Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D5:sesta lisää lämpöä hyttään.

  • 26 Vastauksia
  • 10077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« : 14.02.2013, 00:35:14 »
Tuossa kun hiljan ulkoistin autostani yhden lämmönvaihtimen (jolla pakokaasujen lämpöä siirretään sisätilojen lämmitykseen) niin tuli mieleen että voisko tuon sisäkierron lämmönsaannin toteuttaa muullakin tavalla.




Mietin että heti turbon jälkeen pakoputken ympärille ois helppo hitsata pieni vesivaippa ja vetää kannesta sisäkiertoon menevä vesi sen kautta. Kuulostaako hölmöltä? Ensiksi mietin kupariputken kiertämistä useaan kertaan putken ympärille mutta siitä ei ehkä tulisi tarpeeksi tehokas, vaikka sen suojaisi pakoputkieristeillä.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #1 : 14.02.2013, 03:56:29 »
ei mikään huono idea  :pomo: sais ainaki osan hukkalämmöstä talteen ja takaisin käyttöön  ;)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #2 : 14.02.2013, 10:44:06 »
Voiko sieltä putkesta tulla sit vastaavasti jo liian kuumaa? Ei niinkään koneen kannalta, sehän ois hyväkin saada nopeasti lämpenemään ja pysymään niin kuumana että termostaatti on raollaan. Mutta jos sisäkennossa on ultrattu/liimattu pohja ni miten se suhtautuu 100c vedenlämpöön?
Tuossa vasta kun kävin ajamassa jonkun 20km ja ajoin talliin tutkiakseni tätä ideaa tarkemmin ni huomasin että syyläri ja alavesiletku on ihan kylmät, eli vedet ei varmaan oo vaihtunut kertaakaan (-1c kelissä).

Vuosia sitten laitettiin yhteen turbotettuun sierraan sisään tuleva vesi ensin turbon rungostsa läpi, koska uudessa turbossa sattui olemaan tällainen jäähdytys mahdollisuus. Heti ekalla koeajolla huomattiin että veden kiertoa ei enää kestäkään hidastaa hanalla koska muuten vedet kiehahtaa turbon rungossa. -> Hana pois sisäkierrosta kokonaan. Huomiollepantavaa oli myös että kun auton käynnisti kylmästä(kesällä), ni selkeesti lämpöä alkoi tulla ohjaamoon noin minuutin kohdalla ja tuolloin jo mietittiinkin et kuinkahan hyvä lämmitin tulis sellaisesta venemoottoreihin tarkoiteusta vesivaipallisesta pakopesästä..

Tuota vedenkiertoa kuristavaa hanaahan ei ole missään isoisssa etuveto volvoissa kun lämmönsäätö tapahtuu ilman ohjauksella kennoon tai sen ohi.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9527
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #3 : 14.02.2013, 11:23:57 »
Voiko sieltä putkesta tulla sit vastaavasti jo liian kuumaa? Ei niinkään koneen kannalta, sehän ois hyväkin saada nopeasti lämpenemään ja pysymään niin kuumana että termostaatti on raollaan. Mutta jos sisäkennossa on ultrattu/liimattu pohja ni miten se suhtautuu 100c vedenlämpöön?

Pakko kai sen on kestää se että jäähdytysneste voi olla normaalia kuumempaa. Eihän siitä tulis mitään jos sisäkenno laskis vedet ulos koneen keittäessä. Samoilla osillahan sen auton pitää kestää myös etelän ilmastossa ajamista.

Kuinkas kuuma tuo downpipe on ja mitä vauhtia vesi kiertää? Siitähän voi laskea kuinka kuumaksi vesi tulee. Periaatteessa siinä vois tarvittaessa olla lämpötieto-ohjaus säätämässä lämmönvaihtimen tehoa, niin sais pakkasessa lämmöt talteen mutta liian kuumaksi ei keitettäisi vettä.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #4 : 15.02.2013, 22:22:12 »
Pakko kai sen on kestää se että jäähdytysneste voi olla normaalia kuumempaa. Eihän siitä tulis mitään jos sisäkenno laskis vedet ulos koneen keittäessä. Samoilla osillahan sen auton pitää kestää myös etelän ilmastossa ajamista.

Kuinkas kuuma tuo downpipe on ja mitä vauhtia vesi kiertää? Siitähän voi laskea kuinka kuumaksi vesi tulee. Periaatteessa siinä vois tarvittaessa olla lämpötieto-ohjaus säätämässä lämmönvaihtimen tehoa, niin sais pakkasessa lämmöt talteen mutta liian kuumaksi ei keitettäisi vettä.

