Carcom Oy  Elekma

940 Vikavalo

  • 34 Vastauksia
  • 12669 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #15 : 11.03.2011, 00:09:15 »
Mietin hetken asiaa...No sitähän mä just yritin kertoa että se imm pohjaa kun mennään tarpeeksi kovaa. Eikä tarvii olla niinkään "rajusti" ahdettu.
Tunnut tietävän aika paljon ruutasta, kannattaisi varmaan tehdä oma ja markkinoida sitä lh:n kilpailijana.
Meilläpäin joku niin tekee... :o

No joku tietää joku ei mutta mitäs siitä herneitä vetämään? Täytyy nyt oikasta sen verran että ei se Immu varsinaisesti kovaa menemisestä ole kiinnostunut vaan kuormasta. Ja jos immu nukkuu niin niin mikäs sen fuelcutin aiheuttaa :pomo:





Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #16 : 11.03.2011, 07:23:02 »
Mietin hetken asiaa...No sitähän mä just yritin kertoa että se imm pohjaa kun mennään tarpeeksi kovaa. Eikä tarvii olla niinkään "rajusti" ahdettu.
Tunnut tietävän aika paljon ruutasta, kannattaisi varmaan tehdä oma ja markkinoida sitä lh:n kilpailijana.
Meilläpäin joku niin tekee... :o

Juu, IMMu pohjaa kun tarpeeksi ilmaa menee sen lävitse. Mutta, jotta ilmaa menee tarpeeksi lävitse, edellyttää pannusta kierroksia ja  tarpeeksi avointa kaasuläppää. Se, mikä on "tarpeeksi" on pannusta ja jengoista kiinni.

No, ruutan tekeminen ei enää lyö leiville, kun alalla on jo tunkua  (tulisi nälkä äkkiä). Se olisi kannattanut silloin kun aihepiirin parissa enemmän puuhastelin, nykyisin ei. Joten tyydyn tekemään sitä samaa kuin olen tehnyt tähänkin asti.   ;)

No joku tietää joku ei mutta mitäs siitä herneitä vetämään? Täytyy nyt oikasta sen verran että ei se Immu varsinaisesti kovaa menemisestä ole kiinnostunut vaan kuormasta. Ja jos immu nukkuu niin niin mikäs sen fuelcutin aiheuttaa :pomo:

Hienoa EVO9!  P>
Siinäpä se pointti juurikin on!   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

hevonen

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #17 : 11.03.2011, 09:06:57 »
No joku tietää joku ei mutta mitäs siitä herneitä vetämään? Täytyy nyt oikasta sen verran että ei se Immu varsinaisesti kovaa menemisestä ole kiinnostunut vaan kuormasta. Ja jos immu nukkuu niin niin mikäs sen fuelcutin aiheuttaa :pomo:
Ei täällä kukaan tietääkseni ole herneitä vetänyt. :hello:
Kylläpä pitäisi osata valita sanansa paremmin mutta kun ei aina ole niin pilkuntarkka. Juu, ei ole immu kiinnostunut kovaa menemisestä vaan kuormituksesta.
Pitääpä taas alkaa asiallisemmalle kielenkäytölle, ettei päästä viilaamaan. :facepalm:  ;)

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #18 : 11.03.2011, 09:16:33 »
Juu eihän se kirjallinen ilmaisu aina ole helppoa itse kullekaan . Mutta emännän kanssa tekstaillessa mun on kyllä pakko skarpata että se ei ... :nuhtelu
« Viimeksi muokattu: 11.03.2011, 09:23:49 kirjoittanut EVO8 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #19 : 11.03.2011, 12:43:52 »
Juu, IMMu pohjaa kun tarpeeksi ilmaa menee sen lävitse. Mutta, jotta ilmaa menee tarpeeksi lävitse, edellyttää pannusta kierroksia ja  tarpeeksi avointa kaasuläppää. Se, mikä on "tarpeeksi" on pannusta ja jengoista kiinni.

