskone

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Tinakoneista 1.6:n lohko (on päivitettävissä t4:ä vastaavaksi), ja 2.0:n kansi ja kampura. Noista syntyy omavalmiste 1.9 t4 (inan paremmilla nokilla) jonka voi sitten ahtaa käyttäen haluamaansa ahdinta ja moottorinohjausta.
JuHaU oli käsittääkseni noista ottanut paremmin selvää Ama-projektin yhteydessä.
Itse olen "kuulopuheiden" varassa, mutta uskon vahvasti noihin "huhuihin".

Poissa petes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 593
Tervehdys..

Tänään tuli soitettua inssille joka hoitaa muutos katsastus asioita.

eli hevosia saa olla leimaan mentäessä (lapulla) n.135-140hp ja pelkkä paineen laskeminen ei tuo turbokoneella leimaa lapulle, sillä se pitää olla juuri niinkuin Diudi kertoi
ns omavalmiste moottori.
Suinkaan onneksi tässätapauksessa ei tarvitse kantta yms ruveta vaihtamaan vaan riittää kun vaihtaa vakio kuulerin hieman pienempään joka sopii 360 keulaan mallia alu,
putkiston tekee itse niinkuin joutuu muutenkin tekemään,pakosarjan vaihtamaan mikä sekin vaihtuu muutenkin monestakin syystä sekä penkissä painetta laskemaan.

Näillä palikoilla kun leimalle menee niin leima on taattu, toki leimaan mentäessä pitää olla mukana penkki lappu sekä todistus moottorista ym myyjäntiedot samalla lapulla
kun semmoinen pitää olla heidän arkistossaan jos joku sitä joskus tuleepi kysymään mikä on hyvin epätodennäköistä.

Mutta sitte itse autoon..
tänään huomasin ikävän seikan. Vänkärin takakaaresta lykkää muutamasta kohtaa ruostetta aikapahasti läpi mikä tietenkin hieman tympäsee onhan maalauksesta aikaa n.2kk
Eli tässä nyt näillä näkymin niin että ensiviikolla käyn maalaamossa näyttämässä kohtaa ja paljon tulisi maksamaan jos hän uudelleen tuon kohdan maalaisi sillä aikaa
kun peltitöitä tehdään ja auto on maalauksessa ajetaan mikäli kaupat syntyy ko tekniikanluovuttajalla..
-360 R-sport turbo -86
-V70 R-Desing D3 -13
-240 Turbo -88

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Hyvä että löyty "asiallinen" konttori! O0 Se on vähän niin ettei "omavalmistemoottorin" määritelmä ole tavoittanut kaikkia konttoreita välttämättä Trafin ohjeistamalla tavalla, ja osa insseistä varmasti katsastaa näitä vaikka tietäiski asian olevan toisin. Toivotaan vaan että näitä autoja saa rakennella mahdollisimman pitkään.. :) kunnes EU saa aikaan jtn yhteisiä linjauksia näiden harrasteautojen kieltämiseksi.. >:(
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Tuohompa se tyssää jos on virkaintoinen katsuri, lohkon alkupäistä tehoa kun ei saa laskea....
Taas tämä, tästä ei ole auton muutoksista käsittelevässä laissa mitään mainittu. Toisin sanoen, jonkun todella virkaintoisen katsastusmiehen OMIA keksintöjä, EI MITÄÄN LAKIYHTEYTTÄ!

Trafin ohjeistukset sitten tottakai pitää ottaa huomioon, mutta ne on helppi kiertää.

Tässä taas kerran laki auton rakenteiden muuttamisesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Koska peteksen auto EI ole vähäpäästöinen, ni sinne saa vääntää vaikka millaisen koktailimoottorin seuraavin raamein:
138hv (115hv B19E/B200F vertailumoottorina + 20% )
2482ccm (1986ccm vertailuna +25%)

Moottorin painoa saa suurentaa rajoituksetta, MUTTA auton tyyppikyltissä olevat akselimassat EIVÄT saa ylittyä, kun polttoainesäiliö on täynnä JA maksimi henkilökuorma mkl. (esim 5x75kg). Jos akselimassat ylittyvät, otetaan akselilta pois istumapaikkoja.

Ja tosiaan ahdetun moottorin ahtopaineen laskemisen jälkeen se tarvitsee penkittää, samoin oma koktailmoottori.

Ja omavalmistemoottori: se on moottori joka jotenkin eroaa tehdasmoottorista, ihan sama onko moottoriohjain, kantta kairattu, ahdin vaihdettu, kansi, lohko, männät, kanget, intercooleri, suuttimet, mutta se EI ole tehdasvakio.

Ns. "lohkotehoja" EI ole olemassa, koska lohkokin on äkkiä omavalmiste, kun sinne porataan uusi reikä, tai laikataan tunnistenumerot sileiksi. Trafi tottakai ohjeistaa tällaista, mutta otetaans vaikka esimerkki B20 lohkosta:

MB20B merimoottori on 1986ccm kuten kaikki B20, siinä on huimat 36hv, ja ajetaan petroolilla, puristus-suhde jotain 6:1 (monttumännät). B20E about 120hv, lohko 100% sama, ei eroa stanssauksiltaan tai merkinnöiltään mitenkään. Kannessa pieniä eroja ruiskuimusarjan takia. B20B 115hv on 100% sama kansi kun MB20B (sama dekkikorkeus, kanavat jne, stanssaukset/valunumerot). Mitens inssi mahtaa tuohon suhtautua, kun tuon sinne MB20B lohkoon tehdyn koneen ja nojaan trafin "lohkotehoihin" tjsp. skeidaan ja väitän että mulla on 36hv B20 koneessa, ja siinä on tuplakaasarit, virinokat jne. ;D

Tässä näin omia kokemuksia ja konttorilla toimivaa faktaa.

Se on sitten eri asia miten kukin lakia tulkitsee, mutta tässä 4 eri inssin hyväksymä käytäntö A-katsastuksen konttoreilta. :)

Vähäpäästöisessä autossa ahdettua moottoria EI SAA MUUTTAA ilman käytönaikaista pakokaasumittausta (=ns vtt/tüv mittaus), mutta se EI koske tätä autoa.

Älkää nyt tähän takertuko ja luulkaa että haastan riitaa tms, mulla vaan tosiaan pointtina se, että melkein mitä vaan saa leimattua, kunhan tietää keinot. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Proturbo  Autodiagnoosi