Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 Turbo -96 Myyty!

  • 39 Vastauksia
  • 19948 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #15 : 01.09.2013, 11:13:01 »
Tänään kävikin Volvon kanssa hassusti.
Risteyksestä lähdin kiihdyttämään normaalisti ja yhtäkkiä kuului konehuoneesta "pöts" ja sen jälkeen supsutusta.
Aattelin että pakosarjan tiiviste meni ja pysähdyin linja-auto pysäkille tarkistaan tilannetta.
Näky oli tämä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eli 1. pytyn tulppa oli ampunut ulos. WTF?  :o

Kaveri toi sit työkaluja että sain tulpan takaisin paikoilleen, mutta kierteet kannesta on mennyt.
Sen verran tulppa pysyi tiukassa, että uskalsin kotiin ajaa.
Nyt tarvii varmaan jotain helicoilia miettiä, kun ei olis varaa uuteen kanteenkaan...
:facepalm:
Ilmeisesti joku tero-petteri auton omistushistoriassa on joskus vääntänyt "varman päälle" tulpan kiinni, jolloin on jenkat vahingoittuneet. Sattuivat sitten nyt korkkaamaan.

Muistaakseni jopa biltemasta saa helicoilia tuohon tulpanreikään (kannattaa tarkistaa). Helicoil on ihan toimiva ratkaisu, moottorikoneistamolla tuli joku 4 kantta korjattua juurikin helicoililla (tulppa katkennut, piti porata, kierteet sileänä jne...).

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #16 : 02.09.2013, 19:17:41 »
Kohteeseen jota avataan ja suljetaan usein ei helicoil tms. jousi ole hyvä vaan kierreholkki toimii paremmin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #17 : 02.09.2013, 22:50:09 »
Kohteeseen jota avataan ja suljetaan usein ei helicoil tms. jousi ole hyvä vaan kierreholkki toimii paremmin.

Onko helicoil pelkkä jousi?  ???

Koneistamolla kun olin harjoittelussa, niin erehdyin nimittämään jousiksi. Siellä ainakin ne oli ihan sorvattuja "kierteitä", molemmilla puolin erinousuinen kierre käyttötarkoituksen mukaan.

Jäivät aivan *elvetin lujaan kiinni.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #18 : 03.09.2013, 00:01:55 »
Helicoil, taipuuko englanti?  ;) Se on tosiaan alunperin vain yksi tuotemerkki jäänyt vaan puhekieleen kun puhutaan kierteen korjausmenetelmistä.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2013, 00:05:13 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #19 : 03.09.2013, 00:13:58 »
Helicoil, taipuuko englanti?  ;) Se on tosiaan alunperin vain yksi tuotemerkki jäänyt vaan puhekieleen kun puhutaan kierteen korjausmenetelmistä.
Kyllä tuo coil minulle aukeaa, siltikään en vielä jousia ole nähnyt.

Anteeksi ot.

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #20 : 03.09.2013, 00:28:14 »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81


Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #22 : 03.09.2013, 08:36:11 »
Kaverilla on autokorjaamo ja se lupas loppuviikosta pyöräyttää helicoilin sinne paikalle.
Mun ei tarvii sit koko kierresarjaa ostaa yhden kierteen takia.

Ainakin tällai maalaisjärjellä ajateltuna luulis että tollanen teräskierre kestää paremmin kulutusta kuin se alkuperäinen alumiinikierre...  ???
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #23 : 06.09.2013, 16:34:23 »
Tänään kaveri laittoi kuparisen "wurth time sert"- kierreholkin tulpan reikään.
Kaverikin oli loppupeleissä kuitenkin sitä mieltä, että helicoil ei välttämättä oo niin pitkäikäinen näissä.
Katotaan nyt kuinka kauan tää sit kestää...  ::)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #24 : 06.09.2013, 23:51:58 »
Tänään kaveri laittoi kuparisen "wurth time sert"- kierreholkin tulpan reikään.
Kaverikin oli loppupeleissä kuitenkin sitä mieltä, että helicoil ei välttämättä oo niin pitkäikäinen näissä.
Katotaan nyt kuinka kauan tää sit kestää...  ::)

Parempi toi wurthin kuparinen. Testattu, toimii.  :pomo:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #25 : 11.09.2013, 21:25:48 »
Tulppa on jo vajaan viikon pysyny paikoillaan.  :P

