Samppasport  Futurez

XC60 2.4D optimointi kokemus

  • 26 Vastauksia
  • 25478 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
XC60 2.4D optimointi kokemus
« : 08.02.2013, 19:07:14 »
Auto on tosiaan vm 2009 ja tehtaalla "aliviritteiseksi" tehdyllä D5 moottorilla!
Auto ei ole ollut, kuin vajaa 2vk taloudessa ja heti aloin katsomaan lastuttajia 8)
Lähinnä sellaista ohjelmaa, millä saisi taloudellisemmaksi tuon kulkineen ja myös tuon vaihteiston toimimaan paremmin!
Lähinnä mua haittasi tuo Volvon "laiskanpullea" automaatin toiminta!
Monesta paikkaa kyselin tarjousta, mutta päädyin sitten Tampereella toimivaan Optimoiautosi softaan hyvän palvelun ja matkan takia!
Niin ja saihan sieltä VRCF jäsen -10%alennusta :)
Tänään sitten tuli  pikkaisen pelonsekaisin tunteinkin käytettyä auto piuhan päässä.
Vanha ohjelma oli tosin ladattu edellisiltana muokkausta varten, kun kävin näyttämässä autoa ennakkoon, että mikä Ecu on kyseessä!
Latauksessa ei sitten tainnut mennä 5min pitempään ja softa oli sisällä (pelko kasvoi sisälläni edelleenkin)
Sen jälkeen luettiin samaan rahaan vielä vikailmoitukset ja nollailtiin jotain vanhoja ilmoituksia.
Sitten se pelottavin vaihe, kun hyppäsin rattiin ::)
Vaihde D ja pikkaisen kaasua, niin auto lähti heti huomattavasti kevyemmin liikkeelle ja tuota vaihtoa 2 ei juurikaan huomannut!
Eli siinä vaiheessa alkoi tulemaan pienenpieni hymy päälle.
Sitten isolle tielle ja pakko oli kokeilla kunnon kiihdytystä, vaikka olenkin enemmän "pikku-kaasun" miehiä.
Tsissus sentään, kun Volvo läks ja hymy repesi jo korviin astin ;D
Vaihteisto toimii nyt, kuin ajatus ja ei joka pikkumäkeen ala pudottamaan pienempää vaihdetta!
Ainut mikä on ns "huonoa" nyt, niin vähän liukkaampaa, niin 4 vedonkin saa sutimaan lähes 100km vauhdista ;)
En edelleenkään ymmärrä, miksei tehtaalta tule jo valmiiksi tuollaisia Volleja??
Tuota edelleenkin ihmettelen, että tuo oli ns Eco-ohjelma, mikä autoon ladattiin?
Millainen olisi ollutkaan se ns teho-ohjelma :o
Nyt pitää seurata kulutusta, että montako litraa se kasvaa tuolla "eco-ohjelmalla"
Mutta kiitokset sinne Viitaselle tampereelle :hello:
Ps ensiviikolla kokeillaan mitä tekee kulutukselle, vai ladataanko vakiosofta takaisin :D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #1 : 08.02.2013, 20:53:19 »
tein myös samaiseen pappa malliin pienen virityksen ja tyytyväinen olen.  Tekijä oli Oulusta Powerflash.

Kulutukseni on nyt jäänyt muutaman tankillisen ja rauhallisen ajon jälkeen n. 8l/100km. (odotan kesää, että laskeeko tuosta (epäilen).

Kulutus alussa tietenkin kasvoi hurjiinkin lukemiin, varsinkin kun uutuden viehätyksenä sivuluisu hymyä pidätellen on vain niin kivaa ja kaikki kivahan maksaa.
Pakkaset yllättivät minut ja kulutus oli jopa n.13l/100km rauhallisella ajolla mikä säikäytti, mutta kun tuli taas lauhaa (pakkanen alle -15c) niin palattiin entisiin lukemiin.

