Autoracing  KL-varaosat

240 SE -92 kartanovaunu

  • 76 Vastauksia
  • 32653 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #45 : 08.01.2013, 09:42:39 »
Jeesus, mihin kuntoon menny vuodessa, onneks en hakenu ite pois, olis voinu oikeesti tulla itkuparku, kun niin hyvänä pidin ja sitten joku ääliö onnistuu reilussa vuodessa raiskaamaan ihan täysin, saunan taakse pitäs viedä tollaset, mitkä pilaa siistit yksilöt, olis niitä 500e pommeja tossa mitä vois näin reiskata  :knuppel2: Esim. tuo sisätilan siisteys, se oli sisältä semmosessa kunnossa että olis voinu syödä mistä tahansa pinnalta ku lähti multa ja korissakaan ei ollu ku yks kiveniskupainauma jossain  :-\

Kiitos Kisko, teet kulttuuriteon entisöimällä tämän  -H- S*
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #46 : 13.01.2013, 00:15:41 »
Mopo senkun jatkaa keulimistaan :D Laitetaan nyt kerralla iskuun niin ei toivottavasti tarvitse olla vuoden päästä ropaamassa samoja paikkoja.
Tämän ja varaosa-auton taka-akselistojen osista ja muutamista uusista osista kootaan paras kombinaatio. Sinisestä yksilöstä saa kitkalukon, uudehkot alatukivarret, uudehkoilla puslilla olevat reaktiotangot ja luultavasti otan siitä myös parempikuntoiset jarrusatulat. Uutta tulee jarrukilvet, alatukivarsien isot puslat, iskarit, jouset ja joitain jarruosia.





Vertailussa vasemmalla vanha linttajousi, keskellä uusi 2 kierrosta lyhennetty kuormajousi ja oikealla vakiojousi.



Laturista oli muuten herätejohto irti. Ihmettelinkin miksi mittaristossa ei aiemmin syttynyt kuin lambdavalo ja ABS-valo kun laittoi virrat päälle. Laturin toimimattomuutta en ollut edes huomannut :D Toivottavasti nopeusmittarikin alkaisi nyt toimimaan, tosin kytkentäkaavioiden mukaan tuolla ei pitäisi olla vaikutusta mutta se jää nähtäväksi. Mitä olen tutkinut niin nopeusmittarille tulee jännite ja anturin johdotukset ovat ainakin anturilta auton sisälle kunnossa. Anturi antoi 1,6 kilo-ohmin vastuksen, mitähän sen pitäisi virallisesti olla? Ei tullut vielä mitattua toisesta akselista vertailuarvoa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013, 00:25:17 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #47 : 13.01.2013, 00:17:28 »
Keulii se mopo muillakin ;) Mahtuu ainakin liikkuun tuolla sun tallissa (?)  :o

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #48 : 13.01.2013, 00:29:41 »
Mahtuu ainakin liikkuun tuolla sun tallissa (?)  :o
Kohtalaisesti, itse asiassa sinisen keulasta eteenpäin on vielä n. 30 metriä hallia :D Broilerikasvattamohan tuo on, siellä on remontti päällänsä niin on väliaikaisesti tyhjänä. Käytetään nyt lämmintä tilaa hyödyksi..
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013, 00:32:44 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #49 : 13.01.2013, 00:31:06 »
Niin just no se selittää noi valot. Mää aattelin että millä kiinakujalla se laittelee ;D

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #50 : 13.01.2013, 16:24:06 »
Kuvitteleekohan joku oikeasti lisäävänsä tuon ikäisen volvon arvoa ruuvaamalla pari sataa tuhatta mittarista pois... :idiot2:
Lankullehan se on kunnia-asia mitä enemmän matkaa on takana. ;)

Näytti tosin omakin ex-farkku olleen myynnissä jokin aika sitten ja ilmoituksessa alle 300 tuhatta km ajettuna, kun vuonna 2011 minulla ollessaan sillä oli jo ajettu maileissa noin 240 000 eli 386 000km... Varmaan on se huoltokirja kadonut myös.

