Carcom Oy  Elekma

Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)

  • 95 Vastauksia
  • 37757 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hevonen

  • Vieras
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #45 : 27.01.2013, 10:44:30 »
taiskin puhua rekan coolerista, sinne kyl mahtuu
Kato joo, my bad. :-[

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #46 : 27.01.2013, 12:22:45 »
Tuontiauto se on tämäkin, mutta en tiedä onko noissa jotain eroja coolerin suhteen ?

Tulipa tuossa mieleen että yksi syy outoon coolerin jäätymiseen, etenkin sähköpiuhassa ollessaan voisi olla, että tuossahan ei ole oikeaa löhkolämppäriä, vaan sellainen vatun alavesiletkuun laitettu lämppäri. Se arvatenkin lämmittää vedet tehokkaimmin syylärissä ja jos se siinä samassa jäähdytinpaketissa oleva cooleri hikoaa silloin jostain käsittämättömästä syystä sisältä päin ja kenno jäätyy umpeen  :-\

Niin sillä ämpärillisellä tarkoitin että kuorma-auton coolerista saattaa tulla vettä ihan kiitettävästi. Ei tuolta V70:n coolerista ole tullut toistaiseksi juuri mitään kun kuumailmapuhaltimella sulattelin viikko sitten vesireikää avatessani, olisko tullut puoli kahvikuppia.

Täytyy jättää se sähköpiuhassa pitäminen pois ja seurailla mitä tekee.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #47 : 27.01.2013, 13:14:17 »
Tuontiauto se on tämäkin, mutta en tiedä onko noissa jotain eroja coolerin suhteen ?
Voipi ollakin, ehkä se coolerin vedenpoistoreikä on suurempi täkäläisille markkinoille tarkoitetuissa autoissa tms? Mitens muilla, joilla cooleri jäätää - onko tuontipirssi vai ei?

Tulipa tuossa mieleen että yksi syy outoon coolerin jäätymiseen, etenkin sähköpiuhassa ollessaan voisi olla, että tuossahan ei ole oikeaa löhkolämppäriä, vaan sellainen vatun alavesiletkuun laitettu lämppäri. Se arvatenkin lämmittää vedet tehokkaimmin syylärissä ja jos se siinä samassa jäähdytinpaketissa oleva cooleri hikoaa silloin jostain käsittämättömästä syystä sisältä päin ja kenno jäätyy umpeen  :-\
Ehkä voisi mennä niin, että lämppäri ehtii sulattamaan cooleria sen verran, että sen pohjalle tippuu vettä, joka sitten samantien jäätyy siellä -> poistoreikä tukossa. Sitten ajoa päälle ja kosteus ei pääse turbon "puhaltamana" poies sieltä reiän kautta ja sitten jäätää...? Ilman lämppäriä ei myöskään reikä ole jäässä valmiiksi vaan homma toimii niinkuin pelaa.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #48 : 27.01.2013, 13:20:39 »
Tuumailin tuota coolerin toimintaperiaatetta ja sen poistoreiän jäätymistä. Jospa onkin niin, että ei se ajon pituus tai lapikkaan anto ei ole niinkään merkittävää, vaan ratkaisevampaa on se, että minkälaista ajoa on kyseessä. Eli niin, että on eri asia huruttaa pysähtymättä kotipihaan (coolerin reikä ei ehdi sulaa) kuin seisoa liikennevaloissa tai parissa (coolerin reikä ehtii sulaa).

Tein tuossa pienen testin ja reippaan 1,5h ajomatkan päätteeksi ajelinkin kaupungin läpi, eli joutui muutaman kerran pysähtymään punaisiin. Valojen välillä vähän lapikasta, että turbo puhaltaisi coolerin vedet pois. Seuraavana päivänä sitten auto lähti moitteetta käyntiin ja toimi niinkuin pitääkin, eli ehkäpä siis noin? Tai sitten on kysymys jostain muusta...

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #49 : 29.01.2013, 16:01:27 »

Kuinka päin cooleri virtaa teillä ?
 Päältä sisään ja pohjasta ulos vai onko noita toisinkin päin virtaavia...jotenkin tuntuu että jos tuon virtauksen kääntäisi toisin päin niin olisi parempi...
Alta sisään cooleriin ja päältä ulos kaasariin menee meikäläisen kasipätkässä.

Mitä nettiä on googlannut, niin alunperin (ensimmäisissä vuosimalleissa) virtaukset on olleet toisinpäin, mutta siitä vissiin oli isompaa ropleemia kun se sitten sen jälkeen on ollut näinpäin.

Nykyzydeemi lienee aika fail-safe, eli kun turbolta menee rööri moottorin ylitse sinne coolerin alle, niin se jää ei pääse oikein mitenkään sen enempään turboon kuin moottoriin rikkomaan paikkoja. Liian iso ylämäki turbon suuntaan ja cooleri välissä moottorin suuntaan.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #50 : 29.01.2013, 16:14:41 »
Alta sisään cooleriin ja päältä ulos kaasariin menee meikäläisen kasipätkässä.

