Proturbo  Autodiagnoosi

kampiakselin pään pultti auki , millä

  • 47 Vastauksia
  • 35611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #15 : 08.01.2013, 09:40:48 »
Juu kyllä 27mm on pultti. Minulla on Motonetin uudehko pulttipyssy ja siinä oli noin yli 500Nm , no oli siinä muitakin lukemia. Ostin kerran ko vekottimen pajeton tdi vastaavaan hommaan, kun pienempi pyssy ei aukaissut ja silloin lähti ja nyt on sitten elämäni toinen ko juttu ja siksi suht pihalla kuin lumiukko :o

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #16 : 08.01.2013, 21:38:47 »
Yx toimiva keino pultin aukaisuun: kaveri auton (moottorin) alle ja isohkolla tasapäisellä meisselillä pitää vastaan starttikehältä (moottorin alla, moottorin ja kytkinkopan liitoksessa olevasta tarkastusaukosta) Sitten vaan hylsyllä ja tarpeex pitkällä varrella pultti auki.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2013, 21:42:03 kirjoittanut mikkomallikas »
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #17 : 08.01.2013, 22:13:34 »
Juu kyllä 27mm on pultti. Minulla on Motonetin uudehko pulttipyssy ja siinä oli noin yli 500Nm , no oli siinä muitakin lukemia. Ostin kerran ko vekottimen pajeton tdi vastaavaan hommaan, kun pienempi pyssy ei aukaissut ja silloin lähti ja nyt on sitten elämäni toinen ko juttu ja siksi suht pihalla kuin lumiukko :o
Heh,,Motonet pulttipyssy, ja 500Nm:n leimat  ;D ;D anteeksi ny, mutta pikkasen nauruttaa, kun noiden kanssa on pelannut, mitä maksoi ?
Juu. noissa moponetin palikoissa on ohivirtaus sitä luokkaa, että koskaan ei 500Nm:n momenttiin päästä normi 8bar:in paineella.
ihan tosi, nuo lelut joissa voimaa on tosiaan takana 500Nm maksaa sitten muutamia tonneja euro nimistä rahaa  :)
27mm lyöntiavain voisi olla ratkaisu, jos pääsee kunnolla lyömään, ja akseli ei anna periksi.
« Viimeksi muokattu: 08.01.2013, 22:16:21 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

hevonen

  • Vieras
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #18 : 08.01.2013, 22:51:10 »
Paljonhan ne noissa vääntöä lupaa, motonetin vehkeissäkin pari aika tehokasta, tuossa toinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1232

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #19 : 08.01.2013, 22:53:55 »
Heh,,Motonet pulttipyssy, ja 500Nm:n leimat  ;D ;D anteeksi ny, mutta pikkasen nauruttaa, kun noiden kanssa on pelannut, mitä maksoi ?
Juu. noissa moponetin palikoissa on ohivirtaus sitä luokkaa, että koskaan ei 500Nm:n momenttiin päästä normi 8bar:in paineella.
ihan tosi, nuo lelut joissa voimaa on tosiaan takana 500Nm maksaa sitten muutamia tonneja euro nimistä rahaa  :)
27mm lyöntiavain voisi olla ratkaisu, jos pääsee kunnolla lyömään, ja akseli ei anna periksi.

No juu, en minäkään silleen niitä Motonetin juttuja pidä muuta kuin harraste vekottimina ja siksi juuri sellaisia sitten omistan, kun meikäläinen saattaa pulttipyssyä käyttää 10 vuodessa sen mitä joku ammattilainen päivässä, mutta täytyy oikein ottaa ne luvut sieltä paketista, niin nauretaan lisää  :D,  toisaalta voisi kuvitella, että kait niiden jotain paikkaansa on pidettävä, kun muuten voisi olla melkoista kuningaskuluttaja asiaa  ;)

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #20 : 08.01.2013, 22:57:14 »
Paljonhan ne noissa vääntöä lupaa, motonetin vehkeissäkin pari aika tehokasta, tuossa toinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1232

Minä en noin paljoa muistaakseni maksanut mutta alle 100e ja on se malli jossa kiiltävää kuorissa,

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #21 : 08.01.2013, 23:16:07 »
Pyssyn voima menee hukkaan, jos käyttää voimahylsyn sijaan tavallista hylsyä.
Jatkovarren käyttö hukkaa voiman lähes täysin.
Eli voimahylsy ja suoraan kiinni pyssyyn, antaa pyssystä kaikki käyttöön.

