Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Viriputkisto

  • 26 Vastauksia
  • 11008 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Viriputkisto
« : 02.02.2013, 20:24:00 »

Onko kukaan laitellut vapaammin hengittävää putkistoa vitoskoneen perään, nimenomaan vaparikoneeseen?

Oma vitosprojekti alkaisi kaivata putkistoa ja kaipaisin vinkkejä minkäläisiä vaimentimia kannattaisi laittaa. Tavoitteena on "kohtuullinen" äänitaso, muttei kuitenkaan vitoskoneen ääntä täysin kahlitseva ;)

Amazon 20v
850R
P1800

855_T5R

  • Vieras
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #1 : 03.02.2013, 11:34:49 »
No jos valmista putkistoa haluut nii JT-tuningiltahan saa aika edullisesti... Jaa kahdella vapaavirtaus vaimentimella ku ottaa nii mene äänetkään aivan mahottomiin. Mulla oli ex T5-R yhellä pöntöllä nii sekin jo pörisi aika kovaa..

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #2 : 03.02.2013, 12:44:13 »
Simonsin catback rööri omassa ollu apaut 20tkm. Yhellä vaimentimella, kohtuulliset äänetkin, eikä hintakaan kovin kova, toimivampi ku alkuperäinen, muttei välttämättä paras  :)
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #3 : 03.02.2013, 14:53:51 »
Pari läpivirtaavaa. Se sun Amazonis on muutenki jo niin race, ettei pikkunen metakka haittaa ;) Tuossa mun vanhempien 855:ssä on mun käsittääkseni Simonsin catback, ei paljoo möykkää tasakaasulla mutta kiihdytyksissä ei jää epäselväksi monikosylinterinen keulalla on.
Jäitä housuun!

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #4 : 03.02.2013, 16:16:31 »
Pari läpivirtaavaa. Se sun Amazonis on muutenki jo niin race, ettei pikkunen metakka haittaa ;) Tuossa mun vanhempien 855:ssä on mun käsittääkseni Simonsin catback, ei paljoo möykkää tasakaasulla mutta kiihdytyksissä ei jää epäselväksi monikosylinterinen keulalla on.

Joo, wanhaan rouvaan putkistoa mietin ;)
Minulla on kyllä jo varattuna pari 2,5" Simonsin läpivirtaavaa vaimenninta, olikohan pituudeltaan 30 ja 40cm. Vielä mietin että jääköhän noilla äänet liian kovaksi ja pitäisikö toinen korvata jollain enempi vaimentavalla. Ainakin pienillä kierroksilla saisi olla kohtuu hiljainen, kierroksilla ääntä saa toki tullakin
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #5 : 03.02.2013, 18:44:48 »
Edeltävään 10-tappiseen vapariin tuli askarreltua 2,5" motonet osista itse putki katilta taakse. Oisko siinä ollu Yks kammiovaimennin, pahimmoilleen sitä mölyä vaan tuli ulos sopivasti 80-90 vauhdissa. Just Semmonen kierrosalue oli  ;D   lisäsin sen jälkeen bilteman läpivirtaavan vaimentimen loppuvaimentimeks/ulostuloksi. Ääni madaltui aavistuksen, miellyttävämmälle tasolle
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #6 : 04.02.2013, 06:50:46 »

Kiitos vastauksista ja kommenteista. Eiköhän näillä jo pärjätä :)
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #7 : 14.01.2014, 16:57:29 »
Olisko vinkkejä, kun pitäis saada noi vitosen äänet paremmin esille? Koko putkistoa en ajatellut vaihtaa, koska suht pienellä budjetilla liikenteessä.
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #8 : 14.01.2014, 17:43:04 »
Biltemasta hakee pari mutkaa ja vaimentimen, sekä klemmareita. Sitten vaan rälläköi sen matkalaukun kokoisen ainoon vaimentimen mäkeen. Uskoakseni ois helpoin niin :D  olikohan 2,25" vakioputken halkaisija, en ihan satavarma. Ei oo hetkeen tarvinnut putkitöitä tehä  ;D
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #9 : 14.01.2014, 22:11:07 »
Tekniikka muuten ihan hallussa, mutta putkistoihin tullut vähemmän perehdyttyä. Pitää varmaan joku päivä käydä auton alla, kun en yhtään tiedä minkä muotoinen putkistosta pitäisi tehdä. Ilmeisesti kutsutaan cat back:iksi kokonaisuudessaan noita osia joita olen vaihtamassa?
Varmaan kahdella simonsin vapaastivirtaavalla vaimentimella tulisi hyvä? Jos joku tehnyt tän saman homman niin laittakaa infoa, mitä mutkia yms tarvitsee tohon hommaan.

Mites toi cat backin kasaus, kuvien perusteella noi palikat menee toisiinsa kiinni ilman hitsaamista? Miten cat back kiinni kattiin?

