Tuohompa se tyssää jos on virkaintoinen katsuri, lohkon alkupäistä tehoa kun ei saa laskea....
Taas tämä, tästä ei ole auton muutoksista käsittelevässä laissa mitään mainittu. Toisin sanoen, jonkun todella virkaintoisen katsastusmiehen OMIA keksintöjä, EI MITÄÄN LAKIYHTEYTTÄ!
Trafin ohjeistukset sitten tottakai pitää ottaa huomioon, mutta ne on helppi kiertää.
Tässä taas kerran laki auton rakenteiden muuttamisesta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779Koska peteksen auto EI ole vähäpäästöinen, ni sinne saa vääntää vaikka millaisen koktailimoottorin seuraavin raamein:
138hv (115hv B19E/B200F vertailumoottorina + 20% )
2482ccm (1986ccm vertailuna +25%)
Moottorin painoa saa suurentaa rajoituksetta, MUTTA auton tyyppikyltissä olevat akselimassat EIVÄT saa ylittyä, kun polttoainesäiliö on täynnä JA maksimi henkilökuorma mkl. (esim 5x75kg). Jos akselimassat ylittyvät, otetaan akselilta pois istumapaikkoja.
Ja tosiaan
ahdetun moottorin ahtopaineen laskemisen jälkeen se tarvitsee penkittää, samoin oma koktailmoottori.
Ja omavalmistemoottori: se on moottori joka jotenkin eroaa tehdasmoottorista, ihan sama onko moottoriohjain, kantta kairattu, ahdin vaihdettu, kansi, lohko, männät, kanget, intercooleri, suuttimet, mutta se EI ole tehdasvakio.
Ns. "lohkotehoja" EI ole olemassa, koska lohkokin on äkkiä omavalmiste, kun sinne porataan uusi reikä, tai laikataan tunnistenumerot sileiksi. Trafi tottakai ohjeistaa tällaista, mutta otetaans vaikka esimerkki B20 lohkosta:
MB20B merimoottori on 1986ccm kuten kaikki B20, siinä on huimat 36hv, ja ajetaan petroolilla, puristus-suhde jotain 6:1 (monttumännät). B20E about 120hv, lohko 100% sama,
ei eroa stanssauksiltaan tai merkinnöiltään mitenkään. Kannessa pieniä eroja ruiskuimusarjan takia. B20B 115hv on 100% sama kansi kun MB20B (sama dekkikorkeus, kanavat jne, stanssaukset/valunumerot). Mitens inssi mahtaa tuohon suhtautua, kun tuon sinne MB20B lohkoon tehdyn koneen ja nojaan trafin "lohkotehoihin" tjsp. skeidaan ja väitän että mulla on 36hv B20 koneessa, ja siinä on tuplakaasarit, virinokat jne.

Tässä näin omia kokemuksia ja konttorilla toimivaa faktaa.
Se on sitten eri asia miten kukin lakia tulkitsee, mutta tässä 4 eri inssin hyväksymä käytäntö A-katsastuksen konttoreilta.

Vähäpäästöisessä autossa ahdettua moottoria EI SAA MUUTTAA ilman käytönaikaista pakokaasumittausta (=ns vtt/tüv mittaus), mutta se EI koske tätä autoa.
Älkää nyt tähän takertuko ja luulkaa että haastan riitaa tms, mulla vaan tosiaan pointtina se, että melkein mitä vaan saa leimattua, kunhan tietää keinot.