Joskus noi kammen pultit ja helposti pyssyllä, mutta aina ei..  ja siis tarkoitan 1/2" pikkupyssyä, mutta kun kammelle on lukitustyökalu, niin ei tarvi pyssyä särkeä hakkaamalla sitä äärirajoilla, eikä se voi niin hyvää kammellekkaan tehdä..
Bensa koneista lähtee kyllä aika pienellä iskulla jo mutteri, mutta toi diesel on korkean momentin takia aika hankala.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #22 : 09.01.2013, 01:11:04 »
menee nyt bensakonepuolelle mutta kuitenniin niin kokeilin avata kampuran mutteria juurikin tuolla motonetin rätkyllä, onneks ei ollu mun pulttimopo sillä eipä liiemmin hievahtanutkaan  :D sitten samalla kun hain tiskiltä sen kiristimen kasaanpainotyökalun niin kysyin sitten lainaksi parempaa pyssyä niin antoivat wurthin pulttimopon niin kyllä lähti vaivattomasti pultit auki  8) vehkeelläkin on hintaa tosin toista tuhatta että sietikin aukaista  :D

Poissa supersepe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #23 : 09.01.2013, 09:23:50 »
Hyviä vinkkejä kyllä tulee ja ne kaikki laitetaan muistiin , no esim tuo, että ei tavallisella vaan voimahylsyllä ja yksi heppu heitti, että jos on sellainen monisärmäinen hylsy, niin sekin kait tehokkaampi, no en tiedä  ;) , onneksi on enemmän sellainen projekti auto, ehkä tuleva käyttöauto, niin ei ole päivälleen miten valmistuu ???

hevonen

  • Vieras
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #24 : 09.01.2013, 19:13:06 »
ja yksi heppu heitti, että jos on sellainen monisärmäinen hylsy, niin sekin kait tehokkaampi, no en tiedä  ;) ,
Suhtautuisin varauksella. Jos mutterissa on kuusi kulmaa, miksi hylsyssä pitää olla esim. 12?
Eihän se muuta tee kuin pyöristää avattavan kappaleen herkemmin, ainoa etu tuollaisella hylsyllä on lähinnä käytettäessä käsivääntimiä että sen saa pienemmin välein sopimaan väännettävään kohteeseen. Esim vääntimen tai räikän työvara riittää.
-------------------------------------------------------
Tuohon bensakonehommaan vielä, vaikka se meneekin ohi aiheen :-[
Bilteman halpis 450Nm sähköpyssyllä avaa leikiten tuon bensakoneen mutterin. Vääntöä luvataan 450Nm ja ei kyllä kaukaa liippaa, kokemuksesta puhun.
Tuommonen, on hintansa arvoinen http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Mutterinvaannin/Pyoranmutterinvaannin-IW-450-17185/. Pakkauksessa tulee voimahylsyjä ja varahiilet jotka on helppo vaihtaa.

Ostin ensin ihan piruuttaan kun oli tarjouksessa, nyt olen kyllä tyytyväinen tuon hintaiseen hyvin vääntävään 1/2" tykkiin. :)
Ei tarvii renkaanvaihtoonkaan vetää kompuraa esille ja sählätä letkuilla.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2013, 19:20:52 kirjoittanut hevonen »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #25 : 09.01.2013, 19:20:42 »
Suhtautuisin varauksella. Jos mutterissa on kuusi kulmaa, miksi hylsyssä pitää olla esim. 12?
Eihän se muuta tee kuin pyöristää avattavan kappaleen herkemmin, ainoa etu tuollaisella hylsyllä on lähinnä käytettäessä käsivääntimiä että sen saa pienemmin välein sopimaan väännettävään kohteeseen. Esim vääntimen tai räikän työvara riittää.

