Proturbo  Autodiagnoosi

Remmiahtimella 400hv?

  • 14 Vastauksia
  • 10073 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Remmiahtimella 400hv?
« : 11.02.2013, 12:22:01 »
Ajatuksena laittaa B230+16v kansi + remmiahdin(Eaton M90 tai M112), tällä saataisiin ehkä hyvä käytöksinen, kaasuun vastaava kone sekä säästytään turbon vuotavilta öljynpaluu ja painelinjoilta. :) laittakaahan kokemuksia/tehoja remmiahdetuista volvon koneista, myös tinalohkoista.

Itse ajattelin kokeilla seuraavaa:
B230 (ft-männät)+16v kansi siistittynä, vakio nokat. H-profiili kanget. Puristukset about. 9.1:1
4-1 peltipakosarja
MS 1, 4kpl -034 puolaa, E85 polttoaineena.

Järkevä max. ahtopaine tuollaiselle Eatonille on noin 1bar? uskoisin, että porttaamalla kantta/imusarjan muutoksilla, 1 barin ahtopaineella sieltä irtoaa n.400hv?

Löytyykö jostain suoraan sopivia hihnapyöriä volvon kampuralle? ja miten kannattaa toteuttaa muut apulaitteet, samalla vai eri hihnalla?

yks projekti löytyi ruotsin maalta 335hv, Lysholmin remmillä, mutta kanteen ei luultavasti ollut suuria muutoksia tehty.

reseptin moottori ja MS:kin löytyis...

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #1 : 11.02.2013, 13:54:26 »
Vähän mutu -pohjalla mennään, mutta uskoisin että sen jälkeen kun toi M90 saavuttaa sen n.1bar paineen niin se ainoastaan tuottaa lämpöä ja jarruttaa kampiakselia. Jonkunverran noitahan käytetään varsinkin isompien turbojen kanssa, mutta sillon se saavutettu hyöty on lähinnä se että saadaan koneeseen puhtia alarekisteriin ja saadaan täten turbo heräämään paremmin. Ja tälläsissä kombinaatioissa on toteutettu niin että kun remmiahdin on tapissa niin se kytkeytyy pois päältä magneettikytkimen avulla. Tällöin se pyörii mukana "normaali" apulaitteen tavoin. Elikkä näissä kaksoisahdetuissa kombinaatioissa ei remmillä sitä huipputehoa saada.

Vähän voi olla tolla setillä ja Eatonilla 400hp tiukassa. Tarvis kumminkin olla perusmoottoriteho +200hp että tuo onnistuisi. Ja ongelmaksi muodostuu se remmin toiminta korkeammilla kierroksilla.. Ja jos sen mekaanisen ahtimen laitat niin laita se omalla hihnalla  :)
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13606
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #2 : 11.02.2013, 14:11:26 »
Lankkuhan noitten remmien kanssa on pelaillu lueppas sen projekteja...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #3 : 11.02.2013, 14:23:49 »
Mites ois tuollainen centrifugaali ahdin eli remmillä pyörivä pakokaasuahtimen kompurapuoli.
Taitaa olla mekaanisista ahtimista paras hyötysuhteelta, helppo sijoittaa konehuoneeseen ja nopea irroittaa jos haluaa ajaa vaparina(katsastus jne)
Näitä ahtimia saa jo elektronisesti ohjattuna, hintaa on vaan aika reilusti verrattuna vaikkapa noihin Eatonin roots-ahtimiin
http://www.procharger.com/i-1supercharger.shtml
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #4 : 11.02.2013, 14:46:25 »
Vähän mutu -pohjalla mennään, mutta uskoisin että sen jälkeen kun toi M90 saavuttaa sen n.1bar paineen niin se ainoastaan tuottaa lämpöä ja jarruttaa kampiakselia. Jonkunverran noitahan käytetään varsinkin isompien turbojen kanssa, mutta sillon se saavutettu hyöty on lähinnä se että saadaan koneeseen puhtia alarekisteriin ja saadaan täten turbo heräämään paremmin. Ja tälläsissä kombinaatioissa on toteutettu niin että kun remmiahdin on tapissa niin se kytkeytyy pois päältä magneettikytkimen avulla. Tällöin se pyörii mukana "normaali" apulaitteen tavoin. Elikkä näissä kaksoisahdetuissa kombinaatioissa ei remmillä sitä huipputehoa saada.

