Alkuperäiseen aiheeseen viitaten, saakos 340 volvoon millään ilveellä laittaa b21et konetta? Toki tiedän että pitää laittaa 360 alusta mutta taitaa tulla tehoraja vastaan? Vai saako näitä kuristaa nykypäivänä?
Pihassa odottaa 343 turbo papereilla ja tekniikalla mutta kori on huono ja lisäksi korinvaihto, sitten ois hyvä 340.
Saa, JOS auto on ollut tehtaalta ILMAN katalysaattoria, eli ei ole B200F koneinen. (B200F koneisia 340 volvojakin ON).
B200F koneen tilalle saat asentaa ainoastaan turbokoneista B230FK:n (täytyy mennä alle 138hv, ja penkkilappu ei kelpaa kun on vähäpäästöinen). Esim B230FT, B21ET, B204FT EIVÄT käy koska ylittävät tehorajan, ja ET ei ole katalysaattorikone (EI ole vähäpäästöinen).
Jos ollut renault moottorilla, eli 1,3-1,7 joudut vaihtaan taka-jarrut, vaihdelootan (ja helpointa vaihtaa peräkin), kardaaniputken, vaihteensiirtäjän tukitangon, kytkinkopan ja konehuoneen sähköt.
Jos ollut B200K,E, B19A,E, B14, B13, B172, D16 niin saa asentaa B21ET koneen, MUTTA se täytyy käydä tehopenkissä mittaamassa maksimissaan 138hv teholla. 155hv tehoisena et sitä sinne saa.
Mitenkään fiksu konehan tuo B21ET ei ole, vie bensaa enemmän kun tämän päivän V12 koneet ja tehoa ja vääntöä on niukasti. Nimimerkillä, itsellä on 6,0L 4wd automaatti moderni auto 2000kg+ omamassalla, ja se vie vähemmän bensaa kun tolla koneella oleva 200 sarjalainen.

Suosittelen hommaamaan B230FK koneen (135hv 230Nm matalapaineturbo), sen saa vaikka B200F koneen tilallekkin, koska molemmat on vähäpäästöisiä. FK koneen saa varmaan about samaan hintaan kun B21ET:n. FK kuluttaa myös vähemmän bensaa, ja lastulla + vireillä siitä saa 400hv irti (300 sarjan voimansiirto ei kestä kun 420Nm eli about 270-300hv).
Alusta on tosiaan kaikissa 2,0L koneisissa sama. Esim. motonetin osaluettelo saattaa kelvata, tai volvo autolta hommattu lausunto. Tosin kuuleman mukaan volvo auto ei enää anna lausuntoja.
Lue myös tämä ajatuksella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29427.0