Mitä nettiä on googlannut, niin alunperin (ensimmäisissä vuosimalleissa) virtaukset on olleet toisinpäin, mutta siitä vissiin oli isompaa ropleemia kun se sitten sen jälkeen on ollut näinpäin.

Nykyzydeemi lienee aika fail-safe, eli kun turbolta menee rööri moottorin ylitse sinne coolerin alle, niin se jää ei pääse oikein mitenkään sen enempään turboon kuin moottoriin rikkomaan paikkoja. Liian iso ylämäki turbon suuntaan ja cooleri välissä moottorin suuntaan.

ai sulla on oikein kaasarikoneinen kasipätkä  ;D
sori oli pakko, ei voinut kuin nauraa...

Mutta on näitä jotkut käännelleetkin, tiedä häntä sitten mikä toimii jäätymisen kannalta paremmin, mutta tää viimeinen versio ainakin jäätyy.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #51 : 29.01.2013, 21:46:52 »
ai sulla on oikein kaasarikoneinen kasipätkä  ;D
sori oli pakko, ei voinut kuin nauraa...
Eh...?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #52 : 29.01.2013, 22:13:33 »
Alta sisään cooleriin ja päältä ulos kaasariin menee meikäläisen kasipätkässä.
Ruiskuvehkeissä ei ole kaasaria...

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #53 : 29.01.2013, 23:59:55 »
viilataanko nyt ihan porukalla sitä pillkua  ::) kaasuläppä oli se sana jota tässä haettiin ja kaikki sen varmaankin tajus  :D

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #54 : 30.01.2013, 13:37:41 »
Ruiskuvehkeissä ei ole kaasaria...
:facepalm:

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #55 : 30.01.2013, 13:38:44 »
Mutta on näitä jotkut käännelleetkin, tiedä häntä sitten mikä toimii jäätymisen kannalta paremmin, mutta tää viimeinen versio ainakin jäätyy.
Joo vissiin jotkut on käännelleet. Milloin sitä ensimmäistä nykyiseen ja milloin toisinpäin. Tietoa siitä, että onko muutos auttanut vaiko eikö, ei oikein tunnu löytyvän.

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #56 : 30.01.2013, 13:42:55 »
Mulla oli saksan tuonti 850 T5 vm94 ahtoputki meni koneen päältä coolerille ylhäältä sisään ja alhaalta tuli imusarjalle, ei jäätynyt koskaan vaikka oli pätkäajossa välillä mutta kun sitä tuli välillä aina poljettua kunnolla.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #57 : 30.01.2013, 13:49:58 »
Joo vissiin jotkut on käännelleet. Milloin sitä ensimmäistä nykyiseen ja milloin toisinpäin. Tietoa siitä, että onko muutos auttanut vaiko eikö, ei oikein tunnu löytyvän.

Ei tunnu ei.
Ainoo mikä auttaa jonkin aikaa on, että pesee coolerin bensalla tai liuottimella, huuhtelee vedellä ja kuivattelee lopuks kuumailmapuhaltimella. Saattaa mennä jopa seuraavan talvenkin ilman jäätymistä, mutta sitten se taas lopulta kuitenkin jäätyy.

Jäätyyköhän nää väljemmät kiinaritkin yhtä helpolla?

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #58 : 30.01.2013, 14:09:02 »
Ei tunnu ei.
Ainoo mikä auttaa jonkin aikaa on, että pesee coolerin bensalla tai liuottimella, huuhtelee vedellä ja kuivattelee lopuks kuumailmapuhaltimella. Saattaa mennä jopa seuraavan talvenkin ilman jäätymistä, mutta sitten se taas lopulta kuitenkin jäätyy.

Jäätyyköhän nää väljemmät kiinaritkin yhtä helpolla?
Omien kokemusten mukaan kun vaihdoin kierto suunnan loppui jäätyminen kokonaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: Coolerin jäätyminen (850 T5 -96)
« Vastaus #59 : 30.01.2013, 14:13:35 »
Googlen löytämää:

Lainaus
most likley your pcv is clogged and passing alot of oil vapour making tons of condensation, freezing inside your intercooler and piping. Look into that. I'm right on Lake Ontario, and see lots of crappy weather as well, mine has never frozen,
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/143681-volvo-850-turbo-intercooler-freezing-no-start/

Tuossa sanotaan, että tukkeutunut PCV aiheuttaa coolerin jäätämistä. Eli kampikammion tuuletus on tukkeessa.

Lainaus
IMO your problem lies with the PTC heater, which is the device designed to prevent the very problem you are having.
http://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/95-850-turbo-intercooler-freezing-no-start-51128/

Tässä taas nähdään, että tuo PTC lämmitin olisi epäkunnossa ja aiheuttaisi coolerin jäätämisen. Tuo värkkihän on siis se joka  on kiinni siinä ilmanputsarin ja turbon välisessä röörissä, ja johon tulee kampikammiön höyryt.

 

Proturbo  Autodiagnoosi