Vähän voi olla tolla setillä ja Eatonilla 400hp tiukassa. Tarvis kumminkin olla perusmoottoriteho +200hp että tuo onnistuisi. Ja ongelmaksi muodostuu se remmin toiminta korkeammilla kierroksilla.. Ja jos sen mekaanisen ahtimen laitat niin laita se omalla hihnalla  :)


Eihän tuo +200hp vapariteho mahdoton ole...kantta porttaukseen ja jos ei muuta niin pitkäisku kampura. ??? voisihan tuota puristustakin ehkä jopa lisätä kun käytetään E85:sta..


Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #5 : 11.02.2013, 14:49:06 »
Prochargerit on hyviä, mutta tohon pakettiin sopivan kokonen PC on 2500e joten on hieman epäkurantti hankinta antiikkiseen vinokoneeseen..

Ja ei, ei se 200hp perusmoottoriteho mahdoton ole. Mutta viittasin tohon aikasempaan kirjoitukseen, jolla sai kuvan että puhutaan 400hp @1bar moottorista missä vakiokansi,nokat ja stroukki.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #6 : 11.02.2013, 15:11:25 »
Saa olla aika hyvän kokoinen roots ahdin ennenkun vinokoneesta 2,3L iskutilavuuksisena saadaan 400hv. 9:1 puristeisena B234F kannella ni tehoa löytyy se joku 150hv, portattuna 170hv, tappiin portattuna isoilla venoilla ehkä optimiennakoin ja E85 polttoaineella voi kutitella 200hv rajaa. Kovemmat puristukset ni sit irtoaa.

Vertaukseks, mulla on toi 2,5L 16v vinokone 10:1 puristeisena, ja kevyesti portatulla kannella, eikä siinä ole kun 185hv vaparitehoa. 2,3L versiosta 9:1 puristeisena hankala homma 200hv.

Suosittelen pakokaasuahdinta, sillä alaväännöllä ei kuitenkaan tehdä muuta kun arkiajon suorituskykyä, eikä silloinkaan M90 tai M112 remmillä paljoa enempää kun esim. HX40 kokoinen ahdin, bensaa kuluu enemmän, ja alavääntöä ehkä 10-20% enemmän... koska se remmi syö pienen vinokoneen tehoa alakierroksilla niin kovasti.

Senverta ainakin omassa tarpeeks alavääntöä, että 1500rpm riittää pistämään 225 leveät renkaat suttaamaan liikkeellelähdössä asvaltilta. 200Nm tais olla @1500rpm, ja tosiaan pakokaasuahtimella. Tosta hankala parantaa remmillä.

Procharger tms. tyyppinen vois olla fiksumpi kyllä...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #7 : 11.02.2013, 16:37:26 »
Noilla whipplen ja lysholmin ruuviahtimilla pääsee vähän korkeampiin ahtopaineisiin järkevästi kuin roots tyyppisillä ahtimilla, mutta ne ovat taas aika tyyriitä. Uuden M90 ahtimen kartta näytti tyystin loppuvan kakkosen painesuhteeseen, eli sinnekkään asti ei oikein kannata mennä.
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/@pub/@eaton/@per/documents/content/ct_128485.gif

Lysholmin karttoja löytyy kanssa netistä: esim.
http://www.lysholm.us/pdf/diagram_lys1600ax.pdf
Tämä kapine olisi vielä baarin ahtopaineilla edes siellä päin.