Mutta asiaan eli hyvä, että öky pääsi taas hyvään kotiin. O0
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #51 : 18.01.2013, 23:13:55 »
Taka-akselit räjäytetty osiksi ja todettu että lukkomurikan sisällä on käynyt täystuho-niminen toimihenkilö. Kahdesta kitkalevystä on ulkosakarat lähteneet liikenteeseen ja murjoneet kaikki pikkurattaat käyttökelvottomiksi. Lisäksi kitkalevyt ovat saaneet metallisilppua väliinsä ankarista naarmuista päätellen. Ristitapitkin ovat "yllättäen" poikki. Lukon kuori on kuitenkin säilynyt suuremmilta vaurioilta. Kitkalevyt ja ristitapit on tilattava uudet, ok kuntoiset pikkurattaat löytyvät jemma-nimisestä paikasta.

Avoin murikka tuli asennettua varaosa-auton perään, seuraavaksi vois laittaa siihen akselin paikalleen niin saa auton taas pyörilleen ja liikuteltavaan kuntoon.

460GLE:ltä saapui pari hyväkuntoisia Volvo Sound -kaiuttimia ritilöineen, nyt soi ratiokin hyvin.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #52 : 27.01.2013, 23:07:40 »
Lukkomurikka restauroitu ja kaikennäköistä muuta hieromista tehty.

Uutta ja vanhaa





Kasaantumassa..



Valmis. Lautaspyörä ja laakerit shimmeineen ovat luonnollisesti vanhasta murikasta otetut. Välitys on sopiva 3,54 ja perähän on 1031.



Kuvassa akseli maalausteknisistä syistä ylösalaisin :juhau:



Osasia maalattuna, kiveniskumassaakin on tullut suihkittua aika taajaan. Purkuautosta ovat peräisin alatukivarret ja reaktiotangot, niihin on vaihdettu kaikki puslat. Alkuperäisen seitinohuen takavakaajan tilalle löytyi jemmasta 19-millinen. Jarrukilvet ja iskarit ovat uudet. Saa nähdä kuinka pitkään iskareilla ajelee, ovat ZX-merkkiset kaasut Motonetistä.

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #53 : 16.02.2013, 16:21:26 »
Auto kasassa. Kuvia tullut otettua aika huonosti, mutta taka-akseli asentui paikalleen ilman suurempaa dramatiikkaa. Vielä ennen akselin asennusta hinkkasin ruostetäpliä takakaarista ja maalasin ja massasin. Lukkoperä toimii hienosti, peräöljyiksi laitoin Redline 75W-90:ä. Paremmat takajarrusatulat uudenkarheilla paloilla varustettuna otin purkuautosta ja käsijarruun asensin kenkien levittäjien vastapuolelle säätöruuvit, hyvin pitää.

Nopeusmittariongelma juontikin juurensa vääränmalliseen nopeusmittariin, kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää :D ABS:ien ja tiheän anturikehän kanssa pitää siis olla K24364 tai K24964 merkinnällä varustettu mittari, nuo kaksi mittaria jotka tässä eivät toimineet olivat K6091 ja K6241. Oikeanlainen -93:sta oleva mittaristo löytyi pikapikaa ja nyt toimii mittari ja ABS-valo ei pala. Aika erikoinen homma että nuo vanhemmat mittarit eivät toimineet lainkaan, teoriassahan niiden olisi pitänyt näyttää nelinkertaista nopeutta.

Auto katsastettu huomautuksitta eilen. Samalla tuli tilattua uudet rekisterikilvet kulahtaneiden tilalle. Ajellessa totesin että lämmöt eivät pysy oikealla tasolla, joten termostaatti vaihtui uuteen. Hinta muoviämpäri tuplaantunut sinisellä, nykyään listahinta 28e. Toki prosentteja lähti jonkin verran kuten yleensä.

Takapään korkeus sattui aika lähelle sopivaa. Auto on vaakatasossa, mikä 240:ssä tarkoittaa sitä että kaarien korkeuksia katsottaessa perä näyttää vähän laahaavan. Laitettava takajousien alle n. senttiset korotuspalat niin asento on täydellinen..


Ulkopuolella on vielä kaikennäköistä muutakin viimeisteltävää.