No, ruutan tekeminen ei enää lyö leiville, kun alalla on jo tunkua  (tulisi nälkä äkkiä). Se olisi kannattanut silloin kun aihepiirin parissa enemmän puuhastelin, nykyisin ei. Joten tyydyn tekemään sitä samaa kuin olen tehnyt tähänkin asti.   ;)

Hienoa EVO9!  P>
Siinäpä se pointti juurikin on!   :)
Pohjaa se immu eli ei, niin kartoille se LH putoaa noin 3500rpm jälkeen kun kuormaa on yli jonkun tietyn. Testailepas tehdä pieniä muutoksia suuttimien tuottoon esim vaihtamalla niitä, vedossa on suuriakin eroja 3500rpm yläpuolella ja lähes/aivan täydellä kuormalla, pienemmillä kuormilla ja kierroksilla lambdasopeuma korjaa tilanteen. Tämä ei ole elektroniikkapuuhastelua vaan kokeiltu juttu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #20 : 11.03.2011, 13:44:18 »
Pohjaa se immu eli ei, niin kartoille se LH putoaa noin 3500rpm jälkeen kun kuormaa on yli jonkun tietyn. Testailepas tehdä pieniä muutoksia suuttimien tuottoon esim vaihtamalla niitä, vedossa on suuriakin eroja 3500rpm yläpuolella ja lähes/aivan täydellä kuormalla, pienemmillä kuormilla ja kierroksilla lambdasopeuma korjaa tilanteen. Tämä ei ole elektroniikkapuuhastelua vaan kokeiltu juttu.

Vai johtuisko siitä että lambda lähtee nokosille eli ei korjaile?

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #21 : 11.03.2011, 22:13:12 »
Mitenkä kone nyt siis oikeen oireilee, viallinen IMM aiheutta juuri tehon häviämistä,kulutus nousee, epämääräistä käynnin katkomista,yleensäkin häiriöitä jotka taas ajoiTtain häipyy. JUURI KUN LUULIT ETTÄ VIKA ON HISTORIAA.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #22 : 11.03.2011, 22:59:54 »
Vai johtuisko siitä että lambda lähtee nokosille eli ei korjaile?
Niimpä. Ja minkähän varaan jäädään kun lampaada lyödään kahvittelemaan ja immultakin ainoa tarkistettava asia on se, että mennäänkö nyt täysiä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #23 : 11.03.2011, 23:36:31 »
Pohjaa se immu eli ei, niin kartoille se LH putoaa noin 3500rpm jälkeen kun kuormaa on yli jonkun tietyn. Testailepas tehdä pieniä muutoksia suuttimien tuottoon esim vaihtamalla niitä, vedossa on suuriakin eroja 3500rpm yläpuolella ja lähes/aivan täydellä kuormalla, pienemmillä kuormilla ja kierroksilla lambdasopeuma korjaa tilanteen. Tämä ei ole elektroniikkapuuhastelua vaan kokeiltu juttu.

En sanoisi sitä pohjaamiseksi, sillä se edelleen mittaa massavirtausta. Jos Immu "pohjaisi", niin LH ei osaisi laittaa enää enempää soppaa koneelle kun sandaali painuu syvemmälle.

Se on kyllä totta (kohtuullisen luotettavasta lähteestä saamieni tietojen mukaan), että kun tarpeeksi nopeasti sandaali painuu sitä tulipeltiä kohden, lamda-säädön suljettu säätösilmukka avautuu ja lamda-arvoa 1 ei enää tavoitella, vaan LH säätää soppaa immun antamien ilmamäärätietojen avulla karttojen mukaan.

Kun kuormitustilanne on tarpeeksi pitkään stabiili, niin lamda-säätö palaa kuvioihin.

Immun pohjaaminen tarkoittaa minulle sitä, että sen antama analoginen singaali (esim. jännite 0-5V) saavuttaa "tappinsa", eli sen 5V ja ei enää nouse vaikka ilmamassan virtaus kasvaisi vielä.

Joku, jolla on vakio immu ja megaruutta, voi vahvistaa tai kiistää sanomani yksinkertaisella testillä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #24 : 15.03.2011, 18:11:32 »
Kysytäänpä omastakin ongelmasta samaan aiheeseen.

Eli autona mulla on 940 -97 b230fk.
Turbo t16, kartiosuodatin, ecomax-lastu, kiinacooleri, muuten vakio.
Lamdavalo palaa.
Tänään vaihdoin uuden lamdan, suoraan alkuperäiseen liittimeen käyvän.
Virranjakajan kannen ja pyörijän olen vaihtanut.
Tulpat ovat myöskin uudet.
Päästömittauksessa kävi rikkaalla.
Viaksi ilmoittaa obd-lukulaitteella että: lamda ylä- tai alaraja.