 Prochargerista ei näyttänyt pikagooglauksella löytyvän mitään kovin tarkkaa dataa, mutta ahtopaineita sillä kai periaatteessa saisi yli sen yhdenkin baarin, esitteessä luvattiin 24psi eli jotain 1,6 baaria.
http://sporttiauto.com/uploads/pdf/C-1.pdf
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #8 : 11.02.2013, 19:58:26 »
eli summarum. vinkokone vaatii vähintäänkin hyvin portatun kannen pitkäiskukampuroineen...hyviä ehdotuksia nuokin, mutta tosiaan on se minusta liikaa 2500€ pelkkään kompuraan laittaa...leikitään nyt ajatuksella, onko kellään ollut tina kutosessa/vitosessa? vois saada aika muikean tehokäyrän? siinä ainakin perusmoottoriteho on jo lähdettäessä eri lukemilla...esim. B6304 /204hv vaparina katilla..tiedän, on 83mm porauksella ja vaatii h-profiilit, mutta muuten lähes "täysin" valmis paketti. cop-puolat ym. sopii lähes suoraan 700-sarjan keulalle öljypohjineen, nokka-akselit on riittävän "äreät". Tosin pako ja imusarjat joutuu tekemään...mistä päästäänkin sopivasti 83mm porauksella olevan lohkon riittävyyteen. 400hv? tuskin ongelma ja tulevaisuudessa voi vaihtaa pelkän lohkon 2,5litrasesta jos tehot ei riitä.. :pomo:

Hajoaako lohko (83mm) sylinteriputkien välistä? Miksi muuten uudemmissa Volvoissa 2002-> T6, T5(260hv), 2.5T, S60/V70 R AWD, käytetään 83mm porauksella olevaa lohkoa? onko näihin tehty jotain parannuksia? Esim. R:n moottoreista on otettu yli 500hv... ja lohko on todennäköisesti sama B5254T-moottori perheen kanssa...kustannuksien laskemisen kannaltako, koska tällöinhän vapareihin käy sama peruslohko? tähän en löytänyt vastausta vanhoista keskusteluistakaan... ???

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #9 : 11.02.2013, 20:35:33 »
Huomion arvoista on että mekaaniset ahtimet pitävät paremmin hintansa kuin pakokaasuahtimet
2500e ahtimesta saa 1500-2000e vielä vuosienkin päästä
Pakokaasu ahdin menettää puolet arvostaan parissa vuodessa

Roots ahtimella saat kyllä täyden pisteet äänimaailmasta mutta muutenhan se on vain historiallinen huuhtelupumppu
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #10 : 11.02.2013, 23:28:35 »
eli summarum. vinkokone vaatii vähintäänkin hyvin portatun kannen pitkäiskukampuroineen...hyviä ehdotuksia nuokin, mutta tosiaan on se minusta liikaa 2500€ pelkkään kompuraan laittaa...leikitään nyt ajatuksella, onko kellään ollut tina kutosessa/vitosessa? vois saada aika muikean tehokäyrän? siinä ainakin perusmoottoriteho on jo lähdettäessä eri lukemilla...esim. B6304 /204hv vaparina katilla..tiedän, on 83mm porauksella ja vaatii h-profiilit, mutta muuten lähes "täysin" valmis paketti. cop-puolat ym. sopii lähes suoraan 700-sarjan keulalle öljypohjineen, nokka-akselit on riittävän "äreät". Tosin pako ja imusarjat joutuu tekemään...mistä päästäänkin sopivasti 83mm porauksella olevan lohkon riittävyyteen. 400hv? tuskin ongelma ja tulevaisuudessa voi vaihtaa pelkän lohkon 2,5litrasesta jos tehot ei riitä.. :pomo:

Hajoaako lohko (83mm) sylinteriputkien välistä? Miksi muuten uudemmissa Volvoissa 2002-> T6, T5(260hv), 2.5T, S60/V70 R AWD, käytetään 83mm porauksella olevaa lohkoa? onko näihin tehty jotain parannuksia? Esim. R:n moottoreista on otettu yli 500hv... ja lohko on todennäköisesti sama B5254T-moottori perheen kanssa...kustannuksien laskemisen kannaltako, koska tällöinhän vapareihin käy sama peruslohko? tähän en löytänyt vastausta vanhoista keskusteluistakaan... ???