Tuskin tämä tienaa itseään takaisin koskaan polttoaine säästöinä, mutta auto on nyt enemmän suuren rahan arvoinen minkä siitä joutui pulittamaan.
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #2 : 08.02.2013, 21:05:28 »
Luultavasti sulla on kanssa automaatti?
Tuo 13litraa kuulostaa kyllä aivan kamalalta lukemalta:o
Paljonko oli keskinopeus ja ajomäärä, kun tuollaisia 13litran kulutuksia mittailit?
Ilmeisestin kanssa olit tyytyväinen vaihdelaatikon toimintaan ohjelmoinnin jälkeen versus vakio;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #3 : 08.02.2013, 21:13:39 »
Vaikka se kuluttasi 1 litran enemmän kuin ennen niin tuskin menet vaihtamaan takaisin. Se nousu kun melkein johtuu penkin ja ratin välistä 
 Odotas kun tulee kuivat kelit niin sitten tiedät miksi autossasi on selkänojat... :3/4 jättää sen:

nim. kokemusta on....
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #4 : 08.02.2013, 21:34:45 »
Kyllä mä tiedän ;)
Nykyään tuo mun 1auto on emännän käytössä ja se lähti, kuin hauki rannasta(Debili teki siihen taikoja 230hp/500nm edestä)
Ei tuo Xc60 välttämättä ole "revittelyyn" tarkoitettu autokaan ja tosiaan tuolta optimoiauto kaverin kanssa keskusteltiin mun "tarpeista" ja hän suositteli tuota Eco versiota, vaikka tehot ja vääntö kasvoi perusversiooon nähden, niin kulutuksen pitäisi mahdollisestin laskea!
Tyytyväistakuu on voimassa ja olisin vaikka saman tien saanut vanhan softan takaisin, mutta jostain syystä en sitä halunnut takaisin ;D
Se on eriasia, jos kulutus hyppää 13 litraan, niin kuka sellaista haluaa pitää :(
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1621
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #5 : 08.02.2013, 22:53:26 »
Täälläkin kulutus nousi, kun tuli kokeiltua Polestarin voimaa V70:ssä.
Tosin pitkässä matka-ajossa kulutus taas putosi, kun jaksaa mennä 6. vaihteella paremmin myös ohituksissa.
Nyt tuohon voimaan on tottunut, lisää kaipaisi. V:>
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #6 : 09.02.2013, 02:33:15 »
Sun pitää ostaa joku takavetone mihi saa sitä voimoo "laillisesti"

Tollei keski-iällä, kun ei tarvii joka viikonloppu viihteellä ravata, niin olisi varaa rakennella kaikkea mahtavaa!  S*



V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #7 : 09.02.2013, 09:27:58 »
13l kulutukseen pääsi rumalla ajolla ja webastoa pyörittämällä. Nyt kulutus on vakiintunut 7,5 - 8,5l/100km. Jos oikein muistan niin viimeksi keskinopeus oli n. 55 km. (Ja maantiellä talvinopeusrajoituksilla mennään eli 82-84 km/h)
« Viimeksi muokattu: 12.02.2013, 08:30:59 kirjoittanut sempalo »
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #8 : 09.02.2013, 11:19:49 »
Itselläni nyt pollen ohjema v60:ssä d5:ssa. Pitäis olla 230/470. Pollen softa saa väistyä paremman tieltä. Heti kun tampereelta löytyy työkalut softan tekoon autooni, niin suapi sitten voimaa koneeseen.
Täytyy vaan odotella jonkin aikaa.
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #9 : 09.02.2013, 12:03:57 »
Itselläni nyt pollen ohjema v60:ssä d5:ssa. Pitäis olla 230/470. Pollen softa saa väistyä paremman tieltä. Heti kun tampereelta löytyy työkalut softan tekoon autooni, niin suapi sitten voimaa koneeseen.
Täytyy vaan odotella jonkin aikaa.
Onko tuo sun V60 etuvetoinen?
Meinaan kyllä noilla väännöillä luulisi talvella oleva vaikeata saada kaikkea tehoa tiehen ;)
Onko tuossa Volvon omassa softassa jotain sanomista?
Luulisi hintansa puolesta olevan laadukas, vai pelkkää tehoako haluat lisää?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #10 : 09.02.2013, 18:50:49 »
Nyt on ohjelmoinnin jälkeen ajettu 225km keskinopeus 65km/h ja ajotietokone näyttää kulutukseksi 6,8l/100km :)
Noin 25km taajamaa(liikennevaloja) 30km "lähiötä" 40-50km vauhdilla ja loput maantieajoa!
Kylmäkäynnistyksiä kyseiselle syklille tuli 2(esilämmitys oli) ja lisäksi 5 käynistystä lämpöisenä.
Vaihteisto toimii kuin unelma tuon ohjelmoinnin jälkeen ja maantiellä vakkari päällä 89km/h kierrokset n1600rpm, niin yhtään mäkeä ei tullut, missä vaihteisto olisi alkanut seilaamaan ja vaihtelemaan pienemmälle!!
Tuonne Hämeenkyröön päin ajeltiin, niin siinä tulee muutama kohtuu jyrkkäkin mäki vastaan ja auto veti ne todella hienostin ylös vaihteita vaihtamatta ;)
Ensi viikolla pitää katsoa tuo työmatka ns referenssimittauksena, vaikka onkin vain 25km matka minkä mittasin vakiona!
Eli vakiona meni 8,1litraa keskinopeuden ollessa 64km/h ja matka 25km.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #11 : 10.02.2013, 19:48:57 »
Hei,
jäi sanomatta,että ajotietokone näytti koko ajan optimistista 6,4-7,2l/100/km keskikulutuksena. Tasasessa ajossa näyttää vievän n. 5,6l/100km ajotietokoneen mukaan.
Mb c180 -18
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #12 : 10.02.2013, 20:01:01 »
Hei,
jäi sanomatta,että ajotietokone näytti koko ajan optimistista 6,4-7,2l/100/km keskikulutuksena. Tasasessa ajossa näyttää vievän n. 5,6l/100km ajotietokoneen mukaan.
Onko sulla kanssa automaatti ja kuinka sulla laatikko muuttui tuon ohjelmoinnin jälkeen?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mkau