Mistähän tämä voisi johtua?
Pitääkö lastu vaihtaa alkuperäiseen?
Ostaessani auton, lamda-valo ei palanut.
Ensimmäisenä vaihdoin suodattimen, jonkin aikaa sen jälkeen ajettuani valo alkoi palamaan.
Suodattimen puhaltelin tänään puhtaaksi lamdan vaihdon jälkeen.
Akku oli irti lamdan vaihdon ajan, vikavalo nollaantui, vähän aikaa tallissa tyhjäkäynnillä oltuaan syttyi taas.
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4536
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #25 : 15.03.2011, 22:05:17 »
Imuvuodot tarkistettu? Suuttimet? Siinäpä nyt pari ideaa... Oliko rikkaalla sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla?

Poissa Juho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #26 : 15.03.2011, 22:15:08 »
Rikkaalla on tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
En ole imuvuotoja tarkistanut. Suuttimillekaan en sen enempää ole tehnyt kuin liittimet kokeillut että ovat kaikki kunnolla kiinni.
Miten suuttimet voin tarkistaa? Mulla on kyllä yhdet b200et vakiosuuttimet irrallaan ja myös 760cc suuttimet jotka tarkoitus laittaa sitten myöhemmin kun on kunnialla katsastettu toi..

Mielessä tietenkin käynyt että toi suodatin vaikuttaisi asiaan, kun vikavalo syttyi vähän sen jälkeen kun olin sen asentanut, mutta eihän sen pitäisi silloin kyllä rikkaalla käydä?
760 Turbo+ -90, VW Transporter tdi -97, 965 2,5l -95, Yamaha XT600 -87, GasGas GT-25 -92, Fordson Super Major -62

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4536
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #27 : 15.03.2011, 22:32:45 »
Ei se suodatin pitäis sitä aiheuttaa, kun ilma kuitenkin menee IMM läpi sen jälkeen, eli mitattuna. Suuttimista en osaa paljon sanoa kun lähinä ollen lukenut niistä. Suutinrele konehuoneessa paisuntasäiliön lähellä vissiin ohjaa niitä, mutta ongelmana silloin kai lähinä huono käynnistys lämpimänä. Jos suuttimet päästä läpi liikaa niin menis rikkaalle, joku muu vois tarkentaa tästä hommasta?
Toki voi myös kokeilla vakiolastua, muistan lukeneeni lastuongelmista ruotsin foorumeilta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1202
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #28 : 15.03.2011, 23:52:12 »
Jep juurikin näin. IMMu "pohjaa/on tapissa" kun jännite nousee viiteen volttiin. Ja IMMun putkea säätämällä kunnon virikoneessa se olisi suotavaa saavuttaa noin 5000 rpm paikkeilla.

Itsellä on vakio -016 IMM 142:ssa painepuolella. Pitää alkaa ottaa parempia testejä kun kelit tästä lämpenee.

Menee hiukka off-topic mutta oli pakko kommendoida näin mielenkiintoista keskustelua.


Immun pohjaaminen tarkoittaa minulle sitä, että sen antama analoginen singaali (esim. jännite 0-5V) saavuttaa "tappinsa", eli sen 5V ja ei enää nouse vaikka ilmamassan virtaus kasvaisi vielä.

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 Vikavalo
« Vastaus #29 : 16.03.2011, 01:06:34 »
Jep juurikin näin. IMMu "pohjaa/on tapissa" kun jännite nousee viiteen volttiin. Ja IMMun putkea säätämällä kunnon virikoneessa se olisi suotavaa saavuttaa noin 5000 rpm paikkeilla.

Itsellä on vakio -016 IMM 142:ssa painepuolella. Pitää alkaa ottaa parempia testejä kun kelit tästä lämpenee.

Menee hiukka off-topic mutta oli pakko kommendoida näin mielenkiintoista keskustelua.

Pohjimmiltaan tässä on kysymys siitä, pohjaako" Vaahteramäen Eemeli" (IMM) missään normaali olosuhteissa.

Oma väittämäni totaalisen tietämättömyyden takaamalla varmuudella on, ettei pohjaa!  ::)

Osaisin ja voisin mitata tuon omassani, mutta aika ei riitä kun kyseessä on käyttöpeli ja sarja nälänaiheuttamia pakkoliikkeitä haittaa harrastustoimintaa erittäin voimakkaasti.  :(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Elekma