Ei ole johtosarjassa vikaa (16 mm² kaapeli laturilta akulle) vaan laturin ominaisuus ettei lataa tyhjäkäynnillä kuormitettuna tuon enempää. Tuo auton laturi kun ei ole mikään tasaista jännitettä tuottava laite.
Se tarkoittaa sitä, että kulutus on isompi kuin tuotto, joten jännite laskee vain siksi, ettei puhku riitä!
Sykkivää tasajännitettähän se auton laturi tuottaa, kuten kaikki muutkin kolmivaihelaturit tasasuuntaussillalla varustettuina.

Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.
Miksi sitä jännitettä tulee rajoittaa kun virta pienenee? Nikkeli-akuissa delta V:n merkitys on ihan toinen juttu.
Ns. ylläpitolataushan on vain sitä varten, että akku ei itsepurkaudu, kuten lyijyakku ja kaikki muutkin akut tekevät luonnostaan. Eli kyseessä ei ole varsinainen lataus enää, vaan varaustilan ylläpito. Sillä jännitteellä, jolla varaus ylläpidetään, on se kiusallinen puoli, ettei se ole riittävä nopeaan latautumiseen, mikä on erityisesti autossa tarpeen.
Jännite ei autossa nouse, ellei laturi ole ollut rajojensa ulkopuolella. Esim 940:ssä se 100A laturi tuottaa tyhjä käynnillä sen 55A ja järjestelmät eivät noin paljoa kuluta normaalisti, jolloin laturin jännite on juurikin vakio.
Lyijyakku toimii oikein hyvin vakiojännitelatauksessa, kunhan muistaa pitää jännitteen tarkoitukseen sopivana.
Ylijännite kiehuttaa sitä elektrolyytin vettä pikkuhiljaa.
Auton laturi on kaikessa yksinkertaisuudessaan oikein oiva värkki lyijyakun lataamiseen, kunhan sen antojännite on autossa +20C lämpötiloissa välillä 14-14,4V.
Btw, noissa Boschlaisissa jännitteen säätimissä on hauska ominaisuus, siten, että ne luontojaan laskevat jännitettä kun keli kuumenee. -36C pakkasessa merikonttinikin laturi pukkaa hetken +15V jännitettä.
Oikein toimivassa autossa akun tappaa usein purkaussyklien määrä, joka on kullekkin akulle ominainen.
Linkkasin jo aikaisemmin tuon exiden akkuinfon mutta akkujen lataamisesta siinä oli kovin vähän. Tässä siitä lisää...
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_batteryTartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_batteryTarvitsee, koska lyijyakku ei toimi ilman sitä rikkihappo-elektrolyyttiä. Jos akku on täysin kuiva, niin sillä ei taatusti starttailla autoa tms. koska se elektrolyytti on se akun toiminan juju. Hyytelöakussakin se rikkihappo/vesi-seos on läsnä, mutta en nesteenä, vaan hyytelönä.
Se, että pikkuinen fiestan startti ei paljoa virtaa tarvitse, joten riittää kun akussa on sitä elektrolyyttiä edes jonkin verran!