Meillä on käytössä tälläsiä multihylsyjä



Näppärä, kun toimii vaikkapa volkkareissa yleisesti käytettäviin 12-sakaraisiin putteihin, sekä myös e-torx sopiva.
Mutta voimahylsyissä vain 6-kulmaa.
6 kulmaa tarkoittaa sitä, että reunoissa on enemmän materiaalia=vähemmän joustava hylsy=voimakkaampi isku pyssyllä,  kaikki jousto mihin suuntaan tahansa hukkaa voimaa pyssyn iskulta.

hevonen

  • Vieras
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #26 : 09.01.2013, 19:24:42 »
Meillä on käytössä tälläsiä multihylsyjä
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Näppärä, kun toimii vaikkapa volkkareissa yleisesti käytettäviin 12-sakaraisiin putteihin, sekä myös e-torx sopiva.
Mutta voimahylsyissä vain 6-kulmaa.
6 kulmaa tarkoittaa sitä, että reunoissa on enemmän materiaalia=vähemmän joustava hylsy=voimakkaampi isku pyssyllä,  kaikki jousto mihin suuntaan tahansa hukkaa voimaa pyssyn iskulta.
Nuo on varmaankin ihan käteviä mutta voimatyössä tuo kuusikulma lienee ainoa oikea, sitä tarkoitin ja sen myös julkitoit omassa kirjoituksessasi.
En uskaltais ampua tiukkaa pulttia 12 kulma hylsyllä... :uglystupid2:

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #27 : 09.01.2013, 23:19:02 »
Paljonhan ne noissa vääntöä lupaa, motonetin vehkeissäkin pari aika tehokasta, tuossa toinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1232
juu, kyllä vääntöä luvataan reilusti, se on toinen asia onko tosiaankin näin ( ja tuskin on, jos mukaan tulee 10mm hylsyistä alkaen, ja tuskin ovat voimahylsyjä ), ja toinen mutta on se, että vaatii ilmaltakin riittävyyttä, tuskin monessa "koti" tallissa on sellaista kompuraa, mikä tuota pystyy tehokkaasti pyörittämään.  ;)
« Viimeksi muokattu: 09.01.2013, 23:22:19 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

hevonen

  • Vieras
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #28 : 10.01.2013, 22:55:23 »
juu, kyllä vääntöä luvataan reilusti, se on toinen asia onko tosiaankin näin ( ja tuskin on, jos mukaan tulee 10mm hylsyistä alkaen, ja tuskin ovat voimahylsyjä ), ja toinen mutta on se, että vaatii ilmaltakin riittävyyttä, tuskin monessa "koti" tallissa on sellaista kompuraa, mikä tuota pystyy tehokkaasti pyörittämään.  ;)
No tossa nyt on yksi motonetin väännin ja työpaine on ilmoitettu 6.3 bar, max 7 bar. Jos tuohon ei kotikompura pysty niin johan on ihme, eihän sitä minuuttitolkulla tarvii hakata.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1222
Sulla on nyt selvästi antipatioita motonettia kohtaan mutta jos et ole itse noita kokeillut niin kannattaako niitä nyt niin kauhiasti haukkua. ???

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #29 : 10.01.2013, 23:49:19 »
Heh,,Motonet pulttipyssy, ja 500Nm:n leimat  ;D ;D anteeksi ny, mutta pikkasen nauruttaa, kun noiden kanssa on pelannut, mitä maksoi ?
Juu. noissa moponetin palikoissa on ohivirtaus sitä luokkaa, että koskaan ei 500Nm:n momenttiin päästä normi 8bar:in paineella.
ihan tosi, nuo lelut joissa voimaa on tosiaan takana 500Nm maksaa sitten muutamia tonneja euro nimistä rahaa  :)
27mm lyöntiavain voisi olla ratkaisu, jos pääsee kunnolla lyömään, ja akseli ei anna periksi.

no ei nää mitään tonneja maksa:

Scorpio YU-1982T 3/4" 1630Nm mutterinväännin 455.71 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2390

Scorpio YU-2500T 1" 3390Nm  599.00 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=3348



 

Elekma  Autoracing