aika pitkälti löysin tinakoneiden kestävyydestä täältä : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8750.0

hokasin että b6304 koneen puristukset on 10.7:1 melko korkeat ahtamista varten...vai kestääkö olla RE85:lla? jos ei, männätkin täytyis vaihtaa... samallahan se jo kannattaakin ehkä koota siihen 81mm lohkoon  :) on tämä harrastus :)

mutta kokemuksia edelleen kaivataan vinokone/tinakone+remmiahdin :P
« Viimeksi muokattu: 11.02.2013, 23:33:09 kirjoittanut VPP700 »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #11 : 12.02.2013, 00:38:24 »
960 b6304s konetta on turha ahtaa yli 1bar paineella, pytyt halkeaa 100% varmasti. Jenkeissä eräs kaveri penkitti kahdesta tuollaisesta 1997 mallisesta koneesta 426hv, ja molemmista pytyt halki. Painetta tais olla just 1bar pakokaasuahtimella. Toki vika voi olla sytytysennakossakin tai jossain muualla...

B6254S lohko kestänee paremmin, mutta T6 lohko on paljon kestävämpi kun on pienemmät vesitilat, erilaiset urat pyttyjen välissä jne.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa VPP700

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #12 : 12.02.2013, 09:09:20 »
960 b6304s konetta on turha ahtaa yli 1bar paineella, pytyt halkeaa 100% varmasti. Jenkeissä eräs kaveri penkitti kahdesta tuollaisesta 1997 mallisesta koneesta 426hv, ja molemmista pytyt halki. Painetta tais olla just 1bar pakokaasuahtimella. Toki vika voi olla sytytysennakossakin tai jossain muualla...

B6254S lohko kestänee paremmin, mutta T6 lohko on paljon kestävämpi kun on pienemmät vesitilat, erilaiset urat pyttyjen välissä jne.

totta..tosin tolla vakio rutulla saattais irrota jopa pienemmilläkin paineella jotain järkevää..imusarjan ja kannen viilauksen jälkeen..

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7621
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #13 : 13.02.2013, 00:10:52 »
Tiedä sitten miten paljon vakio 960/x90 kutosen imusarja todellisuudessa ahdistaa. Äkkiseltään plenumin pallomainen muoto ei ole mikään paha, kaikkien kanavien suut on pyöristetty ja pituudetkin silmämääräisesti samaa luokkaa. Vakio se on toistaiseksi itelläkin 245:ssä ja ihan kohtuullisesti siitä irtoaa kulkua. Testimielessä vois koettaa jotain tehtyä sarjaa sitten joskus jos siltä tuntuu.

Kuten edellä todettu Eaton ei mikään paras mahdollinen vaihtoehto ole. Vois veikata, että M90 ei jaksa antaa tarpeeksi ilmaa tinakutosen kanssa ilman, että hyötysuhde menee ihan pieleen. Soveltuu kevyeeseen piristykseen ja vetoalueen parantamiseen. Ennemmin siis koettaa M112, sillä vois päästä jo liki. Vinokoneessa 16v kannella 300hv ylitys ei M90 Eatonilla pitäs olla mikään temppu, mutta 400hv vaatinee jo työstöä. Ja muistetaan ottaa huomioon vielä ahtimen haukkaama teho.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Remmiahtimella 400hv?
« Vastaus #14 : 13.02.2013, 00:45:43 »
B6304 204hv osuu hienosti M112 kartalle vaikka 0,6bar(1,6) ahdoilla. Hyötysuhde tietenki huononee kun ahtopaineet nousee.
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/@pub/@eaton/@per/documents/content/ct_128487.gif

Procharger/Vortech tyyppisillä ahtimilla ahtopaine kasvaa suht lineaarisesti kierrosten mukaan. Alavääntöä ei oo, keskialue heikompi kuin turbolla. Hyvä jossain 7 litrasessa, jos vain huipputeho ja helppo asennettavuus kiinnostaa :P

Löyty hyvä kuvaki tuosta http://www.musclemustangfastfords.com/tech/mmfp_0412_ford_modular_motor_forced_induction/photo_24.html
« Viimeksi muokattu: 13.02.2013, 00:58:37 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron