Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 940:n akku ei lataudu

  • 57 Vastauksia
  • 19052 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #45 : 20.02.2013, 10:04:54 »
Akun navoilta mitattuna, kierroksilla nousee sen 0,5 volttia (laturin persiistä 0,1 voltin tarkkuudella sama lukema).

Huono johtosarja siis....  Ei lopussa, muttei uudenveroinenkaan.


Matti ei saa lyijyakkua 100% latinkiin kun siihen ei kykene älykkäämmätkään laturit, puhumattakaan auton laturista.

Perusteletko väittämäsi, miksi täyteen lataaminen ei onnistu lyijyakun kanssa?

Akun keihuminen kertoo taas siitä, että sille tarjotaan liian isoa jännitettä. Toki jos vuorokausikaupalla pitää jossain peruslaturissa kiinni niin nesteet haihtuvat kun se laturi ei osaa säädellä jännitettä akun varauksen mukaan. Lyijyakun täyteen lataukseen ei riitä, että sitä ladataan 14 voltilla ja pienennetään virtaa akun varautuessa.

Kiehuminen tapahtuu todellakin ylijännitteellä, mutta jos alle kaasujännitteen lataaminen ei lataa akkua täyteen.  Mutta tarkoittamani kiehuminen on hyvin hidasta (kestää vuosia), ellei laturi työnnä törkeää ylijännitettä ja kiehumista ei tapahdu, ennenkuin akku alkaa olla täysi tai laturissa törkeästi potkua.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #46 : 20.02.2013, 10:53:41 »
Tartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
Joskus 90 luvulla oli fiesta, josta ajossa keitti akun. Oli muuten jännän hajuinen höyrypilvi, joka purkautui pellin alta pakko siinä oli pysähtyä tuulettamaan kottero. Akku oli totaalisen kuiva vaikka kuinka nestettä yritti sieltä ettiä, no eipä kumminkaan tullu lisättyä mitään sinne.
Samalla akulla ajettiin vielä 2 vuotta, -25C pakkasessakin hörähti aina kuin palmun alta.
Muistikuvien mukaan taisi olla joku laatumerkki keltaisilla ruuvattavilla korkeilla.  :)
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #47 : 20.02.2013, 14:26:58 »
Tartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
Joskus 90 luvulla oli fiesta, josta ajossa keitti akun. Oli muuten jännän hajuinen höyrypilvi, joka purkautui pellin alta pakko siinä oli pysähtyä tuulettamaan kottero. Akku oli totaalisen kuiva vaikka kuinka nestettä yritti sieltä ettiä, no eipä kumminkaan tullu lisättyä mitään sinne.
Samalla akulla ajettiin vielä 2 vuotta, -25C pakkasessakin hörähti aina kuin palmun alta.
Muistikuvien mukaan taisi olla joku laatumerkki keltaisilla ruuvattavilla korkeilla.  :)
Aika uskomattomalta kuulostaa, että akku kesti vielä 2 vuotta "pyhällä hengellä"... ???

Poissa havock

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #48 : 20.02.2013, 14:52:34 »
Aika uskomattomalta kuulostaa, että akku kesti vielä 2 vuotta "pyhällä hengellä"... ???
Ja tarina on tosi.
Vitutus voi aiheuttaa hitaan ja tuskallisen kuoleman

Volvo s40 1.8 -97  reilut 400tkm kelattu :)

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #49 : 20.02.2013, 15:02:00 »
Vulva seissyt nyt lähes vuorokauden ja kävin mittaamassa akun napajännitteen. Lukema 12.81V eli akku on täysi. Kyllä näyttää saavan Matilla (yön yli lataus) ja pienellä ajolla lyijyakun täyteen. Seurailen nyt välillä tuota akun jännitettä varmuuden vuoksi.

En vielä uusinut laturin plussajohtoa. Pitää ensin hommata kunnon abiko-pihdit, että saa tehtyä kunnolliset liitokset uuden johdon päihin.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #50 : 20.02.2013, 16:04:33 »
Huono johtosarja siis....  Ei lopussa, muttei uudenveroinenkaan.


