RallyBaron  Samppasport

takajousien vaihto.

  • 18 Vastauksia
  • 8904 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
takajousien vaihto.
« : 22.01.2013, 19:43:02 »
Tarkoituksena vaihtaa takajouset, mitä kannattaa varata työhön? Tarkoitan ruuvia, kumia yms.  takapäässä ei ole jousiin koskettu aikoihin. 740 -92 ja jäykkä perä.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #1 : 22.01.2013, 19:52:52 »
kyllä ne aukee,pitkä hylsy muistaakseni tarvitaan että saat jousen yläpään irti jos en väärin muista niin 14mm, saattaa riittää normihylsykin  ja iskari vaikka yläpäästä irti sieltä kumitulpan takaa niin ainakin aukeaa kun sinne ei pääse skeida,ja välttämättä ei tarvi edes iskarinpäätä irrottaa jos on puristimet.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2013, 19:54:35 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Paikalla Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4539
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #2 : 23.01.2013, 13:12:54 »
940ssa piti muistaakseni käyttää pitkää 15mm(?) hylsyä ja pari jatkovartta räikässä. Landian puolella oli mainittu 17mm pultti 740ssa. Hallitunkilla auto ylös, rengas pois, mutteri auki ja jousipuristimilla jousi kasaan.

hevonen

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #3 : 23.01.2013, 13:54:53 »
Pikku tulppahylsy mulla sinne on sopinut. Onks se sitten 16mm?
Montaa kokoehdotusta on nyt tullut mutta ainakin kohdalle osuneista orkkismutteri on tuolla ym. auennut.
Onhan tuo iskarin pultti helpompi avata kuin alkaa jousta puristelemaan. Tunkki vaan tukivarren alle ettei pääse repsahtamaan.

s73

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #4 : 23.01.2013, 22:23:07 »
Takapää alkoi narahtelemaan, onko kyseessä iskarit vai puslat? En ole aiemmin törmännyt narahteluun. ??? Ajettu alle 400tkm.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #5 : 24.01.2013, 08:26:02 »
Takapää alkoi narahtelemaan, onko kyseessä iskarit vai puslat? En ole aiemmin törmännyt narahteluun. ??? Ajettu alle 400tkm.
ettei ois pakkasen oikkuja?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

s73

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #6 : 24.01.2013, 11:10:13 »
ettei ois pakkasen oikkuja?
aiemmin se ei ole pakkasella narahdellut, nyt on pari viikkoa kuulunut ajoittain se ääni. ???

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #7 : 25.01.2013, 19:13:23 »
Kuuluuko ääni jos painelee autoa takapäästä? Vakaajan runkokumit? Joissain merkeissä ainakin etupäässä tuppaavat narisemaan. Jotain rasvaa koittaa suihkia sinne väliin, niin pitäs helpottaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #8 : 26.01.2013, 13:08:51 »
Tuo takajousien vaihto on farkkuun aikas ehdoton juttu jos jouset ovat orkkikset! 
Takapää nousee oikeaan kulmaan ja se alkaa käyttäytymään oikein, puhumattakaan siitä, että etuakselin ohjauskulmat toimivat tällöin oikein.

Itse vaihdoin motonetin vahvistetut takajouset.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=67-5041

Ja iskarit kannattaa vaihtaa samalla.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=85-4079

Homma on oikeasti helppo, jos jousen yläpään pultti ei ole pahasti jäminyt paikalleen tai iskareiden alapään pultit.

Kori takanostokorvakkeista pukeille perämurikasta nostaen ja jätetään se tunkki perämurikan alle.
Pyörät irti. Ja takaiskareiden alapään läpipultit (ehkä työläin vaihe) irti.  Tunkilla pitää tässä vaiheessa kannatella sitä perämurikkaa.  Kun iskarit on irti alapäistään niin samalla irroittaa yläpäätkin (yksi pultti).

Sitten laskee perän niin alas, että jousen alapäät on liki irti, jonka jälkeen siihen jousen yläpään kiinnityspulttiin pääsee kevyesti käsiksi normaalilla hylsysatsilla. Kannattaa katsella jarruletkujen ja nopeusmittarin anturin johtoja perämurikkaa laskiessaan.
Kun jousen kiinntyspultti on irti, niin jousen voi ottaa vaivattomasti pois paikaltaan ja laittaa samalla uuden tilalle.
Ja jousien vaihdon jälkeen iskarit paikalleen.  Samalla kannattaa tutkia tarkoin se käsijarrun mekanismin kunto, kun se on samalla helpposti tarkastettavissa.

Aikaa projektiin saattaa saada menemään jopa pari tuntia, jos kaiken tekee verkkaisesti ja harkiten.

Vanhoja iskareita ei missään tapauksessa kannata jättää uusien jousien kaveriksi, sillä jos ne ovat vähänkin kuolleet, niin peräpäästä voi tulla kelju ajettava. Vaihdetulla vahvistettu takajousi/iskari-paketilla farkusta tulee parempi kuin uutena!  :D

Sedaniin en noita vahvistettuja jousia laittaisi, sillä ne on aikas töpäkät! 
Enkä myöskään laittaisi sedaniin/farkkuun kaasuiskareita, ettei takapäästä tule kumipallo.  ::)
Jos kumipalloista tykkää, niin sitten on syytä vaihtaa sitikoihin!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #9 : 26.01.2013, 13:34:48 »
Mistä jouset kannattaa ostaa jos ostan vakiolangalla, tarvike vai siniseltä, sedani kyseessä?  Sinisellä ne oli satasen luokkaa kipale. :) joskus sanoivat liikkeessä vuoteen  perän riippuvan vuoden jälkeen kun oli tarvikejouset ja ohut lanka, vuosi oli kivi ja kirves, kyseessä oli 240 volvo.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #10 : 26.01.2013, 14:38:15 »
Jos sinisellä jouset maksavat 100,-/kpl niin eivät ne sentään kultaa tai platinaa liene ole, joten ylihintaa on reilusti (eli katteet kohdallaan).

Sedaniin laittaisin farkun vakiojouset, niin ne ovat vakioita töpäkämmät.

Mitä noiden tarvikejousien mollaamiseen tulee, niin omissani ne ovat kestäneet moitteetta (ns. kuormajouset).
Tarvike jouset olen vaihtanut kuudesti eläissäni.

Tällä hetkellä kolmessa tietämässäni merikontissa on nuo motonetin vahvistetut takajouset ja ei ongelmia. Eli parilla kaverilla ja itselläni. Konttini takajouset ovat vasta nähneet maantietä sen +100tkm ja peräpää on edelleen oikealla korkeudella.

Jopa kaksnelikantissani ne motonetin hilpakkeet kestivät oikein loistavasti liki vuosikymmenen ja ovat kai vieläkin olemassa, ellei autoa ole paalattu tms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

s73

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #11 : 26.01.2013, 15:41:03 »
Jos laitan vahvistetut jouset, mitkä iskarit kaveriksi boge vai kyb? Ajelen huonosti aurattuja teitä, perä ei saa olla liian jäykkä. Boget ollut ainakin neljä vuotta takana.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #12 : 26.01.2013, 16:06:37 »
Ei ne liian jäykät ole...  Alkuperäiset on vain löysät...  :)

Iskareista en sano juuta tai jaata.  Joka tapauksessa uudet on paremmat kuin ikivanhat!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #13 : 26.01.2013, 16:35:59 »
Kybin valkoset kaasut(korkeapaine) on takana kova sana farkussa, sedanissa vielä jämäkämpi, eikä ole hirmu kalliit.
Vai muuttukohan niiden väri hopeiseksi, tais tehä niin..

s73

  • Vieras
Vs: takajousien vaihto.
« Vastaus #14 : 26.01.2013, 16:44:15 »
Kybin valkoset kaasut(korkeapaine) on takana kova sana farkussa, sedanissa vielä jämäkämpi, eikä ole hirmu kalliit.
Vai muuttukohan niiden väri hopeiseksi, tais tehä niin..
ei saa olla kivireki.  :facepalm:

 

Autoracing  KL-varaosat