Tänään vaihdoin automaattivaihteistoon öljyt. Mobil atf 220. Mittarissa 445tkm.
Huuhtelumenetelmällä vaihdoin enkä tehnyt kuin yhden pikku mokan.
Syylärin juuresta irroitin öljyputken ja letkulla ohjasin öljyt jäteöljyastiaan.
Laitoin letkun laatikolta tulevaan putkeen, kun päättelin sen sieltä öljyä ampuvan.
No sehän ampuikin syylärin päästä ne öljyt ja pääsin sit konehuoneen putsaus hommiin...  ::)
Hyvä tietää ens kertaa varten...  :D
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #26 : 18.09.2013, 12:32:02 »
Äsken kävin hakeen päästölapun ja käytin auton leimalla.
Läpi meni että heilahti.  :)
Etupyörän abs-anturikehät kehotti putsaan, kun oli vähän pintaruosteessa.
Ja vasemmassa takapyörän laakerissa oli tosi pieni välys. Onko sen kiristäminen hyväksyttävä korjaustapa?

Niin joo ja takapäästä kuului kolahdus kiihdyttäessä, mutta se olikin subbari joka kaatui kyljelleen kun en oo sitä vielä kiinittänyt.  :nohnoh
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #27 : 20.09.2013, 09:49:25 »
Takana päittäisvälys on normaalia, eikä ole kiristettävissä. Homma on bueno jossei siinä ole säteittäisvälystä, jos on niin sitten hankkimaan jostakin skf laakeri sinne, harakirilaakereilla saat jo lähtiessä vähintään saman välyksen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #28 : 21.09.2013, 23:00:01 »
Takana päittäisvälys on normaalia, eikä ole kiristettävissä. Homma on bueno jossei siinä ole säteittäisvälystä, jos on niin sitten hankkimaan jostakin skf laakeri sinne, harakirilaakereilla saat jo lähtiessä vähintään saman välyksen.

No ei taida vielä aiheuttaa toimenpiteitä. Katsuri vaan sanoi, että pieni välys tuntuu kun se rekkaraudalla rengasta väänteli.

Tänään sain aikaiseks vaihtaa vuotavan lämppärin hanan uuteen orggikseen.
Samoilla nesteiden vaihdoilla tuli asennettua uusi lohkolämppäri rikkinäisen letkulämppärin tilalle. Ja alavesiletku vaihtui myös, kun se oli katkaistu letkulämppärin takia.
Tuli keulakin vähän siistimmän näköiseksi kun sain puskurin alta ison töpselin pois ja laitoin pienen töpselin puskurin kylkeen kuskin puolelle.
Ei tarvi enää kumarrella niin paljon. Täytyyhän sitä ergonomiaa ajatella myös...  ;)
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Turbo -96
« Vastaus #29 : 11.06.2014, 14:39:24 »
Käyttöauto niin ei oo paljoa muuta kun ajeltu vaan. Mittarissa 453100km.
Pari viikkoa sitten katkesi pakoputki. Oli ruostunut keskivaimentimen lähtö takasillan ylitykselle.
Tein siihen pikapatentin ja tilasin Simonsin puolisarjan 024-H5.
Sen hain eilen postista ja asensin paikalleen samoin tein. (oli postileiman mukaan tullut jo viime torstaina
paikalliseen postiin, mutta saapumisilmoitus kesti tulla 2km matkan 5 päivää)  :nohnoh

Ihmettelin kun ei ahda 0,5baria enempää, mutta hiljaisen putken asennuksen jälkeen huomasin että
pakosarjan tiiviste vuotaa aika paljon. Vika löytyy varmaan siis sieltä.
Uudet tiivisteet on kyllä jo hommattuna, mutta ajattelin ne vaihtaa samalla kun muutakin remonttia teen.
Lämppärin kenno olisi vaihtolistalla, uusi onkin jo hommattuna.
Myös alustasarjan aion laittaa, se tuli hommattua jo talvella kl-racing kimpassa.
Kyllähän tässä siis hommaa riittäis, kun vaan sais harrasteauton säädettyä niin uskaltais sillä ajella vakiajot
vähän aikaa.
Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

 

Elekma  Autoracing