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #13 : 10.02.2013, 20:13:50 »
Onko tuo sun V60 etuvetoinen?
Meinaan kyllä noilla väännöillä luulisi talvella oleva vaikeata saada kaikkea tehoa tiehen ;)
Onko tuossa Volvon omassa softassa jotain sanomista?
Luulisi hintansa puolesta olevan laadukas, vai pelkkää tehoako haluat lisää?
Jep, etuveto ja manuaali! Manuaali ihan vaan kun kyllästynyt volvon surkeisiin aut.laatikkoihin. Tehohäviö pelkästään jo n.10% luokkaa.
Softa, (pollen) on varmasti hyvä, mutta auton suorituskyky ei ole sitä luokkaa mitä haluaisi. Nelikko tuloo seuraavana pihaan ja se ei ole volvo enää.
Nii joo, ei tässä mun autossa näillä tehoilla nelikkoa tarvitse. Kuivalla tiellä talvellakaan nastoilla ei pito irtoa tiestä kuin ykkösellä ja vähän kakkosella.
Eellinen 70:en repi vielä kolmosellakin holtittomast, mutta oli tehotkin pikkasen reippaammat 8)
Exät: V50 2.0D 2005 185hv-V40 2003 2.0T 200hv-
        V40 2.0T 2003 340hv
 V70 2.4D 2009 ---hv Garret 2356v hybridi+muuta kivaa-Nyt V60 D5 R-Desing Polestar

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 2.4D optimointi kokemus
« Vastaus #14 : 10.02.2013, 20:52:14 »
Jep, etuveto ja manuaali! Manuaali ihan vaan kun kyllästynyt volvon surkeisiin aut.laatikkoihin. Tehohäviö pelkästään jo n.10% luokkaa.
Softa, (pollen) on varmasti hyvä, mutta auton suorituskyky ei ole sitä luokkaa mitä haluaisi. Nelikko tuloo seuraavana pihaan ja se ei ole volvo enää.
Nii joo, ei tässä mun autossa näillä tehoilla nelikkoa tarvitse. Kuivalla tiellä talvellakaan nastoilla ei pito irtoa tiestä kuin ykkösellä ja vähän kakkosella.
Eellinen 70:en repi vielä kolmosellakin holtittomast, mutta oli tehotkin pikkasen reippaammat 8)
Ilmeisestin näissä uusimmissa on säädetty luistonestoo herkemmälle?
Vanhatavia no Vollen laatikot tosiaan on, mutta kyllä tuo laatikkokin tuolla ohjelmoinnilla muuttui huomattavastin parempaan suuntaan!
Eikös tuohon V60 saa sitä Poweshift vaihteistoakin, vai oliko siinä jotain vääntörajoituksia?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Proturbo  Autodiagnoosi