Perusteletko väittämäsi, miksi täyteen lataaminen ei onnistu lyijyakun kanssa?

Kiehuminen tapahtuu todellakin ylijännitteellä, mutta jos alle kaasujännitteen lataaminen ei lataa akkua täyteen.  Mutta tarkoittamani kiehuminen on hyvin hidasta (kestää vuosia), ellei laturi työnnä törkeää ylijännitettä ja kiehumista ei tapahdu, ennenkuin akku alkaa olla täysi tai laturissa törkeästi potkua.
Ei ole johtosarjassa vikaa (16 mm² kaapeli laturilta akulle) vaan laturin ominaisuus ettei lataa tyhjäkäynnillä kuormitettuna tuon enempää. Tuo auton laturi kun ei ole mikään tasaista jännitettä tuottava laite.

Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Samik

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #51 : 20.02.2013, 16:35:22 »
Matti ei saa lyijyakkua 100% latinkiin kun siihen ei kykene älykkäämmätkään laturit, puhumattakaan auton laturista.
Minun uusi lyijyakku ainakin latautui Matilla ja auton laturilla (pari pientä ajoreissua) täyteen eli akun napajännite on nyt 12.81V.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #52 : 20.02.2013, 17:32:26 »
Ei ole johtosarjassa vikaa (16 mm² kaapeli laturilta akulle) vaan laturin ominaisuus ettei lataa tyhjäkäynnillä kuormitettuna tuon enempää. Tuo auton laturi kun ei ole mikään tasaista jännitettä tuottava laite.

Se tarkoittaa sitä, että kulutus on isompi kuin tuotto, joten jännite laskee vain siksi, ettei puhku riitä!

Sykkivää tasajännitettähän se auton laturi tuottaa, kuten kaikki muutkin kolmivaihelaturit tasasuuntaussillalla varustettuina.  :pomo:

Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.

Miksi sitä jännitettä tulee rajoittaa kun virta pienenee?  Nikkeli-akuissa delta V:n merkitys on ihan toinen juttu.

Ns. ylläpitolataushan on vain sitä varten, että akku ei itsepurkaudu, kuten lyijyakku ja kaikki muutkin akut tekevät luonnostaan. Eli kyseessä ei ole varsinainen lataus enää, vaan varaustilan ylläpito. Sillä jännitteellä, jolla varaus ylläpidetään, on se kiusallinen puoli, ettei se ole riittävä nopeaan latautumiseen, mikä on erityisesti autossa tarpeen.

Jännite ei autossa nouse, ellei laturi ole ollut rajojensa ulkopuolella. Esim 940:ssä se 100A laturi tuottaa tyhjä käynnillä sen 55A ja järjestelmät eivät noin paljoa kuluta normaalisti, jolloin laturin jännite on juurikin vakio.

Lyijyakku toimii oikein hyvin vakiojännitelatauksessa, kunhan muistaa pitää jännitteen tarkoitukseen sopivana.
Ylijännite kiehuttaa sitä elektrolyytin vettä pikkuhiljaa.

Auton laturi on kaikessa yksinkertaisuudessaan oikein oiva värkki lyijyakun lataamiseen, kunhan sen antojännite on autossa +20C lämpötiloissa välillä 14-14,4V. 

Btw, noissa Boschlaisissa jännitteen säätimissä on hauska ominaisuus, siten, että ne luontojaan laskevat jännitettä kun keli kuumenee. -36C pakkasessa merikonttinikin laturi pukkaa hetken +15V jännitettä.

Oikein toimivassa autossa akun tappaa usein purkaussyklien määrä, joka on kullekkin akulle ominainen.

Linkkasin jo aikaisemmin tuon exiden akkuinfon mutta akkujen lataamisesta siinä oli kovin vähän. Tässä siitä lisää...
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery


Tartteeko noita nesteitä akussa ollakkaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

Tarvitsee, koska lyijyakku ei toimi ilman sitä rikkihappo-elektrolyyttiä. Jos akku on täysin kuiva, niin sillä ei taatusti starttailla autoa tms.  koska se elektrolyytti on se akun toiminan juju. Hyytelöakussakin se rikkihappo/vesi-seos on läsnä, mutta en nesteenä, vaan hyytelönä.

Se, että pikkuinen fiestan startti ei paljoa virtaa tarvitse, joten riittää kun akussa on sitä elektrolyyttiä edes jonkin verran!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #53 : 20.02.2013, 17:35:24 »
Tavalliset "älyttömät" laturit eivät osaa rajoittaa jännitettä virran pienetessä. Akun latauttuessa virtamäärä laskee ja sitä mukaa jännite nousee, koska laturissa ei ole säädintä joka pudottaisi latausjännitettä. Siitä johtuen taas akun varaustila laskee. Älylaturit osaavat säätää latausjännitettä akun varaustilan mukaan.
Terve.
Hoi estate,nyt ei ymmärrä???Jännite ylös,varaustila laskee?Millähän voimalla se niinsanottu pikalataus tapahtuu,ei ainakaan jännitettä laskemalla vaan juuri päinvastoin.Vain jännitettä nostamalla saadaan saman vastuksen läpi syötettyä lisää niitä amppeereita!!!
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #54 : 25.02.2013, 08:24:17 »
Auto on seissyt hiihtolomaviikon tallissa, sitä edellisen viikon sillä ajettiin pari lyhyttä pätkää. Latasin akun älylaturilla, lepojännite oli aluksi 12.18V, akkuun meni 11Ah latausta.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #55 : 25.02.2013, 14:44:20 »
Alkaako tämä taas alusta  ::)? Kyllä siellä jotain mätää täytyy olla  :(. Tuohon 11 Ah latausta sanoisin että autossa täytyy olla "kilowattituntimittari"  :).
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 14:46:40 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 480
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #56 : 25.02.2013, 15:19:46 »
Auto on  nyt ollut tuolla pihalla liki kolme tuntia. Lokilämmitin pihisee, sisätilalämmitin hyriseee ja cetek lataa jo. Se kahden tunnin ajastus virkapaikalla.  Ulkona +1 asetta lämmintä. Luulenpa, jotta tuo omani hyrähtää käyntiin, kuin palmun alta. Toki siinä on hyvin kiinnitetyt akunkengät, kunnolliset maajohtimet akulla, moottorissa ja laturilla.  Lisäksi suora (suojattu / puristettu ja juotettu / kullatut liitimet) johdin laturin ja akun välillä. Akkuna Biosch AGM-74 akku. Laturina se Bilteman sisätuuletettu bosch-kopio.  Se on kestänyt jo yli puolivuotta! Volttimittari näyttää keleistä riippuen about vähän päälle 14 volttia.  14,6, kun on pakkanen. Näin kesäkeleillä sellainen 13,8 - 14,1. Olen varmaankin onnekas, kun noin on asia! ;)

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940:n akku ei lataudu
« Vastaus #57 : 25.02.2013, 15:37:20 »
Alkaako tämä taas alusta  ::)? Kyllä siellä jotain mätää täytyy olla  :(. Tuohon 11 Ah latausta sanoisin että autossa täytyy olla "kilowattituntimittari"  :).

Lyhyttä ajoa ja seisontaa. 11 Ah * 12V -> 132 Wh, eli ei nyt sentään ihan kilowattitunneista puhuta. Mun RC-vehkeiden lataamiseen tarkoitettu laturi latasi akkua noin 3.8A aloitusvirralla (max. 50W latausteho), kun otin laturin irti se oli päässyt johonkin noin 11000 mAh lukemaan, napajännite oli siinä vaiheessa tasan 14 volttia (mitä se käyttää lyijyakun latausrajana) ja virta oli enää jotain puolen ampeerin luokkaa.

Edes 100 Ah 12V lyijyakusta ei saa yhtä kilowattituntia pihalle.

 

KL-varaosat  Race.fi