Autoracing  KL-varaosat

Volvo 240 RB20DET

  • 21 Vastauksia
  • 10904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa makke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 RB20DET
« : 13.01.2013, 16:58:14 »
Nyt tarviais neuvoja muutoskatsastukseen. Onko edes mahdollista saada RB20DET konetta lappuihin suomessa? Kyseessä siin nissan skyline r32 turbo kone. Tarkotus oli että tiputan ton koneen 240 volvoon.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #1 : 13.01.2013, 18:10:37 »
Pakko katsataa omavalmisteisena, tehot menee yli. Tosin inssi saattaa tykätä todella kyttyrää, jos vaan sellaisenaan ymppäät moottorin sinne ja haet teholapun jossa 186hv, eli b21et 155hv+20%, joka on 240 koppaan maksimi mitä inssit hyväksyneet. Taas joku tuo esille sen että b21etic koneessa on muutama kaakki enemmän, mutta kukaan ei ilmeisesti ole tällä moottorivaihtoehdolla saanut katsastettua vertailumoottoria.

Eli 186hv about on maksimi mitä saat katsastettua, rb21det on kai 212hv, eli jotain on tehtävä, ja inssistä sit kiinni hyväksyykö muutoskatsastuksen alennetuin tehoin teholapulla. Laki auton muutoksista ei tätä kiellä millään tavoin, ei tosin hyväksykään, MUTTA jos autosi on ollut alunperin vähäpästöinen, eli F loppuisella konemallilla, niin tämä alitehoisena katsastaminen ei onnistu, koska turbomoottorin muuttaminen millään tavoin rinnastetaan moottorinvaihtoon. Eli täten muutettuna tuo rb20det ei enää ole vähäpäästöinen ja siksi ei onnistu katsastaa F moottoriseen koppaan. F moottoreita ovat siis esim. b200f, b230f, b230fb, b230fd, b230fx.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa makke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #2 : 13.01.2013, 20:30:18 »
Kun tuo on vm 89 ja siinä on mekaaninen ruisku eli onkos se nyt sit b200e. Otteessakaan ei ole mitään merkintää että olisi vähäpäästöinen. Eli koneen muutoskatsastus voisi onnistua jos haen laput vaikka 180hv?

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #3 : 13.01.2013, 20:32:49 »
Mee konttorillle kyseleen. Kaikki ne kuitenkin eri vastauksen antaa..

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #4 : 13.01.2013, 21:09:46 »
Taas joku tuo esille sen että b21etic koneessa on muutama kaakki enemmän, mutta kukaan ei ilmeisesti ole tällä moottorivaihtoehdolla saanut katsastettua vertailumoottoria.
On. Jenkkimalli kun on kyseessä niin kone on B21FT. Välijäähdytettyä B21ET konetta ei pitäisi saada kuinkaan päin käytettyä vertailuna, sillä sellaista ei ole tehtaan paappa tehnyt.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg334710#msg334710
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.msg339546#msg339546

Eipä tuonkaan teho tosin piisaa kysyttyyn riisikoneeseen, 162 hv x 1,2 = 194,4 hv.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2013, 21:11:27 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa makke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #5 : 16.01.2013, 00:05:04 »
Auto on ei vähäpäästöinen mutta ei onnistu tuolla koneella kun on kutos kone painot menevät yli. Täytyy rakentaa volvon lohkoon.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #6 : 16.01.2013, 00:38:06 »
Auto on ei vähäpäästöinen mutta ei onnistu tuolla koneella kun on kutos kone painot menevät yli. Täytyy rakentaa volvon lohkoon.

Paljonkos tuollainen RB20DET muka painaa jos se painoista on kiinni? kun onhan 2-satkua saanut d24 koneella joka ei hirveän kevyt kyllä ole. mutuna 200-220kg. Vai olikohan b28e (v6) kaikkein painavin?
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #7 : 16.01.2013, 00:57:54 »
Auto on ei vähäpäästöinen mutta ei onnistu tuolla koneella kun on kutos kone painot menevät yli. Täytyy rakentaa volvon lohkoon.
Moottorin paino ei ole ongelma 200 sarjan korissa, sun täytyy vaan sit keventää autoa JOS haluat pitää kaikki istumapaikat, ja siirtää tavaraa takaluukkuun tarvittaessa.

