Nyt ois ärrä säädöissä

Ennen penkkiä vaihdoin vielä ilmamassamittarin, jotta ahtojen seilaaminen loppuisi, ei merkittävää muutosta ajoon. Lukemat melko hämmentävät

Ensinnäkin kävi ilmi, että DP racingin lastu eroaa orkkis ohjelmasta pelkästään ahtopainekartan osalta --> alko nakuttamaan 5000rpm jälkeen --> kartat uusiksi.
Nyt ahtopaine on vääntöhuipun kohtaalla (4100rpm) 1.3-1.4bar, alko kytkin lipsumaan kovemmilla paineilla

Huipputehon kohtaalla (6250rpm) ahtoja on enää 0.7-0.8bar, tehonlisäystä ei kuulemma saanut paineen nostolla, vaan huiput vaan laski 15-20hp kilon ahdoilla

Ahtopaineen seilaaminen rauhottui tosi paljon uusilla ahtokartoilla (DP:n kartta erittäin sekavan näkönen, aukkoja pirusti). Matka-ajossa AFR muuttui entisestä 12.5-13.0 lukemista 13.0-13.5 lukemiin. Ei ihan tavoteltu, mutta kai kulutus nyt vähän alkaa tippumaan. Alko vetää laihalle täyskaasulla, jos ois laihemmalle säätäny.
Asiaan. Mustat käyrät vanhoja ja punaset säädön jälkeen. Näkyy hyvin ahtojen seilaaminen mustalla kartalla:

Kolmas kerta kun kävin penkissä. Historiaa ja kokoonpanoja:
2013 Tatech: 235hp@6200rpm@0.5bar / 338Nm@4000rpm@0.55bar koneelta
- Mitsu 16T, DP-racing lastu, Simons 2.5'' catback
2015 Sporttiauto: 300hp@5000rpm@0.8bar / 450Nm@3700rpm@1.2bar koneteho
- Mitsu 19T, DP-racing lastu, 3'' dp + 2.5'' catback, glt-nokat, h-profilit
2015 Hestec / Harinen: 299hp@6250rpm@0.7-0.8bar / 423Nm@4150rpm@1.3-1.4bar kone/rengas?
- Mitsu 19T, Harisen ohjelmointi, siniset suuttimet, 3'' dp + 2.5'' catback, glt-nokat, h-profilit
Lopuksi spekulointia

Penkeissä nyt ainakin on satavarmasti eroa, koska hariselta lähtiessä vääntöä kummiskin 30Nm enemmän kuin tullessa (vakiosuuttimilla ja miedommilla ahtopaineilla sporttiautolla 450Nm ja Harisella karvan alle 400Nm tullessa ja loppu vielä soppa kesken sporttiautolla). Ihmetyttää tuo huipputehon lasku ahtopainetta nostaessa, kun kummiskin vakioahtimellakin pusketaan melkein samat ahdot tauluun

En tosin nähnyt tilannetta ite kun olin syömässä, mutta ei kai Ossi nyt kusettamaankaan ala.
Huomattavasti mukavampi sentään ajaa nyt, kun ahtopainekartta kohillaan

Koneen käytös muutenki pehmeni aika reilusti ja saapahan ainakin antaa kenkää kun säädöt kohillaan. Hieman häirittee kahen viimesen penkityksen ero (Sporttiauto - Hestec), kun kummiskin ahtopainetta nostettii jälkimmäiseen settiin ja suuttimet riittivät toisinku Sporttiautolla. Myös afr olisi ollut hyvä saada oikeasti kohdilleen, mutta parani sentään edellisestä.
Todennäkösesti orkkis pakosarja ahdistaa ja toinen mitä pohdittiin on, että piisaako sytkä. Lähinnä puolaa mietin, kun kummiski 20 vuotta vanha. Oli kuulemma käynyt joku toinenki 850 säädettävänä Mitsun 19T:llä ja lopputulos 307hp, en toki tiedä coolerista yms. oheishilppeistä.
Asia selittyisi sillä, että Hestecin tän päiväset setit olisi rengastehoja, kun edeltävät taas konetehoja, en huomannut kummiskaan kysyä asiaa. Toinen vaihtoehto on penkkien väliset erot. Mielipiteitä ?