Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

s60 ohjauskulmat

  • 23 Vastauksia
  • 11723 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
s60 ohjauskulmat
« : 10.01.2013, 15:55:25 »
kävin tänään nelipyöräsuuntauksessa, on hyvä ajaa yms nyt mutta: kaikki muut arvot kohdallaan ohjearvojen sisällä mutta etu ja taka camber on ihan minimiarvossaan eli

etucamber ohjearvot  min -1´12 maks 0´36

lopputilanne vasen -1´05 oikea -1´14

takacamber ohjearvot min -1´36 maks 0´24

lopputilanne vasen-1´37 oikea -1´31

onko tuosta nyt jotain haittaa tms.? vai ajelenko vaan tyytyväisenä?
alustana BC

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #1 : 10.01.2013, 16:33:26 »
Jos ajotunntuma on hyvä, niin eipä tuolla juuri muuta vaikutusta sitten ole, kuin hienoinen renkaiden kuluminen sisäreunaltaan.

Autoa lienee madallettu jonkin verran, jos camber on liikaa miinuksella? Säätömahdollisuus on etupäässä, mutta takana säätöä ei virallisesti ole.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #2 : 10.01.2013, 17:15:32 »
eli tuota ei saa takaa mitenkään kohdalleen? etupään sais kun on toi erillinen camber säätö yläpäässä mut sitten tarvis varmaankin taas käydä säädättämässä?

joo jonkin verran madallettu, taitaa olla n.35cm lokarin reunasta keskiöön tällä hetkellä.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #3 : 10.01.2013, 17:25:30 »
eli tuota ei saa takaa mitenkään kohdalleen? etupään sais kun on toi erillinen camber säätö yläpäässä mut sitten tarvis varmaankin taas käydä säädättämässä?

joo jonkin verran madallettu, taitaa olla n.35cm lokarin reunasta keskiöön tällä hetkellä.

Eipä näissä saa säädettyä takapään camberia. Niin  typerältä kun se kuulostaa, takapään rakenne on semmonen että ei ole mahdollisuutta.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #4 : 10.01.2013, 18:13:28 »
Näin mulle on ainakin neuvottu että enemmän camberia parempi mutkissa, mutta vetelee suorilla ja toisin päin. Tsekkaat ihan miltä se tuntuu ajaa (tietty kesällä). Sama jos perspuoli on säädetty alas/suurempi caster ja keula korkeemmalla, ainakin etuvetoinen on raskaampi käännettävä mutkiin.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 19:39:53 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #5 : 13.01.2013, 14:06:38 »
elikkäs säädin nyt sitten tuota etupään camberia, yläpäätä vajaa kaksi viivaa ulospäin. ja oikeastaan ihan sen takia kun kuului kääntäessä djoing. nyt äänet lähti eli oli jousi varmaankin hieman huonossa asennossa ennenkuin tuota säädin.

kysymys kuuluukin pitääköhän taas mennä suuntaukseen kun yläpää on ollut auki (ei varmaankaan pahaa tekis mut mut...) eli muuttaako tuo noita muita arvoja kuinka paljon?

piru kun pitää olla niin hätänen luonne... ::)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #6 : 13.01.2013, 14:10:08 »
elikkäs säädin nyt sitten tuota etupään camberia, yläpäätä vajaa kaksi viivaa ulospäin. ja oikeastaan ihan sen takia kun kuului kääntäessä djoing. nyt äänet lähti eli oli jousi varmaankin hieman huonossa asennossa ennenkuin tuota säädin.

kysymys kuuluukin pitääköhän taas mennä suuntaukseen kun yläpää on ollut auki (ei varmaankaan pahaa tekis mut mut...) eli muuttaako tuo noita muita arvoja kuinka paljon?

piru kun pitää olla niin hätänen luonne... ::)

Teoriassa auraus muuttuu harittavampaan suuntaan, jos yläpäitä ottaa ulospäin. Käytännössä muutos on todennäköisesti hyvin pieni.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #7 : 13.01.2013, 14:56:49 »
Teoriassa auraus muuttuu harittavampaan suuntaan, jos yläpäitä ottaa ulospäin. Käytännössä muutos on todennäköisesti hyvin pieni.
menköön nyt sitten noin, jos tulee korjaamolle asiaa niin vois sitten tarkastuttaa uudemman kerran, viimeistään sitten kun laittaa kesänakit alle  :)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #8 : 13.01.2013, 18:55:42 »
kun camberia muuttaa, niin auraus muuttuu ihan reilustikkin!

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #9 : 13.01.2013, 19:10:21 »
kun camberia muuttaa, niin auraus muuttuu ihan reilustikkin!

Jos veikko on säätänyt sitä sieltä tuningiskaritolpan yläpäästä "pari viivanväliä", niin vaikutus tuskin on läheskään niin merkittävä, kun jos olisi säätänyt niistä iskarin alapään kahdesta pultista, josta vakioalustaa säädetään.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #10 : 13.01.2013, 19:15:10 »
Jos veikko on säätänyt sitä sieltä tuningiskaritolpan yläpäästä "pari viivanväliä", niin vaikutus tuskin on läheskään niin merkittävä, kun jos olisi säätänyt niistä iskarin alapään kahdesta pultista, josta vakioalustaa säädetään.

Joo, ton kirjoitukseni jälkeen jäinkin vähän miettimään tuota asiaa ja noinhan se on.
Eipä se camberikaan oo sitten muuttunut käytännössä juuri mitään, joten vaikutus auraukseen sitten samassa suhteessa :)

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #11 : 13.01.2013, 19:50:33 »
Mulla oli takana sama tilanne, camper juuri ja juuri raja-arvoissa.

Ei muuta kuin kovaa ajoa.
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #12 : 25.01.2013, 13:47:03 »
tänään kävin säädättämässä etupään uudelleen niin olihan siellä aurausta ihan reilusti, että hyvä kun tuli säädettyä nyt jo  :)
ja camber arvot oli muuttunu tuosta etupään -1.05 ja -1.14 arvoista kun siirsin siis kaksi viivaa yläpäätä ulospäin -0.25 ja -0.45 arvoihin.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #13 : 25.01.2013, 18:55:38 »
tänään kävin säädättämässä etupään uudelleen niin olihan siellä aurausta ihan reilusti, että hyvä kun tuli säädettyä nyt jo  :)
ja camber arvot oli muuttunu tuosta etupään -1.05 ja -1.14 arvoista kun siirsin siis kaksi viivaa yläpäätä ulospäin -0.25 ja -0.45 arvoihin.

Jos siellä vielä camberin säätämisen jälkeenkin oli liikaa aurausta, niin kuinkakohan paljon sitä on ollut edellisen säädön jäljiltä, kun pienentyä sen pitäisi, kun säädät tolpan yläpäitä ulommas ???

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: s60 ohjauskulmat
« Vastaus #14 : 26.01.2013, 09:11:12 »
Jos siellä vielä camberin säätämisen jälkeenkin oli liikaa aurausta, niin kuinkakohan paljon sitä on ollut edellisen säädön jäljiltä, kun pienentyä sen pitäisi, kun säädät tolpan yläpäitä ulommas ???
vai oliko se haritusta ??? mutta pielessä oli paljon kuitenkin arvot ja olis renkaat kulunut suht reippaasti jollen olis käyny säädättämässä.
enkä nyt saanut niitä oikeita alkuarvoja kun asentaja oli ruvennut katsomaan tarkemmin tulostamaansa lappua niin sihen oli tullut joskus vuos sitten tehty suuntaus tms. muta loppuarvot oli kuitenkin nyt säädetyt  ???

 

Proturbo  Autodiagnoosi