Kyllä kai se putki voi olla vaikka 500c, eli herkästi sieltä vois lähtä yli 100c vettä eteenpäin..
Helppohan se ois sit kesäksi vaikka ohittaa kokonaan ja kuivattaa lämmönvaihdin. Ohittaahan sitä ei voi silleen että sinne jää vedet sisään, kiehahtaa varmasti aika nopsaa.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #5 : 16.02.2013, 09:08:25 »
Voisiko tuota alkuperäistä lämmönvaihdinta käyttää? Jos tekisi dp:hen haarat ja ohjaisi osan pakokaasuista lämmönvaihtimen läpi.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #6 : 16.02.2013, 09:14:46 »
Voisiko tuota alkuperäistä lämmönvaihdinta käyttää? Jos tekisi dp:hen haarat ja ohjaisi osan pakokaasuista lämmönvaihtimen läpi.

Kyllä mä mietin tätäkin mutta mihin ne kaasut toisesta päästä ohjataan? Jotenkin siihen pitäis saada pakko-ohjausta virtaukseen ettei se tukkeudu heti.
Tietenkin sen vois tehdä tolla alkuperäisellä venttiilillä et kaasut menis pakosarjasta turbon ohi dp:een, venttiilihän aukeaa vain silloin kun pakopainetta on vähän/kaasua ei paineta. Varmaan tuokin riittäis lämmön tuottoon.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #7 : 16.02.2013, 10:06:54 »
Tämmönen kupari koko pd:n päälle ja pakoputkinauhalla eristys ni varmaan saa putken pintalämmöt talteen.  :pomo:


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #8 : 16.02.2013, 15:55:01 »
Joku ongelma tossa on pakko olla, kun ei tehtaalta tule tuollaisena?

Hemmetin hyvä että kokeilet ja intoa riittää - koskaan ei tiedä milloin toimii paremmin kuin orggis. Toisaalta ei toi purkamasi värkki kovin mittava ole, joten muutama kierros putken ympäri riittänee samaan tulokseen?

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #9 : 17.02.2013, 09:15:18 »
Hei,kohta on KESÄ :hg: :hg:

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #10 : 17.02.2013, 10:45:31 »
Hei,kohta on KESÄ :hg: :hg:

Ni on. Eikö oo melko sinnittelyä sietää talven yli kylmässä autossa. Aina hyljehaalarit päälle ku lähtee..

Jos ei kellää oo mitään tätä vastaa ni mä kokeilen tuota lämmitysvaippaa. Dp:n vaihto on sopivasti työnalla ni siihen on helppo samalla hitsailla pieni tankki.
Projekti lähtee tilaamalla lämpömittari, joilla muutama päivä tarkkaillaan vakiokokoonpanon lämpöjä molemmista sisäkennon letkuista.

http://www.pecontec.fi/lampomittari-dm6802a-p-48.html

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #11 : 17.02.2013, 12:59:39 »
musta tuntuu, että autotehtaat ei kerää pakokaasujen lämpöä talteen joko siksi, että kylmät maat on liian pieni markkina-alue tai sitten ei kaupallisesti ajateltuna siksi, että pakokaasun lämpö on tärkeää katalysaattorin, sekä hiukkassuodattimen toiminnalle

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #12 : 17.02.2013, 13:08:07 »
Kaupallisuuden ymmärtäis kyllä helposti, tuostahan tulis "ilmaista lämpöä". Jos tää toimis hyvin ni noiden käytönaikaisten pa-lämppäreiden markkinat kokis selkeen romahduksen.

Kokonaisuutena tällä varastetaan pakokaasujen lämpöä niin vähän ettei liene katalysaattorin toimintaan merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2013, 13:15:55 kirjoittanut j_tapio »

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #13 : 17.02.2013, 14:47:41 »
Monesti olen miettinyt miksi vastaavaa systeemiä ei ole otettu käyttöön yleisesti, mutta tullut vähän siihen tulokseen että jokin ongelma siinä täytyy olla. Tuo veden kiehuminen ainakin saattaa aiheuttaa jos jonkinmoisia ongelmia, esim liikaa paineenvaihtelua tms. Tosin käytännön kokemusta ei ole, joten olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo käytännössä toimii, kun itse en ole saanut aikaiseksi kokeilla :)
Traktoriin jotain vastaavaa olen miettinyt, kun siinä on ilmajäähdytteinen kone (deutz fahr) ja alkuperäinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin on hävinnyt vuosien saatossa. On siinä lisäksi öljykenno jonka läpi puhallin puhaltaa, mutta pakkasilla saa runtata melkoisesti menemään ennenkuin öljy lämpiää niin paljon että kopin saa edes välttävän lämpöiseksi.
Pakokaasuhan on kuumaa heti käynnistyksestä lähtien, joten siitä lämmön saisi ainakin nopeasti, jos sen jotenkin osaa ottaa talteen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
« Vastaus #14 : 17.02.2013, 19:06:07 »
Pari ystävää kävi tallilla viisastelemassa tätä kaverina, ni tuli ilmi sellainen seikka joka saattaa tulla ongelmaksi. Vesihän kiehuu sinne putkeen sammutuksen jälkeen ku kierto loppuu.  :(  Haittaaxse?

 

Carcom Oy  Elekma