E: Kylläpäs puhelimen kamera vääristää ankarasti, näyttää kuin taustalla oleva halli olisi kaatumaisillaan :D
« Viimeksi muokattu: 16.02.2013, 16:27:25 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #54 : 16.02.2013, 16:40:48 »
E: Kylläpäs puhelimen kamera vääristää ankarasti, näyttää kuin taustalla oleva halli olisi kaatumaisillaan :D
Ettei olis tilattu samalta toimittajalta kuin nuo ratsastusmaneesit  :juhau: :D

Siistiin kuntoon oot tuon kyllä saanu.  O0

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #55 : 03.03.2013, 20:27:49 »
-Uudet rekisterikilvet asennettu
-Takajousien alle asennettu 15 mm rautaplootusta tehdyt korotuspalat. Korkeus on nyt pirun hyvä, etten sanois.
-Vanha Eberin bensaletku alkoi vuotamaan joten poistin koko letkun. Tässähän on joskus ollut Eberi joka on poistettu joskus tuntemattomana ajankohtana, letku oli vain jätetty paikalleen ja tulpattu.

Hyvin on kulkenut mitä nyt on tullut ajeltua. Vaihteisto tosin toimii kylmänä aika siirappisesti ja kolmosvaihteen paikalla on hyvin usein sorsa, ensiapuna vois koittaa öljyt vaihtaa ja mahdollisesti myöhemmin purkuautosta toinen samanlainen aski. Ärsytystä aiheuttaa myös etupäästään väljä vaihteensiirtotanko. Takapään helat ovat uudet mutta kepissä on edelleen sen verran holtittomuutta että etupäällekin on jotain tehtävä.

Voimaa pitäisi olla koneessa enemmän... ::)

e: Olin myös munakuski ja laitoin tähän 5000 K xenonit. Taidan kyllä ottaa pois, halogeeneillä oli paremmat kuviot :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 03.03.2013, 20:32:04 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #56 : 03.03.2013, 21:58:03 »
Oijoi kun se on komee  S*
Jos joskus koet paniikin päästä eroon tästä, niin tiiät keneen ottaa yhteyttä, toiste en luopuis vaikka mikä tulis  ;)

PS: jos alkuperäsen alotusviestin vanteet vähän toista talvea ajettuine nastoineen kiinnostaa, niin tarjoo jotain, voisin ehkä luopua niitten hilloomisesta tuolla varastossa kun osoitteena olis näin komee kiesi. ::)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #57 : 17.04.2013, 23:01:42 »
Oijoi kun se on komee  S*
Jos joskus koet paniikin päästä eroon tästä, niin tiiät keneen ottaa yhteyttä, toiste en luopuis vaikka mikä tulis  ;)

PS: jos alkuperäsen alotusviestin vanteet vähän toista talvea ajettuine nastoineen kiinnostaa, niin tarjoo jotain, voisin ehkä luopua niitten hilloomisesta tuolla varastossa kun osoitteena olis näin komee kiesi. ::)
No joo saas nähdä tuleeko tuota myytyä :D
Kiits tarjouksesta mutta pyörille ei kyllä taida olla tarvetta, niitä tahtoo jo valmiiksi olla nurkissa ja noilla Coronoilla olevat miseliinit ovat miltei uudenveroiset joten niillä ajelee vielä pitkään.

Pyörien vaihto suoritettu nyt kun lumet alkavat olemaan aika vähissä. Piti noita Polariksia nyt tähänkin kokeilla, aika komia tuli. Olkoot nyt alla kunnes oon käynyt siirrättämässä Virgoille kahden huonon renkaan tilalle jemmasta kaksi hyvää, saa asentaa sitten ne alle. Näillä 17:lla ei oikein paljoa viitti ajella koska kumit ovat lähes silestonet ;D Laittaa Polariksiin uudet renkaat sitten kun niitä oikeasti tarvitsee...

Kuvissa on puo vähän alhaalla, koska renkaita takakontissa.





242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 SE -92 OEM-ökykartano
« Vastaus #58 : 18.04.2013, 00:30:04 »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi

 

Futurez  Kulkukoira