Jos 340 1,4 koneisen muutoskatsastus onnistui volvon 2,5l 16v punakoneelle, ni toi on ihan läpihuutojuttu siihen verrattuna. b14.4e painoi noin 70kg, ja tuo b230 vinokone 16v hatulla ja ahtimella about 200kg. :)

Tuskin rb20det painaa yli 300kg sentään, eli yli 100kg enemmän kun esim d24 tai b28. ;)

Jos kerran 240 keulalle saa vaikka chevyn v8 koneen akselipainojen osalta ni joku puolikasmoottori ei paini ihan samassa painoluokassa. ;D

Tuossa siis esimerkkejä painoista. Hevosvoimien kanssa olet eniten lirissä.

Miksi muuten rb20det, eikös vaikka 2,5 tai 2,6l versio olis samantien fiksumpi... Tai volvon t6 kone. Mutta kukin tavallaan ja teet kuten haluat, kunhan kysyin, ei tartte sen kummemmin perustella mulle ja johtaa keskustelua isommin sivuraiteille. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa makke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #8 : 16.01.2013, 12:48:38 »
Kyllä 2.5l tai 2.6l ois paljo järkevämpi ratkaisu mut ne maksaa aika paljon ku 2l taas löytyy valmiiks. Jos kerra painot ei ole se ongelma ni sitte kyllä pitäs leima saada, teho laputkin kyl saan aika helposti. Kyllähän sen voi vaihtaa jälkee päi isompaa jos tost 2l loppuu kasiteetti keske.  ;)

Poissa makke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #9 : 22.01.2013, 08:36:25 »
Soitin trafiin ja kyselin tosta omavalmiste moottorin muutoskatsastuksesta, vastaukset olivat aika mielenkiintoisia. Omavalmiste moottorin muutoskatsastukselle ei ole tehty mitään laki pykäliä eikä mitään tiettyjä kriteerejä milloin katsotaan omavalmisteena, kysyin kuitenkin milloin muuttuu oma valmisteeksi no muuta lohkoa/tee itse. Kyselin myös poikkeus luvasta mitä ei voi saada kun tehot ylittyvät ja sitä ei tarvii jos tehot menee sallittuihin rajoihin. Mitähän järkeä on poikkeus luvalla jos sitä kerran tarvitsee tehojen ylittyessä mitä ei kuitenkaan saa jos tehot ylittyy? Täytyypi soittaa uudelleen ja kysyä toista experttiä linjan päähän.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #10 : 22.01.2013, 10:28:29 »
Kysyppä jos kirjoittaisivat Trafilla jonkin sortin ohjeen asiaa koskien
Olisi hyvä olla joku dokumentti mihin voisi sitten vedota kun vääntää näitä muutos hommia
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa makke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #11 : 22.01.2013, 13:47:22 »
Nyt trafissa sanottiin että "omavalmiste moottoria" ei ole olemassakaan jos tehot ylittyy ei voi minkää ei saa muutos katsastettua..... :'(

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #12 : 22.01.2013, 14:00:48 »
On se trafi jännä..
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #13 : 22.01.2013, 14:04:55 »
Nyt trafissa sanottiin että "omavalmiste moottoria" ei ole olemassakaan jos tehot ylittyy ei voi minkää ei saa muutos katsastettua..... :'(
nyt on vähän kapeesti selitetty. avarras vähän vielä mitä tarkoitettiin
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1798
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 240 RB20DET
« Vastaus #14 : 22.01.2013, 14:22:43 »
Nyt trafissa sanottiin että "omavalmiste moottoria" ei ole olemassakaan jos tehot ylittyy ei voi minkää ei saa muutos katsastettua..... :'(
No nyt kuulostaa jo tutulta. Homma toi sieltä kirjallisena

 

Carcom Oy  Elekma