Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 -89 jarrujen ilmaus

  • 8 Vastauksia
  • 4622 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
240 -89 jarrujen ilmaus
« : 05.01.2013, 20:31:28 »
Jotain vippaskonsteja? Vaihdoin takasylinterit (eli takaputket ollu auki) ja eteen levyt/palat (männät vain painettu sisään).

Painovoimasesti annoin valua perästä sellanen 2 dl molemmiltapuolilta yhteensä. Poljin on pehmeä ja painuu liian syvälle. Jos pumppaa ajossa, niin alkaa nousta ylemmäs, mutta kun jättää paineen päälle, niin painuu silti syvälle.

Mitähän tuohon vielä kokeilisi. Vaihdon aikana perästä ei ehtinyt tulla ku tilkka hillopurkin pohjalle, joten missä vika.

Edit.
Nyt on kokeiltu pumppaamallakin ilmata peräpää. Muutama mikrokupla tuli, mutta yhtä huonolta tuo jarru tuntuu.
Vähän tuntui, että takapää olisi jarruttanut etupäätä paremmin (auto veti vähän poikittain). Eihän tuonne etupäähän ole voinut ilmaa mennä... eihän.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2013, 21:10:08 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa marvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • Se. Varma. Kotimainen.
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #1 : 06.01.2013, 10:17:32 »
Varmaan tuli katsottua jo tämä ketju, tuolla nyt on neuvottuna usemampi poppakonsti? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5885.30

Itekkun joskus olin noiden jarrujen kanssa niin jätin koko keittimen parkkiruutuun miettimään tekosiaan yön yli, jarrunestesäiliön korkki auki ja seuraavana päivänä oli toimivat jarrut. En tiedä oliko sillä merkitystä että parkkiruutu oli sellainen että auton keula oli hieman ylempänä kuin perä.
V70 D5 -02, S60 T5 -01
In Memoriam: 240 GLi -87, V70 -97, V70 D5 -05

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #2 : 07.01.2013, 02:06:50 »
Onko abs vai ei. Omassani (Abs) ei ilmaaminen onnistunut muutoin kuin paineilmalla tehtynä. Tämän ohjeen antoivat myös  bilian huollosta. Sehän on varsin yksinkertaista JOS on paineilmaa ja tarvittava adapteri jarrunestesäiliön korkkiin käytössä. Tämä adapteri on helppo tehdä jos on ylimääräinen nestesäiliön korkki jouten. Siihen vaan poralla n,12 mm reikä ja paineilma-pikaliitin kiinni. Itellä ainakin toimi hyvin ja adapteri on nyt varaosana ottamassa seuraavaa potilasta. Painetta ei sitten tarvitse laittaa kun n.max 2.bar.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #3 : 07.01.2013, 10:13:56 »
Ei oo abs. Mutta auton seistyä nyt lauantai illasta tähän aamuun, oli jarrut hieman parantuneet. Mutta ei vielä hyvät.
Tänään vaihdetaan jarruletkut eteen, niin katsotaan sitten. Vein nyt ammattilaiselle letkunvaihtoon, ku ei ollu tallilla pilliä eikä jarruputkea. Letkut ei irronnu normaalikonstein.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3822
  • 195hv/406Nm
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #4 : 07.01.2013, 11:31:18 »
Onko abs vai ei. Omassani (Abs) ei ilmaaminen onnistunut muutoin kuin paineilmalla tehtynä. Tämän ohjeen antoivat myös  bilian huollosta. Sehän on varsin yksinkertaista JOS on paineilmaa ja tarvittava adapteri jarrunestesäiliön korkkiin käytössä. Tämä adapteri on helppo tehdä jos on ylimääräinen nestesäiliön korkki jouten. Siihen vaan poralla n,12 mm reikä ja paineilma-pikaliitin kiinni. Itellä ainakin toimi hyvin ja adapteri on nyt varaosana ottamassa seuraavaa potilasta. Painetta ei sitten tarvitse laittaa kun n.max 2.bar.
En tiiä mitä tein väärin tai oiken mutta menin pumppaamaan vielä järjestelmän tyhjäks ku jarruja remppasin.... Hyvin tuli kasauksen jälkee ilmat pihalle ja jarrut on hyvät  :o Abs malli, ja kaikki pelotteli vielä että mahoton hommaku jäjrestelmä tyhjä  :idiot2: ei tuo eronnu normaalista mitenkään

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #5 : 07.01.2013, 13:19:09 »
Hyvin se ABS yleensä ilmaantuu, jos pumppu ei ole päässyt kuivaksi, sitten olisi hyvä olla paineilmakäyttöinen ilmain.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #6 : 07.01.2013, 19:58:11 »
Nyt sain auton "ammattilaiselta"... juupajuu. Lompsa on tyhjä ja auto palasi huonompana...

Jarruletkut on joo vaihdettu, väitti että paineenalennin vasemmalla takana rikki ja siksi vasemmassa takajarrussa liikaa tehoa.
Samalla katottiin aurauskulmat.
Lopputuloksena ratti on yhtä vinossa ku viedessä, auto hakee oikealle, kun painaa jarrua, niin oikea etujarru ottaa ekana koviten ja auto lähtee rajusti kääntymään... Poljintuntuma snadisti parempi, mutta ei hyvä vieläkään.

Sitten tähän perään paljon painokelvotonta sanottavaa... asdölefjha wöeoödsmflksadfshÖDSE ÖH
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #7 : 07.01.2013, 21:28:30 »
Nyt sain auton "ammattilaiselta"... juupajuu. Lompsa on tyhjä ja auto palasi huonompana...

Jarruletkut on joo vaihdettu, väitti että paineenalennin vasemmalla takana rikki ja siksi vasemmassa takajarrussa liikaa tehoa.
Samalla katottiin aurauskulmat.
Lopputuloksena ratti on yhtä vinossa ku viedessä, auto hakee oikealle, kun painaa jarrua, niin oikea etujarru ottaa ekana koviten ja auto lähtee rajusti kääntymään... Poljintuntuma snadisti parempi, mutta ei hyvä vieläkään.

Sitten tähän perään paljon painokelvotonta sanottavaa... asdölefjha wöeoödsmflksadfshÖDSE ÖH

En usko että paineenalennin rikki ois, itellä kans putkien vaihdon jälkeen meni vasen takarenkas asfaltillaki lukkoon ennen etujarruja sekä oikea etujarru otti enempi kii ja auto puolsi jarrutuksissa. Itellä vika korjaantuu ku vaan jarrutteli.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -89 jarrujen ilmaus
« Vastaus #8 : 09.01.2013, 16:43:16 »
Nyt on takuukorjauksena laitettu ratti about suoraan ja ohjaustuntuma parani. Jarruista väitti vielä vasenta takaa ylitehokkaaksi. Toinen asentaja käytti mulle autoa dynolla. Toleranssit per akseli oli max 10% (etu ja taka akseli sekä käppäri). Vasen taka oli teholtaan karvan yli 2,5 mut ei kai sillä merkitystä katsastukseen, niinku väitti aiemmin? Lisäks jarruis paljon nyt uutta osaa palaa levyy er menee vähän aikaa et kaikki aseuttuu ja hioutuu pinnat.

Näillä mennään nyt. Ja oli sit eka ja vika kerta tossa korjaamossa.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

 

Elekma  Autoracing