E: Haulla löytyi lisää tietoa.
Sjos arveli cat back osiin riittävän 2x90 mutkaa, 2x30 mutkaa ja suoran pätkän. Sitten kaksi vaimenninta. Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 22:21:47 kirjoittanut Makkara »
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #10 : 14.01.2014, 22:25:48 »
Tekniikka muuten ihan hallussa, mutta putkistoihin tullut vähemmän perehdyttyä. Pitää varmaan joku päivä käydä auton alla, kun en yhtään tiedä minkä muotoinen putkistosta pitäisi tehdä. Ilmeisesti kutsutaan cat back:iksi kokonaisuudessaan noita osia joita olen vaihtamassa?
Varmaan kahdella simonsin vapaastivirtaavalla vaimentimella tulisi hyvä? Jos joku tehnyt tän saman homman niin laittakaa infoa, mitä mutkia yms tarvitsee tohon hommaan.

Mites toi cat backin kasaus, kuvien perusteella noi palikat menee toisiinsa kiinni ilman hitsaamista? Miten cat back kiinni kattiin?

E: Haulla löytyi lisää tietoa.
Sjos arveli cat back osiin riittävän 2x90 mutkaa, 2x30 mutkaa ja suoran pätkän. Sitten kaksi vaimenninta. Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin.
no jos irto-osista kasailet niin kyllähän siinä kemppiliimaa joutuu levittämään ainakin mun käsittääkseni :)

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #11 : 14.01.2014, 23:16:41 »
http://verkkokauppa.harline.com/fi/Pakoputkistot/Simons/Volvo/1154/Simons+Putkisto+Volvo+S70V70+2.4+140-170+hp+97-99/21118?offset=45

Kun tuota kuvaa katselee, niin siitä saa ainakin sellaisen käsityksen, että noi putket uppoavat hieman toistensa sisälle, jolloin liitoksen pitäisi olla jo tiivis. Noilla kiristimillä tms sitten varmistetaan toi liitoksen kestävyys/tiiviys.


Tästä motonetin 2-1/2" MUTKAPUTKI 90°. Aikalailla sama idea näyttäisi olevan.

Korjatkaa jos olen väärässä :). Toivon olevani oikeassa, koska hitsivehkeitä ei löydy (pitäisi etsiä joku paja, joka laittaisi kasaan  :()
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #12 : 15.01.2014, 01:49:26 »
joo no jos tuommosesta tavarasta tekee niin eihän siinä sillon tartte mitää hitsailla :) olin ihan unohtanut että noissa pätkissäkin on levitykset  :-[

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6001
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #13 : 15.01.2014, 07:55:02 »
E: Haulla löytyi lisää tietoa.
Sjos arveli cat back osiin riittävän 2x90 mutkaa, 2x30 mutkaa ja suoran pätkän. Sitten kaksi vaimenninta. Taka-akselin etupuolelle ja päätyvaimennin.

Nämä mutkat on tarkoitettu DP:n tekoon JA turbo vehkeeseen.

Tuo CAT back on katista taaksepäin oleva putkisto.

Vapariin on helpompi tehdä alkupää, kun putki lähtee suoraan pakosarjasta taaksepäin, selvinnee yhdellä mutkalla, ehkä 60 asteisella.

Eikä todellakaan kannata tehdä noista tarvikemutkista putkistoa ilman hitsaamista.
Jossei tarvittavia vehkeitä ole, niin kannattaa suosiolla ostaa bolt on putkisto.
Osat varmaankin maksaa jo sen n.300€ siis jos kahdella pöntöllä.

E: ja kun kuvastakin näkee, tuo etummainen vaimennin on sitten oikeesti aika vee mäinen tehdä.
Tai itselläni ainakin. kun vaimennin oli 500mm pitkä, hieman helpottaa 400mm pöntöllä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2014, 08:00:39 kirjoittanut sjos »
:smoke:

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
Vs: Viriputkisto
« Vastaus #14 : 15.01.2014, 10:02:38 »
Tuossa kaverin kanssa muistelin, kun tein 10-tappiseen katilta taaksepäin itse putken, että osat olisi ollut sen 200€ luokkaa.. Motonetistä ja Biltemasta suoraa, mutkia (en muista montako) ja klemmareita.  2,5" taisi olla sen putken halkaisija. Eikä ees kolissut pohjaan  :D  päivän homma. Mutta simonsin valmiin putken sai turbo vehkeeseen jollain 240€:lla tässä pari vuotta sitten. Ei tarvi pähkäillä kiinnitysten, Vuotavien liitosten, kolinoiden yms. Kanssa, ja kestänyt on vielä.

Ja se pakoputkitahna! Tulee tiiviit liitokset, ei tuu liikaa O2 päästöihin..

E: niin joo lisätään 250€ vois olla tarvekulut itse tehdyllä putkella, jos tosiaan sen toisenkin vaimentimen laittaa.

E2: niin joo, 1.1.1998 alkaen uuden automallin pakoputkiston tulee olla e-tyyppihyväksytty.  >:(
Mutta tässäkin kohti, katalysaattorit&vaimentimet tulee olla e-merkinnällä, että putki saa muutoin olla mitä vaan, kunhan määräykset täyttyvät. Ja tietty katsastajasta kaikki kiinni..
« Viimeksi muokattu: 15.01.2014, 13:54:12 kirjoittanut volvosami »
855 T-5R  -95"
C30  -11"
S80 -07"

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo