Kulkukoira  Proturbo

740 tehostin ja pyöränlaakeri

• 2 Vastauksia
  • 1415 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr.TJS

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
740 tehostin ja pyöränlaakeri
« : 07.01.2013, 13:35:54 »
Tervehdys!
Mulle tupsahti pihaan tuttavan kautta 740 GL 2.3i farkku vm 1991.
Ajettu vajaat 400tkm mutta alusta tuntuu jämäkältä ja ruosteeton on ainakin päältäpäin.
Autosta on leima umpeutumassa ja laitettavaa on seuraavat:
Oikean etupyörän laakeri on aivan loppu, jäähdytysnestettä vuotaa tipoittain pikaisella mulkoilulla vesipumpun tienoilta ja ohjaustehostimen pumppu huutaa. Tehostin kuitenkin toimii vielä.

Auto on ollut raivostuttavan huonolla pidolla, nimittäin tehostin on rikottu sen takia että öljy on ollut aivan lopussa ja on kuulemma ääntänyt jo kauan. Täytin säiliön atf öljyllä mutta ääni ei häviä eli hajalla on. Ja nyt kun se tuohon pihaan tuli, huomasin että jäähdytin oli aivan tyhjä! Lisäsin nesteet ja käytin kuumaksi niin moottori tuntuu olevan täysin kunnossa tuosta huolimatta. Onneksi eivät olleet ajaneet sillä viime aikoina kun satunnaisia kauppareissuja, muuten olis varmasti leikannut kiinni tms. Auton omistaja ei ole tiennyt autoista sen vertaa että olisi konepeltiä vaivautunut avaamaan.

Kysynkin nyt teiltä fiksummilta että minkälainen homma on laittaa tämä leimakuntoon, siis laakeri, tehostajan pumppu ja vesipumppu. Mulla pysyy sen verran työkalut kädessä että normi korjailut onnistuu itse jos vaan on perusvälineillä tehtävissä. Pyöränlaakereita olen tähän mennessä vaihtanut takavetoisiin ainoastaan taakse, en koskaan eteen. Millainen homma on vaihtaa tuo etupyörän laakeri Volvoon ja tarviiko siinä jotain spesiaali välineitä?
Entäs vesipumpun vaihto? Näissä koneissa sen vaihtoon ei vissiin tarvitse kovin paljon purkaa?
Tehostajan pumppua en ole koskaan joutunut vaihtamaan, saako sen tehtyä itse ilman insinöörintaitoja?

Poissa TVS

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 tehostin ja pyöränlaakeri
« Vastaus #1 : 07.01.2013, 13:58:05 »
Kaikki nuo on hyvin helppoja ja simppeleitä hommia, pyöränlaakeri vaan tarttee isosti raakaa voimaa kun on pakettinapa eikä irtolaakeri. Vesipumppu vaihtuu hyvinkin näppärästi, mutta jos on volvolainen pumppu niin tiivisteiden uusiminen on varteenotettava vaihtoehto vrt tarvikepumppu. Tehostimen pumppu on joko helpohko tai todella helppo vaihtaa, pakosarjan alle sijotettu on vähän nahkea väli vaihtaa mutta siinä ei ole mitään avaruustekniikkaa, kaksi pulttia irti ja letkut irti ja uutta tilalle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Mr.TJS

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 tehostin ja pyöränlaakeri
« Vastaus #2 : 07.01.2013, 14:22:24 »
Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Hyvä juttu ettei sen hankalampia ole.
Täytyykin lähteä osia haalimaan  8)

Race.fi  Puotilan autokorjaamo