Futurez  Kulkukoira

Akku lohkolämmitin

  • 4 Vastauksia
  • 2217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Akku lohkolämmitin
« : 13.01.2013, 10:44:01 »
Tuolla "turhimmat varusteet" -topicissa mainittiin invertteri+lohkolämppäri yhdistelmä.. Tuossa tapauksessa viitattiin kairaan, itse ajattelen tolpattoman näkövinkkelistä.

Sähköä ei lähtokohtaisesti ole taloudellista tuottaa dieselillä, mutta ruuhkissa sitä syntynee ainakin osin sivutuotteena.

Miten tuollainen akkkuun yhdistetty lohkolämppäri toimisi. paljon menee sähköä esim. 1/2 h lämmitykseen. kaunan lataamiseen menee jne..

Paikalla TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2457
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Akku lohkolämmitin
« Vastaus #1 : 13.01.2013, 10:49:22 »
Parempi säästää ne akun amppeeritunnit käynnistämiseen kuin lohkolämmitykseen. Tuossa inventterimuunnoksessa hukkautuu paljon amppeeritunteja akun rajallisesta kapasiteetista.
En usko että tämä systeemi voi edes toimia, akku tyhjä alta aikayksikön.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6618
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Akku lohkolämmitin
« Vastaus #2 : 13.01.2013, 11:01:10 »
Taitaa tällainen systeemi olla verrattavissa ikiliikkujaan :)

Esim. tämä http://www.invertterit.net/invertteri-12v-600w-max-virrankulutus-60a-p-1240.html vie maksimi 600w kuormalla 60A virtaa, jolloin tavallainen 60Ah akku on typötyhjä tunnissa, eikä moottori ole varmaan juurikaan vielä lämmennyt.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku lohkolämmitin
« Vastaus #3 : 13.01.2013, 11:32:51 »
En usko että tämä systeemi voi edes toimia, akku tyhjä alta aikayksikön.

Mut mennään vähän pidemmälle teoriassa kuin pelkkään uskomiseen. Mielummin ajatuksella "miten onnistuisi/ tulisi mahdollisimman hyvä"

Varmaa on että kaikkein optimaalisin ratkaisu ei ole, muutenhan se löytyisi jo varustelistalta.. Toisaalta viittasit invertterin häviöihin, eihän sen vastuksen ole pakko olla 230v - 12 käynee myös?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Akku lohkolämmitin
« Vastaus #4 : 13.01.2013, 12:45:28 »
Tommonen vois olla optio, jos on irtoakku tuota tarkootusta varten(mieluusti aika iso) ja ei tartte usein lämmitellä, vaan ainoastaan joskus harvoin kun on "hätä". Moni lohkari on noin 400-500W haarukassa, jolloinka tosiaan 60Ah akku on tunnissa kuiva, mutta 30 raadin pakkasessa tunnin lämmitys lämmittää(hehheh) jännästi. Sitten vaan tarttee olla esim takakontissa aika rankalla piuhalla oleva (ja releellä erotettu?) töpsä, johka sen akun saa laturiin kunhan pääkoneet kajahtaa tulille.

Tästä oli muuten taannoin keskustelua, että laittas tyyliin pienen skootterin tms. akun, joku 5e pystybrigsi ja joku laturi ja siitä sähköä, ja vielä parempi olis jos olis vesijäähytteinen kone joka olis kytkettynä koneen vesikiertoon ja laturilla latais vaik auton omaa akkua. Lentäviä ajatuksia 8)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira